neprihlásený Štvrtok, 21. septembra 2017, dnes má meniny Matúš   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
USA pripísali zodpovednosť za smrteľnú nehodu aj samojazdiacej Tesle

Značky: samojazdiace technológieTesla Motors / TeslaUSA

DSL.sk, 14.9.2017


Kým americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA na začiatku roka nepripísal kontroverzne prakticky žiadnu zodpovednosť za smrteľnú nehodu Tesly Model S v samojazdiacom režime systémom vozidla aj keď toto vôbec nezaregistrovalo cez cestu postavený kamión, ďalší americký úrad pre bezpečnosť dopravy NTSB aktuálne kritizuje a pripisuje čiastočnú zodpovednosť aj podobe samojazdiacich funkcií v Tesle.

Ako sme informovali v tomto článku, 7. mája minulého roka na Floride na dvojprúdovej ceste predelenej križovatkou narazila Tesla Model S so zapnutým autopilotom do bieleho kamiónu, ktorý prechádzal cez križovatku kolmo cez pruh Tesly.

Dáta z vozidla podľa správy NHTSA potvrdili, že v čase kolízie bola Tesla v autopilot režime, systém automatického brzdenia AEB, Automatic Emergency Braking, sa neaktivoval, vodiča vozidlo na potrebu brzdenia neupozorňovalo, vodič sám nebrzdil ani nevykonal žiadnu akciu.

NHTSA, National Highway Transportation Safety Administration, v správe bližšie popisovala systém AEB v Tesle. Ten sa vo vtedajšej verzii spoliehal na dáta z kamery aj radaru a začínal brzdiť len ak potreba brzdenia vyplývala z dát z oboch subsystémov. Podľa NHTSA ale systém AEB v Tesle v takej situácii, k akej prišlo pri nehode, brzdiť nevie a nemá vedieť, keď je určený primárne na zabránenie nárazom do pred ním idúcich áut. Postavený je na technológii Mobileye EyeQ3 a jeho kamerová časť funguje na princípe porovnávania obrazu s veľkou databázou fotografií zadnej časti rozličných vozidiel. Podľa NHTSA a jej testov aj reálne AEB funguje na rovnakej úrovni ako konkurenčné systémy.

Správa v skratke popisovala aj autopilot režim, ktorý pozostáva z dvoch systémov, TACC, Traffic-Aware Cruise Control, prispôsobujúci rýchlosť situácii, a Autosteer, držiaceho vozidlo v aktuálnom pruhu na základe detekcie pruhov.

Iba v poznámke pod čiarou správa uvádza, že pri zapnutom autopilotovi respektíve špecificky funkcii TACC má systém predchádzať nárazom do stacionárnych objektov, ktorým minimálne v smere jazdy daný kamión takmer bol. V správe ale zrejme neanalyzovala, prečo táto funkčnosť nezafungovala.

Správa americkej NHTSA ale americkej automobilke v každom prípade vytýkala niečo zrejme len v dvoch bodoch, v jednom prípade jemnou formuláciou a v druhom poznámkou pod čiarou. "Aj keď možno nie sú tak špecifické ako by mohli byť, Tesla poskytuje informácie o limitoch svojho systému v manuáli majiteľa, užívateľskom rozhraní a príslušných upozorneniach a tiež v systéme monitorovania vodiča, ktorého cieľom je pomôcť vodičovi venovať sa riadeniu po celý čas," uvádza v zhodnotení.

V druhom prípade v poznámke pod čiarou v popise autopilota uvádza "NHTSA eviduje, že iné jurisdikcie vyjadrili obavy z používania termínu Autopilot automobilkou Tesla. Táto záležitosť je mimo rozsahu tohto vyšetrovania."

Tesla bola ale po nehode kritizovaná napríklad spotrebiteľskými organizáciami ako za spôsob propagácie a označovania funkcií tak za skutočnosť, že Tesla dovoľuje minúty nemať ruky na volante.

Za podobné veci je teraz Tesla kritizovaná v správe NTSB, National Transportation Safety Board, z ktorej organizácia zatiaľ zverejnila hlavné body. Za pravdepodobnú príčinu nehody NTSB označila nedanie prednosti vodičom kamiónu a nevenovanie pozornosti vodičom Tesly, ktorý sa podľa NTBS príliš spoliehal na samojazdiace funkcie vozidla.

Už takéto spoliehanie môže byť výsledkom spôsobu prezentácie, akým Tesla samojazdiace funkcie prezentuje respektíve prezentovala.

Medzi zisteniami NTSB sa nachádzajú v každom prípade dve konkrétne výhrady voči Tesle. Spôsob akým systém monitoroval a reagoval na používanie volantu vodičom nebol podľa organizácie efektívnou metódou ako zabezpečiť aby sa vodič venoval riadeniu.

Zároveň NTSB uvádza že vo vozidle chýbali ochrany, aby sa samojazdiace funkcie používali na nevhodných cestách. Z oznámenia NTSB ale nie je jasné, či predmetnú cestu NTSB alebo Tesla považujú za nevhodnú pre samojazdiace funkcie Tesly.

Ako výsledok vyšetrovania tohto incidentu vydala NTSB okrem iného dve odporúčania pre výrobcov vozidiel so samojazdiacimi funkciami tzv. úrovne dve. Musia obsahovať zabezpečenia, aby sa tieto funkcie používali len za podmienok, pre ktoré sú určené. Zároveň musia efektívnejšie sledovať do akej miery vodič venuje pozornosť cestnej premávke a lepšie ho upozorňovať ak jej pozornosť nevenuje.

Zároveň okrem iného na nových autách so samojazdiacimi funkciami budú musieť byť štandardne uchovávané dáta umožňujúce analyzovať nehody a ich bezpečnosť v štandardizovanom formáte. NTSB totiž poznamenáva, že v súčasnosti dáta bez spolupráce výrobcu nie je možné analyzovať, čo bol teda zrejme prípad aj tejto nehody.

NTSB o svojich záveroch informuje v tomto oznámení.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Google je opäť výrobcom smartfónov a drží nad vodou HTC
S inováciami Intelu to nebude tak horúce, 10-nm procesory majú prísť oveľa neskôr
Najbezpečnejším prehliadačom je Chrome, tvrdí rozsiahla analýza
Nové CPU Intelu možno výrazne zdražejú
Tvorca BitTorrentu zverejnil základy novej kryptomeny, úplne inej ako Bitcoin
Zákazníci webhostingov a webhostingové firmy pozor, cez Apache je možné kradnúť dáta
Orange u nových paušálov tlačí do jeho pripojenia domácnosti k Internetu, je povinné
Telekom mení dáta na Easy, prichádza stopnutie, dokupovanie aj prenášanie
CCleaner bol infikovaný zrejme hacknutím kompilačného prostredia, obeťami milióny
Skylink pridal ďalšie dva o hodinu posunuté kanály, má ich už päť


Diskusia:
                               
 

Nazov autopilot je zly, ostatne automobilky to volaju adaptivny tempomat.
Odpovedať Známka: -2.1 Hodnotiť:
 

je celkom iná vec - je to "ťažné zariadenie", ktoré drží auto v závese v stále rovnakej vzdialenosti. podobne je "držanie v jazdnom pruhu", ...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Preco? Autopilot tesly, alebo inej automobilky je radovo lepsi ako autopilot lietadla. Lietadla maju uplne tupy, doslova tupy autopilot, lebo on dokaze iba drzat smer, vysku a rychlost. Kdezto autopiloty aut dokazu reagovat na rozne situacie v doprave. Napriek timto razantnym rozdielom, a jasnou technologickou prevahou automobiloveh osegmentu nad leteckym, v autach sa zakazuje nazov autopilot, a v lietadlach sa v klude pouziva uz cez 50 rokov. Ja osobne som za pomenovanie autopilot v autach, kvoli jeho omnoho vacsim schopnostiam.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Uplne suhlasim, autopilot pre lietadla by mali zakazat hned po prvej zrazke lietadla s kamionom.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

autopiloty v lietadlach vedia pristat, ked je dobre pocasie a dostupne ILS.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

A preto ho používajú počas zlého počasia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

asi nie ked je dobre pocasie, prave naopak :) staci ILS a pristane to aj bez pilotov (samozrejme ak to tam najprv niekto nastavi)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

:D :D :D autopilot v lietadle odstartuje, prejde na pozadovanu vysku do pozadovaneho koridoru, pristane zatial co si polot moze uzivat s letuskami (za urcitych podmienok), v lietadlach to nezaspalo ako slovensko v socializme alebo ty na hodine dejepisu :D :D
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Presne tak. Keby bol v autach planepilot, bolo by to rovnake aj tam.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

autopilot nevie vzlietnut, vzlet robia piloti vzdy manualne... a pristatie vacsinou tiez, ILS sa pouziva len ked je to fakt nutne (pocasie - nulova viditelnost) a letisko aj lietadlo ma potrebne vybavenie.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

praveze pristatie je vacsinou automaticke vsade tam kde to je mozne a potom niektori piloti ani poriadne nevedia manualne pristavat :)

pred par dnami som videl dokument o jednej havarii a pricina havarie bola prave ta, ze inak velmi skuseny(velky pocet nalietanych hodin) kapitan nezvladol manualne pristatie lebo ho takmer vobec nepouzival, vzdy pristaval na automatiku
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

to len ludom sa zdá kamion, s bielou krobou, resp. PLACHTOU, zboku masívne teleso, velké jak kráva - ale radar, ba ani LIDAR, sa tam moc nemá čoho zachytit - jedine čo je víc "hmotnejšie, kovovejšie, je tá náprava, podvozok, ale tá je pri pohlade zboku tiež velmi nízkeho, úzkeho profilu, takmer neviditelná, - a tá korba, zaplachtovaná bielou igelit, uemlohmotn.plachtou, koor BIELOU.. - na tom sa odráža (a /aalebo pohlcuje) aj laser (lidar), a radar.vlny tým len prejdú jako pavučinou..

takže, long-vehicle kamion s boku (s oplachtenou "skrinou (korbou) = pre autonomne autá takmer plne stealth, neviditelné,

= "very low profile
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

´´ zboku
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chlapci, ste vedľa - Tesla podbehla POD ten náves, lebo jej detekčné systémy zjavne monitorujú dopredný priestor len do príliš malej výšky. Takže došlo len k odtrhnutiu strechy a okien, tkaže pokiaľ by bol šofér sklonil hlavu, nič sa mu nestane. Lenže on Tesle dôveroval rovnako ako vy demokracii a tak aj rovnako dopadnete :)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

..alejo, ovšem mne nikdo neverí, resp. - neberú ma do úvahy (zatial..)

( ..však aj preto -zatial, len prehrnam haliere, v dlani.. a nikdy víc, len centy, a groše.. )

..ale (aj) s týmto mám na milion % pravdu (ve svích odhadech, sa, paradoxne, takmer nikdy nemýlím.. (hoci nemám takmer ani koruny..)

nj, biely longvehicle kamion - náraz presne zboku do jeho "dlhej časti" -= mám plne pravdu ja, = proste detekčné systémy toho autonomného vozu ten dlhý kamion, resp. jeho nápravu, (nákladovú čast), (takmer) vůbec nezbadali, "nevideli´..

a viem to odhadnút aj dalej - že
tá (kvási, partially "AI´ ten kamion (asi) aj videla - ale len jeho čast, len jeho PREDNUú čast - kabinu (večší kovový objekt, velká čast z kovů) a + príp.tie spojnice, kúsok tú "spojovaciu čast.. ale dalej už len "hmla a čmuhy"
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

A ty si kto?
posielam kvety.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Podľa môjho odborného názoru z nich iba vyextrahuje halucinogény a ďalej bude húsť to svoje.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

tak uz vieme ako to robis
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Podla mojho odhadu, ktory je na milion % mozno pravdivy, by si mal hned napisat Tesle, ze si asi prave analyzou tak trochu prisiel na nespravnu implementaciu, mozno, tej AI.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

V Indii vyvinuli API na rozluskavanie Captcha kodov. Robia to indovia tak, ze sa im posle obrazok a oni prepisu kod obrazku do systemu.

Mohol by byt premiovy balicek pre unavenych manazerov, ktorym sa nechce soferovat a davat pozor, ze to namiesto nich vezme niekto iny.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

a vies ze to vobec nie je tak zly napad?:D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/kcG

ten kamion nemal plachtovu skrinu, takze radar to detekovat rozhodne mal
Odpovedať Hodnotiť:
 

takt,tak .. vyzera to, ze ten radar, ktory detekuje pevnu vec svieti len v urovni, kedy toto nechytil .. co je samozrejme od zaciatku riadny fail, kedze by mal chytat vsetko v nejakom trojuholniku od prednej masky do dialky vzhladom na rychlost/brzdnu drahu .. a teda sa ukazuje, ze jednoducho obycajna automatika nema sancu nahradit cloveka, pokial nepojde po kolajniciach/navadzacie body/
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze aby bolo pripisanie zodpovednosti legalne vobec mozne, musi mat obvineny, ktory oficialne nezomrel, podla americkeho prava moznost podat odvolanie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vodič, alebo "automat"? pretože amíci vo svojej naivite musia mať na všetko návod, súdia sa, keď sa obaria vodou vo varnej konvici, tárajú o nefungujúcej brzde, zaseknutom akcerátore, ... kým sa autá nebudú pohybovať autonómne, bez toho, aby sa im do toho plietol človek, bude havária za haváriou. automaty sa budú pohybovať ako mravce. a bez kolízií.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Vidíš, my máme také nahovno súdy, že sa tu nikto nesúdi za nič. V USA je vďaka tomu spotrebiteľ na prvom mieste a firmy skáču ako zákazník píska. Zatiaľ čo u nás škoda reči...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Keď niekeho 40 rokov komunisti bijú po hlave tak aj zabudne čo boli jeho základné práva. Keď potom takýto človek vychováva deti, základné práva pre dieťa klesnú na úroveň povestí a mýtov.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Samojezdící auto, kde musí byt řidič je na houby.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

presne, ludia co nevedia jazdit by nemali sediet a volantom. Automat neautomat.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

a teraz chuda auto pojde do basy.
bo je na vine.
a pekne si to odsedi.
bude balik hrkavky do papirovych sackov pekne dlho.

Odpovedať Hodnotiť:
 

ako to, ze na dsl.sk este nieje clanok s usmievajucim sa muskom o najnovsom tesla kamione?:):):)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na toto pozor! Akákoľvek kritika redakcie sa trestá BANom! ...som si dovolil spomenúť, že článok o Apple novinkách bol na inom webe skôr, a odvtevedy mám ban. Dokonca ani ako neregistrovaný som zo svojej IP-čky nemohol nič napísať pár dní.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prečo ?
Lebo šoférovi pri nehode vytrhlo mozog z hlavy.
Čo je vlastne v poriadku, lebo v súlade s Darwinovou teóriou ho už nebude potrebovať, keďže auto dokáže jazdiť samo ...
(Tesla podbehla pod náves, ktorý autou len odtrhol strechu a okná - spolu s vrchnou časťou lebky šoféra. Konštruktéri zjavne neráteli s možnosťou, že ak kamera aj radar ukazujú voľný priestor, ničo môže byť aj nad ním :(
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lebo - hoci kolízia odtrhla len strechu a okná, takže auto sa pri náraze (podbehnutí pod náves) v podstate nepoškodilo - Tesla síce správnou rýchlosťou pokračovala aj so zabitým šoférom (odtrhnutý mozog) ďalej, ale po 16-tich sekundách zišla z cety a narazila do stromu, kde sa zdemolovala :(

Skutočne inteligenté auto by pokračovalo do najbližšej márnice (či na najbližšie smetisko), kedy by sa nepotrebnej mŕtvoly zbavilo :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

je síce perfektná - to sa našim chlapcom z piatej Bé môže iba snívať - ale z výpovede svedka vyplýva, že americkí policajti (aj požiarnici) dorazili na miesto nehody až po hodine (!!!)
Zaujímavé, že vo všetkých US fimoch sú policajti ne mieste činu zásadane okamžite :)
Na druhej strane, asi by to bol dosť nudný film,kde by divák musel čakať hodinu, kým sa nejaký chlpatý dovalí ...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár