neprihlásený Nedeľa, 28. apríla 2024, dnes má meniny Jarmila
Nový Čas, Azet, Zoznam si umelo zvyšujú návštevnosť, od mája dostanú stop

Dva najväčšie slovenské portály, Azet a Zoznam, a nový väčšinový vlastník Azetu, vydavateľ Nového Času, si umelo zvyšujú internetovú návštevnosť svojich nosných značiek. Asociácia internetových médií po marcovom upozornení v reakcii na toto zvyšovanie mení od mája pravidlá merania návštevnosti. Prípad má zaujímavé súvislosti, podobný prípad sa totiž v minulosti už vyskytol a navyše nové pravidlá nezakazujú rovnaké správanie vo všetkých jeho formách.

DSL.sk, 26.4.2011


Dva najväčšie slovenské portály, Azet a Zoznam, a nový väčšinový vlastník Azetu, vydavateľ Nového Času, si umelo zvyšujú internetovú návštevnosť svojich nosných značiek azet.sk, cas.sk a zoznam.sk.

Slovenskú Asociáciu internetových médií, AIM, na to upozornil podnet v polovici marca. Autora podnetu, vzhľadom na znenie pravidiel tohto združenia a merania návštevnosti, AIM serveru DSL.sk neposkytlo.

Metodická komisia AIM ešte v marci prijala zmenu pravidiel zabraňujúcu priamo takémuto správaniu, na praktiky a zmenu pravidiel upozornilo pôvodne minulý týždeň Medialne.

Umelé zvyšovanie návštevnosti

Všetky vymenované subjekty, Zoznam, Azet a Nový Čas, ktorého vydavateľ Ringier Axel Springer je novým väčšinovým vlastníkom Azetu, si návštevnosť týchto svojich hlavných značiek umelo zvyšujú jednoduchým trikom pomocou galérií v článkoch.

Užívateľovi sa v článkoch iných značiek pod kontrolou rovnakého vlastníka ponúka galéria obrázkov naťahovaná ale z inej značky, ktorej návštevnosť si médiá chcú zvýšiť. V článkoch na aktuality.sk sa tak zobrazujú galérie nachádzajúce sa na cas.sk, v článkoch na cas.sk sa zobrazujú galérie z azet.sk a v článkoch na topky.sk sa zobrazujú galérie zo zoznam.sk.

Návštevník jednej stránky, ktorý si pozrie galériu v článku, je tak automaticky započítaný aj ako návštevník druhej stránky, ktorej návštevnosť chcú médiá zvyšovať. Túto stránku pritom v meranom období ale vôbec priamo nemusí navštíviť.

Špeciálne u bulváru, nosného obsahu všetkých uvedených stránok, kde fotografie tvoria často nosnú informáciu celého článku, môže ísť o mimoriadne efektívnu metódu pravdepodobne až takmer o dva rády účinnejšiu ako obyčajné webové odkazy.

Zväčšiť Zväčšiť
Zväčšiť Zväčšiť
Zväčšiť Zväčšiť
Článok a príslušná galéria naťahovaná z inej stránky, postupne cas.sk, azet.sk, zoznam.sk, kliknite pre zväčšenie



Kedy presne jednotlivé weby začali s týmito praktikami umelého zvyšovania návštevnosti nie je jasné.

Kým motivácia nasadenia tejto praktiky na topky.sk zrejme nie je priamo zo samotného technického prevedenia preukázateľná, v prípade tandemu Azet a Nový Čas pre linkovanie na galérie vždy na iných stránkach ide nepochybne o snahu umelo zvyšovať návštevnosť.

Do času publikovania článku portály serveru DSL.sk svoje stanovisko neposkytli. Marián Pavel, šéf online projektov spoločnosti Ringier Axel Springer, vlastniacej Nový Čas a Azet, vo vyjadrení pre Medialne ale tvrdí, že spoločnosť chcela nasadením tejto praktiky len poukázať na "neetické započítavanie návštevnosti, ktoré sa rozmáha u konkurencie".

Medzera v nových pravidlách

Metodická komisia AIM, v ktorej je zastúpená jedným z piatich členov aj spoločnosť Azet, prijala nové pravidlo, ktoré praktiku využívanú Novým Časom, Azetom a Zoznamom zakazuje. Podľa informácií Veroniky Pizano, výkonnej manažérky AIM, pre server DSL.sk prišlo k schváleniu nového pravidla krátko po prijatí podnetu, už 24. marca.

"Ak meraná služba obsahuje súvisiaci obsah (napr. fotogalérie, galérie, diskusie, ankety, apod), tak nie je možné tento súvisiaci obsah započítavať do návštevnosti iného brandu. V prípade nejasností pri uplatnení tohto pravidla rozhoduje Metodická komisia," znie pravidlo, ktoré začína platiť od 1. mája.

Nové pravidlo doterajšie správanie síce zakazuje, zakazuje ho ale len medzi dvomi slovenskými servermi meranými AIMmonitorom. Rovnakú praktiku zahŕňania galérií zo slovenského meraného webu napríklad na českom, inom zahraničnom alebo slovenskom webe nemeranom AIMmonitorom pravidlo nezakazuje.

Prípadná takto získaná návštevnosť zo zahraničia pre možnosť odfiltrovania zahraničnej návštevnosti nemá rovnakú hodnotu ako slovenská návštevnosť, samozrejme má ale význam pri vykazovaní celkovej návštevnosti alebo celkovej návštevnosti zo Slovenska a Českej republiky.

AIM o ďalších prípadoch takéhoto zvyšovania návštevnosti meranými slovenskými webmi podľa stanoviska pre DSL.sk nevie.

Prečo Metodická komisia AIM nezakázala túto praktiku aj v takýchto prípadoch nie je jasné. Po upozornení serverom DSL.sk bude ale pravidlo z tohto dôvodu prehodnocovať.

Rovnaký prípad z minulosti

Celý prípad je zaujímavý aj v kontexte výskytu takého prípadu už v roku 2005. Hoci sa prípad odohral v Českej republike, viacero zainteresovaných strán sa objavuje aj v súčasnom slovenskom prípade.

V roku 2005 bol český server Mobilmania.cz prevádzkovaný vydavateľstvom Computer Press prichytený pri ešte vážnejšej forme takéhoto umelého zvyšovania si návštevnosti spoluprácou so zahraničným webom GSMArena.com. Detailné informácie o prípade, v ktorom Mobilmania.cz stránku na svojej doméne vydávala napríklad titulkou za stránku z GSMArena.com, je možné nájsť napríklad tu a tu.

Meranie návštevnosti v Českej republike v tom čase realizovali rovnaké subjekty ako v súčasnosti na Slovensku, Mediaresearch a Gemius. Tieto samotné ale nestanovujú pravidlá, stanovuje ich Metodická komisia AIM.

Slovenskú pobočku Computer Pressu, prevádzkujúcu servery Zive a Mobilmania, odkúpil v minulom roku Azet. Predsedom správnej rady AIM je zástupca Cpress Media, nástupca tejto spoločnosti. Celkovo má tandem Azet a Ringier Axel Springer / Nový Čas v správnej rade AIM podľa údajov na stránke tohto združenia až tri miesta z piatich.

Napriek skúsenostiam z Českej republiky slovenské pravidlá AIMmonitora doteraz takéto zvyšovanie návštevnosti nezakazovali.


      Zdieľaj na Twitteri


Ste spokojný s vývojom slovenského webu / Internetu? (hlasov: 1046)

Áno      4%
Nie      96%


Najnovšie články:

Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne


inzercia



Diskusia:
                               
 

Pozerám, pozerám,
žiaden komentár...
Však toto asi ani komentár nepotrebuje...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Toto je typica reakcia Slovaka, ked ho pri niecom prichytia: "Aha, ved aj Jano kradne !":

"Marián Pavel, šéf online projektov spoločnosti Ringier Axel Springer, vlastniacej Nový Čas a Azet, vo vyjadrení pre Medialne ale tvrdí, že spoločnosť chcela nasadením tejto praktiky len poukázať na "neetické započítavanie návštevnosti, ktoré sa rozmáha u konkurencie"."
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

to su ale riadne kecy
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

zoznam rulezzzz
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

to su na tom biedne, ked sa ponizili na taketo praktiky
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zachrani nas uz jedine piano :DDD a potom pride piano+ ktore bude este viac bez reklam :D
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Hmm neviem, či je to tou neskorou hodinou, ale nejak mi ušla súvoslosť medzi pianom a týmto...
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

jj, pride piano a nebude navstevnost ziadna...ani prirodzena ani umela :))
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Najskor piano a potom pi Jano! :D (a už tu chýba len ten s tým billboardom)
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Diky Janooo!
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Diky Brona! :D
Odpovedať Známka: -3.2 Hodnotiť:
 

Pijanov poznam na SVK uz dost :D
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ked to zmenia, tak aj tak, ze sa v nejakej neviditelnej casti stranky natiahne v pozadi ina a maju to vyriesene... do kodu sa to da zakamuflovat nejako, aby si to bezny smrtelnik nevsimol... pripadne ako viditelna reklama :)
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

ale také fičúry blokuje tuším noscript, teda ak myslíme to istô!
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

na danych strankach je aj tak len odpad a bulvar, dakujem neprosim
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

myslim ze bulvar vyzera inak, toto je len odpad
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

ok, berem ze odr*avaju... ale v dnesnom svete odr*ava kazdy druhy a vo vacsom o tom nikto nepise :)
Odpovedať Známka: -7.0 Hodnotiť:
 

pre*o asi lol
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

nestaci nejaky bloker na reklamu?
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

sánka dolu allgreen
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Veď zvyšovanie všetkého čo sa dalo bežalo už za komušov tam sa plány plnili na 110%. A súdruhovia sa presunuli a tiež plnia plán na 120%.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

o Azete som si už dávno myslel, že si umelo navyšuje návštevnosť.....
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

To je nič, ja som si to myslel ešte dávnejšie
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

to je nic, pretoze ja som si to z vas dvoch myslel najdavnejsie
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ja tieto trakery blokujem addonom do ff, vola sa to GHOSTERY, a plus este ADBLOCK+.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

ja si asi bloknem teba :D
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Sanka dolu, sefe! :D
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Mas tam chybu. V slove "sasanka" ti chyba jedno "sa".
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

to s tou reklamou na cas.sk som si vsimol aj ja ked sa otvorilo okno zvacsenej fotografie.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

a navstevnost Zoznamu zvysovana presmerovanim z DNS serverov Telekomunistov pri chybne zadanej adrese je v poriadku?
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

výborne. mňa toto len teší. veď návštevníkom je to jedno odkiaľ sa to naťahuje. a idiot ktorý si platí reklamu na týchto bezduchých "portáloch" si ani nezaslúži nič iné ako o*eb že ho uvidí každý druhý slovák. na nete som pomaly 8hodín denne ale na tamtých stránkach som nebol už dobrých pár rokov.. zatim bez viditeľných následkov :o
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

pravda.sk napriklad otvara obrazky z idnes.cz http://tinyurl.com/685awb2
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

len K()K()T moze navstevovat menovane stranky...
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Mne sa paci ze kazdy jeden titulok na cas.sk sa konci s ! / !! / ?! / ?.

Ocividne maju zdoraznovat hlboku informacnu hodnotu celeho clanku...
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

experti, skuste si povypinat adblock a prejst si najvacsie slovenske weby, to je pekloooo
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

ktory masochista by to robil ? :D
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

moje stvorjadro za 160evri ma co robit so zahltenymi reklamami.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

a vies ze v pocitaci su aj ine veci ako procesor ? mimochodom dost zalezi aj na os a jeho stave, stave browseru,...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

no sak prave treba sest jadro :D uz ani nie hry maju velke naroky ale surfovanie na webe xD

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

pojebte ma do huby!
www.uklik.sk
skryta reklama!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár