Objav NASA nie je prevratný ale zaujímavý, objavila hviezdu so 7 planétami podobnými Zemi

Značky: NASAplanéty

DSL.sk, 23.2.2017

Avizovaný objav v oblasti exoplanét, ktorý NASA spolu s ďalšími vedcami prezentovala v stredu večer, nakoniec nebol systematickým objavom v tejto oblasti ani objavom novej planéty so zásadnými novými parametrami.

Napriek tomu je zaujímavý, keď vedci informovali o objavení planetárneho systému pri hviezde TRAPPIST-1 až so siedmimi planétami podobnými Zemi.

Objav troch planét pri hviezde TRAPPIST-1, nachádzajúcej sa v súhvezdí Vodnár vo vzdialenosti približne 40 svetelných rokov od Zeme, bol uskutočnený pôvodne pomocou európskeho teleskopu TRAPPIST, The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope, v Čile a oznámený už v máji minulého roka.

Ďalšie pozorovania pomocou vesmírneho teleskopu Spitzer patriaceho NASA spolu s niekoľkými pozemskými teleskopmi dve z týchto planét potvrdili a objavili päť ďalších, pričom pôvodná tretia potvrdená nebola.

Podľa prezentovaných informácií boli planéty objavené a potvrdené na základe zmeny intenzity svetla z hviezdy kvôli prechodu planét pred touto hviezdou z pohľadu Zeme. Hviezda je ultrastudeným trpaslíkom a žiari najmä v infračervenom spektre, čo ju umožnilo analyzovať práve pomocou Spitzerovho infračerveného teleskopu.

Umelecká ilustrácia planét v systéme TRAPPIST-1 s ich parametrami, kliknite pre zväčšenie (obrázok: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt, T. Pyle (IPAC))

Systém TRAPPIST-1 je okrem vysokého potvrdeného počtu planét zaujímavý aj skutočnosťou, že všetkých sedem sa veľkostnými parametrami výrazne podobá Zemi.

TRAPPIST-1 má len 8% hmotnosti Slnka a vyžaruje výrazne menej žiarenia. Všetkých sedem planét označených b až h sa nachádza ale veľmi blízko svojej hviezdy, výrazne bližšie ako Merkúr od Slnka, a tak majú dostatok energie pre podobné podmienky ako na Zemi.

Obehové dráhy planét v TRAPPIST-1 a ich porovnanie so slnečnou sústavou a mesiacmi Jupitera, kliknite pre zväčšenie (obrázok: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt, T. Pyle (IPAC))

Až tri planéty, e, f a g, sa nachádzajú v tzv. obývateľnej zóne a na ich povrchu môžu byť vhodné podmienky pre výskyt kvapalnej vody. Planéty b, c a d sú pravdepodobne teplejšie a kvapalná voda tu zrejme nebude, posledná planéta h bude zase zrejme chladnejšia. Teoreticky sa kvapalná voda ale môže nachádzať na všetkých planétach.

Prezentácia zistení o sústave TRAPPIST-1 (video: NASA)

Merania umožnili zistiť veľkosť planét a v prípade prvých šiestich aj ich hmotnosť. Polomer sa pohybuje od 0.76 po 1.13-násobok polomeru Zeme a hmotnosť od 0.41-násobku po 1.38-násobok hmotnosti Zeme. To umožnilo vypočítať ich hustotu, pričom prvých šesť planét je z pevných hornín podobne ako Zem.

Tam podobnosť ale so Zemou končí. Obehová doba týchto planét okolo ich hviezdy je vzhľadom na ich malú vzdialenosť od nej len 1.51 až 12.35 pozemských dní u prvých šiestich planét a cca 20 dní u poslednej. Z planét by boli voľným okom viditeľné ostatné planéty a to potenciálne až vo veľkosti, akú ma na našej oblohe Mesiac.

Planéty sú podľa vedcov navyše pravdepodobne otočené k svojej hviezde vždy rovnakou stranou, na planétach je tak pologuľa s trvalým dňom a pologuľa s trvalou nocou, výrazné teplotné rozdiely a pre Zem netypické atmosferické javy.

Pozorovania tejto hviezdnej sústavy budú pokračovať okrem iného pomocou troch vesmírnych teleskopov NASA, Spitzerovho, Keplerovho aj Hubblovho. Výrazný posun by mal priniesť ale až Vesmírny teleskop Jamesa Webba, ktorý bude vypustený v budúcom roku a ktorý umožní detekovať na diaľku v atmosfére takto vzdialených planét stopy vody, metánu, kyslíka, ozónu a ďalších prvkov a umožní zistiť teplotu a tlak atmosféry.

Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou

Konecne nejaka planeta ktora nebola objavena trapnym Keplerom. Uz som sa bal ze si ten teleskom bude vecne brat vsetku slavu.

za tento objav teda veľa slávy nie je, ale je to aspoň úspech.
Každopádne vieme z ktorej sústavy zrejme pochádzajú vodnári

Slovensko by tam malo urychlene vyslat svoju hviezdnu flotilu nech nas amici nepredbehnu! Urcite sa najde nejaka cervia diera pripadne by sa mal oprasit koncept warpoveho pohonu od Alcubierreho. Ked tam amikom za 80 rokov pristane prva solarna plachetnica a vramci prveho kontaktu im tamojsi slovaci zaspievaju "nad tatrou sa bliska" tak sa amici smiechu nezdrzia.

Ja bi so im tam poslsal kebabi.

A iny zase radsej jedia macky.

To je nejake nove rozdelenie zien?
Na baby a kebaby...?

kebaby su caje z kosic

Jdnoznacne by mal Kiska, Pelerin alebo Matovic vymysliet nejaku medzihviezdnu lod, aby preyebali zopar tisic euriciek ako pri SKcube alebo najnovsej raketke.

Inak SKcube este stale neletela, ozaj fantasticky uspech pre Slovensko.

postavime z Bratislavy hyperlup az do TRAPPISTu.

Daj si facku.

Vie uz o tom Musk?

Haha, to bolo super !! :))

Ten už bliká baterkou, aby chytil stopa.

40 svetelnych rokov, ved to je coby kamenom dohodil. Ked im teraz zablikam v noci baterkou, oni obratom poslu odpoved a snad si to precitame este v tomto storoci. Teda nie my, ale nasi vnuci.

Eventualne je namiesto pristupu k rieseniu na zaklade "viac pasikov" mozne vyuzitie znalosti, ze rychlost tmy nie je obmedzena a zhasnut.

Aj pri zahsnuti svetla sa luce svetla siria vo volnom priestore s indexom lomu = 1 rychlostou svetla c. Podobne to je s gravitaciou, jej volyv nie je okamzity a jej posobenie sa siri max rychlostou svetla vo vakuu.
Jedine ohladom priestoru sa predpoklada, ze sa rozpina rychlejsie, ako je rychlost svetla vo vakuu (rozpinanie priestoru vesmiru).

Ved prave. Absencia je bez merania okamzita, takze v skutocnosti je merane len trvanie merania.

oni maju asi us hviezne brani tak oni sem moze prist

Ak nie si angličan, alebo vesmírčan, tak by si mal zo sebou niečo robiť, vole. Alebo žeby to bol klub retardov?

It's a trap

bojim sa, co sa stane, ked sa zoradia do jednej ciary. Snad tam bude dick riddick aj s pohotovym reziserom, lebo problem bude trvat odhadom asi 5 minut :D

O výplatu že aspoň na jednej je zložitejší život.

Nemas to ako dokazat, cize je to podobny nezmysel ako predobjednavky na Ryzen.

Inteligentný život neexituje.

neexituje cize je nesmrtelny

Nie nemyslel som inteligentný ale zložitejší. Čiže nejaké tie zvieratká.

beriem, posli vyplatu.

Ked sa tam dokaze zlozitejsi zivot, tak Ti ju poslem spat aj so svojou.

Aspon taky, aby dokazal pisat na dsl.sk... cize nejaka menavka

Prichádzame v mieri.

Odkiaľ? z Mordoru?

Konečne nejaký rozumný postoj. Všetci sú z toho nadšení ale zajtra si na to už nik nespomenie.

však preto to ohlásili dopredu.

Ultrateply trpaslici vas budu zalovat, ze ste zmienili len regulernych ultrastudenych hetero kolegov a vramci vramci multi-kulti politickej korektnosti nepadla ziadna zmienka o ultrateplej mensine.

LGBT aktivistov na Vas.

Potlacena homosexualita?

možno ešte neobjavená

Znovuzabudnuta

To ze ta vzrusuju chlapci este neznamena ze im musis nadavat.

Dnes som sa dočítal mail od Aštara, že to už nieje aktuálne. Planeta F zautočila na planetu G a tá použila na obranu všetky svoje jadrové zbrane a zničila planéty G,H,F a D. Všetko sa to stalo pred 39 rokmi, takže za rok príde do naších teleskopov o tom svetelná informácia

len aby nám pozajtra nezaklopali na dverenašej sústavy. ;)

Nie náhodou dvere nášho ústavu?

...dvere JEHO ustavu...

páči sa mi, že vedci zistili, že sa na planétach asi dejú pre Zem netypické atmosferické javy... :) to faaaakt? :O

No vidíš, aj oni sú z toho "na prášky..."

No, vieš, ty trtko, jedna vec je myslieť si to, to dokáže aj taký polodement, ako si ty, druhá vec je to dokázať alebo aspoň stanoviť pravdepodobnosť, a tam už si neškrtneš.

Vraj je hviezda iba 500 milionov rokov stara. Takze zivot tam podla mna este dlho nebude. Dalej su planety blizsie k slnku koli jeho velkosti, takze zrejma budu viac ofukovane solarnymi burkami, ktore su pri mladych hviezdach vacsie a castejsie. Ja to vnimam ako take PR NASA v styla "aha, este sme tu, aj ked uz nelietame, dajte nam zopar $$$".

To je zhruba vek keď vznikol i na Zemi. Sú teórie, že musí vzniknúť pomerne rýchlo - bez stabilizácie biosférou totiž priaznivé podmienky pominú.
Pri týchto planétach je ale veľkým problémom pravdepodobná viazaná rotácia. A ak je grafika správna, tak ma prekvapuje, že dokážu mať v takej blízkosti stabilné dráhy. Čakal by som, že takto natesno sa budú i planéty veľkosti Zeme navzájom gravitačne ovplyvňovať, nechce sa mi to ale počítať...

No buduci rok si hlavne drzme palce nech ten Webbov teleskop uspesne vynesu a zaparkuju na planovanom mieste. Udalost desatrocia minimalne ked sa to podari.

Ako nevyznnám sa do sledovania vesmiru, ale môže mi niekto erudovane vysvetliť, ako vedia na vzdialenosť 40 svetelných rokov detektovať 7 planét veľkosti zeme. Mám taký pocit, že na takú vzdialenosť je dosť problém vidieť v teleskope zaostrenú galaxiu. Fakt neviem a budem rád ak mi to niekto osvetlí.

pozri si tlačovku , chlapík to tam vysvetluje ... všetko je to matika

1. metóda je gravitačná
V skratke sa sleduje mierne kolísanie hviezdy kôli gravitačnému pôsobeniu planéty (planét)

2. metóda je sveteľná
Pomocou výkonných prístrojov sa sleduje mierny pokles jasu danej hviezdy pri prelete planéty pred ňou. Také mini zatmenie.

3. metóda je optická (čakáme na vypustenie teleskopu)
Vytvorením umelého zatmenia za pomoci tienidla v tvare kvetu je možné optickým teleskopom priamo pozorovať planétu. (zatiaľ sme takto odfotili zo Zeme iba jedného plynného obra a aj to nieje isté či to nieje iba chyba na snímke, na ďalšiu fotku pre overenie sa asi ešte čaká)

Dakujem za vysvetlenie. Cize je to zase len o tom akými datami nakrmia vypocty. Cize mohli aj vypocitat, ze tam je 30 zemepodobných planet, ale pre istotu dali len 7.

To sa pleteš chlapče, vedia to určiť pomerne dosť presne.

Btw tá 3. metóda s kvietkom moc zmysel nedáva, to si si vymyslel?

silné žiarenie znemožňuje život a tekuté železne jadro majú iba 2 z nich. prijateľná je predposledná, zrejme bude obývateľná s malou úpravou ochrany.

za 1400 rokov od teraz sa na inú podobnú sústavu odošle prvá posádka v internácii a preskúma založenie kolónie s povinnosťou sa vrátiť ak to dlhodobo (aspoň na 10 000 r.) možné nebude.

nad svetelná preprava pre ľudí nebude nikdy objavená, posledná ľudská osada ktorá prežije, bude od teraz za 8433 r. zničená pomaly, prírodnými podmienkami.

ľudí v niektorých starých osadách nahradia kvuwuéri, budú to študovať a postavia ľuďom pomník v úcte, preźijú veľmi dlhú dobu a objavia rýchle cestovanie.

staneme sa legenda najstaršej civilizácie s uznaním a rešpektom.

Vitaj v klube retardov...

Otázka laika: ak hviezda svieti najmä v infračervenom spektre, dá sa usúdiť, že na planétach je skoro tma (z pohľadu viditeľného spektra pre ľudí)?
Ak áno, potom je to planetárny systém pre Riddicka ako stvorený :-)