Tvorcovia na osobných počítačoch pomerne populárnej linuxovej distribúcie Linux Mint aktuálne sprístupnili beta verziu novej hlavnej verzie Linux Mint 20 s kódovým označením Ulyana.
Linux Mint vychádza z LTS verzií Ubuntu a Linux Mint 20 postavený na Ubuntu 20.04 LTS a jadre 5.4 je tak veľkou zmenou oproti poslednej verzii 19.3 postavenej ešte na Ubuntu 18.04.
Verzia 20.x bude podporovaná až do roku 2025, všetky verzie Linux Mint do roku 2022 budú postavené na rovnakej verzii Ubuntu a podľa tvorcov tak bude upgrade na ne triviálny.
Linux Mint 20 bude podobne ako iné distribúcie k dispozícii už len v 64-bitovej verzii, oznámenia beta verzie sa tejto otázke a napríklad podpore 32-bitových aplikácií zrejme ale nevenujú.
Beta verzia bola sprístupnená pre všetky tri podporované edície, Cinnamon, MATE a Xfce. Edícia KDE bola už s verziou 19 vypustená. Všetky tri edície samozrejme obsahujú spoločné novinky týkajúce sa spoločných komponentov, edícia Cinnamon má tiež viaceré novinky vďaka použitiu novej verzie prostredia Cinnamon 4.6.
Za najväčšiu funkčnú novinku novej edície označujú tvorcovia novú aplikáciu Warpinator pre jednoduché zdieľanie súborov medzi počítačmi na lokálnej sieti. Má ísť o jednoduchší nástroj ako použitie rozličných serverov pre zdieľanie súborov, softvér automaticky vidí ostatné počítače s týmto nástrojom a je na ne jednoducho možné poslať vybrané súbory. Warpinator je reimplementáciou softvéru Giver, oznámenie ale nepopisuje ako technicky funguje.
Ďalšou vyzdvihovanou novinkou je lepšia podpora technológie Nvidia Optimus pre využívanie integrovanej grafiky od Intelu a zároveň GPU od Nvidie a prepínanie medzi týmito grafikami. Okrem iného pribudla podpora profilu On-Demand, v ktorom sa štandardne používa Intel GPU a užívateľ môže jednoducho z menu spustiť aplikáciu s Nvidia GPU.
Viacero menších zlepšení dostali aj predinštalované aplikácie XApps a vylepšená bola vizuálna téma Mint-Y.
Pracovná plocha Linux Mint 20 Cinnamon, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Linux Mint)
Nový Cinnamon 4.6 má výrazne zlepšenú podporu displejov s vysokým rozlíšením. Doteraz bolo možné nastaviť len HiDPI režim s 200% škálovaním a to na všetkých pripojených monitorov. Takéto škálovanie ale nebolo ideálne napríklad na MacBookoch s rozlíšením 2560 x 1600 a efektívne rozlíšenie 1280 x 800 bolo príliš malé.
V novej verzii je možné nastaviť škálovanie okrem 100% na 125%, 150%, 175% a 200% a to nezávisle pre každý monitor.
V Cinnamon 4.6 bol vylepšený tiež výkon správcu súborov Nemo, ktorý podľa oznámenia preferuje obsah a navigáciu, najskôr namiesto náhľadov zobrazuje všeobecné ikony a odkladá vytvorenie náhľadov. Výkon respektíve odozva sú podľa tvorcov vďaka tomu citeľne lepšie.
Beta verzia je určená tvorcami len na testovanie, obsahuje chyby a môže obsahovať kritické chyby. Po vydaní finálnej verzie bude ale podporovaný upgrade z bety na finálnu verziu.
Inštalačné obrazy bety Linux Mint 20 je možné sťahovať z tejto stránky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
linux je hnus
Od: tencovie
|
Pridané:
14.6.2020 14:12
no fuj to je hnus to aj xp vyzeralo lepsie
|
|
Re: linux je hnus
Od: Fero Účinok
|
Pridané:
14.6.2020 14:41
Nie Linux, ale Mint používajúci predpotopný desktop cinnamon. Porovnaj niečo s gnome 3, na to sa nechytá ani win 10.
|
|
Re: linux je hnus
Od: huanggg
|
Pridané:
14.6.2020 16:28
uz len vyriesit rozmazane fonty: pandasauce.org/post/linux-fonts/
|
|
ultraradikalny objasňovačizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
14.6.2020 19:17
Nooo...lenže to je čistá matika, čiže priekazne nulový egoboost z rýchlokvasného decision makingu.
|
|
Re: linux je hnus
Od: Mxxl
|
Pridané:
15.6.2020 23:08
neviem prečo máš toľko mínusiek, dosť by ma zaujímal tvoj a komunitný názor na taký Plasma (5)?
|
|
ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
14.6.2020 14:59
Ubuntu zvládlo opustiť 32-bitovú architektúru rýchlejšie ako vývojári Mintu zvoliť pre distribúciu priekazne aspoň finálnu verziu desktopu.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
14.6.2020 22:24
Jaka blbost. Urvat podporu je nejake priekazne hrdinstvo? No to asi tazko. Vysrat sa na podporu niecoho je lahsie ako nieco vytvorit, ujasni si to v tej vypatlanej gebuli.
|
|
ultraradikalny empaticizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
15.6.2020 5:51
Tak logicky, že demontáž pomocných koliesok z bicykla môže vyvolávať u pacientov s diagnózou štokholmského syndrómu priekazne búrlivé emočné reakcie.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od: Berg
|
Pridané:
15.6.2020 6:26
Od Buržchuja sa bedá očakávať niečo iné ako totálnu debilinu a sockársku zlosť zároveň.
Posledné desktop procáky s 32-bit inštrukciami boli niekedy cca v roku 2005. 4GB DDR3/4 stojí do 20 Eur.
Fakt iba retardovi ako ty môže chýbať podpora 32-bit.
Musíš sa spriahnuť s Pjetrom, on ti nájde niečo 64-bitové pri smetiaku, nejaký nabušený Sempron z 2010.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od: sensei-san
|
Pridané:
15.6.2020 7:56
> Fakt iba retardovi ako ty môže chýbať podpora 32-bit.
Vieš o tom, že 32-bit potrebuješ napr. pre Wine alebo pre VirtualBox?
|
|
ultraradikalny gamerizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
15.6.2020 8:20
No bóóže, tak nebude cheatovať. To je i pri určitých hodnotách rodinného stavu skutočne priekazne hlavná nevýhoda.
|
|
Re: ultraradikalny gamerizmus
Od: sensei-san
|
Pridané:
15.6.2020 9:41
Čo rozumieš pod slovom "cheatovať"?
|
|
ultraradikalny objasňovačizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
15.6.2020 9:48
Presne to, výsledok príkladu čoho je pri určitých hodnotách rodinného stavu skutočne priekazne hlavná nevýhoda.
|
|
Re: ultraradikalny objasňovačizmus
Od: sensei-san
|
Pridané:
15.6.2020 11:57
Mal by si si nájsť na diskusiu niekoho seberovného.
|
|
Re: ultraradikalny objasňovačizmus
Od reg.: Macko Pu
|
Pridané:
15.6.2020 17:10
Najst seberovneho nie je problem. Stretava ho vela ludi rano v kupelni pred zrkadlom. Problem je ale ta diskusia. 100 pct zhoda cloveka nikam neposuva a stagnuje.
|
|
Re: ultraradikalny objasňovačizmus
Od: sensei-san
|
Pridané:
15.6.2020 18:51
To je ale tvoj problém, že iného seberovného nevieš nájsť.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
15.6.2020 9:25
Hovorim, retard. Preco by som sa mal hrabat v smetiakoch a hladat novy cpu, novu dosku, ramky... pal do pice. Tvrdenie, ze opustit podporu niecoho je lahsie ako nieco vytvorit je pravdive a to, ze to tvojmu arogantnemu a sebeckemu mysleniu nesedi je cistvo tvoj problem. Pojeb sa.
Inak, Semprony boli 32-bit only dost dlho. Az potom prisli nejake 64bit. Problem je este iny. Nie je 64-bit ako 64-bit. Skus si nainstalovat windows 8 a vyssie na taky Athlon64. Zaplaces a dostanes BSOD. Kokoti od Microsoftu sa rozhodli, ze 64-bit CPU musi mat este nejake bonusove instrukcie a to zacali splnat procaky tak v 2008.
Takze potom kopec chudakov musi pouzivat novsi 32bit windows, hoc keby tvorca nebol chuj, dal by sa pouzivat aj 64bit.
Linux ma nastastie tu moznost, ze takuto retardaciu mozes a nemusis mat. Takze ak si vyberies neretardovane distro, tak ti pojde aj 64bit na starsom 64bit CPU.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
15.6.2020 9:26
Anyway, je stale dost 32bit procakov co jazdia. Napriklad take Atomy par rokov dozadu. Len arogantny chut a ignorant ako ty by jebal na ostatnych a podla toho to aj vyzera. Musis mat chudobny zivot, lebo kopec ludi sa od teba musi odtahovat. Mozno si ale stastny, ak to nevidis. Sladka nevedomost.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od: Berg
|
Pridané:
15.6.2020 10:17
Par rokov dozadu, 2010/11. Genius.
Takze tvorca OS ma podporovat tvoju tachotinu len preto, ze ty mas predsa narok lebo platis eur.
|
|
Re: ničivý praktik S$(($(od -An -N2</dev/urandom)))E$RANDOM
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
15.6.2020 10:25
Dalsi kokot co necita s porozumenim. Nech si M$ podporuje co chce. Je to sukromna firma. Moje peniaze neuvidi, lebo pristup co ma za tie roky stoji stale za picu, asi ako ty.
Zarad sa do rady arogantnych ego-centrickych debilov, co si idu svoje a nekukaju nalavo, napravo a to ani kusok. Mame takych v republiku nadmieru dost, preto to tu takto vyzera. Prajem rychle skapatie v samote a bez podpory, uz si predsa prilis stary model.
|
|
Vydaný Kurvafix 6.66
Od: Buržuj//.//
|
Pridané:
14.6.2020 15:41
Linux okolo roku 2000 bola čistá katastrofa, mrzlo to ako riť na zamrznutých schodoch v decembri. Dnes to už je lepšie, uznávam, ale aby nefungovala HW akcelerácia videa poriadne v prehliadačoch? To je neodpustiteľné! A nejaké hacky zo zebrackeho PPA od nejakého nemeckého kanibala si nechajte. Ja to chcem nainštalovať a frcat. Web browser je dnes najdôležitejšia vec v počítači.
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od: huanggg
|
Pridané:
14.6.2020 16:25
ak si dobre pamatam, tak problem hw akceleracie nie je na strane linuxu...
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od: Ripley
|
Pridané:
14.6.2020 17:18
Prirodzene, ved ako vzdy.
|
|
ultraradikalny empaticizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
14.6.2020 17:20
Presne tak. To len konšpiračné média nehľadajú problém na strane hw, akceleracia ktorého s inými populárnymi operačnými systémami priekazne funguje.
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od: sensei-san
|
Pridané:
15.6.2020 8:03
A na čej strane teda?
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od: eflfjlfkj
|
Pridané:
14.6.2020 16:26
ja to mam presne ako to ty mat chces - nainstalujem a fungujem...
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od: martincc
|
Pridané:
14.6.2020 17:10
PPA je Pôdohospodárska platobná agentúra?
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od reg.: Sheep
|
Pridané:
14.6.2020 21:34
Operacne systemy sa od roku 2000 nejak markantne nezmenili, co mozes dnes robit na win10 si mohol robit aj na win98 alebo win2000.
Na starych red hat, debian z tej doby si mohol robit to iste co aj na tych novych fedora, ubuntu, mint.
|
|
Re: Vydaný Kurvafix 6.66
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
14.6.2020 22:29
Cisty chuj tento Burzuj. Uz v 2000 to slapalo dobre, ze si si vybral nejaky pridrbany corel linux a vyplakavas je tvoj problem. Dnes tuti frutti. Este aj 15r stara zvukovka co bola kedysi pecka tam dnes slape. Windows? Zabudni, posledne ju zvladalo XP a aj to trebalo ovladace z nejakej pochybnej stranky.
Pouzi nejake poriadne distro, nie sracku co potrebuje PPA na poriadny soft.
|
|
nechcel som byt prvy ale
Od: lolgov volkow
|
Pridané:
14.6.2020 20:27
install arch!
|
|
Re: nechcel som byt prvy ale
Od reg.: Buržuj/
|
Pridané:
14.6.2020 22:30
Nie, ze by na tom zalezalo, ale ... svata pravda!
|
|
Rychly sken vladnych emailovych ize
Od: Bezpecnostny oralytik
|
Pridané:
15.6.2020 5:36
Co tam po minte beta, redakcia. Kuknite a zpracujte, pripadne doplnte, tuto analyzu vasich kolegov z ceska. https://dopice.sk/ovj
|
|
jojblontron
Od: chazar
|
Pridané:
15.6.2020 6:23
boze ten vzhlad... chapem ze si ho kazdy moze upravit ako chce ale ti vyvojari au slepi?
|
|
Re: jojblontron
Od: cvnccccc
|
Pridané:
15.6.2020 10:30
Pravda, pravda...
Kde su tie casy mintu verzie 6,7...
|
|
nvidia
Od: gogo2
|
Pridané:
15.6.2020 12:31
keby radsej vratili do kernelu krasnu invidia 304, lebo s VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GT218 [GeForce 210] (rev a2) sa mi od 340 vsetko seka a ja nemienim kupovat novu grafiku do 12 rocneho stroja.
Patch na 304 do kernelu 5.x sa mi nepodarilo aplikovat
|