neprihlásený Pondelok, 29. apríla 2024, dnes má meniny Lea
Zakladateľ PayPalu, Tesly a SpaceX navrhuje rýchle cestovanie trubicami

Značky: HyperloopElon Musk

DSL.sk, 13.8.2013


Elon Musk, spoluzakladateľ PayPalu a zakladateľ spoločnosti Tesla Motors vyrábajúcej elektromobily a SpaceX vyrábajúcej prvé súkromné vesmírne lode, v noci na dnes predstavil inovatívny koncept nového projektu Hyperloop, rýchlej hromadnej dopravy v trubici.

Hyperloop má prepravovať ľudí v kapsuliach v trubici s vnútorným priemerom len 2.23 metra, pričom do jednej kapsule sa zmestí 28 osôb. Kapsula bude široká len 1.35 metra a vysoká 1.10 metra.

V trubici bude riedky vzduch s tlakom 100 Pascalov, približne tisícinovým oproti bežnému tlaku na povrchu Zeme, pre elimináciu odporu. Akceleráciu a spomaľovanie s maximálnym zrýchlením jedného g bude kapsulám dodávať lineárny elektromotor s rotorom v kapsule a statorom v konštrukcii trubice.

Kapsula bude mať 2.5-tonovú batériu a celkovú hmotnosť 15 ton, jedna bude stáť 1.35 milióna dolárov. Maximálnou rýchlosťou kapsúl bude 1220 kilometrov za hodinu.

Kapsule sa nebudú trubice dotýkať, položené budú na celkom 28 vysokotlakových vzduchových vankúšoch vo výške len približne 0.5 až 1.3 mm. K vytváraniu tlaku pri stredných rýchlostiach budú využívané stláčanie vzduchu v trubici pohybom a tiež stláčanie nasávaného vzduchu kompresorom prítomným v kapsule.

Trubice majú byť postavené na podporných stĺpoch vo výške viacerých metrov, pričom stĺpy budú vyžadované každých 30 metrov.


Schéma kapsule (obrázok: E. Musk)



Hyperloop má podľa Muska vhodné parametre pre prepojenie lokalít do vzdialeností 1500 kilometrov, na väčšie vzdialenosti má celkovo lepšie vlastnosti preprava nadzvukovými lietadlami.

Okrem verzie pre osobnú prepravu Musk predstavil aj o niečo väčšiu a nákladnejšiu verziu s väčšími kapsulami umožňujúcu prepravovať aj autá, konkrétne tri osobné vozidlá v jednej kapsule.

Parametre Hyperloop Musk demonštroval na konkrétnom návrhu dopravy pomocou tohto systému medzi San Francisom a Los Angeles vzdialenými cca 610 km. Prepravný čas na tejto trase by mal predstavovať pri maximálnom zrýchľovaní 0.5 g spolu 35 minút, použité by boli dve trubice pre oba smery prepravy.


Návrh podoby kapsule (obrázok: E. Musk)



Kapsule by boli vypravované priemerne každé dve minúty, celkovo by systém potreboval 40 kapsúl. Kapacita prepravy by dosahovala 840 osôb za hodinu v jednom smere.

Systém by mal byť energeticky sebestačný vďaka solárnym panelom umiestneným na trubiciach, keď by ročne dokázal produkovať priemerne 57 MW a spotrebovával iba 21 MW. Postaviť ho medzi San Franciscom a Los Angeles by stálo 6 miliárd dolárov.

Pri dvadsaťročnej návratnosti by cena za jednosmerný lístok mohla dosahovať 20 dolárov.

Musk neoznámil žiadny konkrétny plán na budovanie projektu. Zverejnil detailný konceptuálny návrh (PDF) a vyzval verejnosť na verejnú diskusiu. Zároveň naznačil, že projekt Hyperloop spájajúci dve najvýznamnejšie kalifornské mestá by bol ochotný začať a investovať doňho, v súčasnosti to preňho nie je ale prioritný projekt.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Raspberry Pi rozšírilo ponuku modelov Compute Module
Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu
Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU


Diskusia:
                               
 

Futurama naživo

Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

Beat me to it.
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

a preco stlaceny vzduch a nie elektromagnetizmus??!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a preco stlaceny vzduch a nie elektromagnetizmus??!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Cakal som nieco ako v Futurame, no zase nic :-/
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

vydrž, prvé televízory tiež nevyzerali ako tie dnešné. Ide to dobrým smerom, do roku 3000 Futuramu stihneme.
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

skoda ze sa neda naklonovat leela z futuramy uz dnes :-D
Odpovedať Známka: 6.1 Hodnotiť:
 

chces jednooku kyklopku? :D pardon ona je vlastne mutant vdaka radioaktivite.
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

still better lovestory than twilight
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

fajn, odkukat vec z futuramy a mierne ju upravit.. ale este bude treba vela veci domysliet, napriklad integrovany hajzel do sedadla :) Tiez nechapem preco by muselo byt v kapsule 28 osob , treba spravit 4-6 miestne kapsule velkosti auta s nizsou hmotnostou a nepretrzity prenos tam a spet. Ak by sla takato kapsula kazde 2 minuty, prepravilo by sa 30*6*24*2= 8640 ludi v oboch smeroch. A bolo by to aj realnejsie, lebo 28 ludi sa do tej kapsule nenapcha za 2 minuty.
Odpovedať Známka: -6.5 Hodnotiť:
 

samozrejme ak bude len 1 nastupiste. Tych moze byt hocikolko, povecme bezpecna vzialenost nech je 10 sekund, mozeme mat 12 nastupist a 8600x12 ludi je uz celkom dost aj na LA a SF
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Jasne, ved predsa aj do lietadla nastupujes z odletovej drahy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a nevyslo by to lacnejsie, keby cloveka napchali do dela a vystrelili by ho v špecialnom obleku niekam do mesta a tam by ho chytili do takej velkej siete po ktorej by bezpecne sklzol na zem a pokracoval v ceste....
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

urcite vyslo, len ma to jeden hacik, ako z vyzmykaneho citronu spravis povodny citron...
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

zaujimalo by ma preco tam dali bateriu a netahaju sa radsej VN kable ako po zeleznici.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

lebo to je na solarny pohon. Vnoci Oscar akosi nesvieti. A obcas slabo aj cez den.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

to je pravda, len z ekonomickeho hladiska solarne clanky+bateria bude drahsi koncept ako natahane kable a energiu kupim, ci?
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

ja to viem, ty to vies, ale mozno dostane na to dake dotacie ze green energy alebo picoviny. Rasej mali postavit jednu zvlastnu atomku len pre tento vlak a bolo by po problemoch a bolo by to aj lacnejsie aj ekologicky cistejsie. Som zvedavy, ako casto ma v plane vymienat tie 2,5 tonove baterky. Ale cista picoviny spravit 15 tonovu kapsulu, taka Karosa pre 31 ludi ma 10 ton. Hento chcu mat z kompozitov a hlinika, musi to byt lahke jak pica.
Odpovedať Známka: -0.7 Hodnotiť:
 

:D karosa,
trosku zabudas, ze karosy maju problem s 80 kmph, a hento ma chodit 1220 kmph
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

a? mig ma 7 ton a "chodi" 2 mach
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ale isto nema spotrebu v prepocte 21 MW
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jj, a tu atomku najlepsie v san diegu na zlome, nech je to safe :)
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

USA ma vyse 100 jadrovych elektrarni, nevedel som, ze +1 by bol problem. Prepac.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

to by ale listok stal nie 20dolarov ale 200

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ma to chodit 1220km/h, ten dotyk s kablom musis zabezpecit, plus to trenie v tej rychlosti ten material asi nevydrzi.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sa mi to celkom paci. Uz tu tento napad bol, ale to chceli tahat v oceane a prepravovat ludi rychlostou 6000km/h. a cena by bola sialena.
Toto uz znie ako realnejsi projekt.
A cena ze 20USD za jednu cestu? Wow. Ak sa to zrealizuje a cena nech je aj 50 usd tak velky respekt.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

trubicová preprava v "kapsulách" tu už bola, takže nič nové, len doteraz to nikto nevypracoval tak detailne
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

len pekne makaj, nech Grasshopper skace vysie a vysie :)hyper trubiek je na svete aj tak dost :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

keby to dali do BA hned by sa nam lepsie cestovalo. Stacilo by BA / Nitra a potom bus.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Presne. Alebo by vlastne stačilo od Tvojej bytovky do školy a krčmy...
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

druhy bermudsky trojuholnik
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...jednej kapsule sa zmestí 28 osôb. Kapsula bude široká len 1.35 metra a vysoká 1.10 metra.
Kua, som z toho nejaký blbý... Ako zmestime 28 osôb do takej malej kapsule?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

kde je napisane ze budu v celku?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

ale dlha bude niekolko metrov asi ne?

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a treti rozmer mas kde?
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Hej, len sa mi nezdalo, že by to malo povedzme 60 metrov.
Diky
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

sak píšu že tam bude nízky tlak, to máš ako tie sáčky na oblečenie, narveš tam handry a vzduch vysaješ vysávačom a ono sa to zmenší o 80% svojho objemu.... to iste bude aj tu, napchajú tam 28 ludí a vycucnú vzduch :D


btw. nemalo tam byť 2,8 človeka ?

btw2 : nech to natiahnu medzi BA-KE zo zastavkou vo zvolene alebo žiari ... :)
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Zabudas na Hornu Stubnu.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

"...840 osôb za hodinu..."

To je myslim dost malo, vsak to su hadam len dve, tri, velke dopravne lietadla. A tych lietadiel by mohlo v jednom smere za hodinu letiet podstatne viac a teda aj viac ludi za hodinu prepravit ako v tej trubici. Jedine plus je ta rychlost inak nic.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Zabudas na to ze odhcod mas kazde dve minuty. Cize plus je ziadne zdrzanie, prides a ides. cize take rychlejsie metro.
Druha vec je kolko ludi lieta teraz medzi LA a SF? neviem, ale typujem ze o vela ine cislo to nebude.
Dalej pohodlie, ziadne turbulencie nemas. Dalej dostane ta az do centra mesta, nie hodinu taxikom od ciela. dalej cena je o dost nizsia ako lietadlo, plus slaba enviro zataz(a california si na toto celkom potrpi), a este xy plusov ktore nevidis lebo si sa nad tym ani nezamyslel a uz vynasas sudy.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

kde mas cenu o dost nizsiu nez lietadlo? citaj poriadne
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Pri dvadsaťročnej návratnosti by cena za jednosmerný lístok mohla dosahovať 20 dolárov.
A ano myslel som pre pasaziera.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Amortizing this capital cost over 20 years and adding daily operational costs gives a total of about $20 USD (in current year dollars) plus operating costs per one-way ticket on the passenger Hyperloop.

PLUS operating costs..
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

tak mas pravdu nakoniec, ten co to pisal sam nevedel.
Conclusion:
Transporting 7.4 million people each way and amortizing the
cost of $6 billion over 20 years gives a ticket price of $20 for a one-way trip for
the passenger version of Hyperloop.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://fr24.com/36.36,-120.66/7
Odpovedať Hodnotiť:
 

No neviem, aké to bude pohodlné byť v RÚRE zopár minút. A tiež príjemné, nielen pre klaustrofobikov. No SciFi; a žiadne scifi-teoretizovanie, ako to vyriešia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zaujimalo by ma ako zabezpecia, aby do seba kapsuly nevrazali. Aky operacny system na to pouziju. Vrazit 1220 km rychlostou do pokazenej kompozitnej bedne nebude sranda.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

vistu vylucili hned ako prvu ak to bola tvoja otazka
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

staci ju restartovat
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak to stihne do dvoch minut tak neni problem
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pre taketo pripady tam urcite budu mat nejake vysielace, monitoring gps alebo nieco podobne.

Mna by skor trapilo co sa stane ak sa pri tych 1mm tesnych vankusoch urve nejaka suciastka,alebo sa tam dostane nejaka haluz do tej rurky.
Ked to bude rozbehnute na 1220 predpokladam ze to budu mat cestujuci rychlo bezbolestne za sebou, ale nehrozi ze to vyleti z tej rury a zdemoluje nejaky barak v okoli?

V tej rychlosti celkom slusny triestivy projektil.

Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

neverim ze by gps postacovalo pi takejto rychlosti ping etc kazka mikrosekunda rozhoduje o zivote v takom pripade
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

gps asi nie ale tak tam daju daky laser pochybujem ze tam budu dake extra zatacky
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Mne by sa viac páčil vákuový maglev, aj rýchlosť by mohla byť ešte podstatne vyššia... inak GPS je zbytočné, ak monitoruješ iba jeden rozmer, oveľa viac sa oplatia lokálne detektory.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Má tam byť firmware z Nokie 3310, tak by som sa nebál.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

cize nerozbitny
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

OS Bada
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

az kym sa nezrazil s bacom v protismere :-)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Jergusom ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Preco uz konecne neuvolnia teleport? Uz je par desatroci na svete!
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

tam je jeden velky problem, a tym su muchy v teleporte.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kto nech uvolnia teleport?? Oni? Tabletky zas nezaberaju?
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

mas na mysli tu prihodu s namornikmi co "splynuli" s lodou?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri citani tejto novinky som si smelo dopriaval chutne dusky modrej waffly.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

cim je narocnejsie a drahsie to, po com to jazdi, cim vacsi problem je ako ludia vystupia a kam pojdu ked to stoji pri poruche, alebo havarii, tym vacsia je to blbina.

uz vidim ako vsade mozne a bez výhybiek montuju trubice po poli, zastavanom meste, cez horu, ked len samotna zeleznica je na hranici rentability, sotva zivotaschopna, nehovoriac o tom zi primarny dovod dialkoveho transportu je naklad, a ludia vedlajsi, menej vynosny, potrebuju spat, stat, sr..., pohodlie, priestor, vid letecka doprava osob, sa im to oplaca jedine ked tam daju aj postu, ludi natlacia ako sardinky, a stoji to sialenu cifru.

zrovnanie s lietadlom koli tomu ze toto je tiez tak obmedzujuce a potrebuje si nosit energiu.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Okrem toho, tato nova a inovativna myslienka je znama uz vyse 100 rokov:

http://dopice.sk/6Oj

Keby to bolo take jednoduche, ako si Musk predstavuje, tak by sa to uz davno pouzivalo.

Dalsia vec, prejde to za pol hodinu, ale dalsie dve hodiny to budu robosi vykladat a nakladat, takze asi tolko k "efektivite" prepravy tovaru. To iste pasazieri, budu ich tri dni lustrovat jak z ukrajiny ci nahodou nemaju zo sebou spendlik aby im neprepichli tu ich super kapsulu. Nejazdi to po cestach - ale len z bodu A do B - flexibilita nanic horsie ako vlak.

Gratulujeme podarilo sa mu skombinovat nevyhody vsetkych druhov prepravy, to je teda fakt revolucna myslienka.

Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

počkajme až praskne ekonomická bublina a budeme opäť jazdiť na koňoch
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aký honosný názov, že kapsule... A pritom sú to obyčajné čípky... :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hej,to je pekné, teším sa na tu monumentálnu implóziu ak ten tunel praskne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veď bude premávať vo vákuu a tam je tvar úplne bezpredmetný. Môže to byť kľudne aj kocka.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo tak uplne vakuum nebude.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nadherny priklad next-gen trubicoveho transportu som zazil dnes rano na zachode. Vysledkom bola polkilova kopa, ktora vysla von rychlostou blesku.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

myslis treskom bleskom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale kdežéééé, to nie je pre nás, pre chudobu, to je pre elitu, ktorá sa nechce v amerických moderných podzemných tuneloch teperiť na bicykloch, či iných vozítkách! Veď oni už tam majú všetko! Až to príde! My vykapeme na povrchu, oni sa budú preháňať v podzemí 1200km rýchlosťou, čakajúc na supermodernú budúcnosť po veľkom Armagedone...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak sa niečo medzičasom nezmenilo a slnečné lúče stále neprechádzajú cez pôdu, tak je dvojica prepravných trubíc projektovaná ako pozemná. Inak by totiž solárne panely na ich povrchu energiu negenerovali.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár