neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Úrady už nemusia od Vás akceptovať RTF a ODT súbory, budú posielať aj DOCX a XLSX

Značky: verejná správaformátykancelársky balík

DSL.sk, 25.3.2015


Od minulého týždňa verejná správa pri elektronickej komunikácii s občanmi komunikuje podľa nových pravidiel, keď do platnosti vstúpilo viacero ustanovení novej podoby výnosu o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy.

Okrem iného sa pri poskytovaní elektronických služieb a pri poskytovaní informácií menia povinne používané a podporované formáty pre textové a tabuľkové dokumenty, ktoré nie sú podpísané zaručeným elektronickým podpisom.

Posielanie dokumentov úradom

Doteraz museli orgány akceptovať textové dokumenty vo formátoch HTML, XHTML, PDF, TXT, RTF a ODT, formáte Open Document Format, ISO 26300, používanom napríklad LibreOffice pre textové súbory.

Od 15. marca musia povinne akceptovať už iba HTML, XHTML, PDF a TXT.

Podobne pri prijímaní tabuľkových dokumentov doteraz museli orgány povinne akceptovať len textové tabuľky vo formátoch HTML, XHTML, PDF, TXT, RTF a ODT, odteraz je to rovnako HTML, XHTML, PDF a TXT.

Dokumenty posielané úradmi

Pri odosielaní alebo zverejňovaní textových dokumentov doteraz mohol štát zverejňovať dokumenty v jednom z formátov HTML, XHTML, PDF, TXT, RTF a ODT. Ak nebola predpokladaná ďalšia úprava, mal byť preferovaný PDF.

Podobne rovnaké formáty mala verejná správa používať pri odosielaní a zverejňovaní textových tabuliek, ak nebolo potrebné zachovať tabuľku vo formáte umožňujúcom spracovanie v tabuľkových procesoroch s plnou funkčnosťou.

Ak bolo potrebné takúto funkčnosť zachovať, výnos použitý formát nepredpisoval a umožňoval použiť ľubovoľný formát.


Prehľad povinne podporovaných formátov textových dokumentov, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: Štefan Szilva)



Od 15. marca musia pri odosielaní alebo zverejňovaní textových dokumentov, u ktorých sa nevyžadujú ďalšie úpravy, orgány verejnej správy používať jeden z formátov HTML, XHTML, PDF a TXT.

Ak sa vyžaduje možnosť úprav, môžu zvoliť buď TXT alebo zároveň dokument poslať v ODT a DOCX, textovom formáte OpenXML novších verzií Microsoft Officu. Pre tieto formáty sú ale výnosom obmedzené typy pokročilejších formátovacích prvkov a funkčnosti, ktorá sa z dôvodov zabezpečenia kompatibility a interoperability môže používať. Napríklad sa nemajú používať OLE objekty a vkladať sa má iba rastrová grafika.

Množstvo súborov bolo v minulosti zverejnené vo formáte RTF, ktorý sa už používať nemôže. Súbory, ktoré boli zverejnené do 14. marca vo formáte RTF, sa ale nemusia konvertovať a môžu zostať zverejnené v tomto formáte.

U tabuľkových dokumentov je primárne pri poskytovaní služieb a zverejňovaní informácií preferované použitie elektronických formulárov funkčných cez web respektíve zverejnenie vo forme webových stránok.


Prehľad povinne podporovaných formátov tabuľkových dokumentov, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: Štefan Szilva)



Pri odosielaní súborov sa orgány musia dohodnúť na formáte s prijímateľom. Ak nezískajú jeho súhlas s formátom, pri dokumentoch nevyžadujúcich zachovanie funkčnosti vzorcov a funkcií môžu zvoliť jeden z formátov HTML, XHTML, PDF, TXT alebo CSV.

Ak je potrebné zachovať funkčnosť vzorcov a funkcií, úrady musia dokument odoslať súčasne v ODS a XLSX.

Vyradenie RTF a ODT, pridanie DOCX

Podpora RTF podľa prezentácie Štefana Szilvu, člena viacerých pracovných skupín popri komisii pre štandardizáciu, o zmenách vo výnose na marcovej akcii OSS víkend vypadla, keďže ide o proprietárny formát, MS ukončil jeho vývoj a podľa reálnych testov interoperability má zlú podporu v rozličných kancelárskych balíkoch.

Zároveň formát nemá podporu v nových a mobilných kancelárskych aplikáciách, existuje ho množstvo verzií a neefektívne ukladá obrázky.

K vyradeniu ODT pri prijímaní súborov a pridaniu DOCX pri odosielaní a zverejňovaní malo prísť pre požiadavku Microsoftu respektíve ITAS na zrovnoprávnenie formátov ODT a DOCX, keďže aj DOCX respektíve OpenXML je ISO štandardizovaný.

Zároveň ministerstvo financií malo trvať na zaradení DOCX kvôli jeho čoraz častejšiemu používaniu v štátnej správe, keď okrem iného štát zabezpečuje centrálne pre štátnu správu Microsoft Office cez zmluvu Enterprise Agreement.

Zabrániť vynucovaniu konkrétneho softvéru má zavedenie povinnosti odosielať dokumenty naraz v oboch formátoch ODF aj OpenXML.

ODF sa môže používať vo verzii maximálne 1.2. OpenXML sa môže používať vo verzii ISO 29500, pričom od marca 2016 už informačné systémy vytvárajúce textové súbory nemajú vytvárať súbory OOXML Transitional 29500-4 ale povinne len OOXML Strict.

Pre prijímanie, odosielanie, sprístupňovanie a zverejňovanie databáz, ďalších dát pre automatizované spracovanie a súborov podpísaných zaručeným elektronickým podpisom platia samostatné pravidlá. Kompletné informácie o zmenách vrátane platnej a budúcej podoby pravidiel pre tieto formáty je možné nájsť v prezentácii Štefana Szilvu.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou


Diskusia:
                               
 

Posielam makro virus v DOCX! :)
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

Si to rozbalíš zipom a odserkáš celé makro preč. Zabalíš naspäť a je to.
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

snad DOCM?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Super takze M$ opat boduje. Ta firma stale funguje rovnako uz od svojho vzniku a zabranuje pouzivaniu konkurencnych technologii. Monopol s ktorym, ziadne vlady nic nerobia.
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Ale robia...celkom dobre im za to platia.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Myslíš to ako ms úradníkom a štát potom ms.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

toto nie je uplne o M$. docx v starych officoch skratka nebol kompatibilny so schvalenym iso standardom. aj tak je to hrozny bordel ale lepsie mat standard ako sa stale dotahovat na M$ s ich vlastnym proprietarnym formatom. Naproti tomu, libreoffice a ine baliky mozu zdielat kvalitnu implementaciu podla isa a je to. bohuzial som si nie isty kvalitou implenetacie v OO alebo inych balikoch ale minimalne im nikto nezabuchol dvere a nezabetonoval uradnika v budove :O.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Slovom M$ sa udržal, ktovie čo ho to stálo.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pre M$? Šušeň.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nikde v sprave som nezaznamenal, ze by ms niekomu branil nieco pouzivat.
ty ano?
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Dovolim si zapojit sa do debaty.
Vyrazny problem je, ze firma Microsoft dostatocne neimplementovala format ODF v MS Office. Keby tak spravila, nebolo by potrebne sucasne zverejnovat OOXML a ODF. Javi sa mi, ze po tolkych rokoch (od standardizacie ODF v roku 2006) by v pripade seriozneho zaujmu mohli ODF implementovat viac interoperabilne.

Samozrejme sa da chapat, ak dominantny dodavatel kancelarskych balikov presadzuje svoj vlastny format a vyhovuje mu vytvaranie zavislosti od jeho produktov. Evidentne je nutne vyvijat dostatocny tlak zakaznikov (vratane statov) na zabezpecenie interoperability medzi kancelarskymi balikmi. V niektorych statoch snaha je (plugfesty), v mnohych vsak nie.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Nuz, ked si funkcny analfabet a nevies citat s porozumenim a zamyslenim, tak je jasne, ze si nezaznamenal alebo iba trolujes.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Akoby nič, vďačne s ním spolupracujú.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

nechapem aky je problem aby boli podporovane aj otvorene standardy, ale budiz, nech zije pirastvo a hlupy MS aj nadalej
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pretoze tu ide o bussines. Su v tom obrovske peniaze radovo v miliardach dolarov. Pre M$ je velmi dolezite aby presadzoval iba svoje formaty a technologiu, ktora je vzdy a sikovine urobena tak aby sa dala len velmi tazko implementovat inymi subjektami. Ale takto M$ funguje uz od jeho vzniku a bohuzial sa mu dari.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

No a?
Úplne legitímne obchodné snahy...
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

statne organizacie, urady, cokolvek by mali pouzivat otvorene standardy lebo je to obdobne, ako by volebne pravo malo tiez nejaky majetkovy cenzus
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je pekné že to budú posielať aj ako ODT a DOCX.
Kedysi na strednej škole chceli od nás veci pred maturitou v RTF a keď som im povedal že kvôli nim si nebudem kupovať Widly a Office, že to dostanú v PDF a ODT skákali ako pojašený že čo stým budú pre boha robiť (elektrotechnická škola). Keď som spomenul že nemám problém so školskou inšpekciou, tak zrazu im to nevadilo.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Práve, že to nejako pokazili, ak čítam pozorne - prečo došlo k vyradeniu odt ??, aké zrovnoprávnenie ???:

K vyradeniu ODT pri prijímaní súborov a pridaniu DOCX pri odosielaní a zverejňovaní malo prísť pre požiadavku Microsoftu respektíve ITAS na zrovnoprávnenie formátov ODT a DOCX, keďže aj DOCX respektíve OpenXML je ISO štandardizovaný.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mám na mysli to že ho aspoň prijímajú a aj odosielajú keď má byť ten dokument ďalej upravovaný. Na tých obrázkoch to je vidno.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Napríklad MS Office 2007 podporuje .odt formát až pri po aplikovaní opráv SP3...
A už vidím ako toto všetci zvládajú.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

"Podporuje" je veľmi prehnané slovo pre notepad-like zobrazenie (pôvodne formátovaných) dokumentov.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Ono asi nie celkom stačí, ak je formát ISO štandardizovaný. Podstatné je, aby existovala *implementácia* (pokiaľ možno slobodná), ktorá generuje dokument tak, aby ten dokument spĺňal ISO normu. To svojho času MS nerobil ani na svoje slávne DOCX. Už robí?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

od office 2013 to robí v rámci tzv. ooxml string (office 2007, a 2010 to nepodporujú vo forme ISO)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A nemal si potom problem pri maturite ? :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ani nie :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sory preskakujú mi tu dve mená, čo mal kolega :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

od kedy potrebujes vyhradne ms office na vytvorenie *.rtf?

nie si ty od prirody nejaky fiskus, vymyselnik?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Išlo čisto iba o princíp, iba o princíp...
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

z toho principialne az mrazi
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ano IDE o princip. Kde poviem studentovi ze ma odovzdat vo formáte RTF tak ho odovzda vo formáte RTF. IDE o princip. A vraj student elektrotechniky...
A tiez s inspekciou nemám problém.
Ale student co nedodržuje podmínky zadání a by určité problémy mal...
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Hmm. Ak by bolo zadanie vytvorit nejaku "slohovu" pracu, analyzu atd, pricom by zalezalo na jej vzhlade / formatovani, vyzadovali by to vylucne v RTF formate, tak to je podla mna chore.
Teda pokial by samozrejme neslo len o nejake "ponaucenie" pre studentov, aby sami pocitili, preco je zle vyzadovat takyto proprietarny format ako jediny mozny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ani nie - rtf bolo povodne (cca pred 20-30 rokmi) vymyslene za ucelom interoperability medzi ms a zvyskom sveta - taka zlata stredna cesta :)
funguje do dnes, je jednoduche, ucelne, nezabera vela placu a dokaze sa s nim vysporiadat pomaly vsetko.

skor ma zaujima, ako mohol vobec zmaturovat niekto, kto mal problem ho pouzit? a kolko ho to stalo?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Vy asi nerobite v RTF zlozitejsie formatovania.
Niektore problemy s RTF pri prenose medzi roznymi aplikaciami: enormne velke subory v pripade vkladania rastrovej grafiky, chybne zobrazovanie umiestnenia vlozenej rastrovej grafiky, chybne zalamovanie textu okolo obrazkov, problemy s kompatibilitou vektorovej grafiky, problem so stylmi kapitol, atd.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a? kde je problem?
pre kristove nohy, typek ide z toho maturovat, takze si musi vediet poradit. ved to nie je nejaka tetka uradnicka, ktora pozna akurat tak t602...

u nas takto jeden kokot na databazovych systemoch nasral profku. zacal picovat na access (ktory je aj s oknami pre studentov zadarmo), ze kupovat, platit - nieco na styl OP.
na dalsiu prednasku prisla teta, hodila nam tri sady 5 1/4" diskiet a tri sady vytlacenych dat (500 stran dat).
zadanie na zapocet+skuska - rozchodit dbase, spravit databazu, nakrmit cislami, spravit rozumny vystup...
skuska bola lahka - prisiel si, cakala ta archivna 286, obhajil si si projekt, dostal si a ako awesome :)
kokot nadrapeny vyletel, sikovni sme si poradili :o)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Asi ma nerozumiete.

Pokial je znalost pouzitia konkretneho formatu sucastou skusky (cize preskusat technicke znalosti studenta), tak suhlasim, ak sa nejaky vyzaduje.
Ak sa vsak vyzaduje RTF a vyzaduje sa, aby sa v tom RTF vypracovana praca so zlozitejsim formatovanim spravne zobrazila, tak ide o protirecenie a z mojho pohladu nezmysel. Zachovanie vzhladu sa moze vyzadovat len vo formatoch typu PDF.

Jednoducho nie je mozne zabezpecit, aby sa ten RTF dokument spravne zobrazil adresatovi, pokial neviete, aky softver bude overovatel/skusajuci pouzivat na zobrazenie toho RTF (najlepsie aj verziu toho softveru), nemate ten softver bezne k dispozicii a pokial dany softver nemate k dispozicii neviete, nakolko dany softver vobec dodrziava specifikaciu RTF.

Odpovedať Hodnotiť:
 

cim sa dostavame k meritu veci - bud si zozenie program, ktory je ziadany (v tomto pripade to bol pravdepodobne mso), alebo potom dostatocne dobru nahradu.
specifikacia pre rtf je uz bezmala 30 rokov plne dostupna, s tym by nemal byt problem.
a ak to jeho oblubeny program nezvada, tak si nejaky pohlada. on sa rozhodol ignorovat odporucania, on sa musi starat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ved to nie je pravda, ze specifikacia RTF je 30 rokov plne dostupna. Ved posledna verzia je 1.9.1 z roku 2008 - prisposobena pre MS Word 2007.
RTF sa takmer stale viazalo na funkcnosti konkretnej verzie Wordu a s kazdou verziou neustale pribudali nove funkcnosti. Existuje zakladnych 10 verzii RTF, plus nejake doplnkove tagy, ktore si vytvorili niektore aplikacie nad ramec specifikacie RTF.

A nie je akceptovatelne, aby sa "vyzadovala" konkretna aplikacia, ak by tato nebola pre studenta bezne dostupna a musel by si ju kupovat alebo nacierno "zohnat". To je uz nezmyselne vynucovanie nakupov konkretneho softveru kvoli splneniu ulohy, ktora nijako nesuvisi s danym softverom.

Skola by mala ucit funkcnostiam nastrojov (ktore su casto univerzalne v roznych aplikaciach) a nie vyrabat len zakaznikov konkretnej firmy a ucit ich pracovat s jedinym konkretnym nastrojom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a vsetky tieto specifikacie su spatne kompatibilne, alebo nie?
nasiel som cca 15 rokov stare rtf-ka a v pohode mi ich otvoril aj najnovsi office. ziadne straty formatovania, rozhadzany bordel, nic.
teda, ak sa tvoj program drzi aspon standardu, vsetko je fajn. word to otvori.

takze to nebolo vnucovanie wordu. nanuteny bol standard, v ktorom sa musis pohybovat. a maturat by mohol byt natolko zbehly, aby si vedel nejaky vhodny free program zohnat.
co by pod linuxom nemal byt problem (minimalne fungoval abiword, ak je rok vyroby OP pred 1990).

to posledne by platilo len, keby sa vyzadoval nejkay cisto ms format (napr. xls s vb makrami)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vidim, ze uplne ignorujete viacere moje argumenty a stale opakujete len svoje.

Specifikacia RTF hovori, ze pokial aplikacia nepozna nejaky tag, tak ho ma jednoducho ignorovat. Tomu hovorite kompatibilita?
Podla mojich testov OpenOffice.org a Abiword pred par rokmi implementoval niektore tagy z RTF 1.6, ale evidentne nie vsetky - napriklad s vektorovou grafikou boli znacne problemy.

O prispevok nizsie su vypisane viacere formatovania, s ktorymi su pri prenose medzi roznymi aplikaciami. Okrem nich este doplnam zlozitejsie textove tabulky a vkladane komentare (nemylit si s poznamkami pod ciarou).

Ak chcete robit zavery o kompatibilite, otestujte zlozitejsie formatovania, rovnako ako som to robil ja.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano. ak tvoja aplikacia pouziva nestandardne tagy, tak sa nemozes cudovat, ze to inym nejde ako tebe. ale ak pouziva standardne, tak ich v pohode precita aj ten word.

za druhe - smer konverzie je abiword>ms word a nie naopak. cili praca napisana v abiworde, co pouziva menej tagov je citatelna v msworde, ktory pouziva viac. a to je dolezite.

toto je it, nie gendes studies, kde student nema pri vypracovani svojej prace rozmyslat, ako sa nieco da spravit v ramci pravidiel vopred definovanych, ale len pindat, ze ponuknuty system ma viac moznosti ako ten jeho, ktory chce pouzivat.

btw, co sa prave vektorovej grafiky tyka, ta ma podla mna priame uplatnenie niekde inde ako v nejakom textovom dokumente. pre pouzitie do textu si ju kludne moze previest do rastra.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kazdy hovorime o inom.

Prosim Vas, vysvetlite, aky zmysel ma pozadovat ako jediny mozny format RTF pre nejaku textovu/textovo-obrazkovu spravu, ak nie je sucastou skusky preverenie znalosti specifikacie RTF a jeho kompatibility.

Ak je ulohou napisat len nejaky text (cize nie preverit znalosti formatov a ich specifikacii), nie je ziadny dovod odmietat PDF a vynucovat RTF. Ak by sa vyzadoval nejaky format kvoli nejakemu informacnemu systemu skoly, ktora pracu bude nejako automatizovane spracuvat, tak treba jasne napisat poziadavky na ten format a nie iba "RTF", ktory ma mnoho roznych interpretacii v roznych aplikaciach.

Ak niekto RTF napriek tomu vynucuje, ide o svojvolu a zneuzivanie svojej moci/svojho postavenia.

Mna zbytocne poucujete o nepouzivani vektorovej grafiky, v praxi ju vsak pouzivala aj verejna sprava v dokumentoch a preto je vo Vynose teraz pri editovatelnom formate vylucena.
Odpovedať Hodnotiť:
 

skoly su povinne akceptovat par formatov, tak si do zadania ulohy vybrali ten, s ktorym sa im dobre robi a ktory je schopne otvorit kazde ich zariadenie.
pdf ma ten problem, ze tam mozes vsetko zakazat, co je potom dost problem automaticky spracovavat.
do txt zase nenatrepes obrazky.
openoffice formaty nie su kompatibilne s rieseniami dostupnymi na vacsine skol,
html nepatri k najbezpecnejsim...

takze logicke a najjednoduchsie je nakazat vsetkym robit v rtf, lebo to dokaze spracovat barsktory free program ako pre win, tak aj pre lin, unix a mac. a mso je aj tak nejrozsirenejsi kancelarsky balik.

co sa tyka interpretacii - norma je zavesena na nete, volne dostupna, specifikacie su k dispozicii. ak sa ich niekto rozhodne ignorovat, je to jeho problem :)

zneuzivanie moci a postavenia by bolo vyzadovat doc a xls, a aj to len v tom pripade, ze by jeho vlastnictvo nebolo explicitene uvedene v podmienkach na absolvovanie predmetu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako preukazali realne testy, DOC mal minimalne v OpenOffice a LibreOffice dlhodobo lepsiu podporu ako RTF.
Microsoft navyse zverejnil dokumentaciu formatu DOC - aj ked podla dostupnych informacii nie je kompletna.

Nerozumiem, o akom automatickom spracovavani sa hovori. Ak je take spracovavanie potrebne, tak nech umoznia podat pracu v dvoch formatoch - jeden, ktory zachova vzhlad a druhy, ktory bude pre automatizovane spracovanie - a vzhlad v nom je nepodstatny. Takto je to aj vo Vynose o standardoch.

A aky je problem predpisat, ze odovzdavane PDF nesmie mat zakazane kopirovanie, tlac, nesmie byt chranene DRM a podobne?
Okrem toho, pokial viem, RTF v poslednej verzii umoznuje pouzit heslo na ochranu obsahu. To Vam nevadi?
Uz od roku 1987 je v RTF mozne vkladat Mac PICT obrazky, Macintosh Edition Manager subscriber objects, s ktormi je oboma problem aj v MS Office.
Do RTF je mozne vkladat pouzite fonty - co opat nie je vzdy podporovane ani v Office, atd.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a to je problem, lebo rtf je kompletne zverejnena. to, ze ju oo nepodporuje, je problem oo. ak sa niekto rozhodne robit v oo, musi sa s tym vysporiadat.

ok, takze, namiesto jedneho dokumentu /rtf/ sa budu vyzadovat dva /rtf a pdf/. ako to riesi OP, ktory je prilis neschopny to rtf vypracovat?

a najde sa vtipalek, ktory ma doma 286 a bude pindat, ze chce robit len v txt. treba ho nechat failnut, nech sa preberie.
zvolili si na skole rtf, ten je zlata stredna cesta a na dany ucel funguje. ze ho nie je schopny pouzit maturant, je na smiech celej institucii.
s pict som problem nemal. prekvapivo.
co sa embedded fonts tyka - ktore fonty presne potrebujes na vypracovanie jednoduchej prace?
Odpovedať Hodnotiť:
 

RTF nie je ziadna stredna cesta. Podla mojich opakovanych testov DOC a DOCX podporuje vyrazne viac aplikacii a s lepsimi vysledkami, nez RTF. Dnes vyzadovat RTF je naozaj zly napad a prosim kazdeho, kto to moze ovplyvnit, aby ho nevyzadoval.

Vy asi nechcete pochopit, ze je potrebne predpisat _rozumny_ standard, pretoze inak by ste nepisali o vtipalkoch.

Pisat o tom, ze niekto je "neschopny" vypracovat zlozito formatovany RTF subor kompatibilny s MS Office bez toho, aby dotycny clovek mal MS Office k dispozicii moze len neznaly clovek.

Otazka je, naco niekto potrebuje automatizovane spracovavat nejake prace. A ak ich potrebuje takto spracovavat a podporuju RTF, velmi pochybujem, ze maju problem s TXT, DOC, pristupnym PDF, DOCX, ci ODT.

Mozete uviest konkretny softver, ktory sa na skolach pouziva, je nutny na nejaku "pracu" s pracami studentov, a ma problem s uvedenymi formatmi?

Odpovedať Hodnotiť:
 

zlozito formatovany text? na strednej skole? elektrotechnika? nedaj sa vysmiat! text napises v barsjakom patkovom fonte, schemy tam bez problemov vlozis, nahadzes zo desat tabuliek a grafov.
co nie je problem, nakolko to kazdy sikovny clovek zvladol.
okrem OP - ten je len ufnukanec, ktory si nezasluzil zmaturovat.

ak by si skola hodila doc, docx, alebo nieco podobne, znamena to, ze bude vyzadovat ms office. co moze niekomu smrdiet.
naopak, s rtf nema problem ani word pad.

k tomu poslednemu - napr. autocad, ilustrator, photoshop - ficia na tom grafici a zeby to nejako efektne dokazalo pracovat s textovymi dokumentami sa neda povedat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Z tychto odpovedi vyplyva:
- Do tych RTF sa vkladaju OLE objekty (grafy, tabulky).
- Umiestnovanie, zobrazovanie takychto objektov a zalamovanie textu okolo nich vyzaduje formatovanie, ktore je podla mojich testov zle kompatibilne medzi roznymi aplikaciami.
- Dokumentacia OLE samozrejme nie je sucastou specifikacie RTF a s OLE su znacne problemy pri prenose medzi aplikaciami a OS.
- OLE objekty sa nedaju spracuvat, pokial clovek nema k dispozicii aplikaciu, ktora je vyzadovana pre otvorenie daneho OLE objektu (moze to byt skoro cokolvek - ide v podstate o lubovolny proprietarny subor vlozeny do RTF).
- Skola teda evidentne nepotrebuje spracuvat obsah celeho dokumentu - ak nepotrebuje pristup do obsahu OLE.
- Z toho pre mna vyplyva, ze by im malo postacovat aj PDF, ktore je rovnako pristupne.
- Cele je to podla mna len o voli a zaujme ucit a motivovat ziakov pouzivat standardy.

Odpovedať Hodnotiť:
 

alebo si moze grafy vlozit ako obrazok a nerozhadze mu to formatovanie.

tabulka v rtf nie je problem :D

ale ano, je to o tom, aby sa ziaci naucili pouzivat to, co po nich ich zamestnavatelia, skoly, institucie budu pozadovat. a tak isto, aby vedeli fungovat v ramci vytycenych mantinelov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aby bolo jasne: Ja ziadam, aby verejna sprava povinne musela prijimat otvorene standardy - pri zlozitejsie formatovanych suboroch primarne PDF a bol by som rad, ak by bola aj povinnost prijimat ODT.
DOC nepovazujem za otvoreny standard, rovnako DOCX (Transitional). O DOC a DOCX som pisal len kvoli tomu, lebo RTF je podla mna prakticky to iste, ale ma este horsiu kompatibilitu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

urady ano, tam to pdf ma opodstatnenie.

ale stredna skola si moze diktovat podmienky. ak sa raz rozhodnu pre rtf, tak treba pouzit rtf; ak by povedali, ze chcu napisat 20 stran rukou, treba napisat 20 stran rukou.

sikovny clovek si poradi, neschopna luza bude fnukat. ten, komu skola dovoli zmaturovat, je jej vizitka.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A nerozumiem o akom "standarde" to hovorite. RTF nebolo standardizovane. Je to proprietarny format - spravovany jedinou firmou, prisposobovany jej produktu a bez akejkolvek standardizacnej organizacie. Priamo v specifikacii sa uvadza, v ktorej verzii Wordu je ktora funkcnost a ku ktoremu Wordu sa specifikacia vztahuje. Niektore starsie funkcnosti su v novsich funkcnostiach "deprecated".

V specifikacii sa tiez pise: "Microsoft may have patents, patent applications, trademarks, copyrights, or other intellectual property rights covering subject matter in this document."
Odpovedať Hodnotiť:
 

o rtf standarde. uz celu dobu.

myslim, ze by pomohlo preopakovat, co to vlastne ten termin 'standard' je a znamena. okrem ineho. a tiez, co znamena vyraz 'deprecated'.

k tej specifikacii - to iste aj napr. v pdf. tu ma tiez adobe dost vela svojich veci, ktorych sa nevzdali, a ktore su povazovane za obchodne tajomstvo. v tomto nevidim problem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

OK, mozete mi prosim napisat formalne cislo toho standardu - ci uz RFC, ISO, IEC alebo nieco ine?
Cely clanok ku ktoremu je tato diskusia hovori o standardizacii, ktora prebieha formalizovanym postupom, cez standardizacny organ/ organizaciu na zaklade verejne popisanych postupov a pravidiel, ktore umoznuju zapajanie sa roznych subjektov, aj verejnosti, vyhodnocovanie pripomienok a podobne.

PDF v ISO prechadza standardizaciou, na rozdiel od RTF. A proprietarne veci v PDF standardizovane zatial neboli.

Odpovedať Hodnotiť:
 

tu je ten cely standard, ako je popisany:
http://dopice.sk/cUm
spokojny?

k zvysku - diskusia zacala tym, ze mame maturanta, ktory je neschopny pracovat ani so standardnym rtf-kom. a aj ked sa ti to nelubi, dokial skola sa rozhodla, ze chce rtf, tak mal to rtf dodat. inak ho nemali pripustit k maturite.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj kvoli znacnym problemom so zachovanim vzhladu (a skryvanim/nezobrazovanim casti informacii) bol z povinnych formatov pre prijimanie vyhodeny format RTF a nedostal sa tam ani DOCX (aj ked ten je na tom uz v sucasnosti vyrazne lepsie nez RTF).

Taktiez bol vyhodeny z povinnych formatov pre podpisovanie s elektronickym podpisom, kde je velmi dolezite, aby sa pri overovani podpisu dokument zobrazil tak, ako sa zobrazil pri podpisovani.
Odpovedať Hodnotiť:
 

> Kedysi na strednej škole chceli od nás veci pred
> maturitou v RTF a keď som im povedal že kvôli
> nim si nebudem kupovať Widly a Office

A to podľa teba, nikto iný RTF vyrobiť nevie?
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Odpoveď je vyššie
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ak sa pozaduje plne zachovanie formatovania, tak je s formatom RTF problem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Poserme sa!
Tak sa nebude moct posielat v ODT, resp ODF.
Ale furt clovek moze posielat v TXT, akkurat, ze zabudli, ze TXT moze mat 3 rozlicne CRLF na konci riadka: Mac, Windows a UNIX.
No, a potom ten TXT mosi byt v UTF-8, alebo moze niekdo aj nejaky Winodws codepage pouzivat?
No, najlepsie je XHTML.
No, a este tie tabulky, to TXT, to je asi CSV tym myslene!

Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Vynos o standardoch predpisuje pre TXT UTF-8 kodovanie uz od roku 2008.

Okrem toho aktualne Vynos odkazuje na RFC 2046, kde sa pise:
"4.1.1. Representation of Line Breaks
The canonical form of any MIME "text" subtype MUST always represent a line break as a CRLF sequence. Similarly, any occurrence of CRLF in MIME "text" MUST represent a line break. Use of CR and LF outside of line break sequences is also forbidden.
This rule applies regardless of format or character set or sets involved."

Tym TXT pri tabulkach sa myslia "textove tabulky", ale mozem suhlasit, ze TXT mi tu nepripada velmi vhodny format a malo by tam byt asi len samotne CSV.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

takze vsetka uradna komunikacia bude v .txt
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Kokoti!
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

takze budem posielat obrazkove pdf :D
(chudaci to budu musiet prepisovat a bude to velke jak svina a nebude sa to dat komprimovat :D )
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Možno budú chytrejší ako Ty a použijú na obrázok OCR softvér, ktorý z toho zoberie text.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Aj ked na papier vsetko napose rukou a potom to oscanovane posle ako pdf? :D
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Pre rastrove graficke subory platia ine povinne standardy pre prijimanie - GIF, JPG, TIFF 6.0 Baseline, PNG. Cize nie PDF.

Okrem toho verejna sprava je podla Vynosu povinna odosielat a zverejnovat texty vo forme spracovatelneho textu, doslovne je tam napisane, ze najma pri PDF nesmie byt text ako skenovany obrazok - vid §18.

Nerozumiem celkom, preco by mali nieco prepisovat, co im pride od verejnosti. Navyse od konca roka 2016 je podla zakona o eGovernmente povinnost poskytovat pre sluzby elektronicke formulare (ktorych udaje budu povinne v XML), cize ziadne podania vo forme skenovanych obrazkov v PDF.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Naše úrady nemôžu ani podporovať takéto množstvo formátov, pretože tety na úradoch práce (a to je moja skúsenosť na vlastné oči) majú problém vôbec zapnúť počítač, pripojiť sa k vlastnej databáze úradu a vyhľadať si v nej tlačivo.

A ak by to tlačivo ešte nebodaj bolo v niečom inom ako vo Worde, tak si snáď „hodia mašľu“. To by bolo zdesenie najvyššieho stupňa, rovnajúce sa minimálne teroristickému útoku na ten úrad.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

RTFM for RTF :) (RTFM = read the f*****g manual)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

http://i.imgur.com/7eKut.jpg
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

raz by som chcel stretnúť aspoň jedného úradníka štátnej správy, ktorý rozumie tomuto nariadeniu a bude tušiť, čo má v akom formáte posielať...

...komunikoval som so štátnou správou a dostať od nich normálne dokumenty (v hocijakom formáte) bol problém.
zato zle naformátované DOCy s typografickými defektami, tabuľky v RTF formáte alebo absentujúce vzorce v XLS a podobne... si ich človek užil dosť...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tu nejde len o pouzivanie kancelarskych balikov uradnikmi, ale aj o milionove IT projekty, ktore by mali tieto standardy dodrziavat.

Viacere veci je vsak mozne zautomatizovat - napriklad automaticku konverziu interne pouzivaneho formatu do povinnych pre ucely zverejnovania a odosielania. Je to v nemalej miere aj vec ITckarov, ako vyuziju existujuce nastroje.
Samozrejme, uradnici by mali mat aspon zakladne znalosti o ukladani suborov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Uradnici by mali mat urcite VIAC AKO zakladne znalosti o ukladani suborov a inych veci. /Ak to potrebuju pre svoju pracu a aby ju vykonavali co najlepsie./ Niesu to deti na ZDSke, ale castokrat VS vzdelani ludia (ak nie vsetci), tak ake zakladne znalosti...
Netreba byt na nich makky. Uz by bolo nacase spravit zo statnej spravy profesionalnu ustanovizen a nie male okresne rodinne podniky, kde si meni miesto mamka s dcerkou kazdych 30-35 rokov!
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Zial takato je pravda, vsetci su VS vzdelany (hlavne socialna praca a pod. vysoko fundovane odbory, cest vynimkam) ,ale vsetci maju dlhodoby problem s akymkolvek kancelarskym balikom (a to sa tyka aj mladsich generacii zamestnancov).Cize bud je chyba v skolstve, alebo je chyba v danej organizacii, ze ich dostatocne (vecsina z nich ma drahe kurzy(zaklady prace s office balikom) s certifikatom) nepreskolila na dany sowtware.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nah - oni sa naucia otvorit par formatov, poklikas a ide.
vsetko, na co poklikaju a nejde je problem.
oni neriesia koncovku.
ani nevedia, co to je.
max tak ikona, im nieco povie.

co sa mso tyka, ten sa preberie ako z rychlika - takto to vyzera, takto sa meni format pisma, takto sa vymaluje tabulka, takto mozes scitat dve cisla.
koniec.

viac ani pre pracu nepotrebuju. skor su pre nich potrebne znalosti problematiky, v ktorej sa tocia, cela legislativa , soft skills...
pc skills su tu len vedlajsie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Klinove pismo a do kamena vysekany dierny stitok su podla mna najviac open source legendy na komunikaciu s ludmi z uradu a ich 40r. pocitacom s CRT na 5 1/4 " diskety a 40 MB HDD.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://Media-Empire.net/spam/Images/stoneage1.jpg
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár