neprihlásený Piatok, 12. septembra 2025, dnes má meniny Mária
V 2012 bolo v celej EÚ 79 vážnych výpadkov telekomunikačných služieb

DSL.sk, 21.8.2013


V roku 2012 prišlo v Európskej únii celkom k 79 vážnym výpadkom telekomunikačných služieb. Informuje o tom nová správa organizácie ENISA, ktorej informácie povinne odovzdávajú cez národné regulačné orgány jednotliví operátori.

Z aktuálnych 28 krajín EÚ podľa nahlásených dát v deviatich neprišlo k žiadnym vážnym výpadkom a jedna krajina nemala prijatú potrebnú legislatívu a informácie nenahlásila. Či je touto krajinou Slovensko, ktoré legislatívu prijalo až v máji 2012, nie je jasné.

Správa v každom prípade ale informácie pre jednotlivé krajiny neuvádza a v ktorých krajinách neprišlo k žiadnym výpadkom respektíve koľko výpadkov bolo nahlásených slovenskými operátormi nie je známe.

Európska direktíva, podľa ktorej sa výpadky nahlasujú, posudzuje vážnosť výpadku podľa percenta postihnutých účastníkov a dĺžky trvania výpadku. Napríklad ak sa výpadok dotkne viac ako 15% zákazníkov, operátor musí nahlásiť každý výpadok trvajúci aspoň hodinu. Ak sa výpadok dotkne 1% až 2% zákazníkov, povinnosť nahlásenia vzniká pri výpadku dlhšom ako 8 hodín.

Podľa tejto definície nemusí byť nahlásený výpadok niektorého z veľkých operátorov v niektorej z veľkých krajín, ktorý sa dotkne v absolútnych číslach v skutočnosti viac zákazníkov ako iné nahlasované výpadky malých operátorov.

Priemerne najviac zákazníkov sa v roku 2012 týkali výpadky mobilných hlasových služieb a mobilného pripojenia, ktoré postihli priemerne 1.8 respektíve 1.7 milióna zákazníkov. Najviac výpadkov pritom postihovalo práve mobilné služby, keď aj mobilné hlasové služby zasiahlo 48% zo všetkých vážnych výpadkov v EÚ a mobilné pripojenie 49%.

Služieb poskytovaných po fixnej káblovej infraštruktúre sa týkalo 37% respektíve 25% všetkých výpadkov, pričom sa dotkli priemerne 400 tisíc zákazníkov v prípade hlasových služieb respektíve 300 tisíc v prípade internetového pripojenia.


Príčiny výpadkov podľa celkovej rozsiahlosti výpadkov v zákazníko-hodinách (graf: ENISA)



Jasne najčastejšou hlavnou príčinou výpadkov bolo zlyhanie systémov, hardvérové či softvérové, ktoré bolo príčinou 76% výpadkov. Zlyhanie tretích strán ako napríklad dodávateľa elektrickej energie zapríčinilo 13% výpadkov, útoky 8%, prírodné vplyvy a katastrofy 6% a ľudské chyby 5%. Z detailnejších dôvodov výpadkov viedlo zlyhanie hardvéru v 38 prípadoch, softvérové chyby v 23 prípadoch, preťaženie systémov v 13 prípadoch a výpadok elektriny v 11 prípadoch. Až v 20% všetkých výpadkov boli príčinou sieťové switche.

Najdlhšie v priemere trvali výpadky spôsobené prírodnými vplyvmi, 36 hodín, a ľudskými chybami, 26 hodín. Výpadky v dôsledku zlyhania systémov trvali 9 hodín, v dôsledku útokov 4 hodiny. Najviac užívateľov postihli výpadky kvôli zlyhaniu tretích strán, v priemere 2.8 miliónov, výpadky kvôli zlyhaniu systémov postihli v priemere 2.3 miliónov zákazníkov.

Za celkovo najrozsiahlejšie výpadky podľa hodnotenia počtu postihnutých zákazníkov a zároveň dĺžky výpadku mohlo preťaženie systémov so 77.1 miliónmi zákazníko-hodín na jeden výpadok priemerne pred výpadkom elektriny so 69.9 a softvérovými chybami so 60.6 miliónmi zákazníko-hodín. Štvrté snehové búrky už priemerne spôsobovali výpadky o rozsahu len 21.6 miliónov zákazníko-hodín.

Kompletnú správu je možné sťahovať z www.enisa.europa.eu.



Najnovšie články:

Prechod na digitálne vysielanie rádií v SR je bližšie, frekvencie boli skoordinované so susedmi
Starlink má ambíciu byť globálnym mobilným operátorom
Automobilka Jaguar Land Rover má po útoku viac ako týždeň odstavenú výrobu, dotkol sa aj dát
V Británii spustili výstavbu gigantického batériového úložiska
Spotify uviedla bezstratovú kvalitu audia
UPC spustilo až 2.5 Gbps pripojenie
Intel uvedie ďalšiu generáciu desktopových CPU v budúcom roku
Starship uskutoční prvý orbitálny let až v budúcom roku
Koalícia s Hlasom chce opäť zvýšiť zdanenie kryptomien, môže vysoko prekročiť absurdných 40%
Signal sprístupnil funkčnosť zálohovania správ


Diskusia:
                               
 

"Heavy snowfail" :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A koľko S n o w d e n ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak tuto nasprostastu statistiku spracovalo aspon 100 EU uradnikov a 100 operatorov maju vdaka nej viac zbytocnych papierovaciek...


vysledok veskery zadny... o hovne...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár