neprihlásený Štvrtok, 9. mája 2024, dnes má meniny Roland
AMD a Intel opustia VGA do 2015

DSL.sk, 9.12.2010


Spoločnosti Intel a AMD, v súčasnosti už dvaja najväčší výrobcovia grafických procesorov, samostatných alebo integrovaných v čipsetoch a CPU, v stredu oznámili zámer ukončiť využívanie starších rozhraní pre pripojenie monitorov.

Ukončené má byť používanie štandardu VGA aj rozhrania LVDS používaného v notebookoch na interné pripojenie LCD panelov.

Všetky rozhrania vrátane LVDS má pre účely pripojenia počítačových monitorov, projektorov aj interného pripojenia zobrazovacích panelov v notebookoch a iných zariadeniach nahradiť rozhranie DisplayPort. Pre pripojenie televízorov a ďalších zariadení spotrebnej elektroniky sa už zase jednoznačne presadil štandard HDMI.

Obe spoločnosti plánujú výhľadovo podporovať len DisplayPort a HDMI, termín konca podpory DVI ale zatiaľ neoznámili.

Intel plánuje vo svojich čipsetoch a procesoroch pre osobné počítače do konca roka 2013 ukončenie podpory LVDS a do roku 2015 ukončenie podpory VGA.

Spoločnosť AMD plánuje rovnako do roku 2013 ukončiť podporu LVDS a postupne od roku 2013 do 2015 ukončiť podporu natívneho VGA. S ukončením podpory VGA bude ukončená aj podpora DVI vo verzii DVI-I, ktorá podporuje okrem DVI aj prenos analógového VGA signálu.

K zámeru sa pripojili aj výrobcovia displejov, monitorov a osobných počítačov, Dell, Lenovo, Samsung Electronics LCD a LG Display. Nvidia sa k spoločnému oznámeniu nepripojila, či má podobný časový harmonogram ukončenia podpory starších rozhraní nie je známe.

Aj po ukončení natívnej podpory starších rozhraní v grafických procesoroch a súvisiacich čipoch bude možné využívať staršie monitory a projektory pomocou adaptérov z DisplayPort prípadne HDMI na staršie rozhrania.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Vesmírny Boeing poletí najskôr o viac ako týždeň
Odštartoval ďalší sci-fi seriál od Apple
Apple prekvapivo predstavila nový procesor M4 pre PC, prvýkrát ho použila v iPade Pro
Podpora RISC-V v Androide sa komplikuje, Google ju odstránil zo spoločného jadra
V Česku bude plošne dostupná gigabitová symetrická optika
Vesmírny Boeing znovu neodštartoval, problém ale teraz nebol v lodi
Avizované 150 TB a 300 TB flashové SSD
Okamžité medzibankové platby začala podporovať ďalšia banka, Fio banka
Apple zajtra predstaví nové iPady, očakáva sa prvý s OLED displejom
TSMC spustí výrobu 2-nm čipov v 2025, 1.6-nm v 2026


Diskusia:
                               
 

spravny krok, uz dnes je to rozhranie limitujuce a pri vyssich rozliseniach je to poznat
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

limitujuce ani nie, len kvalita zacina byt nedostatocna
navyse sa aspon takymto ohlasenim mozno zobudia vyrobcovia lacnych LCD, a prestanu trepat VGA vstupy do panelov. vsak to je smiesne..
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

ano kvalitou som myslel. pri mensich LCD to nema zmysel, ale aj pri najlacnejsom Full HD 22-24" uz je ten rozdiel znacny
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

prave si si odpovedal na realny dovod - NAJLACNEJSOM. By si snad neocakaval dodrzovanie nejakych standardov pri navrhu a realizacii takeho smejdu? Navrhnut spravne rozlozenie a pouzitie obvodov pre spracovanie obrazu, ako aj okoliteho tienenia vyzaduje trosku znalosti problematiky a vyssie naklady, taktiez dodanie poctiveho dvojito tieneneneho VGAckoveho kablu stoji viac ako nejakeho lacneho netieneneho a len ofoliovaneho pripadne... Co myslis, ze za co sa plati u kvalitnych vyrobkov? Nie len za znacku... (ale aj za to, ze to nenavrhuje nejaky jozko co akurat klobasovo ukoncil EU a popri chatovani na azete za pol dna navrhoval novy model.)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Opisany postup vyvoja zariadeni vsak coraz castejsie aplikuju i firmy, ktore maju zvucne meno... Ako by sa inak mohlo stat, ze ked je notas pripojeny na adapter, tak obraz na externom monitore sa zacne vlnit... A znacka HP beriem ako znacku i ked ju radim medzi low end (subjektivny pohlad!).
Odpovedať Hodnotiť:
 

tu by som povedal ze je na vine zmena slucka, ja mam podobny problem, ale ak (nie je to bezpecne) odpojis na jednom zo zaraideni PE vodic tak to prestane
Odpovedať Hodnotiť:
 

mne napr vlni hociaky monitor, ak zapojim pc do zasuvky na lavej stene a monitor do zasuvky na pravej stene. Taktiez mi dost sumeli repraky, ked som mal zapojeny jeden vstup z desktopu a jeden vstup z notebooku, ked bol book na adapter. Ked bol na baterku, tak to nesumelo. Taketo veci sa stavaju, a skor by som povedal, ze je problem v elektroinstalacii, nie v danych vyrobkoch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ty si ale logik.
Monitor Ti vlní, lebo sa na signálovej, a zemniacej, časti objavuje rušiace napätie 50Hz. Buď je veľká zemniaca slučka, zle zazemnené, resp. z iných fáz napájané zariadenia, alebo aj špatné tienenie či zemnenie jednotlivých častí, káblu.
Repráky šumia na takýchto sračkách všade. Od spínaných zdrojov ide širokospektrálne a aj počuteľné rušenie.
Čo by si chcel od počítačového audia za pár Eur???
Problém je najmä v Tvojom uvažovaní a nekvalitných komponentoch a samozrejme v tom, ako sú prepojené a ako pripojené k el. sieti.
Samozrejme, že napájanie baterkou dosiahne najlepšie parametre ohľadne rušenia!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Blbost. Je to poznat na 1920x1080 40" televizii Samsung v cene 1000 E, ako aj na 1920x1200 24" monitore NEC v cene 800 E. Vlastne to bolo poznat aj na Trinitron CRT monitore Nokia 447x Pro (a v rokoch ked ho uviedli tiez stal riadnu palku) a ten teda uz mal inak hruby kabel.

Tu nejde o ziadne standardy a rozlozenie obrazov, proste viest niekam niekolko sto MHz len tak po kabli a v cielovom zariadeni to zase prevadzat naspat moze dokazat s nepozorovatelnou zmenou kvality mozno technika za 4000 E a viac, ale nema to zmysel, ked sa daju digitalne udaje poslat priamo z karty do displeja, tak naco ich prevadzat na analogovy signal a v displeji zase naspat.

Asi nerozmyslas - analogovy signal mal zmysel vtedy, ked to liezlo priamo do displeja a riadilo to ohyb luca. Ked tam najskor musi byt velmi rychly DAC a na druhej strane naspat ADC, tak aky to ma zmysel?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keby sa tolko vsade nesetrilo, tak VGAckove rozhranie nema stale najmensie problemy. Lenze ked aj teraz su schopni dodavat ku kvalitnemu LCD tenucky VGA kabel s 2ma velkymi feritmi, tak sa nediv, ze mas obraz ako po poldeci nalacno.
Taktiez ma takmer k slzam dokaze dojat pohlad na nadupanu grafiku, ked ma DSUB vyvedeny na kratkom tenuckom klasickom plochom kabliku. To sa v hrobe otaca vynalezca tienenia ;)))
Pri inych (seriovych/digitalnych) protokoloch sa da to rusenie SW osetrit a uzivatel nespozna moc rozdiel, i hrubka kablov vyrazne klesa.... co to ale robi za rusenie naokolo, si moc ludi neuvedomuje.
Ja som kupoval plazmu tak, ze som sa sustredil najprv na vybavenost (VGA, HDMI, S-Video, SCART) a potom na ostatne parametre.
USB, HDMI a DPortom podporuju vyrobcov na vyrazne setrenie nakladov pod ruskom umelych vyhod = tvorba smejdovejsich vyrobkov = viac konzumu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veď aj lacný LCD monitor má zobrazovací panel digitálny. Neni to náhodou tak že lacný LCD monitor obsahuje v sebe (zbytočný) prevodník analog->digital. A (paradoxne) drahší LCD monitor ktorý má DVI vstup by mal byť lacnejší, pretože nemusí obsahovať (zbytočný) prevodník analog->digital, a signál zo vstupu DVI hneď pošle do svojich obvodov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hej, nejak tak ale za pouzitie DVI rozhrania sa platia licencne poplatky (za vga nie), tipujem, ze vga konektor je lacnejsi ako DVI co v globale zposobi, ze lcd s vga konektorom je lacnejsi ako s DVI.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

VGA - to ešte niekto v tejto dobe používa ?
Keď niekto kupuje graf. kartu alebo monitor ,(TV) - tak ho zaujíma hlavne či to má HDMI - poprípade DVI.
Dnes už ludia pomaly nevedia čo to je VGA :)
Odpovedať Známka: -7.4 Hodnotiť:
 

tak to sa sakra mylis. predstav si uz len tie lamy,co kupia drahy a nevykonny pocitac v Sharku, takisto predrazeny full HD monitor od BenQ a treesk do toho VGA kabel...a je im jedno a takych ludi je X krat 1000
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

s tym sharkom mas pravdu :) drahe smejdy ponukaju
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Náhodou ja používam stále CRT monitor NEC.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

alebo si predstav zakladnu skolu v hornej dolnej, čo kupi najlacnejšie možné monitory samozrejme s vga :)
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Jááj v Hornej Dolnej ....

... tam som študoval...
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

To potom este nie si ani v puberte ked si myslis ze ludia pomaly nevedia co je VGA. Pocuvaj chlapce nezavadzaj tu, prestavka to skoncila tak sa vrat do triedy.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ak by sa VGA odrezalo uz dnes, mohlo by to robit problemy, najma co sa tyka prezentacnej techniky - vela hotelov a kongresovych priestorov ma projektory len s VGA a/alebo pripadne komponentovym vstupom, kde si hdmi alebo display port kabel moze strcit akurat tak do...
z osobnej skusenosti na prezentacie z projektorov najviac vyuzivam vga pripojenie, lebo ina alternativa obvykle nie je

ale ked to planuju od 2015, nemal by to byt az taky strasny problem.

ale vga pouzivam aj doma - jeden monitor je pripojeny cez vga, druhy cez hdmi a treti je vlastny display NB, takze taka diferenciacia najma NB v nie je na zahodenie. (a to som na starsom NB som mal, okrem tychto dvoch vystupov, este aj s-video!)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pri dvoch externych monitoroch sa mi interny v booku spojazdnit nepodarilo, ako to robis?
Odpovedať Hodnotiť:
 

floppy, ATA-IDE, paralel/serial port... to vsetko je zastarale, ale furt sa toho clovek nemoze zbavit
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

lebo sa toho asi nechce zbavit. kym to potrebuje a funguje to, a nic lepsie-modernejsie mu netreba zatial (predajne, pokladne, vyrobne stroje), tak naco minat peniaze na novsie prepojenie, ktore by momentalne zastalo iba rovnaku ulohu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne tak, to iba rozmaznane decka s jebakmi na cele musia mat vsetky komponenty najlepsie a najvykonnejsie, mysliac si ze sa im bude lepsie drtit CS.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

navyse budu v skole pred kamaratmi viac cool a viac gangsta a mozu tych so slabsimi PC nazvat poor losers :D
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

niektori z vas asi fandia AGP a ISA..

ci klavesnici s DIN konektorom..
Odpovedať Hodnotiť:
 

ide o to, ci len zmiznu D-Sub konektory, alebo uplne vypustia analogovy vystup, ktory ma aj DVI konektor, kde staci jednoducha redukcia DVI->D-Sub. Ale vyzera to, ze asi vypnu analog aj v DVI (ako u nas towercom :-D )

Potom uz len treba vymenit 1 miliardu projektorov nainstalovanych po budovach, aby sa zas niekto nabalil.

Alebo na nabali Cina a Taiwan, co budu produkovat externe prevodniky na analog, kedze redukcia uz stacit nebude.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

clovek si clanok aj dva krat musi precitat :-)
jasne, DVI-I konci...takze je to jasne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

LVDS je taka somarina, mam displej a neviem ho pripojit ku graf. karte (PCI slot).LVDS -> DVI, pri najlepsom 8 farieb a rozlisenie 640x480, VESA vystup uz nema ziadna normalna karta a drbnuty prevodnik z LVDS->TTL->VGA je taka spata a strasne draha...

nech prejdu na jeden standard a bude..
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

to co rozpravas?? ake rozlisenie?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Ja niekedy naozaj zasnem nad tym, ako niektory vyrobcovia dokazu dodrbat celkom kvalitne LCD-ko tym, ze tam bachne len VGA a DVI alebo displayport ziaden. Tak zadrbat to prevodnikmi to ano, ale dat tam aj nativne dig. rozhranie (konektor za 0,5 evri) tak to nie!!!

Vsak ja mam na ATI RADEON 9200 spred 7-ich rokov este aj DVI-I!!!

A o rozliseni 1920x1080 versus 1920x1200 ani nehovorim! O rok monitor s pomerom stran 16:10 uz ani nekupime, co je dost smutne!!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

oprava... *niektori*
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pravda jest, 16:9 nasrateho plna prdel v NB aj dektopovom segmente, 16:10 je jeden z sirokouhlych desiatich monitorov a cochvila jeden z dvadsiatich. Mam 20tku 1680x1050 (16:10), comu som nesmierne rad. V NB segmente vsak je uz nejaku dobu vidno 1680x945 (16:9), no grc.
1920x1080 je uz takmer vsetko nad 17 palc NB, ale 1920x1200, nacoooooo, ani bohovi.

Je mi na grc z toho, ked mam kupovat 23 palc monitor 1920x1080 miesto mojho 1680x1050. TO MAM AKOZE BYT VO VYTRZENI Z TYCH 30 PIXELOV NA VYSKU! Hnusne hyzdenie a deformacia trhu. Ked uz by som kupoval monitor, tak jedine 1920x1200.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

V podstate hej, ale koľko ich je na trhu za rozumnú cenu?
Osobne by som si radšej kúpil 4:3...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Cudo a Pjetro uplne s vami suhlasim!!! Vyrobcovia su strasne svine! Kvoli 10% z vertikalneho rozlisenia, su schopny to tlacit uz vsade, vsak BFU je to jedno. Oni si asi myslia ze na pc sa uz len facebukuje a pozera hd video. Vsak usetria 10% na paneli, nie?! A taky co na pc robia aj serioznu pracu (dokumentacie, kreslenie schem a plosakov, atd, atd), su im ukradnuty! Tych 10% sa mozno nezda vela, ale je to 120 pixelov (1200-1080) co je dost.

Mne nedavno odislo 19 palcove CRT-cko a teraz mam na stole HP LA2405wg!!! Je to jeden z poslednych kusov za normalnu cenu s rozlisenim 1920x1200. Ma to aj vga, dvi, displayport, usb hub a dokonca aj pivot.
Este sa to na alze da kupit, takze kupujte kym sa da ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

S tym si dovolim asertivne nesuhlasit, resp. kazdy ma svoj nazor ci vkus ci potrebu.

4:3 je uz imho prezitok. Je to ale dobre na iste veci, napr. pracu v jednom programe s jednou stranou. Sledovanie filmov na to je uz trocha "oldy", nakolko ta spodna v vrcna cierna tretina (a stredna tretina pasik filmu), je dost iritujuca. 16:10 je celkom dobry pomer rozlisenia, hlavne ak je vyska 1200 :-) T.j. ja osobne samozrejme ovela radsej 1920x1200 ako 1600x1200, rovnaky by si ale vybral kazdy kto ma mozog :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

vacsia otazka by bola pri volbe 1600x1200 vs. 1920x1080
Odpovedať Hodnotiť:
 

hadam nebudu vyrobcovia robit to co sa malo predava...
ludia si mozu za to sami

sak pozrite co sa najviac predava na alze..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nehovor, aj za windows si ludia mozu sami???
Vyrobcovia to tlacia, lebo im taky okresany display z hladiska nakladov vyhovuje.
Ludia mozu brat len to co im vyrobcovia ponuknu!!!
Vyrobcovia argumentuju tym, ze sa zjednoti PC a TV norma z hladiska pomeru stran, no v skutocnosti ide o peniaze, vsak usetria!
V skutocnosti za to mozu ludia, ale ktory, kupujuci ci predavajuci? Obycajny pouzivatel ani netusi, ze existuje pomer stran 16:10 alebo 16:9! Nikto im to totiz nevysvetlil, ze na TV je 16:9 a na PC je vhodnejsie 16:10.
Vies mi povedat aspon jeden rozumny dovod preco mat na PC 16:9? Na TV sa 16:10 neda vyuzit, ale na PC ano!!!
Uz som vydel aj film s 2:1. Aj monitor chces mat taky?
Odpovedať Hodnotiť:
 

tiez si myslim ze na robotu je lepsi pomer stran 16:10 no ked som si chcel kupit novy notebook tak 90 % z nich malo pomer stran 16:9 este aj tie eltebooky od hp co by maly byt na robotu maly 16:9 co na mne osobne pripada take klaustrofobicke. nakoniec mam hdx16 ale ten pomer 16:9 my moc nesmakuje nie stare hp co som mal maly 16:10 a parada.
Odpovedať Hodnotiť:
 

je načase aspoň na pár rokov zjednotiť rozlíšenia, porty, káble. Už som si zvykol na 16-9, najlepšie 1920 - 1080. Pre TV je to samozrejmé, neviem prečo by PS malo ísť iným smerom, keď sa video spracováva, a veľa krát i sleduje v PC.

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár