neprihlásený Štvrtok, 5. marca 2026, dnes má meniny Fridrich
Ľudia poletia k Marsu zrejme už v 2018, posádkou manželský pár

DSL.sk, 28.2.2013


Dennis Tito, prvá súkromná osoba, ktorá letela do vesmíru, chce v januári 2018 poslať na spiatočnú cestu k Marsu loď s dvojčlennou ľudskou posádkou.

Organizácia Inspiration Mars Foundation s Titom na svojom čele to, po predbežnom avizovaní svojich plánov minulý týždeň, oznámila v stredu na tlačovej konferencii.

Inspiration Mars Foundation, IMF, chce využiť jedinečné postavenie planét v roku 2018, ktoré umožní so súčasnými technológiami uskutočniť spiatočný let za 501 dní. Let sa bude spoliehať po uvedení na počiatočnú trajektóriu a s výnimkou menších korekcií letu už len na gravitáciu Slnka a planét, loď na Marse nepristane ale obletom okolo tejto planéty sa urýchli na cestu späť na Zem.

Trajektória dovoľuje preletieť vo výške cca 160 km nad povrchom Marsu. Takéto postavenie planét sa vyskytuje dvakrát za 15 rokov, najbližšie po roku 2018 bude v roku 2031. V iných rokoch by podobný let trval dva až tri roky.

IMF chce pre eliminovanie dopadu letu a izolácie na psychiku využiť dvojčlennú posádku zloženú z muža a ženy v stredných rokoch, ideálne by malo ísť o manželský pár.


Plánovaná trajektória letu ľudskej posádky k Marsu (obrázok: IMF)



Pre let si chce vybrať niektorú z existujúcich rakiet a lodí a prispôsobiť ju na let najmä pridaním robustnej ochrany proti radiácii a pridaním systému podpory života pre takto dlhý let.

Tito si nechal vypracovať štúdiu, ktorá potvrdzuje realizovaľnosť zámeru. Pri zvažovaní realizovateľnosti vedci uvažovali o použití modifikovanej lode Dragon od SpaceX. Z IMF a projektu nechce podľa svojich slov Tito žiadnym spôsobom profitovať, prvé dva roky vývoja chce financovať z vlastných prostriedkov, pre ďalšie fázy chce zohnať najmä dotácie od bohatých súkromných osôb.

Pokiaľ sa podarí projekt zrealizovať, štart by sa mal uskutočniť 5. januára 2018 a prelet okolo Marsu 21. augusta tohto roku.

72-ročný multimilionár Tito s vedeckým vzdelaním v oblasti letectva a astronautiky sa stal v roku 2001 prvou súkromnou osobou vo vesmíre, keď si za odhadovaných 20 miliónov dolárov zaplatil let na ISS ruskou raketou Sojuz. Tito v minulosti pracoval aj v NASA, zbohatol vďaka založeniu investičnej firmy Wilshire Associates.



Najnovšie články:

Apple uviedla očakávaný výrazne lacnejší MacBook
NASA našla problém na rakete SLS, ľudia by mohli letieť k Mesiacu v apríli
Seagate dodáva už 44 TB disky
Slovensko.sk bude opäť dva dni vypnuté
Chrome bude mať novú hlavnú verziu každé dva týždne


Diskusia:
                               
 

2018 .. Prvy rozvod v kozme.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

ten vylet moze dopadnut aj ako:
- prvy porod v kozme
- prva vrazda v kozme
- prvy kanibalizmus v kozme
- a variacie na horeuvedene :)
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

Jeho martania zedia, ju znasilnia 500 x a poslu ju naspat s cedulkou "Diki moc, ale nabuduce k tomu sexu viac jedla ak sa da"
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

to je vsetko??? :D
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Ja sa hlasim, 501 dni flakania, este ti mozno aj zaplatia a daju daku pipku , beriem ;-)))
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

pozeram ze sa to tu hemzi panicmi a geekmi.
nie pipku, ale manzelku. to zvykne boliet hlava, ma to kramy, sex je za odmenu alebo za trest ...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Je to proste iny zivocisny druh, ale to chlapci pochopia neskor...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

A budú chlastať stále len 501-ku...
No to bude žúžo...


Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Dude, really ? Prvy sex v beztiazovom stave.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Prvy sendvic v kozme
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

prvý potrat v kozme
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

prvy kozmonaut, ktory musel ist vysypat smeti
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

+++
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

:-)))))))))))))
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

aby sa niekto odtrepal na mars, kým naša planéta, či skôr civilizácia, sa topí v problémoch. najskôr si pozametajme na vlastnej planéte, potom si lietajme do kozmu. mars vôbec nie je podstatný. oveľa podstatnejšie je vyriešiť problémy s vodou, energiou a jedlom ktoré 7mld. populácia tejto planéty potrebuje pre prežitie. ** alturl.com/u286x ** + alturl.com/i99r7
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

jeziiiiis, ci skor raeeeel
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Hovori ti nieco pojem expanzia, nove teritorium ...

Pro velmi optimistickom pohlade na vec, tato planeta ludom nebude staci donekonecna, kolko ludi tu moze byt? 10-15-20 miliard?

Ak ostaneme len tu, ludi nikdy nebude viac ako tych 10-15-20 miliard, nikdy ich nemoze byt napr. pol biliona po "okolitych" slnecnych sustavach ...

NA druhej strane mas pravdu, bohuzial nasa technologia je na osidlovanie inych planet strasne primitivna a kym dospejeme k technologii ktora by to rozumne umoznovala, daaaaavno predtym tu vykapame.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Ale na to aby nas to nebolo 15 miliard za par rokov treba osvetu. Ked dali ludom v zaostalych kutoch sveta pokrocilu medicinu mali im aj vysvetlit co je to antikoncepcia. Ved niektore tie krajiny zdvojnasobia pocet ludi za 20 rokov. India ma uz teraz problem s vodnimi zdrojmi, ale s prirastkom populacie nic neriesi. A to India je na upati Himalaji niektore krajiny su na tom s vodou ovela horsie.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

sekularna spolocnost ludom vzsvetluje co a naco je antikoncepcia ale potom pridu skurveni katolici a vdaka ich VELKYM MORALNYM UVAHAM maju na svedomi miliony mrtvych rocne, prave vdaka tomu ze tvrdia ze AIDS je sice zly... ALE NIE AZ TAKY ZLY AKO KONDOMY... dufam, ze cim skor vsetci skapu
Odpovedať Známka: 1.5 Hodnotiť:
 

nj , v indii je to sami katolik :D
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Mno, akosi vsetci zabudaju, ze katolicka cirkev neodsudzuje len kondomy, ale aj predmanzelsky sex a promiskuitu... (nie, nie som fanaticky katolik)
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Čo má čo katolícka cirkev odsudzovať. Nie je náhodou písané Nesúď lebo aj Ty budeš súdený? Ale čo, RKC porušuje všetko Božie tak už toto je len brnkačka. Sú to väčší fanatici ako islamisti. To čo robia dnes tak RKC robí prostredníctvom svojich misionárov už stáročia.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

odtahni na smecko
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"...tato planeta ludom nebude staci donekonecna, kolko ludi tu moze byt? 10-15-20 miliard? .."

otazka> je nutne aby bolo tolko ludi na planete ? nemoze ich byt menej (tj redukovat populaciu) ?

sice sa uz o to snazia vojnamy a konfliktami , chorobami a virusmi ale populacia planety rastie rychlejsie nez je jej redukovanie, je jasne ze cista pitna voda a dostatok jedla (ci uz maso alebo zelenina) pre take mnozstvo populacie nebude stacit na tejto planete, ci sa skor prestahujeme a osidlime inu planetu alebo sa skor pozereme navzajom (doslova), zalezi len od toho ako velmi zacneme byt setrny, ci uz s jedlom, vodou alebo s premnozovanim sa

a z toho mi teda vyplyva ochrana zivotneho prostredia, tj aby bola poda dlhodobo urodna alebo voda dlhodobo pitna alebo aby dalsie generacie neboli postihnute genetickou vadou, a naucit sa recyklovat svoj vlastny odpad a vyuzivat ho ako zdroj energie (samozrejme z dlhodoboeho hladiska odburatelnou ci znovavyuzitelnou)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

> najskôr si pozametajme na vlastnej planéte, potom si lietajme do kozmu.

Si to nepochopil. Tu je to už stratené. Treba ísť inde a začať odznova.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

wall-e :D
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

sa tu nesmej wall-e a upratuj , inac ta nepustime do kozmu s evou
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

...aby sme to aj inde zasvinili...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"Pre let si chce vybrať niektorú z existujúcich rakiet a lodí a prispôsobiť ju na let najmä pridaním robustnej ochrany proti radiácii..."

Takze nakoniec asi bude pravda, ze na Mesiaci este nikto nebol, ked musia pridavat ochranu proti radiacii na existujuce rakety - ktorymi sa vraj malo letiet na Mesiac. Vesmirna radiacia na Mesiaci a na Marse je plusminus ta ista.
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

na mesiac sa neletelo 500 dni a tiez tam mali kus kovu...
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Pri tej radiacii, co je vo vesmire, prezijes max. par hodin, takze ci letis 2 dni alebo 500 je uplne jedno, ak tam nie je dostatocna izolacia. A potrebna izolacia v tej dobe by bola taka tazka, ze by sa raketa neodlepila od zeme.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

A to si myslis alebo si to od niekoho vycital kto si to myslel, alebo to mas od niekoho kto to aj zmeral?

Len tak mimochodom davka ktoru dostali astronauti apollo:
http://lsda.jsc.nasa.gov/books/apollo/s2ch3.htm
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

obhajovat NASA zdrojom z ich stranky je ako obhajovat cirkev bibliou :) na tu cirkev si aspon inteligentny clovek dokaze spravit nazor na zaklade toho co vidi. nazor na radiaciu mimo zeme si spravi ale tazsie.. a samozrejme ze toho su si vedomi. zabudnite na historiu z kniziek a co Vam vravel ujo ucitel v skole a skuste rozmyslat sami, ze co dava vacsi zmysel..
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No vidim ze si veriaci ale v konsp. teorie. Davku ktoru dostali astronauti asi vedia iba z NASA, bo rusi, alebo niekto iny s nimi meranie nerobil. Co sa tyka kozm. ziarenia, tak je jedno ci ti hodim zdroj od rusov, esa, ci nejakeho ceskeho fyzika, lebo aj tak si budes mliet svoje...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ked leteli na mesiac nemuseli sediet v rakete bez moznosti sa schovat 500+ dni.
Radiacia je takmer rovnaka, ale dlhodobe ucinky mozu byt zhubne.
A problemom je aj odvapnenie kosti, a zmeny rovnovahy, oslabenie svalov a.p.
Takisto si tu robia ludia srandu z prveho porodu, ale nielen porod ale pocatie samotne je zatial absolutne zakazane. Pri pokusoch na vtacich embriach sa zistilo, ze delenie buniek je zavisle na gravitacii, a preto nikto neriskuje narodenie (v tom lepsom pripade) poskodeneho cloveka (v tom najlepsom pripade). O vzniku mutacii koli ziareniu ani nehovoriac.
Pokial sa nemylim, tak taketo pokusi robil aj nas kozmonaut.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

aké takéto pokusy tam náš kozmonaut mohol robiť sám? čo tam fapoval?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A kam sa schovavali na Mesiaci? Za roh? :D

A ako pomoze pridanie ochrany proti radiacii voci odvapneniu kosti, oslabeni svalov a pod., ked to nie je problem radiacie, ale gravitacie?
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Takze ty veris, ze na Mesiac sa neletelo ale teraz tu diskutujes nad clankom o lete na Mars?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ponorkova choroba..
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

manzel vystupi uz na mesiaci...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

najradsej by som tam poslal svokru s manzelkou :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Zomrú tam...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

keby sa dalo vymysliet antigravitacne zariadenie , tak by mohli letiet naproti Marsu a nie za Marsom .. to by ustrilo mozno aj 2 tretiny casu...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

zaujmave , sice nie to antigravitacne ale ta traektoria letu

preco neletia v opacnom smere nez rotuju planety , tj odpalit to skor preletiet okolo marsu a trafit sa do zeme nebolo by to kratsie nez sa nahanat za zemegulou a marsom ? teda teoreticky by im letela zem naproti tak isto aj mars a kedze tam nepristavaju tak to je jedno , nie ? alebo to ma nieco s gravitacnym polom ?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ono to tak nevyzera, ale vo vesmire, kde vsetko obieha okolo slnka, je toto "najkratsia" trasa...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Treba si uvedomiť jednu vec. Raketa, ktorá vyštartuje zo Zeme sa okamžite pohybuje v smere zemskej trajektórie rýchlosťou takmer 30000 km/s.
Všimni si, že plánovaná rýchlosť vo fáze letu na Mars je 37000km/s. Čiže loď má palivo na zrýchlenie o 7000 km/s. A to bude pravdepodobne podobná megaobluda ako letela na Mesiac. S tými motormi, čo máme nie je šanca zabrzdiť a vybrať sa na Mars opačným smerom.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Az na to, ze ti usli jendotky. Alebo desatinna ciarka. :) Spravne ma byt 30 km/s resp. 37 km/s. Overit si to mozes tu a tu. [http://dopice.sk/3SS]
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Nie je co overovat, zdravy rozum hovori, ze Zem neobieha okolo Slnka desatinou rychlosti svetla :)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Jasné, máš pravdu.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ked si odmyslime zle jednotky (30 km/s, 7 km/s a 37 km/s), zabudas na to, ze Mars sa samozrejme vzhladom k Zemi tiez pohybuje, t.j. tiez obieha okolo Slnka tym istym smerom. Rychlost obehu vyplyva z Keplerovych zakonov, t.j. zalezi od vzdialenosti od Slnka. V ziadnom pripade vsak rychlost kozmickej lode vzhladom na Mars nebude 37km/s. Bude ovela menej ako 37 km/s, zalezi od rozdielu obehovych rychlosti Zeme a Marsu, nechce sa mi hladat. Aj radovo tych 5-10 km/s je vsak nezanedbatelna vec. Mars ma na povrchu 1/2 gravitaciu v porovnani so zemskou, co je 3-nasobok u Mesiaca, kde je to 1/6. Unikova rychlost (1. a 2. kozmicka rychlost pre Mars) je teda tiez ine hausnumero ako pre Mesiac...

Preto oblet a pristatie su diametralne uplne ine veci. Obletom sa da totiz dokonca ziskat, ked optimalnou trajektoriou (nadava sa tomu gravitacny prak) vieme lod este urychlit.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Nie, nezabúdam na pohyb Marsu, je jasne vyznačený na obrázku hore. Nemyslím si, že loď poletí vzhľadom na Mars rýchlosťou 37km/s.
Len píšem, že nemáme motory na nápad letieť Marsu "oproti". Pokiaľ to chalan myslel tak, že loď spomalí a na Mars "počká" a potom rovnako "počká" na Zem, tak premňa-zamňa, ja súhlasím. Ale tipujem, že to žiaden čas neušetrí, skôr naopak.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

lod na nic nepocka. Mars a Zem su zcasu na cas v polohe, ked su k sebe najblizsie - Mars je vzhladom k Zemi na suradniciach xy. Tak raketa vystartuje presne tak, aby svojou planovanou rychlostou prisla na suradnice xy presne vtedy ked Mars. V podstate sa navedie na kolizny kurz a Mars ju uz svojou gravitaciou pritiahne. Dolezite je este to, ze raketa nemusi mat staly tah motorov pocas celej cesty, staci dat pocitatocne zrychlenie a drzat ho do max planovanej rychlosti. V 2018 sa Mars ale nepojde, to skor opravia slovenske cesty ;) ale ani to nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je fajn že tomu rozumieš a vieš prerozprávať rovnaký príbeh vlastnými slovami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale napisal to tak ako to je :)

Tiez si myslim ze 2018 je utopisticko-sibecicny termin. Prerobia na tom jak hovado, absolutne nic z Marsu nebudu mat. Ani tam nepristanu, ani nebudu na orbite mesiac, aby nieco skumali/zistovali/priniesli ... Sukromny sektor je sialeny, Tito detto.

NASA tam s ludni istotne nepojde v 2018, najskor v dalsom okne 2031.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano mal som namysli nieco take
teda vyleti raketa zo zeme a pocka na mars na jeho suradniciach potom sa presunie naspat na suradnice zeme (tj cakala by vo vesmire jeden obeh zeme 365dni)

alebo
vyleti raketa zo zeme a gravitacnym zrychlenim (ktore sa hore spominalo ) sa raketa "vystreli" na poziciu marsu (v protismere) tam sa vyuzije gravitacia marsu 1~2 obehy kolo marsu a znova sa gravitacnym zrychlenim "vystreli" na "kolizny kurz so zemou" ktora jej pojde naproti (menej ako 365dni)

alebo to cele odsoferovat palivom ale ako uz bolo pisane toho by muselo byt nahorazne mnozstvo , pripadne skusit solarne plachty (ako dopadol ten japonsky ikaros projekt po tolkej dobe ?) alebo jontovy (ci ako sa mu nadava) pohon ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len pre ilustráciu. Ťažko sa v takomto bordeli používajú slová ako "počká" alebo "oproti" tak by si všetci rozumeli.

Zhruba od 2:30

http://dopice.sk/5e3
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bohovske video. Svata pravda.

Pre nechapajucich:

Slnko (ako kazda z 200 miliard hviezd nasej galaxie) obieha okolo centra galaxie raz za 226 milionov rokov. Ta hneda gula so ziarivou bodkou v strede na nasa slnecna sustava. Samozrejme pri obiehani okolo centra galaxie, kazda hviezda so sebou "nosi" svoje planety, obieha teda cela slnecna sustava. Z pohladu 3D to vyzera uzasne ako uzasne spiraly/helixy (aj "unasane" planety obiehajuce okolo materskej "unasanej" hviezdy).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hviezdy vsak neobiehaju okolo galaxie v dokonalej rovine. Troska to osciluje pod a nad galaktickou rovinou. Nadava sa tomu precesny pohyb. Jedna taka malilinka slucka (ako slucka v spiralovom telefonnom drote) pri obehu nasho Slnka okolo jadra galaxie trva cca 26 tisic rokov. Ma to vplyv na sklon zemskej osi vzhlakdom na galaxiu, ci vzdialenejsie hviezde pozadie. Zemska os potom opisuje akoby plast kuzela s periodou 26 tisic rokov. To nie je vsetko. Tento pomysleny kuzel nie je rovny! Su na nom vlnky! S periodou niekolko storoci!

No samozrejme nezabudajme na to, ze aj maticka Zem (z pohladu galaxie smietko mensie ako zrnko maku) rotuje okolo svojej osi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V neposlednom rade aj cele galaxie v miestnej kope galaxii sa vzhladom na seba pohybuju, lokalne blizke galaxie v kope sa mozu od seba vzdalovat, alebo sa aj priblizovat. Vzdalovanie galaxii (Houblov zakon) plati iba vo velkych skalach, nie v lokalnej kope galaxii. Napr. nasa galaxia sa za niekolko miliard rokov (to uz nasa hviezda nebude svietit, kedze vycerpa jadrove palivo) zrazi s Andromedou, obrovskou galaxiou 2,5 vacsou ako nasa, obsahujucou minimalne 400 miliard hviezd...

Ak by cela komplexnost pohybov nasej slnecnej sustavy mala byt znazornena v 3D vzhladom na inu galaxiu ci kopu galaxii, nevedeli by sme od udivu zatvorit oci ...

Ale spat do nasich lokalnych koncin ... pri ceste zo Zeme na Mars nam staci uvazovat iba o pohyboch vzhladom na nase Slnko :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ešte kôli mierke pridávam obrázok našej supernej rakety aby bolo jasné, koľko asi tak máme paliva dispozícii.


http://dopice.sk/5eg
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hmmmmmm, spomalit a letiet Marsu oproti? Chod robit do NASA, iste ta zoberu. Ked vo vesmire udas rychlost niecoho, VZDY musis udat vzhladom na co! (okrem svetla, to je rovnako rychle vzhladom na vsetko). Vies co by znamenalo letiet Marsu oproti? Alebo len tak si "zastavit" a pockat ho? Znamenalo by to palivo pre zvysenie rychlosti kozmickej lode o 30 km/s (co je obezna rychlost Zeme okolo Slnka).
Odpovedať Hodnotiť:
 

v tom predoslom pripade som udaval rychlost resp polohu vzhladom k zemi z ktorej sa startuje

uvadzam tam aj ine moznosti
- solarne plachtenie
- jontovy (ci aky) pohon
- alebo gravitacne zrychlenie (to by asi trebalo velke mnozstvo rotaci okolo zeme aby dosiahol pozadovanu rychlost)

ale zaujmalo by ma preco by musela kozmicka lod vynalozit vacsiu rychlost nez je obezna rychlost zeme, ak mars nejdem dobiehat z pohladu zeme , ale "pockam" mars

pride mi ze vacsiu rychlost bude musiet vynalozit ak mars bude "dobiehat",(vzhladom na polohu zeme) nie ?
(asi urcite som to cele uplne zle pochopil,
teda mars obieha slnko rychlejsie ako zem alebo zem obieha rychlejsie slnko ako mars ?)
Odpovedať Hodnotiť:
 

lebo zastavit ako v startreku ze "vypnite motory a stop" sa neda. Ak chces zastavit vo vzdialenosti od Slnka ako ma Zem, tak sa musis pohybovat rychlostou ako ma Zem, lebo inak by si sa zacal priblizovat k Slnku posobenim jeho gravitacie. Teraz, Mars je az za Zemou -> vzalujes sa od Slnka -> treba vyssia rychlost, ako obieha Zem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hey! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any tips? [url=http://??????.seesaa.net/]chloe ??[/url] <a href="http://??????.seesaa.net/" title="chloe ??">chloe ??</a>
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla keplerovych zakonov to druhe. Obezna rychlost Zeme je vacsia ako Marsu. BTW obehove rychlosti kuknem na wiki a vidim.

Vzdialenejsie planety maju dlhsiu dobu obehu nielen preto ze ich obezna draha je dlhsia, ale aj preto, ze ich obezna rychlost je skutocne mensia.


Odpovedať Hodnotiť:
 

Dalej akosi platia newtonove pohybove zakony (ako sam Newton hovoril, stál na ramenach velikanov ako Gordano Bruno, Johanes Kepler, Tycho de Brahe, Mikulas Kopernik) a ich vedomosti spojil. Navyse vynasiel novu matematiku. Teleso ostava v pokoji alebo romnovernom priamociarom pohybe, kym nanho neposobi vonkajsia sila. Pokoj a rovnomerny poriamociary pohyb su z pohlado zotrvacnosti defacto to iste, pretoze ide len o to, vzhladom na NA CO ten pohyb myslime (vzhladom na nieco sme v pokoji, vzhladom na nieco ine v rovnomernom priamociarom pohybe).

V neposlednom rade presne ako pisal roob, akonahle "zastavis" v nejakom bode na obeznej drahe Zeme a chces tu na nieco "cakat", tak to je naivna predstava. Okamzite zacnes "padat" k Slnku istou (dost velkou) rychlostou, ktoru nie je problem vypocitat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

da sa zastavit v tych "cojaviem jak sa volaju bodoch" kde sa vyrovnavaju posobenia gravitacii vsetkeho naokolo ;) Ale to je vynimka potvrdzujuca pravidlo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lagrangeove body: http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point

Udavaju sa na system dvoch telies, takze sa nevyroznava gravitacia vsetkeho naokolo ... ale iba tych dvoch telies. Ked je gravitacny vplyv ostatnych teslies neslusne maly, tak sa jednoducho zanedba. Pre tri telesa by to zrejme vyzeralo uuuuuuuplne inak, ak by vobec nejake take body existovali (osobne neviem). Co ale viem, ze exaktné (t.j. presné, s jasným postupom kt. vedie k vysledku) riesenie ako vyzera grav. pole uz len pre system troch telies neexistuje. Riesit sa to da len numericky na pocitacoch. Na Zem ci Mesiac vplyva Jupiter ci aj Pluto, ci aj Proxima Centauri najblizsia hviezda. Je to vsak tak maly vplyv, ze v porovnani s grav. posobenim Zem-Mesiac to mozme zanedbat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

takze ak som to spravne pochopil, nejde ani tak o to ze by jsa nedalo ist opacnym smerom nez je smer obeznenice zeme a marsu , ale o to ze nesmie zastavit vo vesmire vzhladom k slnku ?

takze ak by sa gravitacnym zrychlenim od zeme "odrazil" (predtym som pouzil vyraz "vystrelil") na predpocitane miesto stretnutia s marsom a od neho sa znova odrazil gravitacnym zrychlenim opacnym smerom ako je trajektoria pohybu marsu na predpocitane miesto stretnutia so zemou bol by teoreticky skor doma nez za 501 dni ?
pricom moze pouzivat ci uz solarne plachty alebo aj iontovy pohon

teda ze by vystartovali napr o rok skor nez bude zem s marsom najblizsie a doba opatovneho navratu by bol prave cas najblizsieho priblizenia oboch planet
Odpovedať Hodnotiť:
 

1) Samozrejme. Gravitacny zakon akosi plati. Zem sa nezacne rutit na Slnko len preto, ze okolo neho obieha, detto mesiac okolo Zeme, detto druzice okolo Zeme.

2) Zabudas na jednu vec. Ak sa vytrtkam zo Zeme na orbitu, uz mam 30 km/s zadarmo (vzhladom na Slnko!). Ist opacne napr. rychlostou 12 km/s znamena vzhladom na Slnko zabrzdit z 30 km/s na nulu a potom zrychlovat na 12 km/h v protismere pohybu Zeme. Samozrejme sa jedna o tah motorov tym istym smerom a potrebovali by sme zrychlit na 42 km/s miesto 12 km/s.A to je sakra rozdiel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

aha uz asi chapem, najprv mi to nedocvaklo ale teraz ked som si precital vsetky tie komentare uz mi to trocha docvakava, trebalo sa na to vyspat :D

takze ide aj o odstredivu silu voci zemi (zemske zrychlenie na 30km/s) ktore ,ak sa ide opacnym smerom nez sa ruti zem , sa musi tiez prekonat aby vobec opacnym smerom mohol ist

sfina vesmir , ma to vykumstene :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

It's a shame you don't have a donate button! I'd most certainly donate to this outstanding blog! I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this website with my Facebook group. Chat soon! [url=http://chloe??.seesaa.net/]???[/url] <a href="http://chloe??.seesaa.net/" title="???">???</a>
Odpovedať Hodnotiť:
 

Im tam spolu j*bne
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Žili šťastne až pokým nešli na Mars.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Chcel by som aby to bola pravda ale som velmi, velmi skeptický... Btw pripada mi to ako pred niekolkymi mesiacmi medializovana sprava o "Výrobe benzínu zo vzduchu" tiez z toho nic samozrejme nebolo... Casy vesmirnych pretekov su uz davno prec...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

davam hlas ficovi.
Odpovedať Známka: -6.2 Hodnotiť:
 

ked uz niekam ist, tak radsej by sme mali zbehnut pozriet na Alfu Centauri, ci tam nahodou na miestnom planovacom vybore nevisia nejake plany alebo prikazy na demolaciu. Nech mozme vzniest pripadne pripomienky, aby nebolo pozde robit koli tomu rozruch. :-) "Co tím chcete říct, že jste nikdy nebyli na Alfě Centauri? Proboha, lidstvo, vždyť je to přece jen čtyři světelné roky! Je mi líto, ale když se neobtěžujete zajímat ani o místní záležitosti, je to vaše chyba."
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

ked na teba stara vrieska, odvez ju na mars.sk ;-)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

citujem :prelet okolo Marsu 21. augusta tohto roku. Wauu
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

"Pokiaľ sa podarí projekt zrealizovať, štart by sa mal uskutočniť 5. januára 2018 a prelet okolo Marsu 21. augusta tohto roku."

To je skvelé. V roku 2018 vyštartujú a v auguste tohto roku budú oblietať okolo Marsu. Zaujímalo by ma, koľkonásobne rýchlejšie než je rýchlosť svetla budú musieť letieť, aby mohli byť v cieli o päť rokov skôr, než vyštartujú.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

use brain
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

on nema mozog, iba kvapalinu a aj to brzdovu
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

šak si priplatia aj chucka norrisa do posádky,ten j3bne po riadiacom paneli a sme tam x)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár