neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Inteligentných áut prejde cez križovatku 2x viac ako pri semaforoch

Značky: dopravasamojazdiace technológie

DSL.sk, 21.3.2016


Inteligentných samojazdiacich áut môže prechádzať cez križovatky vďaka ich efektívnejšiemu využitiu dvakrát viac ako zvládnu prepúšťať najlepšie svetelné križovatky.

Tvrdí to tím vedcov z Massachusettského technologického inštitútu, Švajčiarskeho inštitútu technológií a Talianskeho národného výskumného ústavu.

Inteligentné samojazdiace autá pomocou svojich senzorov dokážu zisťovať svoju polohu, situáciu okolo seba a ďalšie blízke vozidlá. Vzájomnou bezdrôtovou komunikáciou zároveň môžu získať informácie o celkovom stave na križovatke a v jej okolí.

Tím vytvoril pre samojazdiace autá algoritmus prechodu cez križovatky, na ktorých nie je svetelná signalizácia a vozidlá si samé dohadujú prejazd cez križovatky.

Namiesto čakania a púšťania viacerých vozidiel naraz v jednom smere ako pri semaforoch algoritmus plynule cez križovatku prepúšťa vozidlá vo všetkých smeroch. Aby to bolo možné, prevádzku delí na krátke časové sloty a pozíciu vozidiel na požadovanú prispôsobuje spomalením už pred križovatkou.


Porovnanie premávky inteligentných áut a svetelnej križovatky (video: MIT Senseable City Lab)



Tím svoj algoritmus simuloval na reálnych dátach zo štvorprúdovej križovatky zo Singapúru, na ktorej sa dá z každého smeru odbočiť na každý iný smer. Podľa ich zistení umožní algoritmus zvýšiť kapacitu oproti najlepšej technológii svetelných križovatiek a tým zvýšiť vyťaženie ciest dvojnásobne.

Aké limity má toto zistenie a do akej úrovne premávky dokáže zvyšovať reálnu priepustnosť križovatiek na dvojnásobok vedci neinformujú, v súčasnosti analyzujú účinnosť riešenia pri viacerých blízkych na seba napojených križovatkách.

V každom prípade nasadenie podobného riešenia zrejme nebude môcť byť priamočiare, keď takýto algoritmus vyžaduje aby boli všetky autá samojazdiace.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami


Diskusia:
                               
 

Co na to pamiatkari?
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

toto ostane ako jedina pamiatka: dopice.sk/gU0
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

nejak mi v tej animacii chybaju chodci
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ked budu po cestach jazdit uz LEN samojazdiace auta (tak ako to tvrdia dnesni priekopnici) tak na taku cestu chodci uz nebudu moct vstupit. ani cyklisti ani kone ani nic co nebude tiez samojazdiace.

dialnice su taky pekny medzikrok k tomuto scenaru...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

No tak taky kon , samozrejme bez jazdca , mne pride ako uplne prirodzene samojazdiaci.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurat mu budu musiet na hlavu napojit wifi antenky aby zapadol do systemu.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

boha :D ja som skoro oprskol monitor
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Chodcov nahradime robotmi.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A manzelku nahradime robotom, manzela nahradime tiez. A potom sa mozeme vytesovat ako bude na tom ekonomika a rodina dobre.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ked budu mat vsetci ludia implantnovane cipy, tak budu sucastou systemu riadenia premavky.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

cez p2p, budeme aj sucastou riadenia kryptomeny
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Inteligentni ci obycajni ?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Rozdiel by to byt nemal. Naskoci zelena a nemas sa starat a mozes ist. A ked nemozes ist, nema tam byt zelena.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No neviem, minimalne v BA prejde najviac aut aj tak na oranzovu s jemnym nadychom cervenej
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vobec sa necudujem.. kazdy ma karu jak krava no rozbehnut sa na zalenu je pre mnohych umenie...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kamo, v Bratislave cervena prve 3s neplati!
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

---------- ---------- ---------- ----------
Problem Slovenska je, ze semafory su nastavene tak, ze na oranzovu sa da kraaaaaaaaasne prejst, dokonca aj v sekunde ked sa prepne cervena, pretoze je tam vzdy rezerva 2-3 sekundy na vycistenie krizovatky. A vodici si na to samozrejme zvykli.

Su krajiny kde toto neplati a kde pri prechode na oranzovu mas problem jak svina, pretoze v tej sekunde uz pusta iny smer. Brzdit musis uz v momente ked zacne blikat zelena, ze sa ide prepnut na oranzovu, inak mas problem jak svina.

Dalej su krajiny, kde maju semafory nielen chodci, ale aj vodici uplne v 3,14ci. TALIANSKO. Auta cervena, chodci zelena a auta sa j*bu jak keby sa nechumelilo a chodci nemozu prejst. Musi tam vzdycky na cestu vbehnut samozrazedny policajt a haltovat auta co maju cervenu, aby chodci na zelenu mohli prejst. Dufam ze tam to nedopracujeme.
---------- ---------- ---------- ----------
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Amen !

Alebo vidis oranzou -> chod rychlo ako ktt
Vidis cervenu -> pozri sa ci nieco nejde a chod rychlo ako kkt
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vidis zelenu -> brzdi, co ked ide nejaky kkt
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

> s jemnym nadychom cervenej

To je tzv. červený posun spôsobený vysokou rýchlosťou.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja zasadne chodim cez krizovatku ako chodec na cervenu. Pretoze ked pojdem cez zelenu, moze ma zrazit odbocujuce auto, ktore ked niekedy vidi, ze ma zelenu, mysli si, ze je majster sveta.

Preto cervena s nadychom zelenej.

Akurat raz sa stalo, ze to trochu pomenili a vtedy som videl ako naskocila zelena tam, kde nemala a musel som popobehnut. Takze pre beznych ludi to nie je.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Nemal by byť v danej situácii aplikovaný skôr modrý posun? Predsa len keď vidím oranžovú, tak sa k nej väčšinou približujem. ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Toto je jedine pouzitelne na krizovatke kde su LEN "inteligentne" auta a bez prechodu pre chodcov inac je to pekna animacia :D
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Nuz este inteligentnych chodcov treba a bude to fungovat:)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

A toto poznate https://vimeo.com/37751380
Teoreticka priepusnost moze byt aj viac ako 2x. Aj ked ano, to video je fakt extrem. Ale krasny extrem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za 45s to odbavilo 70 aut v jednom pruhu ( vynasob si 4x)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Naozaj? Ty si génius!
Odpovedať Hodnotiť:
 

vo vietname a inych azijskych krajinach toto maju uz davno aj spolu s integraciou chodcov https://youtu.be/Uz5uxAsrbwI
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to tych samojazdiacich aut bude 2 krat viac ako normalnych ked ich ma prejst 2 krat viac?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A ty si myslis, ze aut bude uz len ubudat?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

úplne postačuje nahradiť svetelnú križovatku kruhovým objazdom
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Bud vsade kruhace alebo vsade svetelne krizovatky. Ale mixovanie oboch druhov prinasa len problemy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ked vypadne signalizacia, tak mas aspon kruhak. Kto videl niekedy vypadok signalizacie krizovatky v Taliansku, ten chaos a pritom premavka fungovala...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

V starych filmoch je vidno dopravny policajt, ktory usmernuje krizovatku v pripade vypadku signalizacie pre tych menej nadanych a priebojnych. Ten ale vzdy nie je k dispozicii.

Potom je lepsie sa niecomu takemu vyhnut z dopravnych informacii. To vsak vzdy nie je mozne...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Staci mensi bug a kopa je na svete. Pri chodcoch a cyklistoch urcite.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V tej animácii tie samojazdiace autá ani raz nemuseli odbočiť no v skutočnom svete by sa tam určite občas stretli tak, že by sa ich trajektorie proste museli prekrížiť...

Napr modelová situácia ide 5 áut za sebou rovno a z protismeru ide jedno auto doľava tam vôbec nenastala.

Vôbec tomu neverím, žeby sa nikdy nekrížili dve autá aby sa nemuselo vôbec brzdiť...
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

Evidentne si nepochopil o co ide. Taka situacia ako popisujes, ani nenastane, pretoze ak auto zisti, ze nemoze prejst cez krizovatku, lebo mu drahu krizuje 5 aut za sebou, tak spomali uz daleko pred krizovatkou na nizsiu rychlost, takze do krizovatky vojde, ked tych 5 aut za sebou tam uz nebude. Proste ty tam hladas situacie, ktore auta a software bude umyselne dopredu odstranovat.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Staci mat inteligentnych vodicov a bude to rovnake. Alebo na cesty nepustat tych neinteligentnych (to by bolo lepsie, ale MHD nestiha uz teraz). Za 99.999% kolon v meste mozu prave takyto co sa nevedia rozbehnut a uz po 2m maju stratu ako na kamion. Potom je jasne, ze cez taku krizovatku prejde menej aut a pred nou sa hromadia auta.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Nebude to rovnake. Vodic nikdy nebude vediet este pred krizovatkou, aky je stav ostatnych smerov. Tj nemoze sa zosynchronizovat s ostatnymi a prejst krizovatku bez spomalenia.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

no presne. vsak to vobec nie je jedno ci v krizovatke spomalis alebo ci ju prejdes bez spomalenia ale spomalis uz 500m pred nou...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak spomalis 500m pred tak zablokujes inu krizovatku. A cele sa to moze obklukou vratit az na krizovatku cez ktoru chces prave prejst. Vo vysledku moze vsetko zastavit ak si s tym soft neporadi a nebude schopny uvolnit dopravu aj za cenu "porusenia pravidiel" (jednosmerka, zakaz odbocenia, kratka jazda protismerom do odbocovacieho pruhu, ...).
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Dalsie a dalsie argumenty v prospech autonomnych aut, ktore zosmiesnuju zarytych "soferov". Soferi budu nahradeni, to je iste. Usetri sa cas (na krizovatchak aj pracou pocas jazdy), zivoty, parkovacie miesta v husto osidlenych oblastiach a stupne spotreba alkoholu. Je usmevne sledovat hladanie najtrapnejsich dovodov, preco to nemoze fungovat. Chodci bez akychkolvek cipov samozrejme nebudu ZIADEN PROBLEM. System ich zaznamena a prisposobi jazdu aj s ohladom na moznosti chodca (ak by sa napr. dieta nahle rozbehlo).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Google vymyslí samochodiacich chodcov :)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár