neprihlásený Sobota, 4. mája 2024, dnes má meniny Florián
EP definitívne schválil nové pravidlá pre online nákup

DSL.sk, 24.6.2011


Európsky parlament, EP, na svojom štvrtkovom zasadaní definitívne schválil novú smernicu pre nakupovanie na diaľku vrátane nakupovania cez Internet a podomový predaj.

Parlament o tom informoval tlačovou správou.

Nové zásadné zmeny zvyšujúce ochranu spotrebiteľov schválil EP v podobe dodatkov k smernici už v marci, informovali sme o nich v tomto článku. Po rokovaniach s Radou EÚ boli ale parametre niektorých schválených pravidiel ešte upravené.

Základnou novinkou je zavedenie celoeurópskej jednotnej lehoty 14 kalendárnych dní po doručení tovaru pri nakupovaní na diaľku, v ktorej má zákazník právo bez udania dôvodu zrušiť zmluvu, vrátiť tovar a získať späť zaplatenú cenu.

Na Slovensku, kde v súčasnosti platí lehota 7 pracovných dní, sa tak posilnia práva spotrebiteľa. Výnimkou bude niekoľko dní doručenia tovaru v období s nahustenými dňami pracovného voľna, napríklad pri doručení tovaru v piatok 21. decembra. V takomto prípade bude podľa súčasných pravidiel spotrebiteľ môcť vrátiť tovar do 7. januára, podľa nových pravidiel do 4. januára.

Nová lehota je celoeurópska a zákazník bude mať minimálne 14 dní na vrátanie pri nákupoch z ľubovoľnej krajiny EÚ. Na niektoré tovary a služby sa právo nevzťahuje alebo vzťahuje obmedzene. Napríklad pri sťahovaní digitálneho obsahu može spotrebiteľ zmluvu zrušiť len ak ešte nezačal sťahovať, na nákup časopisov, prenájom áut, nákup leteniek a rezervácie v hoteloch, rýchlo sa kaziace tovary a na mieru vytvorené tovary sa právo nevzťahuje. Pri rušení služby zaplatí spotrebiteľ pomernú časť za už poskytnutú časť služby.

Predávajúci musí peniaze vrátiť do 14 dní od zrušenia zmluvy.

Zároveň spotrebiteľ bude mať právo zmluvu zrušiť, ak tovar nedorazí do 30 dní od objednania. Zodpovedný za poškodenie tovaru pri preprave je predajca.

Parlament pôvodne schválil povinnosť pre predávajúceho pri tovare s cenou nad 40 eur hradiť prepravné pri jeho vrátení spotrebiteľom, Rada EÚ túto zmenu ale odmietla.

Predajcovia musia zároveň pred uzatvorením predaja zákazníkovi poskytnúť celkovú a konečnú cenu a musia zákazníkovi poskytnúť jasné a jednoznačné informácie o identite a adrese predajcu.

Po schválení Európskym parlamentom musí smernicu ešte schváliť Rada EÚ. Podľa oznámenia EP je ale schválené znenie smernice v súlade s dohodou s Radou a jej schválenie smernice v júli bude už len formalitou. Členské štáty budú mať ale následne na zapracovanie smernice do svojej legislatívy až maximálne dva roky.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Prvý let vesmírneho Boeingu sa zrejme konečne uskutoční o tri dni
Spotify zrejme pripravuje uvedenie bezstratovej kvality audia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry si za 2 týždne pozrelo 65 miliónov ľudí
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci na nedeľu nebude fungovať internetový predaj lístkov
Satelit so solárnou plachtou je úspešne na orbite
K Microsoft účtom sa už dá prihlasovať bez hesla pomocou passkeys
O2 zvýšilo pokrytie 5G, podiel 5G zariadení rastie len pomaly
Telekom začal ponúkať nové programy Swipe pre mladých s veľkým objemom dát
Avizovaná nová verzia distribuovaného súborového systému Ceph, je v ňom viac ako exabajt
iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia


Diskusia:
                               
 

Dva roky na copy&paste...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Zevraj sa posilnia prava spotrebitela. Asi tazko ked niektory debilkovia budu vsetko vracat do 14 dni....potom je jasne ze obchody zvysia ceny a spotrebitel len viac zaplati....dakujeme EU.
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

ale pri každej objednávke pekne zaplatíš poštovné, takže byť tebou si to radšej dobre premyslím.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Neviete niekto prosim vas, ako je to pri nakupovani tovaru v KAMENNEJ PREDAJNI ? Je tam narok na vratenie penazi za tovar (samozrejme nie potraviny a pod.) do urcitej lehoty, bez udania dovodu ?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

nie
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Zo zakona nie, ale niektore predajne to umoznuju ako sluzbu poskytovanu nad ramec beznych sluzieb.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A slovac to hojne vyuziva a hlavne z elektropredajni su pozicovne. Bohuzial :(
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

To snad ani nemozes mysliet vazne.
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

Je to pravda. Chces doma nieco vyvrtat a nemas vrtacku? Skocis do obchodu kupit, spravis co potrebujes a vratis s5 vten den.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

co ti jebe nekupuj kamene
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Zapomeň na kamínky,
přicházejí křupkurky!
Odpovedať Hodnotiť:
 

dobre to vymysleli, spekulanti europski
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Predávajúci musí peniaze vrátiť do 14 dní od zrušenia zmluvy.

Do 14 pracovných dní ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

kalendarne.
pracovne dni ma kazdy ine, zavisi podla zasluh.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Skúsil niekto z vás podnikať? Keď sa vám to zjavne páči...
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

asi nie, ale tak co uz... raz budu chciet a pochopia...
Odpovedať Známka: -3.1 Hodnotiť:
 

velku pravdu ty mas a ani tie minuska co ti dali nic nezmenia... tazky chlebik ked chces nieco zacat.... ked uz to ide, potom su vsetci zamestnanci mudry aky si zdierac...
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Stavim sa, ze ako predajcovi sa ti to nepaci.

Ale stavim sa s tebou na druhu stranu, ze sa ti to ako kupujucemu paci.

Holt, podnikanie prinasa aj rizika ;)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Riziko by malo byt viazane na vlastnu neschopnost/zlyhanie a nie byt zavisle od vypocitavosti huncutov. Co mi brani zlykvidovat konkurenciu prevadzkujucu e-shop nakupom drahych/malo predavanych veci a naslednym vratenim bez udania dovodu?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Aaaa pan podnikatel roka sa ozval.
A ako ju tym zlikvidujes? Ze jej tovar potom vratis naspat a zaplatis si postovne?
Odpovedať Známka: -8.5 Hodnotiť:
 

Zjavne veci nerozumies. Tym ze si kupim od re-sellera, musi si to on kupit od dodavatela a zaplatit mu to. Ja mu veci vratim a zostanu mu visiet skladom. Pokial ide o nie casto predavany a drahy tovar, prisiel o peniaze a ma skladom drahe/nepredajne veci. Re-seller nemoze vratit tovar dodavatelovi, tam plati obchodny zakonnik, ktory nie je taky striktny ako obciansky zakonnik.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

ale nikto tomu obchodnikovi nezakazuje pytat na takyto tovar nevratnu zalohu v dohodnutej vyske medzi predajcom a kupujucim...ked clovek chce vie sa vyvarovat spekulantom.
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

vratim to sellerovi ?
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Vies citat?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nepovedal ze za to chce vratit aj peniaze :) To vies HKJ je stedry podnikatel..
Odpovedať Hodnotiť:
 

väčšina ľudí však nedomyslí ani na koniec svojho nosa, nie to ešte za roh. Vyťešujú sa zo všetkého, čo bojuje proti "zlodejom" podnikateľom (podľa logiky podnikateľ=zlodej) a keď im potom zdvihnú ceny, aby preplatil náklady, tak nadávajú, akí zlodeji sú tí podnikatelia.
Odpovedať Známka: -1.6 Hodnotiť:
 

Vychadzame z jednoducheho predpokladu, ze v poriadku doruceny tovar zodpovedajuci povodnemu popisu nema clovek vo vacsine pripadov dovod vratit. Preto ak sa obavas, ze budes zmenou zakona poskodeny, ja automaticky predpokladam, ze tvoj tovar casto krat nezodpoveda popisu a(lebo) nebyva expedovany v poriadku.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Casto sa stava, ze je tovar odoslany v poriadku, poskodi sa cestou. Zakaznik ho nepreberie a postovne naspat su moje naklady.
Potom je tu specificka skupina ludi, ktori si tovar objednaju a nie su ochotni zan aj zaplatit. Opat postovne naspat. Pri vysoko konkurencnom tovare s malou marzou to je problem. Staci si pozriet cennik Slovenskej posty, alebo kurierskej spolocnosti. Navyse touto predlzenou lehotou na vratenie tovaru, mi visia vo vzduchu peniaze, ktore potrebujem na nakup na sklad.
A mozno vies, ze ziskat zakaznika je lahsie ako si ho udrzat. Takze nema zmysel klamat v popise produktu, posielat ho poskodeny, lebo sa mi v konecnom dosledku vrati.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Tak ak nie si debil, snad si to budes narokovat u prepravnej spolocnosti, pretoze ta ti poskodeny obal nezoberie a ak je poskodeny pri dodani, je to jej problem. No ak to posielas po niekom kto za dorucenie nezodpoveda, tak fakt nechapem ako mozes podnikat.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ano, Ano... To su t islovenski podnikatelia... Kazdi chce byt milionarom do troch rokov... Alebo najradsej hned. Nas zakaznik == nas otrok a platca.

Uplne najlepsi su nase slovenske cestovky, ktore maju hadam najvyssie ceny na svete... a sluzby tretie najhorsie na svete.
Realny priklad: siel som teraz na last minute cez nemecku cestovku. Vyklikane cez internet. Este den pred odletom som checkoval kartu, a cestovka stale nestiahla peniaze. Tak som im volal, ci je setko OK - s radostou mi povedali, ze ano a ze oni si to stahuju tak raz za tyzden... ze keby to nahodou nepreslo, tak ma potom budu kontaktovat.
To slovensky podnikatel, by uz stal na letisku pred lietadlom a nepustil by ma don, kym by neuvidel peniaze na ucte. Ale hned ako by ich uvidiel, by som zase uz ja jeho nikdy neuvidel :-D.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

1-cielom podnikanie je zisk, nie charita. Obcan SK toto nechape a nasledne je unho kazdy, kto chce zarobit, zlodej. Kazdy by chcel vsetko, ale len ak to je za 5,50,-

2-ciel byt milionarom do obdobia xx rokov je predsa uplne normalna vec. Co byva nenormalne, je cesta k tomuto cielu u niektorych jedincov. Tu vsak o ich uspechu/neuspechu rozhoduju samotni ludia, ktori im vlastnou nevedomostou/hlupostou toto umoznuju.
Odpovedať Známka: -2.6 Hodnotiť:
 

A tu je ten rozdiel. Podnikas preto aby si zarobil - ty sa chces mat lepsie, nikto ta do toho nenuti ani nic. Ale ked prichadzaju zakony co maju viac chranit spotrebitela uz sa zacinate certit. Je mi jasne, ze su na svete spekulanti ktori budu vzdy spekulovat, no aj tak je viac podrazov, neochoty atd zo strany obchodnika. Castokrat sa ma snazili odbit ked som nieco prisiel reklamovat. A ked som im pohrozil kontrolnymi uradmi a inspekciou a dalsiou medializaciou, tak zrazu ochotni boli vsetko vymenit zadarmo - tak kde je pravda? Ak by mal pravdu, tak by mi to neuznal, lebo inspekcie by sa nebal.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Ty pises a globalizujes predavajucih podla vlastnej zlej skusenosti. Ja sa necertim, davam vsak do pozornosti zvysujuci sa rozdiel medzi pravami kupujuceho a predavajuceho. Tieto prava a aj povinnosti by mali byt uplne v rovnovahe. Kopec ludi si objedna tovar vyslovene len na skusku, vrati a skusa iny a inde, az najde to prave. Toto sposobuje straty predavajucim a skonci to likvidaciou mensich predajcov a zmenou ponuky na cisto mainstream. Nikto nebude chciet riskovat vratenie draheho/malo predavaneho tovaru a susit ho na sklade.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Ano v tomto s tebou suhlasim. Na strane druhej su ale produkty, ktore sa jednoducho nedaju vyskusat v predajni a castokrat potrebujes na ich skusanie niekolko dni - hovorime o specifickych produktoch. Nehovorime o vrateni vysavaca, pracky a podobne - tam mas urcene informacie a parametre a tie budu v porovnani s konkurenciou vzdy rovnake. Ak by informacie nesuhlasili, moze sa to napadnut sudnou cestou.

Ja nehadzem vsetkych podnikatelov do jedneho vreca, su aj slusni a aj ich poznam osobne, no ak sa na to pozries z globalneho hladiska, tak samozrejme je to o ludoch a tych chamtivych je viac ako tych slusnych.


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Chamtivcov a vypocitavcov je vela, na jednej aj druhej strane. Ide o to nedat im sancu, ci uz som kupujuci alebo predavajuci. Pofiderne jednania subjektov treba odhalit a "spravit reklamu". Problematicke je to prave koli skusaniu tovaru, tu citim medzeru a priestor na zneuzivanie. Nie kazdy obchodnik si moze dovolit drzat tovar za tisicky eur len tak, na skusku pre ludi. Pokial by bol retazec sirsi, napr. systemom komisionalneho predaja od vyrobcu az po koncaka, bolo by to idealne.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

nedas sem pls nejaky link na tu cestovku? :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Thomas Cook je najlepsia!
Odpovedať Hodnotiť:
 

v amerike mozes tovar vratit tusim ze az do 3 mesiacov a to moze byt aj pouzivany a div sa svete cena elektroniky a oblecenia tam je nizsia ako v europe
tak ako je to mozne? :)
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

a) vyrobcovia dodavaju na US trh veci za ine ceny ako do EU
b) Amerika je "trosku" iny trh. Tam, robit v malom ma rovnaky vyznam, ako u nas megaprojekt.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

zlodej bude vzdy kricat: Chytte zlodeja!

aj teraz to najvyssi v europe potvrdili.

mam obchod, a funguje na dobrej urovni aj bez nejakych prikazani z hora.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Tak cest vynimkam, ale ked si pozries niektore slovenske "obchody", tak zistis ze to ma vyznam.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

jj urcite sa ides potrhat aby si mi vratil peniaze ked repraky maju hlasny brum, alebo ked farba tovaru sa lisi od obrazku co mas na stranke, alebo ked mi dodas monitor s dead pixelmi...

ty si urcite taky dobrak co prima reklamacie eurocase zdrojov aj 5 rokov...

Nenariekaj tu nad hlupymi 7 dnami, kolko % zakaznikov to u teba vyuzilo? A ako to teba okrada? Vacsina z vas malych obchodikov veselo predate ten tovar ako novy. Ziadny open-box deal, proste spat do skatule a predat. A proti reklamaciam bojovat zubami nechtami...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ako reseller pravdepodobne vadný kus vracia dodávateľovi, takže ak je dostatok mŕtvych pixelov/5 rokov v záruke/hocičo iné, tak nemal by mať problém uznať reklamáciu, keďže to pekne vráti dodávateľovi a má po probléme
Odpovedať Hodnotiť:
 

a vzdy nema problem? dodavatel je tiez len obchodnik.
Odpovedať Hodnotiť:
 

preco mam silny pocit, ze prave vdaka pravomociam ktore im dovolili toto schvalit, prispeli velkym dielom k vyvoji ludstva
Odpovedať Hodnotiť:
 

ked im v januari zacnu vracat knihy. Je to strasne komplikovane toto riesit ale ja to beriem ako likvidaciu mensich firiem aby sa tym vacsim ulahcilo podnikanie a zvysil zisk.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Fuuha tak to sa zasa navysi splatnost faktur :(
Uz teraz dodavatel caka aj mesiac, tymto krokom to narastie o dalsi .. parada, to bude radost podnikat s kvartalnymi uhradami :((

Ako bezny klient to kvitujem, proti nesolidnym firmam
a pripadnemu omylu je to zaujimava moznost.
Ale ako seriozneho predajcu ma to netesi, pribude spekulativnych nakupov a oneskoria sa platby, resp. bude treba navysit hodne cashflow koli pripadnym vratkam :(

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

a ked si objednam tovar cez internet a ako dorucovaciu metodu zvolim osobny odber na predajni, vztahuje sa na to 14 dni ? ak ano tak to je dost vydzub, lebo ani to postovne by netrebalo platit a moze byt zo mna tester noveho hardware zadarmo...
Odpovedať Hodnotiť:
 

jj kazde 2 tyzdne upgrade, zlaty kapitalizmus :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže nami demokratický zvolený parlament EÚ schválil povinnosť pre predávajúceho pri tovare s cenou nad 40 eur hradiť prepravné pri jeho vrátení spotrebiteľom, ale nikým nevolená Rada EÚ toto zamietla? Tak potom načo sú tam "naši" poslanci keď nemajú ani len formálne právomoci a robia si v tej únií rôzne skupiny čo chcú?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Tovar objednany cez internet moze byt aj osobne prevzaty na pobocke firmy a vztahuje sa nan 7 dnova lehota na vratenie... :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

pouziva sa vypovedanie zmluvy, v tomto pripade zo strany spotrebitela, dalej moze byt zmluva aj neplatna. inac je to fajn, 14 dni je akurat, mam skusenosti s celkom rozumnymi predajcami (cez net) najma ak dodali iny tovar, alebo bol chybny, a vracal som zopar triciek, tiez bez problemov...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár