neprihlásený Štvrtok, 3. júla 2025, dnes má meniny Miloslav
Dokončené OpenCL novej generácie 2.0 pre programovanie GPU

Značky: OpenCLprogramovanieGPU

DSL.sk, 19.11.2013


Konzorcium Khronos Group zodpovedné za vývoj štandardov OpenGL a OpenCL v pondelok sprístupnilo finálnu novú verziu 2.0 štandardu OpenCL pre paralelné programovanie na rozličných výpočtových architektúrach.

OpenCL umožňuje využívať na rozličné typy výpočtov vyžadujúcich vysoký výpočtový výkon špecificky najmä grafické procesory GPU vrátane GPU integrovaných v SoC procesoroch pre mobilné zariadenia. OpenCL zdrojový kód je ale platformovo nezávislý a spúšťať je ho možné aj na CPU a prípadne ďalších typoch čipov.

OpenCL sa v súčasnosti využíva už na implementáciu rozličných typov softvéru, od špecifických vedeckých a iných náročných výpočtov na množstve dedikovaného výkonného hardvéru až po akceleráciu bežných softvérov na PC alebo dokonca mobilných zariadeniach ako sú smartphony.

Na PC sa využíva najmä na akceleráciu operácií s veľkým množstvom grafických alebo video dát. Napríklad The Document Foundation stojaca za LibreOffice oznámila v lete ale dokonca pripravovanú akceleráciu tabuľkového procesora Calc pomocou OpenCL za účelom zvýšenia rýchlosti práce najmä s rozsiahlymi tabuľkami.

Nová verzia OpenCL 2.0 prináša viacero významných noviniek a viacero nových možností, ktoré podľa Khronos umožnia jednoducho a efektívne implementovať väčšiu množinu algoritmov.

Kód bežiaci na GPU respektíve iných zariadeniach a riadiaci kód bežiaci na CPU budú môcť priamo zdieľať komplexné dátové štruktúry v pamäti, namiesto doterajšej potreby takéto dáta medzi kódom na CPU a GPU prenášať.

Kód na GPU bude môcť v OpenCL 2.0 sám na GPU dynamicky podľa potreby spúšťať ďalší kód. Doteraz musel GPU programovať ovládací softvér na CPU, čo v závislosti na algoritme mohlo CPU a zbernicu medzi CPU a GPU zbytočne vyťažovať.

U argumentov funkcií nebude už potrebné uvádzať adresný priestor jednotlivých argumentov a nebude tak napríklad potrebné vytvárať viacero verzií rovnakej funkcie pre prácu s dátami uloženými v inom type pamäti.

Pribudne podpora atomických operácií a synchronizácie štandardizovaná v špecifikácii C11 jazyka C a podpora pipes.

Rozšíria sa možnosti práce s obrázkami, pribudne napríklad podpora obrázkov vo formáte sRGB, modifikácie 3D obrázkov a ich vytváranie z OpenGL textúr.

Kompletnú špecifikáciu OpenCL 2.0 je možné nájsť na khronos.org/opencl.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

O2 mierne zlepšilo pokrytie 5G, už má byť pre 93% ľudí
Časť smartfónov Pixel 6a má problémy s batériou, Google ju bude obmedzovať a vymieňať
Microsoft oznámil ďalšie väčšie prepúšťanie, chce znížiť počet vrstiev manažmentu
SpaceX zničila v poslednom období stovky Starlink satelitov
Tesla stagnuje, opäť vyrobila a dodala menej vozidiel ako na nedávnom vrchole
Štát a železnice začínajú riešiť signál vo vlakoch, v Česku to riešia už dekádu
Ceny DDR4 pamätí sa zvýšili a majú opäť narásť
České dráhy inštalovali na vlak špeciálny Starlink, začínajú cez neho testovať WiFi
Návštevnosť v slovenských kinách opäť výrazne narástla
Let’s Encrypt prestala posielať upozornenia na exspiráciu, k dispozícii sú iné možnosti


Diskusia:
                               
 

posielam kvety :)
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

A kam?
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Skvela sprava pre pornopriemysel :D
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

priznavam sa ze neviem co je to OpenCL ale je super ze to je vo verzii 2.0

posielam programovatelne GPU :-)
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

To zatiaľ nevie ešte veľmi veľa ľudí. Takže to nerieš.
Keby si to potreboval, určite o tom aspoň čosik vieš.
http://sk.wikipedia.org/wiki/OpenCL
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:

Pridať komentár