neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Najvýkonnejší slovenský superpočítač zvýšil výkon, za 2.46 milióna eur

Značky: superpočítačeSlovenskoveda a výskumAurel

DSL.sk, 12.11.2014


Výpočtové stredisko Slovenskej akadémie vied zrealizovalo na jeseň upgrade najvýkonnejšieho slovenského superpočítača Aurel, ktorého maximálny teoretický výkon 94.4 teraflopov za sekundu by sa podľa informácií zo zmluvy o tomto rozšírení mal zvýšiť o minimálne 30 teraflopov / s.

O dokončení upgradu dnes informovalo Výpočtové stredisko Slovenskej akadémie vied, VS SAV, o detailoch bude informovať na tlačovej konferencii budúci týždeň.

Aurel je modelom IBM Power 775 postavenom na 3.84 GHz procesoroch Power7. Na jednej 2U polici sa nachádza osem modulov po štyri procesory s ôsmimi jadrami na procesor, celkovo teda 256 jadier podporujúcich navyše multi-threading. Jeden modul má k dispozícii 256 GB pamäti.

Superpočítač doteraz pozostával z dvanástich políc a spolu tak bol postavený na 3072 jadrách a 24 TB pamäti.

Rozšíriť sa podľa zmluvy mal o 1024 nových jadier, zároveň k diskovému poľu s kapacitou 600 TB pribudlo 226 TB diskovej kapacity pripojenej podľa špecifikácie k internej zbernici superpočítača.

Zväčšiť
Prvý slovenský superpočítač, kliknite pre zväčšenie (foto: Datalan)



Konfigurácia Aurela sa zvyšovala spolu so zvyšovaním ďalších výkonných počítačov objednaných pôvodne v roku 2012 v rámci projektu tzv. Slovenskej infraštruktúry pre vysokovýkonné počítanie, SIVVP. Rovnako ako pôvodnú dodávku aj zvýšenie výkonu a konfigurácie dodávala spoločnosť Datalan.

Za pôvodnú dodávku sa podľa zmluvy o dodávke SIVVP malo zaplatiť spolu 13.1 miliónov eur bez DPH, za rozšírenie výkonu sa podľa tohtoročnej základnej zmluvy má zaplatiť spolu 4.5 miliónov eur bez DPH. Najviac smeruje na upgrade Aurela inštalovaného vo VS SAV, upgrade systémov ktorého mal spolu stáť 2 milióny eur bez DPH respektíve 2.46 miliónov s DPH, z toho 1.36 milióna cez DPH upgrade samotnej výpočtovej časti IBM superpočítača, 375 tisíc nová disková kapacita a 232.5 tisíc nový softvér.

Druhou najväčšou položkou je upgrade počítačov vo VS SAV v Žiline, ktoré dostáva nové uzly IBM Power 750. Spolu sa za upgrade v tejto lokalite platí 1.6 milióna eur bez DPH.

Ďalšie prostriedky smerujú do upgradu klastrov s x86 servermi v piatich lokalitách, vo výške 166 až 211 tisíc eur bez DPH podľa lokality.

Veľká väčšina prostriedkov na upgrade tak bola použitá na servery architektúry Power, ktorá je pri prepočte na hrubý výpočtový výkon cenovo výrazne neefektívnejšia ako riešenia postavené na x86 procesoroch a GPU a x86 akcelerátoroch.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii


Diskusia:
                               
 

posielam intel celeron...
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

300A
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

@450MHz :)
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

s turbo tlačítkom
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

s L2 keskou
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Nájdem aj 266MHz Zeleron...
:-)
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

som myslel ze hranol je najmudrejsi na Slovensku
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Posielam link http://cur.lv/fk3ob
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zaujíma ma, za koľko by to vedeli upgradovat Česi...
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

cech by si do clustera jebol zopar Intel Xeonov, k tomu este zajebal stovku-dve nVidia Tesla K40... a smial sa nam, ako sme zaostali :)
Odpovedať Známka: 3.1 Hodnotiť:
 

Papierovo vykon v teraflopoch na GPU a CPU sa neda porovnavat. Ako keby si porovnaval vykon motora električky a vykon kavovaru. Obe zeru elektrinu a obe maju vykon (a aj prikon). Jedno ale vykonava mechanicku cinnost, pohyb, a druhe sa snazi o ohrev... Takisto si excel nespustis na GPU a ani far cry na CPU, ak jeby si mal to CPU a GPU v rovnakom vykone, co sa tyka teraflopov. Zalezi teda na tom, co na tych klastroch prevadzkuju a ci sa to spusta efektivne na GPU+x86, alebo je pre to efektivnejsie power pc...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A co CUDA?
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Výkrik do tmy?
Vieš čo chceš vedieť? Alebo prečo sem pletieš Čudá?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Vyuzite GPU na simulacie napr. v Matlabe
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

V roku 2012 najviac zarobili ITckari.
A v roku 2014 CTckari.

Pozdravujem Ega, nech ti k.k0t zdochne. Mier.

Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

ten trtko s ofinkou v dozornej rade, ktora na jeho navrh zvysila pocet ludi z ministerstva co bolo v rozpore so zakladnou listinou, co nakoniec viedlo k odvolaniu ludi a naslednemu nakupu predrazeneho CTcka, to je ten raper misko "ego" straka?
prosim, ked ho niekto zbadate, povedzte mu, ze s tou ofinkou vyzera ako z luneticu :D
ale pozor, nemoze ani za boha vediet kto ste, bo vas zazaluje. ved sloboda prejavu ne? :D jebo sprosty
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Nie; mýliš sa – on bol v správnej rade.
Dozorná rada má stále len (najmenší povolený počet) 3 členov.

Odpovedať Hodnotiť:
 

aby ti decka chodili pospatku a dopijali fruka zo smetiaku.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Kdeže, v roku 2014 najviac zarobili vojnoví štváči.

V skutočnosti to s tým (údajne) predraženým počítačovým tomografom je vlastne len akási kvapka v pohári vody...

Keď sa to zoberie v súvislostiach, tak Ministerstvo obrny SR zakúpilo 2 lietadlá za približne 94 000 000 €, hoci plán rozvoja obrany hovoril len o 1 lietadle.

Čiže: keby sa nekúpili 2 vojenské dopravné lietadlá – ktoré sú nám aj tak predovšetkým na prd a v budúcnosti vraj možno aj na hasenie požiarov – tak by taký počítačový tomograf, či už predražený, alebo nie, mohla mať každá-každučká nemocnica na Slovensku.

Takže tak.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale keďže je to Ministerstvo obrny SR, tak nikto z tých politických mafiánov ani okom nemihne, že tu bezmála 10^8 € vyfučalo len tak, po nejakom stretnutí vojenských kápov počas osláv SNP a tajnom rokovaní vlády, bez akejkoľvej verejnej besedy – údajne niekoľko rokov staré a zrušené výberové konanie na rozhodovanie malo stačiť...!

Ja osobne dodám, že je zaujímavé, že v okolitých štátoch, ktoré tiež ponakupovali podobné dopravné lietadlá, vyhrala zakaždým iná značka. Podľa ministerstva to podporuje "najširšie možnosti svojou rozmanitosťou", podľa mňa to bol obyčajný protisúťaživý kartel, v ktorom si výrobcovia rozdelili trh a prostredníctvom nátlakových skupín pri Severoatlantickej agresii robili nátlak na naše politické vedenie.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Sotva ma táto "vláda istôt" dokáže presvedčiť, že pri (údajne) rozpadajúcom sa a zdravotníctve, kde vraj na nič nie sú peniaze, sme ich zrazu dokázali nájsť celú kopu na "hračky" pre vojakov na zvyšovanie ich "spôsobilostí", ktoré – len tak mimochodom – na plnenie si úloh dokonca ani nepotrebujú.

Po tomto by som Odzbrojeným silám SR nedal ani len bublifuk!

Mier!
Odpovedať Hodnotiť:
 

podla mna za 820K
Odpovedať Hodnotiť:
 

Výborne, 1 TB vychádza len na 1659 eur. Myslím, že Alza je lacnejšia.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

alza :-) si zajebal dobre :-)
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

ked bude teraz to postovne zadarmo, tak hej
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Otazka blbca, co sklada len desktopy, pripadne male servery pre domace vyuzitie. K comu ten pocitac Slovenska Akademia vied vyuziva?
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

predsa na simulaciu vsetkych moznosti pri hrani minesweepera
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

robia s tým fakturáciu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vypoctove stredisko zabezpecuje presun penazi z verejnych financi do sukromneho sektoru
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ppc?
na tych bezia skoro vsetky hippies veci - enviro simulacie, data ohladne pocasia a podobne veci...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dufam ze si nemyslis(ako 90% slovenska) ze tam pracuju ludia len tak na okrasu a nic sa tam nerobi
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ja verim, ze to naozaj vyuzivaju. Ale mam rovnaku otazku - na co?

Tym sa ich nesnazim nijako spochybnit (t.z. predpokladam, ze sa tam netazia bitcoiny a ak, tak len na kratkodobe testovanie - napr. vykonu/spolahlivosti etc.), len by som rad vedel, co okrem pocasia sa tam pocita...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

už si si na to sám odpovedal :) ťažia tam bitcoiny :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

By som si vedel na tom predstavit vyuzitie metódy konečných prvkov.
Je numerická metóda slúžiaca na simuláciu priebehov napätia, deformácii, vlastných frekvencií, prúdenie tepla, javov elektromagnetizmu, prúdenie tekutín a pod. na vytvorenom fyzikálnom modeli.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/bgs
V podstate keby si potreboval, tak si vies vybavit aj ty nejaky cas kedy bude pocitat tvoje data.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a mozem si tam pustit battlefield 4?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To by aj mňa zaujímalo čo na tom robia a čo všetko to dokáže.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

otázka nestojí tak, na čo to využívajú, respektíve, či to vedia využiť...

otázka znie, čo s tými výsledkami urobíme a ako by sa nám žilo bez nich...
skrátka, či sme za tie prachy radšej nemohli postaviť pár domov pre marginalizované sociálne neprispôsobivé skupiny obyvateľstva. ;)
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

daj si facku :-)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Bitcoin mining? :D
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

vyratava provizie zo statnych zakazok
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

No predsa selfheadmoneyminning co ine ... :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dá sa s tým robiť CT sken?
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

v sume zapocitana aj instalacia a udrzbar do 24h.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

aj mna to zaujima co na tom pocitaju kedze na slovensku su len robosi pre zahranicne automobilky
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Cotak si to skusit najst?

http://www.register.sivvp.sk/sk/projekty

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale co sa porat obuvaju do Power7. Tam kec, ze Power je neefektivny, prd, to sa da tazko porovnavat. Ked by som mal ja kupovat superpocitac, tak sa tiez rozhodnem pre PowerPC od IBM lebo to je kvalita. Intely alebo AMD su tak dobre do laptopov, ale ne na hentake veci.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

tiez mi je to divne, 775 je celkom dobra rada power7. Robim sice iba na 770, no nik kto robil na 775 sa nestazoval.
Spolahlive, lahko skalovatelne a rozsiritelne.
No je to fakt drahe :-/
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

poriadny x86 hardware tiez nie je zadarmo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pravda. Hlavne je to úplne iná architektúra ako x86. A už dávno to nie je čistý RISC.
Odpovedať Hodnotiť:
 

škoda, že to nemá turbo čudlík. Mohli sa na tom hrat formulky :/
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Mozem si na tom zahrat minecraft alebo len generovat mapu slovenska?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Asi na piškvorky by to stačilo...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Super ... a data centrum stalo len 300 milionov.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

a to, ze bol cele leto odstaveny, pretoze neboli peniaze na jeho prevadzku, to nespomeniete?
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

nie, pretoze jeho cinnost je stale rovnaka.. info, ze to riesi pocasie, je pre mna blud, pocasie riesi aladin :))
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dobrý deň, prosím kontaktujte nás na redakcia@dsl.sk.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Viac info prečo bol v letných mesiacoch odstavený najdete: tu tu a tu
Odpovedať Hodnotiť:
 

obavam sa, ze predpoved aladina aj tak lepsia nebude
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Nahodou shmu je asi jedina statna institucia ktora funguje ako ma. A aladin je tiez slusne urobena vec.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Slovač maká v hl. meste za 350e, a kupujeme CTčka za 1,5 milióna a superpočítače. Žijem v tak drbnutej krajine, že to nemá obdoby. Byť zdravší, vypadnem od tiaľto kade ľahšie, ani smrad by tu po mne neostal. Slovensko si zaslúži byť obsadené maďarmi, rozbité amerikou, alebo znásilnené rusmi, nič iné. My nie sme národ, my sme živoriace stádo volov.
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

Uvažoval si nad samovraždou? Predsa len, o jedného vola menej, zváž to ešte ...
Odpovedať Známka: 0.7 Hodnotiť:
 

ty budes jeden z tych ktory sa narodili do spravnej spolocnosti.. pracujem v jednej velkej firme a ked vidim co a za ake sumy dodavame do institucii ktore ziju z nasich dani tak chapem nasich pocernejsich spoluobcanov, ktory nerobia za 400-600 euro aby platili dane ktore sa rozdelia medzi "vyssiu" vrstvu spolocnosti ktora je pri koryte.. radsej mat 5 deti na ktore dostavat rodinne pridavky, spravit za mesiac par fušiek a mam to co nejaky monter v KIA alebo v PSA a mozem osrat nejakych dilinov ktory 36 hodin odvolavaju premiera aj ked vedia aky to bude mat vysledok .. ano sme hlupi narod a zijeme v state kde vladne korupcia, rodinkarstvo a peniaze nad zdravy rozum.. pozri okolite krajiny - Polsko, Belgicko - 100 tisicove davy protestuju kvoli socialnej situacii a tu na Slovensku si sef Tiposu kupuje topanky za 4800 euro za nase peniaze ktore su na zlatej VISA kreditke.. dpc
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Alebo ze by si sa ty narodil do nespravnej?
Belgicanom yebe permamentne od min 1945. - dlh okolo 100% HDP a strajkuju proti setreniu. Ok then.
Poliaci onanuju nad vsetkym antiruskym a preto robia bordel pred ambasadami. A ano, v Polsku vobec nie je takmer taka ista korupcia ako tu. lol.
Romovia - cisla tu http://dopice.sk/bgO , kofolaci akurat yebu statistiky HDP PC, zamestnanosti atd. Stacilo by ich exportovat do Madarska, alebo do komplexu Bonaparte.
Dalej?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

dhl voci HDP nie je ziadna zaujimava velkost, ktora by mala nejake konsekvencie, mozu mat aj 200%, to nie je problem.
a podalsie, aj ked by dlh voci HDP mal nejake negativne konsekvencie, tak co za to mozu ludia? alebo mozem ja nieco za to, ze ma nemecko viac ako 80% HDP dlh? kolko z tych penazi sa uslo mne? moc ne.... cize ano, protestuju proci setreni, ale mohli by aj proti rozkradani, lebo ono to je jedno. setri sa na tych kery sa najmenej brania, tak ako aj na slovensku, ked sa setri, tak sa setri na socialnych veciach, na vybavenie pre skoly, mesta a podobne veci. radsej sa privatizuje namiesto toho, aby sa menej kradlo. na druhej strane, dalo by sa menej kradnut (ci to je realisticke, je ina otazka) a potom by bolo dost, ze by sa nemoselo setrit alebo robit skrty na tych, kery za to nemoz resp nie su v pozicii aby mohli kradnut.
Odpovedať Hodnotiť:
 

samotny dlh nie az tak podstatny, jeho struktura vsak ano.
Belgicko moze velmi lahko dopadnut ako spanielsko alebo grecko.
Nevravim ze ceska/slovenska extremna apatia je ok, ale ked niekto protestuje kazdy mesiac, tak neskor to kazdy ignoruje.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

vies kto maka za minimalku? hlupak. nemyslim teraz niekoho mentalne zaostaleho. ale cloveka, co nie je schopny mysliet. poznam kopu remeselnikov co nie su zrovna clenovia mensy ale maju sa dobre, pretoze nieco vedia a pracuju na sebe. a preto, pokial clovek nema nejake zdravotne postihnutie, za ktore proste nemoze a nechce makat za tych 350€, tak za ne robit nebude, pretoze ta nik kurva nenuti. nevypalujte gagore, neozierajte sa ale makajte na sebe moja rada pre tych s tymi 350. a nie nenarodil som sa do spravnej rodiny. obaja moji rodicia su tak povediac jednocuchsi. necitim sa ako clen stada a tak sa neciti ani vacsina ludi, co si ten tvoj vygrcok precitaju.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

ono to nie je o tom, ze by nechceli. praveze naopak, to su prave tie svine politicke, ktore stale hovoria o tom, ako mosi byt slovensko konkurencieschopne a preto je nastaveny aj socialny system tak, aby bol co najvaecsi tlak na mzdy.
potom sa netreba cudovat, ze niektori naozaj zo strachu zo straty zamesnania dava posuva vyssie profit podnikatelov a robi za 500 eur mesacne hrubem.
ale ja to vidim aj tod norimbergu, ze hladaju ludi do Normy (marketu) za 410 eur. im jebe!
samozrejme, ze ked si samostatny, mas zakaznikov, tak si vypytas viacej, ale na to mosi byt aj okolie. lebo ked ta nikdo nebude platit, tak mozes ist doprdele, ked nemas zakazky. poznam vela ludi, co nepiju, co sa v praci snazia a aj tak dostanu nakonec kopanec do riti, lebo si to nehaju lubit a su "sprosty" ze robia za to, co robia a podnikatelia toto dobre vedia, aka je situacia a zneuzivaju to.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

a cudujes sa?

praca je platena podla toho, kolko ludi ju moze dobre vykonavat a za aku dobu sa clovek zauci.

job - brigadnik pri lopate / pokladnik / robotnik pri pase / doktor.
ludia, zaucenie - vela, nulova / skoro kazdy, sichtu-dve / este menej, cca tyzden / mrte malo, par rokov studia
plat - minimalka / kusok vyse minimalky / 500-600 eur / par tisic

vidis v tom system?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

pokial viem, nevolnictvo uz nemame. nik zamestnancov nasilu nedrzi a netlaci do roboty alebo bicom zenie "na panske". ak niekoho zamestnavatel zneuziva, treba to nahlasit a potom dat vypoved. ak v tvojom okoli za tvoju pracu ponukaju malo, mas dve moznosti. bud sa naucit novy skill, za ktory dostanes viac alebo sa prestahujes za pracou. deti co hraju mmorpg hry to v niecom pripravi do zivota. je to zvratene viem, ale je to tak. no najdolezitejsie je robit to co cloveka bavi. inak to nie je zivot ale prezivanie a za to uz si clovek moze sam.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

citujem:
S výsledkami jeho výkonu sa stretnú všade naokolo. Prvé projekty, ktoré využijú unikátne schopnosti počítača, budú výpočty parametrov jadrovej magnetickej rezonancie alebo zobrazovanie techník v medicíne. Veľmi významný bude tiež pri modelovaní biochemických procesov pre chemoterapiu rakoviny. Aj kozmológovia môžu vďaka nemu bližšie interpretovať vývoj vesmíru.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"budu, bude, mozu ..."

Vtipne, ze doteraz uz vypoctovy vykon mali v uzivani a nenapisali, co konkretne bolo vypocitane, kolko usetril dany klient oproti nakupovaniu vypoctoveho vykonu niekde mimo SVK a podobne. Realne cisla, aspon 4-5 najdlhsie trvajucich vypoctov a ich uzitok.

Viem velmi dobre, ako sa da 'nevyuzivat' takyto PC alebo ako
sa tam budu dookola pocitat veci bez realneho uzitku.
Ak si nejaky profesor da ratat statiky budov co sa nikdy nepostavia, tak moze vytazovat aj 10 takych strojov spolu za 100 mil E.

PS: nech spravia web a report:
- za kazdy rok 2013 TOP20 ratanych projektov

Spravenie jednej webovej stranky TOP20 pre verejnost hadam pri tom rozpocte nebude problem.

Citujem Okt/2012:
"Superpočítač je špičkové zariadenie, ktoré dokáže riešiť veľmi zložité numerické výpočty, efektívne simulácie pre vedu a vzdelávanie, predpovedá javy, ktoré vedci inak nezistia," povedal riaditeľ Výpočtového strediska SAV Tomáš Lacko.

Tak ukazte co dokazal, mate ho uz 2 roky.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Citujem Trend Mar/2014:

"Poučný je napríklad prípad superpočítača Aurel, ktorý Slovensko získalo v rámci štrukturálnych fondov. Ide o jeden z najvýkonnejších počítačov na svete (!!!). Slávnostne bol uvedený do prevádzky v minulom roku. Jeho kapacity však nie sú využité najmä pre nedostatok prostriedkov na elektrinu (počítač spotrebuje energiu zhruba za pol milióna EUR ročne), pre ktorý už bol nedávno, zatiaľ dočasne, vypnutý a experimenty najmä z oblasti experimentálnej fyziky museli byť prerušené.


Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi sa tam pojdem pozriet mozno uvidim aj ten Aurel.

Citujem:
Slovenská akadémia vied (SAV) už tradične poskytne v novembri verejnosti možnosť stretnúť sa so svojimi vedcami a navštíviť ich pracoviská. V rámci Týždňa vedy a techniky pripravili od 10. do 16. novembra 2014.

pozri: http://www.tyzdenvedy.sk/


Odpovedať Hodnotiť:
 

nemali predat elektrarne talianom a mohli by mat penaze na eletriku a ani nedostavali mochovce, tak co sa stazuju.
inak ... len tak medzi nami, ked stavam superpocitac, tak by som mal ratat s tym, ze to v prvom rade spotrebuje elektriku a ked nemam na elektriku, alebo dobre zavedenu siet, tak nestavam superpocitac. namiesto toho, by mali niekde postavit halu, spravit tam redundantne napojenie na elektricku siet, na internetovu siet a podobne veci. no a potom by som tam postavil okolo toho tie veterne hovadiny, co sa tocia a vyrabaju elektriku, a tiez kollektory na strechu, aby som vykril nejake percenta elektriny z toho. a to cele by bolo dobre postavit vedla nejakej priehrady, aby to tahalo ten druhy nezavisly prud elektriny odtial, namiesto toho to transportovat kilometre, pocom na konci hovno dojde. SAV by sa tam mohol potom spojit dedikovanym svetlokablom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

1) plus minus suhlasim.
2) tuto http://dopice.sk/bgs
pisu: "Potenciál superpočítača je možné využiť aj v spolupráci vedeckých tímov so súkromným sektorom. Slovensko tak môže ešte výraznejšie konkurovať vo viacerých oblastiach výskumu zahraničným krajinám."

Je to sice pekne ked to politici prezentuju, ale zaroven ti isty policitci zhorsuju podnikatelske prostredie. Kolko je na sloveksu firiem co robi vyskum / vypocty ?? Nestaci kupit PC a cakat ze firmy sa tam budu hrnut. Kto si dnes zalozi firmu na slovensku ked musi platit dan aj ked ma nulovy zaklad??
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak v prvom rade, zalozit si firmu, ktora robi nulu, to je tak sproste, ako postavit superpocitac a potom ho zhasnut, lebo su neni penaze na elektriku.
na druhej strane je ale fakt, ze na slovensku najprv treba mat personal, ktory tieto veci dokazu vyuzit. ja si ale nemyslim, ze na slovensku je personal, ktory dokaze vyuzit svoj stary pentium na maximum. cize to bude komplikovane.
ja by som sa radsej specializoval na programovanie minimalistickych programov a nie ist na to hotovyma frameworkami. je dost ludi, ako napr fefe, kery ukazali, ze do kolko kB sa da strcit komplet webserver aj s CGI. a takychto prikladov aplikacii je viacej, ale to je robota. a to by som na slovensku videl, ze to by bolo realistickejsie sa na to specializovat na vysoko efektivne algoritmy a potom netreba na to hadzat kopu hardwaru, ked je nejaky problem.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár