neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Najbližšia inovácia v lietaní? Možno hustejšie ale priestornejšie sedenie

Značky: lietaniezaujímavosti

DSL.sk, 13.7.2015


Letecká preprava patrí medzi oblasti technológií, ktoré sa v porovnaní s explozívnym tempom technologických inovácií v ostatných odvetviach vrátane napríklad automobilovej prepravy inovujú len minimálne.

Hoci na to existujú dobré dôvody v podobe zaistenia overenosti a bezpečnosti technológií, najväčšou inováciou viditeľnou pre pasažierov za posledné desaťročia leteckej prepravy sa vďaka tomuto tempu inovácií môže stať nový spôsob usadenia navrhovaný francúzskym dodávateľom vybavenia pre lietadlá Zodiac Aerospace.

Ten má umožniť prepraviť viac pasažierov v rovnako veľkom lietadle a zvýšiť tak efektivitu prepravcu bez použitia nových technológií.

Nové potenciálne kontroverzné usporiadanie sedadiel v ekonomickej triede nesie označenie HD31, upozornil naň Wired.

Zodiac aktuálne získal pre toto usadenie pasažierov, ktoré počíta s usadením pasažierov čelom k sebe, patent. HD31 konkrétne počíta s usadením pasažierov striedavo smerom dopredu a dozadu.

Vďaka tomu susedné sedadlá orientované rovnakým smerom môžu byť od seba výrazne ďalej, hoci medzi nimi je samozrejme priestor pre nohy naproti sediaceho pasažiera. To umožní v lietadlách s jednou uličkou typicky majúcich v jednom rade spolu šesť sedadiel usadiť do jedného radu sedem pasažierov, štyroch na jednej strane a troch na strane druhej.


Ilustrácia nového usadenia HD31, kliknite pre zväčšenie (foto: Zodiac Aerospace)



Aj pri predĺžení vzdialenosti medzi radmi a teda zväčšení priestoru pre nohy pasažiera o 15%, cca 10 cm, to podľa Zodiac umožní usadiť do typického lietadla zrejme stredných rozmerov o 30 pasažierov viac. Kompromisom bude ale pochopiteľne výsledná väčšia hustota usadenia a tiež menšia úroveň súkromia.


Predstavenie nového usadenia HD31 (video: Zodiac Aerospace)



HD31 je podľa spoločnosti zatiaľ len výskumným konceptom, či o takéto sedadlá už prejavili záujem niektoré aerolínie a Zodiac Aerospace pripravuje ich bezpečnostnú certifikáciu spoločnosť neinformuje.


      Zdieľaj na Twitteri


Preferovali by ste doterajší klasický spôsob usadenia alebo nový spôsob s označením HD31? (hlasov: 288)

Doterajší      85%
Nový HD31      15%


Najnovšie články:

Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu
NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia


Diskusia:
                               
 

Mno neviem, takych 8 h sa pozerat oproti neznamemu xichtu nic moc :)
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

Vo vlaku bežne... dá sa prežiť. Ale ísť chrbtom napred v lietadle, blééé.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

V skutočnosti je vždy bezpečnejšie ísť otočený dozadu, to sa týka všetkých dopravných prostredkov. Už bolo spočítané, že takéto usadenie by zachránilo stovky životov.

Jediný dôvod tak ľudia reálne neesdia je, že sa im to nepáći.
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Veď práve na to narážam. Je mi z toho zle, s pravdepodobnosťou blízkou jednej, takže sedím oveľa radšej otočený tvárou v smere jazdy. To za nepatrné absolútne zvýšenie pravdepodobnosti, že neprežijem nehodu, celkom stojí :-)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

no, myslim si, ze je to chybna cesta.

kepsie je cestovat iba vtedy, kedy naozaj treba.
a tym padom setrit miesto pre ostatnych,
dnes sa daju posuvat mailom technologie aj dialku,
ved aj na iss odoslali mailom suciastku na 3D tlaciaren.
pre vela veci netreba teda chodit tak daleko.

ten koncept ma chvalohodne pozadie, ale to prevedenie je prilis nebezpecne, pri havarii budu sedadla esteviac vzpriecene, kazda unikova cesta je uz pri neporuseni klukata,
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 


povazujem to za vysokorizikovy faktor,
rovnako aj neprijemnost pri strate sukromia asi,
a tiez aj to otocenie sa chrbtom. neviem, komu to bude vyhovovat. ale ako pisu ini, studie vravia, ze je to bezpecnejsie cestovat chrbtom, hm nech sa teda popasuju odbornici s tym. no.... co dodat.

osobne mi z toho vyplyva hlavne jedno: je dobre, ze sa zacalo debatovat o tom vsetkom teraz, mozno sa vytvori milieu na rozumnejsi typ lietania, ale stareho psa novym kuskom nenaucis sa vravi, cize bude treba asi k novemu konceptu aj nove lietadla. nieco ekologicke, s inym pohonom, inym tvarom - zeby ufo?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

vhodné pre rodinu
a
okupačné jednotky (viac vojakov, za menej RUBLOV)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mne sa to páči.
Ale v otrokárskych lodiach sa aj tak ležalo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

mythbusters to vyvratili, nie.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Lenže vo vlaku máš uličku, kým odtiaľto „niet úniku“, si tam zakliesnený medzi ostatným prevážanými telami...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to náhodou veľmi pekná a vkusná teória, no ľutujem, prvé čo ma napadlo bolo ako sedím pri okne a pohla sa vo mne žinčica. GL HF
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Alebo inak povedané - ak tam chcú nasilu napchať čo najviac pasažierov, nech tam nainštalujú vyťahovacie boxy ako sú v márnici.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Enjoy high density in business class." Tak to je dokonaly slogan!
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Myslíš ako tie čo boli v Avatarovi? :) Tam kde spali?
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Nie. Také ako bolo v 5.elemente
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ver tomu, ze by to bolo pohodlnejsie ako teraz
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Treba im tam pustiť uspávací plyn. Cestujúci by boli viacej natlačený, nejedli by, nepili, nič by nechceli, ešte aj teroristi by chrápali. A cesta by ubehla rýchlejšie.
No a v prípade nehody by aj tak nikto nič nevedel.
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

Spominam si na Fifth Element, tiez si pekne lahli, do unimobunky, zaspali a zobudili sa pri finalnej destinacii.
Take all my money.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hej, tiez sa mi paci predstava.
Do destinacie dojdm pekne odychnuty, a mozem zacat den.
Akurat asi je problem ze tie drogy by mozno par ludi zabilo a uz by sa nezobudili(zdravotne komplikacie). Ale srat na nich:)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

RianAir by ti zlate zuby vytrhal a ak by si bol velmi zdravy daky organ hore, dole. Este by ta aj porejpovali.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tiež mi napadlo, že ďalším „zlepšovákom“ bude zrejme spôsob, akým Waltzman posiela svojich vojakov z frontu domov...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Anketa na konci by mala byt doplnena - ci by som preferoval taky sposob usadenia, ak by som mal kvoli tomu lacnejsiu letenku.
Ano, preferoval, ak by bola vysledna zlava "zaujimava"...
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

"Chyteni si" chtivi japonci by toto usporiadanie urcite brali aj bez zlavy.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

brali by do úvahy pri usadzovaní aj pohlavie?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

velke/male
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

uz vidim ako 150 kilovy typek sedi cez moju sedacku
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zoberme Boeing 747-400 je najcastejsie pouzivane lietadlo.
3 triedy - max 416 ludi
2 triedy - max 524 ludi
1 trieda - max 660 ludi

Ked marketing pouziva slova "AZ" vzdy je to ta pre nich najlepsia varianta. Takze 660 -> 690.

Rozdiel je teda 4,3% pasazierov a maju viac miesta na nohy ako pri rozlozeni 1x660.

Letenka teda nebude lacnejsia ako o 4% a to este predpokladame rovnaku spotrebu paliva, hoci na palube su(30x100kg + 30x25kg) 3 tony "masa" a skoro tona batoziny naviac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj keby ako chceli, tak urcite im to neprejde kvoli bezpecnosti, kedze pri pripadnej havarii lietadla by kvoli hybnosti pasaziera v strede okamzite vystrelo z bezpecnej polohy s hlavou medzi kolenami do vzpriamenej polohy a tym by sa vystavoval riziku trafenia letiaceho predmetu priamo do hlavy => mrtvy na mieste so 100% pravdepodobnostou.


Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Popravde, nez som precital/videl clanok, tak som si podla nadpisu predstavil tento system usporiadania - akurat prave kvoli tej situacii s narazom - ze budu vsetky sedadla otocene dopredu.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Takze protismerne sedacky musia byt sklapacie a v nudzovej situacii sa upevnia tak, aby si sa nemohol ani pohnut z polohy hlava medzi kolenami.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Zabudli asi odprezentovat, ze v nudzovej situacii sa stredne sedadlo sklopi o 45 stupnov dozadu a sediaci bude vlastne lezat...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to sedenie mi pride na sposob mhd, kedy je snaha prepravit na kratkej trase co najviac ludi, no pri dlhom lete lietadlom to asi nie je dobry napad... ak by to vsak bolo ako 3. trieda a teda so slavou tak by sa to ujat mohlo
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

So slavou by to asi nebolo...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

O sukromie by som sa nebal..
http://dopice.sk/e1F
Ale pri stupani to asi nebude velmi pohodlne :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Cisty nezmysel. Ja lietam kazdy tyzden 4 trasy. Su ludia ktori maju problem ak v autobuse nedokazu sediet chrbtom v smere jazdy, nieto este pri lietadlach. Pri starte a zrychleni v lietadle ma clvoek problem odlepit sa od sedadla, da sa to do urciteho uhla, potom je velky problem.Ten co by sedel opacne si ani len nedokazem predstavit jeho pocity. A kolk ludi by bolo otykovanych ani nehovorim :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pozri, vas pilotov sa to pravdepodobne nedotkne...
;-)
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

V každom prípade už teraz tak sedia letušky úplne bežne. Asi majú špeciálny výcvik v NASA aby to vôbec prežili.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Lenže tie sú pripútané za ramená
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

skor za ramienka, ako za ramena ... ;)

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale ved sedenie chrbtom k smeru letu je uz aj teraz. uz som tak isiel, kolega sedel oproti mne. sedeli sme v "stvorke" (ako v ICckach) - bolo to na zaciatku lietadla. Ale v celom lietadle to boli jedine 2 sedadla co boli v protismere. Tazko povedat ako by vyzeralo a ako by to znasal tak vysoky pocet pasazierov...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano. Takto sa sedí v ATR-ku ČSA Košice-Praha.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Geniálne riešenie.
- koniec bitiek o opierku
- viac miesta
- nikto mi nečumí do notebooku, telefónu
- prirodzené usporiadanie pre skupinu, nesedia ako v kine ale oproti a môžu komunikovať
- odchod od okna na záchod nieje komplikovanejší ako doteraz, obaja susedia musia tak či tak vypadnúť či zdvihnúť sedačky
-ak vám vadí sedenie v lietadle proti smeru jazdy, nekupujte si súkromné (prúdové) lietadlo a nelietajte aerotaxi, tam je to totiž úplne bežné.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Co by mi fakt chybalo su laktove opierky, nechcel by som tam sediet 2+ hodin v kuse. :-(
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ale veď opierky tam byť môžu, nebudú "zdieľané", tak som to myslel. Tento dizajn na obrázku je snáď len prototyp.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jakze zdielane - etiketa kaze, krajny ma svoju opierku na kraji, a sedadlo v strede ma vyhradene obe (kvoli tomu, ze sa nemas jako vyklonit na kraj). Za predpokladu, ze nesedis curakom, to aj tak funguje.

Horsie je, ked vedla teba posadia nejaku 200+ kilovu svinu, ktora preteka cez opierku na teba; smrdi, jako keby prave vyliezla zo stoky; a celu cestu zerie nejaky beetus-crap, ktory na teba trusi; a chlasce beetus-coke, ktoru kvapka na teba; a funi, mlaska, krochka a srka tak hlasno, ze neexistuju sluchatka a ani uroven hlasitosti, co by tu svinu prehlusilo.
Cestovanie je potom zazitok...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ano, 200kg moze mat kufor 40kg
ale 80kg nemoze mat 160kg kufor..
pritom obaja by zatazili leitadlo s m=240kg..
diskriminacia stihlych
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

A ako si budu ti ludia prechadzat co sedia alebo chcu sediet na kraji, ked tam medzi nich vtesnali opacne orientovane sedadlo ? To budu preskakovat toho v strede ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak ako vcil - ten v strede sa musi postavit a vypadnut z cesty.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Chlapci, prvy april bol uz davno
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

priplatim si 10 euro za kazdych 10 cm pre kolena a normalny posed. mam sice iba 185 cm ale v chartrovych letoch sa mi tam kolena proste nezmestia a citim sa ako sardinka.

uplne najhorsie sa mi sedi uprostred ked je z jednej, nebodaj z oboch stran neznama osoba, tak neprijemne sa mi ako v lietadle, necestuje snad ani v autobuse.

jedine co ich vedie je snaha zarobit na nas, ja niesom nejaka posrata sardinka, aby ma niekto pri vstupe do lietadla prelustroval a prezrel analny otvor, dusil v cakarni bez vlastnej vody 2 hodiny a potom namackal do dobytcaku aby som pretrpel 3h cestu v starej rachotine ktora moze kadu chvilu drbnut na zem v dvoch kusoch.

nehorazne.
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

Sa neposer ty princeznicka.
Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

Rád si nechávaš srať na hlavu a ešte radšej máš, keď ti strážnik jemne vibruje prstom v anále, však. Ty trtko vyjebaný.
Odpovedať Známka: 2.4 Hodnotiť:
 

Na margo inovacie v lietani sa mi paci napr. toto:

Cavalon: http://dopice.sk/e1J

Pal-V One: http://dopice.sk/e1K
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

je cista kokotina. A to sa krotim.
1. sedacky na ilustracii nesplnaju bezpecnostne parametre - o tom hovori prvy odsek clanku.
2. Ako bolo spomenute, sediet v proti smeru letu alebo nudzoveho pristatia je nelogicke a opat nebezpecne.
3. Sedadla nie su vybavene bezpecnostnymi pasmi a ani opierkami na ruky - dalsia rana istoty pre bezpecnost a pohodlie.
4. Ako mohol na take usporiadanie sedadiel dostat patent, ked sa uz pouzivaju inde? Opat dalsia rana istoty pre logiku.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Pokracovanie...

5. Kazde lietadlo ma urcenu maximalnu vzletovu hmotnost, maximalnu hmotnost nakladu a paliva. 30 ludi navyse je tak cca 2500 kg. O taku hodnotu budu musiet piloti znizit mnozstvo natankovaneho paliva. Tym znizia dolet, v pripade B737NG cca o hodinu, teda cca 850 km. Svedi pojdu do Turecka s medzipristatim vo Viedni (kto by sa trepal do Bratislavy, ze). Nie je to skvele?
6. Myslel pan dizajner aj na to, ze zvysena kapacita cestujucich vyzaduje adekvatne zvysit aj pocty nudzovych vychodov? A co tak potreba viac jedla? Ci uz s tym sa nerata? Aha! budu akcie typu kazda 7. letenka s 10% zlavou!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

6. aj viac vzduchu

ale ako pojde ten krajny na WC ?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Otvori si okno.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No nepôjde na WC. Buď sa doščí alebo doserie na mieste činu...

Zrejme sa uvažuje, že ten 150kg spiaci vstane a tie sedátka sú sklopné...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mne to silne pripomina sedadla z elektricky :DDD
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Myslim, ze ten kto to navrhoval mal povodne v plane na to protistranne jedno sedadlo umiestnit utlu dievcinu s bujnymi krivkami, na ktorej pohlad by zahnal akekolvek pochmurne myslienky pri vzlete/pristavani a vlastne i pocas letu.
Akurat je otazne, ci myslel aj na vhodne odvetranie zadnice pre pripad, ze sa z takeho vyhladu niekto pototo...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Takéto sedenie má hneď niekoľko plusov:
Sused mi nečumí do súkromia - mobilu, pc, tabletu...
Netlačí ma svojimi nohami, lebo ich chce rozťahovať, lebo si neumyl gule a chce vetrať.
Ak mám spolupasažiera, lepšie sa rozpráva oproti sebe, ako stále krk vykrúcať.
Len by mali zlepšiť oddelenie hlavovej časti, aby sa o mňa spachtoš neopieral svojou mastnou gebuľou.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

posledú vetu beriem späť. Je to spravené OK.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

jasi dam cibulu pred odletom, ak ma posadia do tohto
Odpovedať Hodnotiť:
 

vyzera to horsie ako v kosickej elektricke. O pohodli ani nehovorim.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tento článok my príde ako z bulváru…
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ako si sadne na také cosi Murica?

http://i.imgur.com/6h4dOhU.jpg
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár