neprihlásený Štvrtok, 25. apríla 2024, dnes má meniny Marek
Keplerov teleskop funguje aj s dvomi zotrvačníkmi, objavil ďalšiu planétu

Značky: vesmírveda a výskumNASA

DSL.sk, 19.12.2014

Keplerov teleskop po úprave spôsobu jeho používania po pokazení dôležitých komponentov úspešne funguje naďalej a nové ním zachytené dáta umožnili identifikovať ďalšiu novú exoplanétu.

Informovala o tom americká vesmírna agentúra NASA, ktorej teleskop patrí.

Keplerov teleskop vypustený v roku 2009 hľadá planéty na základe zatieňovania ich hviezd preletom planéty pred hviezdou z pohľadu teleskopu, spôsobujúcim tak zníženie teleskopom nameranej intenzity hviezdy. Dva prelety umožňujú vypočítať dobu obehu, tri prelety ju umožňujú potvrdiť dvomi meraniami.

Na svoju činnosť vyžaduje Kepler presné a stabilné zacielenie na zvolenú časť oblohy, ktoré zabezpečovali štyri tzv. reakčné kolesá, komponenty používané pre natáčanie teleskopu pomocou zotrvačníka a elektromotora vďaka zachovávaniu rotačného momentu. Pre správnu funkčnosť sú potrebné minimálne tri, v roku 2012 sa pokazilo ale prvé a v máji 2013 druhé.

S dvomi reakčnými kolesami nebolo možné teleskop ľubovoľne otáčať a tak stabilizovať, pričom najväčším vplyvom spôsobujúcim vychyľovanie je tlak fotónov slnečného žiarenia dopadajúcich na solárne panely. NASA ale na konci minulého roka našla takú orientáciu teleskopu, pri ktorej tento tlak pôsobí rovnomerne na povrchu a teleskop bude možné stabilizovať práve pomocou tohto tlaku a dvoch reakčných kolies.

Zväčšiť
Popis novej misie K2, kliknite pre zväčšenie (obrázok: NASA)

Teleskop stabilizovaný takýmto spôsobom testovala na začiatku roka, pričom práve analýza dát z februára odhalila novú aktuálne oznámenú planétu HIP 116454b. Planéta má 2.5-krát väčší priemer ako Zem, okolo svojej hviezdy obieha veľmi blízko s dobou obehu len deviatich dní a nachádza sa vo vzdialenosti približne 180 svetelných rokov od nás v smere súhvezdia Ryby. Objavená planéta už bola potvrdená aj meraniami spektrografom HARPS-North na Kanárskych ostrovoch.

Nový spôsob použitia teleskopu, ktorý NASA označuje ako misiu K2, má svoje limity oproti plnohodnotnej funkčnosti. Podľa skorších informácií spôsob jeho stabilizácie limituje časti oblohy, na ktoré môže byť teleskop nasmerovaný, a planéty s akou periódou obehu je schopný detekovať. Vždy je totiž nasmerovaný cca paralelne s obehovou dráhou, pričom každých 83 dní sa do jeho zorného poľa dostáva Slnko a musí byť otočený o cca 90 stupňov. Jednotlivé pozorovacie periódy novej misie K2 tak trvajú cca 75 dní.

Podľa minuloročných testov sa tiež mierne zhoršila stabilita teleskopu a vytvorené snímky sú o niečo menej kvalitné ako u plne funkčného teleskopu, evidentne sú ale na základe aktuálnych informácií dostatočné pre objavovanie ďalších nových planét.

Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov - aktualizácia 1
Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť

Určite postavené v Číne, alebo nejakou šmejďáckou firmou. Kedysi sa veci robili poriadne a nič sa nekazilo.

Neviem prečo mínuskujete pamätníka, má pravdu. Kedysi vydržal mobil 3-5 rokov, a "vydržal" týždeň, tie lepšie dva, nebodaj tri. Dnes vydrží mobil štvrť roka a je starý, a na trhu je ďalšia vlajková loď, kotrá ho nahradí a "vydržia" pol dňa a tie najlepšie deň, až deň a pol.

Akurát som skladal 5960X s Asus Rampage s 64 GB RAM, a toľko vád a chýb, čo som našiel ku SW tejto dosky a behu Windows 8.1 s týmto systémom, som nezažil nikdy pri bývalých high-endových riešeniach. Teraz sú veci šmejdácke, naschváľ, aby vydržali krátko a sú vadné, aby ľuďom otravovali život a musel človek vystriedať aj 5 značiek, aby ostal pri tej, s najmenej kazmi a vadami.

Úprimne, vyrobiť "dokonalý" mobil zvládne aj 10 ročné dieťa s pol rokom skúseností s Android telefónmi, kladiem si potom otázku prečo sú na trhu stále nedorobky? Pamätník to zhrnul fajnovo.

Pamätník píše somariny a ty rovnako.
Jeho básnická hyperbola "a nič sa nekazilo" je očividná hlúposť, lebo odkedy sa elektronika vyrába, odvtedy existujú opravári a servisy.
Tvoja úvaha o mobiloch je tiež poriadne zmätená, teraz je mobil po štvrťroku starý a kedysi, keď vydržali 3-5 rokov tak potom čo, stále to boli exkluzívne novinky?

Zato ty si nepochopil podstatu ktorá z ich "somarín" vyplýva. Chceli povedať len toľko, že výrobcovia posledných 10 - 15 rokov naschvál robia veci tak, aby sa po určitom čase "pokazili". Kedysi opravári opravovali veci preto že sa reálne niečo pokazilo. Teraz ich opravujú preto, že sa pokazila súčiastka, ktorá sa po uplynutí určitého času pokaziť aj mala (úmysel výrobcu). U "no name" výrobcov konkrétneho výrobku je to dajme tomu 2 roky, u "značkových" 4 roky. Príklad si už najdi vo svojom okolí (ak si dosť inteligentný a zároveň aj zárobkovo činný - vreckové od maminky sa nepočíta)

No jasné, nič som nepochopil, lebo tú tvoju múdrosť o kurvítkach ešte nikde nikdo nenapísal. Ešte som ju miliónkrát nečítal.
V každej jednej diskusii o tom ako sa veci kazia príde génius s prevratnou informáciou o plánovanom zastarávaní, potom tam niekto hodí ešte link na yotube "Žiarovková konšpirácia - Politika plánovaného zastarávania" a keď je ten človek výnimočný chuj, tak to ešte zakončí niečím o mojej mame.
Väčšina vecí, ktoré som si kedy kúpil sa dožila päťnásobku záručnej doby alebo sa nedožili preto, lebo morálne zastarali. Možno preto, že si nekupujem úplné pi*oviny ale snažím sa pri kupovaní používať aj makovicu.

Ekosystem kurvitok je sucastou konceptu navrhu zariadeni uz par desatroci, ale ide o spotrebny tovar a o segmenty kde je spotrebitel limitovany len nejakou zakonnou lehotou na funkcnost a potom je uz odkazany iba na servis/oLo/zberny dvor. Do tejto kategorie ale isto nespadaju spotrebitelia z vojenskeho sektora a uz vobec nie zariadenia pre kozmicky vyskum.

Je potrebne rozlisovat "default" kurvitka, ktore ostanu v zariadeni pri sebalepsej snahe o dokonaly navrh, ale bohuzial kazda technologia ma limity a musi robit kompromisy.

A kurvitka, ktore tam niekto svojvolne "doplanoval" (tym hovorim konspiracne), pripadne vznikli ako side effect snahy o uprimne zvysenie funkcnosti/zivotnosti ineho faktora, tam patria aj vyuzitia poddimenzovanych komponentov na hranici maximalnych parametrov, ktore maju pri takom zatazeni radovo/exponencionalne kratsiu zivotnost. Kedze poddimenzovanie ale priamo suvisi s vahou/cenou/dostupnostou zariadenia, vyberaju si take vyrobky sami uzivatelia. Tu to sivisi aj s tym ze predimenzovane vyrobky su bud radovo drahsie (realne alebo maketingovo) alebo proste su to tie iste vyrobky len prezentovane ako trvanlivejsie a realita je niekde inde.

Myslim ze keby boli tie gyroskopy navrhnute podla "pozemskeho" konceptu, tak by nefungovali uz ani v skusobnych testoch na zemi a iba by predrazili vyvoj :)

A Ivanku kamarade, pokud nejde o to, tak jde o neco jinyho, jestli mi rozumis.

To "Neviem":
A dokázal si aj to, že to používanie tvojej "makovice" ti akosi nejde - prečítaj si poriadne príspevky na ktoré reaguješ (najlepšie aspoň 5x), potom si prečítaj svoje a porozmýšľaj nad nimi. Ak ti tá tvoja "makovica" aspoň trošku "chrastí" prídeš na to, kde došlo z tvojej strany k "software failure".

V tomto príspevku chýba nejaká vecná časť. Skúsme si spoločne odpovedať na otázku, akú máte doma:
- mikrovlnku, značka, vek
- chladničku, značka, vek
- televízor, značka, vek

Heh, to mi pripomenulo ešte taký malý paradox.

ak si niečo kúpim v roku 2014 a vydrží to 2 roky, tak to bola lacná sračka, už sa nevyrába ako kedysi a vo všetko je kurvítko, ale keď si niečo kúpim v roku 2014 a vydrží to 8-10 rokov bez problémov tak v 2022-2024 budem hovoriť ako sa kedysi vyrábali veci a teraz už nič nevydrží dlhšie jak 2 roky.

inak povedané, 2 rovnaké telefóny, kúpené v rovnaký čas, môžu vydržať rôzne dlhú dobu a jeden bude šmejd jak sa dneska vyrábajú a jeden bude klasika jaka sa už nevyrába.

:) vidíte v tom ten háčik?

-delonghi 18 rokov
-whirlpool +/- 10 nepamatam presne
- samsung 2011, panasonic 2014

Pripájam sa ku štatistike:
-Ide line 8 rokov
-Electrolux 8 rokov
-Infocus 10 rokov

bonus, umývačka riadu, electrolux - 16 rokov, denne v prevádzke.

no neviem. s kazdym mobilom som vzdy vydrzal viac nez zakladne 2 roky.
ak si kupis smejd za 99 eur, tak sa necuduj ze dostanes smejd za 99 eur. ale to mas so vsetkym a to si mal stale.

No myslím si, že aj Ty si poriadne mimo.
Žiadna súčiastka nemám načasovanú životnosť či úmrtnosť...
Určite nie! Japonské kvalitné značkové výrobky sa kazili úplne minimálne ak vôbec! Možno ak po 20-tich rokoch a neskôr.
Televízor bežne vydržal aj viac ako 10 rokov. CD prehrávač je po desaťročia bezchybný. Čína vyrába aj šmejdy kvôli našej slabej kúpy schopnosti.

Hej japonske kvalitne znackove vyrobky...ako tych XY nissan,toyota aut co teraz stiahli z vyroby alebo 1,20 miliona sony TV ktore ti mozu kedykolvek zhoriet co sa predali od roku 2007.

Nie je problem vyrobit vec co vydrzi dlho..problem je byt z toho profitable a ponuknut trhu to co chce.

A trh chce novinky.

Ja nechcem novinky ale funkčný stroj/prístroj. Kalkulačku na počítanie, počítač na internet a kanceláriu, auto na vozenie sa. Na čo sú mi nejaké novinky? Kto je ten trh ktorý potrebuje neustále vyrábať odpadky a predávať nové veci? Žeby korporácie?

Nepíšem o súčasných výrobkoch, tie už sú mimo...
Je problém vyrobiť vec čo vydrží dlho.
Problém je ju aj zaplatiť.
Myslel som tak tie kým to nezačali kórejskí a čínski výrobcovia kurviť trh s kvalitnými výrobkami. SONY už dávno nie je to čo bývalo. Lebo Samsung...
A o autách sa tu predsa nebavíme.

Vobec nie je problem vyrobit vec co vydrzi dlho. Len to nie je rentabilne...spolocnost potrebuje vyrabat a potrebuje neustaly flow penazi v obehu. Zdrava spolocnost musi vyrabat a konzumovat...nemoze zit len zo sluzieb.

Samsung ako taky ma obrovske portfolio a vyraba vela vela kvalitnych veci
(napr. lode, zbrane, cipy,storage atd).
Sony uz davno nie je to co byvalo ? Preco asi...pozri si vzostup samsungu a preco korejske firmy rozdrtili tie japonske. Bolo to kvoli cene ? ano aj
Ale samsung ti ponukne na jednej strane affordable low end na druhej kvalitny high end. Je to na tebe.

Cinania to zasa robia uplne odlisne ako korejcania...nie su rovnaki. Cinania sa snazia prebrat trh tym ze maju male marze a potom nemaju peniaze na R&D a spoliehaju sa na kradnutie / kopirovanie / open technologie.

Samsung porazil SONY hlavne preto pretoze ponukol to co customer chcel...nebal sa inovovat a skusat nove veci. No a co ze sa to obcas dodrbe...o tom to je.

Najdi si napr. aj dovody preco samsung porazil SONY na japonskom trhu.
A nemyslim len teraz ale ked bolo SONY relativne silne.

Samsung žiadne SONY neporazil. Proste SONY bola dobrá v tom čo robila. A mala vyššie ceny. Nerobili ploché panely, LCD a spol. V CRT obrazovkách a vtedajšej technike vlastne ani nemali moc konkurenciu. SONY Trinitron a podobne. Nie je pravda že potrebujeme nezmyselne čoraz viac vyrábať a skracovať životný cyklus výrobkom. Osobne si myslím pravý opak. Pravda potreby reality sa pohybuje medzi týmito dvomi bodmi...
Samsung neviem čo kedy vyrobil kvalitne. Samsung nie je o kvalite, skôr o lacnej kvantite. Sú to dravci. Japonská mentalita je iná. Od kvality boli najmä pôvodné japonské firmy. Ako Matsushita Electric a jej značky Panasonic, Technic, National, Quasar, ale najmä SONY, DENON, AKAI, JVC, CANON, Pioneer, Accuphase a mnoho ďalších...

Hej to ze robi najmenej problemove cipy, displaye pre iZariadenia, ssds, zbrane, najvacsie lode na svete apd.

Korejcania su evolucia, japonci su tradicna stagnacia.
Samsung sony porazil v japonsku uz davno :-) noze zagoogli

Definuj slová kedysi a nič

nebude trapny prosim ta. tvoj prispevok je vrchol hluposti

tiez som ako 16r rozobral aj poskladal cross motorku, ostali nejake suciastky kt. tam boli podla mna zbytocne a motorka slapala dalej bez problemov....

Šlapacia motorka?

pokud rozeberete nějakou věc a opět ji složíte, zbude vám nejméně jedna součástka, která nikam nepasuje a bez které dané zařízení normálně funguje. Takové součástce se odborně říká kurvítko

ked nikam nepasuje, tak ako ju tam mohol vyrobca dat?

Mne vzdy ostanu nejake skrutky, pliesky a tak.

Ale este sa mi ziadna vec co som opravoval nevratila iba sa vracaju ludia s niecim inym opravit.

problemov tohto pamatneho pohladu do minulosti, a na "stare zlate casy" je, ze porovnavaju neporovnatelne. ano. mame tu stale nejake stroje, ktore vydrzali bezat 40 rokov, su tu funkcne apple I pocitace, alebo 100 rocne ziarovky, ktore svietia nonstop. lenze za kazdym takymto "neznicitelnym" kusom stoji 100 dalsich, ktore to nezvladli. a my tu teraz vidime prave tieto vysoko kvalitne jednotlive kusy, ktore mali to stastie ze prezili doteraz. hej, aj auta sa kedysi robili tak kvalitne ze doteraz jazdia, napr stara felicia alebo octavia [nie tie z 90tych rokov]. lenze ich jazdi tak par tuctov z tisiciek vyrobenych, a za enormnych nakladov. o 20 rokov si budeme hovorit ze ake boli tie xbox 360 kvalitne, aha, tento a dalsich 20 doteraz bezi a hram sa na nich hry. to ze desiatky milionov medzitym skapalo nik nebude vidiet.

Alelúúúja, bratm.

Ciastocne pravda, ciastocne hlupost.
Ziarovky: 100 rocne ziarovky existuju nie preto, ze jedna z milionu/miliardy prezila, ale preto, ze jej vlakno vyrobili zo silnejsej vrstvy wolframu, ktora sa len tak neprepali. Preto aj bol zalozeny kartel, kde je dohoda o maximalnej hrubke wolframu - aby sa ziarovky kurwili.

Auta: Ano ako vysledok mas pravdu, lenze uz felicie boli "moderne" auta, aby mohli konkurovat zapadu. To, ze z felicie mala Skodovka ciste naklady len 40%, ale ostatne automobilky zo svojich porovnatelnych aut len 30% s vyssimi mzdovymi nakladmi sa muselo proste niekde prejavit. Napriklad taka KIA v roku 2009 v Ziline vyplula hotove auto zo zavodu za 55000 Sk aj so zapocitanymi nepodarkami.
Takze ked si porovnate v kazdej danej dobe porovnatelne auta a vsetky statistiky date chronologicky do grafu, zistite, ze:

Skôr sa žiarovka prepáli kvôli porušeniu vákua...

1. "za enormnych nakladov" jazdia po 15tich rokoch stare auta, a novsie auta "za enormnych nakladov" jazdia uz po 7rokoch. Pretoze suciastky su predrazene, skorej sa poseru a vyjde "lacnejsie" kupit nove auto.
2. elektronizacia vyrazne prispieva k pohodliu vodica, ale na druhu stranu vyrazne vplyva na bod 1.
3. zatial co v minulosti bola oprava mozna, v novych autach sa musia vymienat cele moduly/bloky zariadeni.

Ano mas pravdu, doteraz bezi 20 felicii z kazdej 1000ky vyrobenych, pricom vyrobenych boli stotisice kusov, ale za rovnaky cas bude bezat 20 citroenov C3 z kazdych 50000kusov, pricom vyrobenych bolo 20000000 milionov.
Ano, vyzera to, ze prezije po 15tich rokoch vzdy rovnaky pocet aut.

tak musia ako musia.. mne sa na jar pokazil posilovac riadenia vo fabii, 400 euri bum. Stary posilovac sa posiela spet do skodovky na repas, ti kkti tam vymenia jedno tesnenie za 50c a predaju dalsiemu bambusovi ako ja za dalsich 400 euri. Preco to nemohol spravit typek v servise???

Ak sa ti stalo to, čo bola typická závada posiľňovača u fábií prvej generácie, tak výmena tesnení nebola úplne korektná oprava aj keď to dočasne pomohlo. V skutočnosti sa pri oprave-repase mala znova nachromovať tá hlavná tyč serva.
Celé to vraj spôsoboval nekvalitný olej s veľkým obsahom vody, ktorým to škoda vo výrobe plnila, mimochodom, bol vraj len o pár korún lacnejší ako kvalitný olej, ktorý tam začali dávať neskôr, keď už zničili tisíce posiľňovačov.

FII 2008...

feliciu ci octaviu som napisal ze nemyslim tie co dnes bezne stretavame na cestach z 90tych rokov, ale tie starucke klasiky, neviem ci z 60 ci 70tych rokov. podobna nostalgia je pri zigulakoch atd.
ano, ziarovky sa vypalovali pretoze ich zivotnost bola vykalkulovana na tie 2 roky, za tym vidno aj genialitu navrharov, ze sa tak presne trafili. ze je to svinstvo? ano. no usetrili mrrrte wolframu? to je tiez pravda. kedysi robili aj 10kW ziarovky, ktore potom GE odkupovali nazad, pretavili ich totiz na tisice normalnych ziaroviek. tolko sa vtedy plytvalo. dnes sa tomu nadava optimalizacia [alebo slangovo kurvitko]

"no usetrili mrrrte wolframu? to je tiez pravda" - toto je hlupost.
Na vyrobu cca 100 rocnej ziarovky potrebuju dat len cca 2-3x vacsiu vrstvu wolframu, kdezto bezne 3 ziarovky skapali do 10 rokov. Takze "uspora" wolframu v tom hrala minimalnu ulohu.

Oni totiz nechceli urobit zo ziaroviek "sezonny" tovar (raz za 100 rokov vyroba), ale poriadne sa nonstop nabalovat na beznych ludoch.

su to gyroskopy

Su potrebne minimalne 3 a oni tam dali 4. Toho je schopne jedine USA a NASA. Redundancia az celych 33%. Aj posraty server ma redundanciu 100% napr. na zdroj (lebo su tam dva a pre prevadzku je potrebny jeden). RAID mirroring ma tiez redukndanciu 100%.

Ako niekto moze kalkulovat s redundanciou 33% VO VESMIRNEJ SONDE - to V ZIVOTNEPOCHOPIM. TAM TREBA aj 200% redundanciu, vsetko zalezi co chceme zdvojovat/strojovat, ake su odhady. Ked viem ze je REALNY odhad (povedzme nad 10%) ze sa nieco pokazi do 3 rokov a chcem aby to ozaj na 99% vydrzalo 9 rokov, tak tam nemozem dat tu vec iba jednu (ani dve). Pravdepodobnost a statistika nyncen? Asi ako pravdepodobnosti zlyhavania diskov v poliach.

Presne moja rec uplny kokoti...mali poslat dve rakety, kazda s dvoma druzicami

Kde udelali soudrzuzi z NASA chybu? Odpoviem si sam: presne tam, kde v 1986, ked drbol Challenger. Pravdu o katastrofalnych financiach (musime to vypustit nech sa deje co sa deje, nevadi ze to nie je dotiahnute a je to rizikove (to sa aj tak v pripade uspechu nikto nedozvie), lebo ked nie, tak nam nedaju ani tie chechtaky co minuly rok a sme v riti) a lajdackych testoch/kontrolach odhalil R. Feynman.

Skus sa zamysliet nad tym co si napisal.. ak by si na vsetko v sonde pouzil tvoj "vedecky overeny" prepocet s 200% redundanciou aka by asi bola velkost, vaha a cena takej sondy? skus poslat zivotopis do NASA mozno ta zoberu..

A ty si čo, vyznavač svätého neomylného NASA?
Jasné, že to pohnojili. Myslíš, že keby ten teleskop robili teraz znova, tak ho spravia úplne rovnako, lebo veď cena a hmotnosť?
Ver tomu, že by tam bolo osem zotrvačníkov a riešili by, ako ho dostať hore s tými ôsmimi zotrvačníkmi a nie ako tam pohodlne dostať niečo, čo sa začne rozpadať po troch rokoch (2009-2012) ako poľský prietoový ohrievač.