neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Výskumníci vychýlili jachtu z kurzu spoofovaním GPS

DSL.sk, 30.7.2013


Výskumníci z Texaskej univerzity na prelome júna a júla úspešne demonštrovali odklonenie 65-metrovej jachty z jej kurzu pomocou oklamania GPS navigačného systému lode falošným GPS signálom.

Univerzita o tom informuje v tomto oznámení.

Demonštrácia sa odohrala so súhlasom kapitána jachty v hodnote 80 miliónov dolárov v Stredozemnom mori, pričom falošný signál bol vysielaný smerom na antény GPS prijímača priamo z lode.

Výskumníci vysielali modifikovaný GPS signál, vypočítaná pozícia z ktorého sa postupne odchyľovala od plánovaného kurzu a reálnej polohy. Navigačný systém lode tak začal hlásiť odklon od kurzu a potrebu zmeny kurzu, po ktorej vykonaní sa jachta v skutočnosti nachádzala na chybnej trajektórii odchýlenej od pôvodnej, plánovanej a stále hlásenej navigačným systémom o stovky metrov.

Detailné informácie ako presne GPS signál spoofovali výskumníci zatiaľ nezverejnili, pri podobnej menšej demonštrácii oklamania malého nepilotovaného vrtuľníka v minulom roku použili ale techniku vysielajúcu silnejší modifikovaný civilný nekódovaný signál oproti originálnemu signálu GPS satelitov reálne viditeľných z miesta príjmu signálu.


Animácia GPS spoofingu (video: Texaská univerzita)



GPS funguje na princípe zistenia vzdialeností prijímača od viacerých GPS satelitov na základe zistenia presnej doby, za ktorú sa signál dostane od satelitu k prijímaču, a následnej triangulácie polohy prijímača. Čas s presnosťou na milisekundy sa zisťuje z času vysielaného zo satelitov v samotných navigačných správach. Spresnenie časového údaju na mikrosekundy respektíve ešte presnejšie sa realizuje na základe analýzy modulácie zachyteného signálu C/A kódom.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami


Diskusia:
                               
 

James Bond anyone? :)
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Medzi konspiracnymi teoriami som zahliadol nieco podobne.
CIA vraj takto pozmenila data vyskomeru na palube lietadla polskeho prezidenta a liedadlo potom v rusku dopadlo....ved viete ako.
Dost tvrdo.

Co je pravdy na konspiraciach neviem, ale viem, ze ked teraz vedci nieco "objavili" tak armada a silove zlozky to uz asi dlhsiu dobu bezne pouzivaju.
Je to tak vzdy a na celom svete.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

nie som sice pilot, ale verim, ze lietadla su vybavene aj presnejsimi mechanickymi meradlami nie len spoliehanim sa na GPS ... a ked vletia do mraku kde gps signal nie je tak pilot by co urobil??
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Najpresnejsi pristroj na lietadle je GPS. Do velkych mrakov sa nelieta a male nevadia. Za tie 2s, co bude prinajhorsom trvat prelet cez mracik, sa lietadlo ani posadka neposerie.
Proste udrzia aktualne parametre letu.

Keby ale nutne museli/chceli preletiet cez velky turbulentny mrak, tak aj na to existuju presne postupy. Urcuju napr. vhodnu rychlost. Najvyssia nie je vzdy vhodna. Napr. rychlost pre optimalne klzanie (vzhladom na dolet) pri vypadku motorov je pre B737 okolo 180 IAS, pricom cestovna je 260 IAS.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Aby som sa opravil, tak najpresnejsi pre globalnu navigaciu. Pre lokalnu navigaciu k letisku je samozrejme presnejsie VOR/DME a ILS.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Vy ste banda trollov... po prvé, v mraku GPS signál je, a je iba zanedbateľne slabší oproti jasnému dňu. Ešte nikdy sa mi nestalo, aby signál nebol, ani počas obrovských búrok.
Po druhé, cez mraky sa lieta úplne bežne aj tisíce kilometrov (často sa totiž inak ani nedá). Po tretie, nadmorská výška pilota spravidla nezaujíma, zaujíma ho tlak a prepočet na štandardnú atmosféru, takže sa meria ten. A po štvrté, GPS prijímač nie je na okamžité určovanie skutočnej výšky vôbec vhodný ani presný a pristávať iba podľa neho je nesmierne riziko.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

"cez mraky sa lieta úplne bežne aj tisíce kilometrov (často sa totiž inak ani nedá)" LOL

Bezne sa to robi tak, ze sa vystupa nad mrak, alebo sa zmeni trasa letu a mrak sa obleti.
Zaujima ho AJ nadmorska vyska, napriklad kvoli atmosferickym porucham, ktore mu hlasi meteo a ma ich presny vyskyt a vysku, takze ich musi obletiet, nadletiet, podletiet...a bez poznania nadmorskej vysky sa to akosi neda.

Vzdy je zabava pocuvat pocas letu takych trolkov ako sa tu prave ukazal. ;-)
Ale ak si dotera zletel len na cmeliaku, tak chapem.
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Čo takto menej KECOV a urážok a pridať viac faktov a názorov.
Kto to má čítať.

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ako že Kačinský volal na audiotextové číslo a jeho starý telefón zmiatol poľskú navigáciu.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

No kam vystupas ked mas mraky nad 8 km? A letis cez atlantik?
kolky z vas mudrcov leteli lietadlom aspon cez atlantik alebo tichy ocean viac ako 10 hodin? by som sa vas opytal preco pilot nevystupa nad mraky :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

O lietani cez atlantik nadalej len snivaj.
Lieta sa v hladinach okolo 10km aj viac a aj menej.
(bezne tam lietaju aj airbusy)
Concorde napriklad lietaval vo vyske cca 15km.

Nas sa teda nepytaj, mal si sa spytat pilota, moznost na to mal.
Ale je pri hre s leteckym simulatorom na pc dost tazke, vsak?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Kolega debilko.... Vo vyske nad 8km byvaju najma mraky typu Cirrus a Cirrocumulus. Tie su riedke a male, teda neskodne. Ked sa tam ale najde aj Cumulonimbus (vie sa roztiahnut od zeme az po 10km), tak to je uz problem. Lebo je to burkovy mrak. A tem sa urcite objavi pilotom na obrazovkach a oni ho s radostou obletia.

Nakolko ho dokazu zaznamenat aj 100ky km daleko, tak im staci zmenit kurz o 5° a ho obletia s rezervou. A ty ho zbadas z okienka po strane.

A vypisujes tu potom jak chuj.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Tak obleť toto, génius http://dopice.sk/6Hk
Snímka z dnešného poobedia: od Estónska po Rumunsko sa tiahne typický squall line, dlhý vyše 2000 km a siaha do výšky 13-14 km. Neobletíš ho ani vrchom, ani spodom, a dookola už vôbec nie. Myslíš, že kvôli tomu sa kompletne zastaví letecká premávka medzi Európou a Áziou? :-)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Vo vyske 13-14 km tie mraky nie su, tak neodrbavaj a nevyrabaj si kvaziargumenty!
Vysoke mraky su DO vysky 13km.
Okrem toho, su to mraky neskodne pre letecku dopravu a da sa cez ne preletiet bez ohrozenia zivotov a stroja.
Lieta sa cez ne ked je to nevyhnutne a co najkratsou vzdialenostou.
Takze po dlzke ho obletia zboku a krizom cez ho preletia za chvilku.
Urcite to nie su hodiny letu cez atlantik a ine rozpravky.

Mimochodom...to co si linkol su mraky s miernymi zrazkami a tie su vo vyskach cca DO 2000m.
S tou kopovitou oblacnostou nad nimi je to max DO vysky 7000m.

Odrbavaj deti v skolke.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ty si dobrý :D
Ten link vedie na obrázok z môjho vlastného systému, bodky na ňom sú blesky (biele sú posledné, modré sú dve hodiny staré). Dáta sú z blitzortung.org a žiadne mraky na obrázku nie sú.

Celá tá bielomodrá vec vpravo je jeden obrovský búrkový front (hovorí sa tomu squall line alebo derecho). Takéto stáda kumulonimbov siahajú nezriedka aj do 15 kilometrov, sám som taký videl z výšky 12200 m - trčal ešte podstatne vyššie, než letelo naše lietadlo.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Este nedavno si letel vo vyske 8km a odrazu je to 12200m...... ;-)

Videl si ho?
To je mozne, ale nie v takej vyske, hlavne ked siahaju do vysky max. 13km.
A este skus zapotit to, ze ste cezen leteli ;-)

Prilis casto menis udaje, zavadzas nepresnostami....odrbavas.

Odpovedať Hodnotiť:
 

neťahajte na dsl.sk POLITIKU.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Trollko a co myslis, preco sa v lietadlach na navigacnom displeji nachadza funkcionalita "Weather Radar" ? Lebo asi pilot mraky a burky zaujimaju. A ze cez ne lietaju? LOL.. Taki kaskaderi nie su, aby dobrovolne sli vystavovat lietadlo a tym padom aj seba smrti. A Faradayova klietka na protiargumentaciu nestaci...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ach jaj... máloktorý mrak je búrkový. Cez búrku som zatiaľ neletel, cez súvislú oblačnosť mnohokrát aj stovky kilometrov. Napriek tomu sa občas búrky obísť jednoducho nedajú v žiadnom smere a musí sa letieť cez ne. Všetky moderné lietadlá sú konštruované aj na zásah bleskom, aj keď pochopiteľne, ak sa tomu dá predísť, tak je rozumnejšie to spraviť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde pisem, ze vsetky mraky su burkove? Burkove maju typicku strukturu a farbu. Samozrejme ze ostatne nevadia. Ale ak je to mozne, tak sa piloti burkovym vyhnu. Ano, da sa letiez aj cez ne. Ale tam je vyrazne zvysene riziko poskodenia lietadla a minimalne nastavaju dost silne turbulencie. Takze lahko moze dojst k urazu, panike...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Blbost, nejpřesnější je pozemní radar.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem ake maju meradla ale su dost slabo zabezpecene ... osobne zvazujem uz len automobilovu dopravu a trajekt .. preistotu.

Nerad by som sedel v lietadle ktore bude daky exot ovladat androidom >>> http://dopice.sk/6H4
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

tak neviem ake GPS mas ty, ale mne funguje aj ked je zamracene... kde na taketo blbosti chodis?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

O DDoS na GPS som pred 2 semestrami pisal povinnu odbornu esej do skoly a docital a dozvedel som sa naozaj velmi zaujimave veci.

Teda to co pises je pravda. Armada uz davno vyuziva GPS pre svoje potreby (dokazu vypnut kompletne GPS na urcitom uzemi (presnejsie vyjadrenie je ze tvoj prijimac sa javi ze nevie zachytit signal), taktiez dokazu oklamat tvoj prijimac, atd...). Asi aj preto buduju ine krajiny (alebo zdruzenia krajin) svoje vlastne navigacne systemy a satelity.

To o tom CIA a polskom lietadle necham pre konspiratorov ... Ale nemozne to urcite nie je, ale ved o to konspiratorom ide :D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

To sa davno vie ze sa da vypnut dokonca aj modifikovat. Pocas vojny v afganistane a v iraku GPS signal zmenili tak aby talibanci nevedeli presne urcit polohu spojeneckych zakladni. Prakticky sa tam GPS pouzit nedalo. Vojenske zariadenia mali nastavenu korekciu takze fungovali v poriadku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano to viem ze sa o tom davno vie. A vojenske zariadenia ani nemusia mat korekciu kedze GPS ma okrem civilneho signalu aj signal urceny prave pre armadne zariadenia. Nepamatam si uz presne ci ten signal je sifrovany, alebo v specialnom formate, alebo ako to je presne vymyslene, ale maju tam signal pre vlastne potreby ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"Armada uz davno vyuziva GPS pre svoje potreby" - nebude to asi tym, ze to vyvinula prave armada?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ruské robustné mechanické prístroje sú také primitívne, že elektronické hračičky sú na ne prikrátke.
Ak by niekto dokázal oklamať ruské prístroje, tak sú to zase len Rusi.
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Jasné. Rusi majú primitívnu techniku a američania tú najsamlepšiu.

Pekne to vidno aj na lietadlách. Zatiaľ čo ruské lietadlá dokážu urobiť kobru tak americké nedokážu preletieť ani dátumovú hranicu.

http://www.dsl.sk/article.php?article=3457


Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ehm ohanat sa tu chybou, ktora je 6 rokov stara a zrejme opravena okamzite, je prinajmensom kktizmus. To ti tu mam ja postovat 10 rocne videa ruskych vojakov ako nevedia nalozit jeden tank na naves?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

ruskú analógovú navigáciu v stíhačke asi ťažko ovplyvní americké GPS. ;-)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

to bude mozno tym, ze asi budu pouzivat Glonass
Odpovedať Hodnotiť:
 

Áno, je to tvoj kktizmus.
Ja tu totiž nepolemizujem o obsluhe ale o technike.

Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

skoda len, ze si zabudol dodat, ze kobra je dobra maximalne tak na letecke dni a pobavenie divakov.. vyuzitelnost v boji - limitne sa bliziaca nule;)
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

Aj keby bola pravda to čo píšeš tak to ukazuje na limity techniky. A faktom ostáva že tá ruská to na rozdiel od tej americkej dokáže.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Prinajmensom to vie aj F-22, mozno i dalsie.
A ked uz by sme sa chceli bavit o limitoch techniky, mohol by som argumentovat, ze napr v stealth technologii su usa daleko pred rusmi..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Práveže v boji, teda najmä v blízkom boji, je to to najužitočnejšie – dôležitejšie je nie byť rychlejší, ale pomalší než protivník, vedieť sa otáčať pri čo najmenšej rýchlosti.
Alebo na čo by inak bolo smerovanie ťahu, hm?!

Finta je len v tom, že sa spravidla počíta s tým, že väčšina súbojov sa odohráva na diaľku a s použitím rakiet; ale pri „osobných súbojoch“ „na blízko“, s použitím kanóna, je toto neprekonateľnou výhodou.

Mimochodom, aj medzi pilotmi je najviac cenené víťazstvo (zostrelenie) pomocou kanóna – to sú tí najväčší frajeri.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To co pises je hlupost. S polskym lietadlom CIA nema nic spolocne. Naopak tuto technologiu oklamania gps na zmenu kurzu vyuzila CIA pri Titanicu, kde ho cielene nasmerovala do ladovca.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

áno presne tak
Američania potopili titanik nafukovacím ľadovcom,
aby sa počas prvej svetovej vojny USA stali veriteľom Európy a potvrdili svoju hospodársku prevahu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vôbec nie
Američania potopili titanik, aby mali zámienku pre vyhlásenie vojny UK, ale predbehli ich nemci.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No, neviem... že by CIA takto chcela odstrániť rusofóbneho Lecha Aleksandra Kaczyńského?

Ja by som na toto radšej použil Hanlonovu britvu:
„Nikdy nevysvetľuj zlomyseľnosťou to, čo sa dá dostatočne vysvetliť hlúposťou.“

Jednoducho: nafúkaný Lech Kaczyński odmietal letieť na záložné letisko v Minsku (odkiaľ by to bol ešte stíhal aj vlakom), ale trval na tom, že aj napriek nepriaznivému počasiu sa má pilot pokúšať pristáť na vojenskom letisku, hoci ho od toho riadiaca veža odhovárala (a kde si to netrúfal ani ruský vojenský pilot, ktorý to letisko inak dobre poznal)... Bolo to vojenské letisko, čiže určené skôr pre vzlety než pre pristávania v zlom počasí, takže nemalo také navigačné zariadenia, aké by malo letisko určené pre pristávanie lietadiel podľa prístrojov.

Samozrejme, že toto nie je žiadna novinka; veď celému svetu to predviedli už Iránci pred 20 mesiacmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

posielam GPS suradnice
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

V článku je chyba: nepilovaného vrtuľníka, zrejme to malo byť depilovaného vrtuľníka, opravte si to prosím. Ďakujem.
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

redakcia ďakuje za upozornenie a za odmenu posiela chlpy.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Výskumníci vychýlili jachtu z kurzu spoofovaním GPS. Nedávno sme čítali o výskumníkoch ktorí prekkonali bezpečnostnú ochranu luxusných aut. Čo príde ďaľej od výskumníkov? Sabotujú výsledky výskumu Curiosity na Marse? Povedia že našli liek na masovú liečbu rakoviny a bude to špeciálne upravený vírus ktorý tu rakovinu naopak spôsobí? Hmm, keď som vyjadril znepokojenie v článku o prelomenej ochrane v bezpečnostných autách, dostal som mínuská. Zdá sa mi to, že keď zlo spáchaju hackeri, všetci poviete no fuj, chrapúni hackerskí a keď to isté spravia výskumníci, všetci im tlieskate, zaujímavé ako ľahko je možné ľudí manipulovať jednoduchou zámenou slovíčok.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

*v článku o prelomenej ochrane v luxusných autách..
Pardon, ale na pointe to aj tak nič nemení.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Teda. Doteraz som bol v mylnom presvedceni, ze je to tu plne IT odbornikov. Ale ajhla, ved je to tu pilot na pilotovi...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

ja som doteraz bol v mylnom presvedceni ze ak chces riadit auto, nemusis byt pilot F1...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

na slovensku je kazdy odbornik na vsetko
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď Iránci to už pred 20 mesiacmi predviedli na ukoristení amíckeho bezpilotného lietadla Sentinel RQ-170.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár