neprihlásený Utorok, 23. apríla 2024, dnes má meniny Vojtech
Americká armáda vyvinula navigačný 10 mm3 čip nevyužívajúci GPS

DSL.sk, 15.4.2013


Americká vojenská výskumná organizácia DARPA v spolupráci s Michiganskou univerzitou vyvinula miniatúrny navigačný čip nevyužívajúci GPS, ktorého úlohou je poskytovať navigačné informácie v čase výpadku alebo nedostupnosti informácií z GPS s dostatočnou presnosťou aj pre armádne účely.

DARPA to oznámila minulý týždeň.

Podľa prezentovaných informácií čip zrejme nedokáže zistiť globálnu pozíciu, jeho senzory ale umožňujú detekovať relatívnu zmenu pozície. V prípade nedostupnosti GPS signálu môžu byť ale zrejme informácie z čipu o relatívnej polohe skombinované s poslednou známou polohou a môžu byť využité aj na zistenie aktuálnej globálnej polohy.

Čip obsahuje presný zdroj času, tri gyroskopy a tri akcelerometre, umožňuje tak detekovať aktuálnu orientáciu a akceleráciu a pomocou časových informácií dopočítať rýchlosť a zmenu polohy.

Čip vyrobený na báze kremíka sa skladá zo šiestich vrstiev hrubých 50 mikrónov a jeho celkový objem je desať milimetrov kubických.


Prototyp navigačného čipu (foto: DARPA)



Vyvinutie čipu takýchto rozmerov s dostatočnými parametrami presnosti umožnili nové technológie vyvinuté v rámci vývojového programu Micro-Technology for Positioning, Navigation and Timing, Micro-PNT.

Vývoj čipu je aktuálne vo fáze funkčného prototypu, akú presnosť aktuálne dosahuje DARPA neinformuje.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením
Qualcomm uvedie nový CPU pre notebooky v stredu, bude mať aj nižšiu verziu
Android prešiel na lepší SW dekóder AV1, umožní prehrávať AV1 videá na viac smartfónoch
Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu
NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty


Diskusia:
                               
 

sa zmensuje
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Nieje na to nahodou urceny kompas??
plus samozrejme ak pozname priemernu rychlost chodze dospeleho cloveka alebo beh. kazdy školak si to myslim si ze dokaze vyratat, na zaklad casu prejdeneho jednym smerom. Alebo sa mylim?
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Zabudas, ze toto sa da dat do stihacky a vies si zistit aj vysku ak vies pociatocne suradnice vratane vysky z GPS(Glonas, Galileo………) Ale dost ma prekvapilo, ze ten cip nema kompas.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

To by boli veľmi odvážny piloti, aby sa spoliehali na výškový údaj GPS alebo od neho odvodenej hodnote...
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

V skutočnosti vyrábajú z holubov.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Na co by ti tam bol kompas? INS pracuje na principe integracie vektoru zrychlenia v case, kompas je tu irelevantny.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

toto by sa hodilo aj do bežných navigácií, aby vedelo dorátať polohu v prípade straty signálu v tuneloch,alebo zastavanom území, nie len pri výpadku družíc.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Navigácie pioneer do aut to maju becze ;) Uz maju aj kolisku pre ine... http://goo.gl/GSDm4
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

pre auto je to mozno jednoduchsie pretoze tam je dost presne sledovat len rychlost auta a natocenie kolies (pripadne akcelerometer keby niekto velmi driftoval a smer jazdy by nebol zhodny s natocenim kolies :-).
Pri mobiloch vo vrecku je to uz asi zlozitejsie ked sa mobil otriasa vo vrecku a tych pohybov je tam strasne vela a teda odchylka sa moze rychlo zvacsovat
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

zabudovane navigacie v autach (napr. BMW, Mercedes) toto uz pouzivaju - prave napr. pre navigacii v tuneloch a pri vypadku signalu - dopocitavanie/upresnovanie ide z riadiacej jednotky auta (zrychlenie, rychlost, prejdena vzdialenost, natocenie kolies,..)
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Toto ma už dávnejšie napadlo mať online mapu, nejakú počiatočnú pozíciu a podľa rýchlosti a smeru (buzola,digi kompas,riadenie auta) určovať zmenu polohy. Určite v autách by to bolo možné.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

*offline
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Mozno ano, ale ma to problem, ze sa odchylky scitavaju. To znamena, ze ides dlhsiu dobu rovno po rovnej ceste a potom ti to moze hovorit o odboceniach o dost skor alebo neskor.

Ak ma americka armada nieco take, tak musi byt schopna pomerne presne urcit zrychlenie, co je este o uroven zlozitejsie ako urcit rychlost a smer.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

hm... urcit presne zrychlenie, to si viem predstavit. Ale ako urcis rychlost? Podla mna len vypoctom zo zrychelnia.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Žeby tachometer.V prípade civilného použitia v doprave to napojiť na riadiacu jednotku auta.Nebolo by to také presné ale ako suplovať tým gps prečo nie.A časom by sa to určite zdokonalilo.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

z tachometra len pre specificke aplikacie. Cyklista, automobil. Ale clanok spomina armadu. Takze aj pesiakov, letcov a plavcov.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Preto som uviedol že pre civilné použitie.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Preto tam maju presne hodiny, aby zo zrychlenia (3x akcelerometer, jeden pre kazdu os) vedeli vypocitat rychlost/smer. Ked je objekt v klude tak detekuju iba gravitacne zrychlenie. Ked sa objekt pohne tak zo zmeny zrychlenia v case vyrataju rychlost/smer. Zrychlenie narastie a potom bude konstantne kym bude objekt v pohybe az kym nespomali/nezastavi. Aby mohli odstranit odchylky su tam guroskopy a kompas co im pomoze lepsie filtrovat rusive veci. Jedine v com je problem bude spotreba, kedze to bude dost narocne na vypoctovy vykon a rychle vzorkovanie.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Preto tam maju presne hodiny, aby zo zrychlenia (3x akcelerometer, jeden pre kazdu os) vedeli vypocitat rychlost/smer. Ked je objekt v klude tak detekuju iba gravitacne zrychlenie. Ked sa objekt pohne tak zo zmeny zrychlenia v case vyrataju rychlost/smer. Zrychlenie narastie a potom bude konstantne kym bude objekt v pohybe az kym nespomali/nezastavi. Aby mohli odstranit odchylky su tam guroskopy a kompas co im pomoze lepsie filtrovat rusive veci. Jedine v com je problem bude spotreba, kedze to bude dost narocne na vypoctovy vykon a rychle vzorkovanie.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

zeby z prejdenej drahy za cas?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a drahu vypocitas ako? rychlost * cas? :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Integral
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A potom sa môže stať toto (pretočiť na 1:52)
http://www.youtube.com/watch?v=fCy4yhiJw4g
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prototyp od Casio:

http://dpnow.com/6860.html

Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ved honda take nieco pouzivala uz v 80 rokoch malo to tusim odchylku 1m po 100km http://en.wikipedia.org/wiki/Electro_Gyrocator
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Zeby len vylepsili/upgradovali uz system inercie INS pouzivany od 50tic,60tich rokov??? Uz vtedy bola presnost postacujuca teraz to bude mat odchylku tak 10m...
http://goo.gl/zStOD
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

10m v pripade nejakej odbocky alebo subeznej cesty uz znamena, ze si tam, kde nechces byt. a dnes sa casto riesia dialnice alebo vypadovky tak, ze ak sa pomylis, tak sa musis vracat zdlhavou oklukou vela kilometrov. hlavne ak taku odbockumas v tuneli, tak to je uz zabite uplne.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Až by to malo byť použité v systéme, ktorý robí všetko samostatne.... aj 2 metre môžu predstavovať problém.
Ale až by to bolo použite pri dočasnej strate iného navigačného signálu, tak načo je tam ten používateľ/vodič snáď podla tej mapky na displeji už lne bude vedieť kam má odbočiť. Každý novší navigátor ti hlavne na diaľnici pred zmenou pruhu,smeru... zobrazí vizuálne v ktorom pruhu alebo kam sa zaradiť.
No až to dajú niekam do rakety tak tých 10 metrov... :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

nie AZ ale AK.. to len na margo..

rozmyslam kde v operacii pustna burka mali dialnicu a vizualne sa im zobrazovalo do ktoreho pruhu sa zaradit..
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ponorky USA pouzivaju kombinaciu merania intenzity a smeru gravitacie zo silou a smerom magnetickeho pola, dokazu velmi presne zistit kde sa nachadzaju radovo stovky metrov. (ale zrejme su nutne aktualne magneticke a gravitacne mapy) Snimace gravitacie maju tak citlyve ze aj bez sonaru dokazu rozoznat bliziacu sa prekazku. By ma fest zaujimalo ako taky presny snimac moze fungovat. hmm
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ak to poslu cez Slovensku Postu, nikdy sa to nenajde.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Len ci to nebudu chciet namontovat do rakiet.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme, že to hcú montovať do rakiet – veď presne to tam aj píšu!

Toto je naozaj taký prínos ľudstvu ako nemecký vynález vysokoprietokových plynových trysiek... :-(
Odpovedať Hodnotiť:
 

detegovat, velebnosti, detegovat!
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

je to hrozne ked niekto pise detegovat
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Opatrne, chlapče, opatrne!
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:

Pridať komentár