neprihlásený Štvrtok, 3. júla 2025, dnes má meniny Miloslav
Holanďania čistia koľajnice laserami na vlakoch

Značky: nové technológielaseryzaujímavosti

DSL.sk, 7.12.2014


Holandské železnice odštartovali na jeseň test novej technológie, ktorá čistí koľajnice vysokoenergetickým laserom namontovaným na vlakoch.

Upozornil na to New Scientist, o projekte detailnejšie informuje Technická univerzita v Delfte, ktorá technológiu spolu so spoločnosťou Strukton Rail vyvíjala.

V Holandsku sa podobne ako vo viacerých ďalších krajinách nachádzajú koľajnice často v blízkosti lesov a stromov a najmä listy predstavujú pre železničnú dopravu vážny problém. Listy sa totiž prichytávajú na mokré koľajnice a postupne utvrdzujú prechádzajúcimi vlakmi, čím nakoniec výraznou mierou znižujú priľnavosť kolies na koľajniciach. Podľa univerzity môžu napríklad brzdnú dráhu predĺžiť až na dvojnásobok.

Najpoužívanejšou metódou čistenia je v súčasnosti čistenie vodnými tryskami s vysokým tlakom a rýchlosťou vystrekujúcej vody.

Technológiu čistenia laserom navrhol už na prelome tisícročí Brit Malcolm Higgins, pričom ním spoluvyvinutý prototyp testovali britské železnice. Jeho systém používal 2 kW pulzné lasery v infračervernom spektre s 25 tisíc pulzami za sekundu, ktoré zohrievali listy rýchlo na vysokú teplotu a tie sa následne odlepovali.


Vlak DM-90 (foto: Maurits90 / Wikipedia)



U britských železníc sa technológia ale neosvedčila, keď ju bolo možné použiť len pri nižších rýchlostiach a v reálnych podmienkach mala problém pri vibráciách zaostriť laser na povrch koľajníc.


Schéma testovaného holandského systému aj s meraním priľnavosti (obrázok: Strukton Rail)



Aké parametre má systém testovaný v Holandsku univerzita nezverejnila, považuje ich za dôverné informácie. Lasery sú ale vypúšťané samozrejme na spodnej strane vlaku z tesnej blízkosti koľajníc, známa je použitá vlnová dĺžka 1064 nm a použiteľnosť do rýchlosti 80 km/h.

Technológia má eliminovať aj hrdzu a koľajnice vyhladiť a vysušiť, sú tak odolnejšie proti prilepovaniu ďalších listov. Použitú vlnovú dĺžku kov koľajníc neabsorbuje a k ich zahrievaniu a prípadného poškodzovaniu neprichádza. Laserové čistenie má aj viacero ďalších výhod oproti doteraz používaným technológiám, najmä je prevádzkovo výrazne lacnejšie a umožňuje aj pri inštalovaní na dieselové vlaky na jednu cestu vyčistiť výrazne dlhšiu trasu.


Demonštrácia pôvodnej britskej technológie laserového čistenia koľajníc



Holanďania v rámci testu inštalovali systém na bežný osobný dieselový vlak DM-90 a okrem čistenia koľajníc aj merajú priľnavosť koľajníc mechanizmom mierne zbrzďujúcim jednu nápravu kolies a merajúcim mieru prekĺzavania. Účelom tohto merania je posúdiť aký dlhodobejší efekt bude mať vyčistenie koľajníc laserom a ako často by táto technológia vyžadovala opakovať čistenie.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Microsoft oznámil ďalšie väčšie prepúšťanie, chce znížiť počet vrstiev manažmentu
SpaceX zničila v poslednom období stovky Starlink satelitov
Tesla stagnuje, opäť vyrobila a dodala menej vozidiel ako na nedávnom vrchole
Štát a železnice začínajú riešiť signál vo vlakoch, v Česku to riešia už dekádu
Ceny DDR4 pamätí sa zvýšili a majú opäť narásť
České dráhy inštalovali na vlak špeciálny Starlink, začínajú cez neho testovať WiFi
Návštevnosť v slovenských kinách opäť výrazne narástla
Let’s Encrypt prestala posielať upozornenia na exspiráciu, k dispozícii sú iné možnosti
SEPS zvýšila limity na pripojenie väčších fotovoltaických a veterných elektrární
Apple čoskoro uvedie lacnejší MacBook postavený na CPU pre iPhone


Diskusia:
                               
 

skrabka nestacila?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ak sa pýtaš mňa, tak určite áno.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

to sa hlásiš dobrovolne?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ved miesto lasera rovno skrabku a je to,netreba sa nikam hlasit o)
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

myslim, ze prave na tych spojoch by ta skrabka nerobila dobrotu...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Sak vyrazit dve diery dopredu pod svetla a dzigbut tam portviše do nich.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ano suhlas,na spojoch by sa ta skrabka,ci kefa trosku viac opotrebovavala,chce to len vyskusat a nastavit spravny pritlak...ale naco ak sa mozu peniaze minut inak o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

takze cez leto mozme ocakavat poziare v okoli zeleznicnych trati
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/taylor
Odpovedať Známka: -7.6 Hodnotiť:
 

ad 1) myslim, ze my sa bat nemusime, u nas sa nieco take (ne)zacne testovat v roku 2150
ad 2) predpokladam, ze sa to bude asi pouzivat najma na jesen, kedze cez leto zvycajne listy nepadaju
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

to je dovod preco cez leto su poziare?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

navrhujem lasermi cistit aj slovensko od prizivnikov
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

to by musel byt napajany vlastnou atomovou elektrarnou , lebo tie spiny maju u nas velmi hlboke korene
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

alebo pouzit Tukabel
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Na likvidáciu hovien už vynašli atómový hajzel: https://www.youtube.com/watch?v=2tgdAC-0CQo
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

Slovaci budu čistiť parlament laserom :D
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Bol som tam pred dvoma mesiacmi a 80km cesta vlakom stala 16EUR, ale aspon vidim, ze sa peniaze investuju aj do inovaci :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aj unas len s trosku vacsim LAGom ;) ..ale neboj aj u nas je dobry vyvoj len nie vzdy sa dostane na trat alebo ako cestujuci nevnimas..
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

V porovnani s cinskymi rychlovlakmi su aj tieto najnovsie "inovacie" ako vynajdenie ohna v praveku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hej.. Ale najprv museli vsetko obkukat/corknut aby sa dostali tam kde su.. Podobne ako predtym Japan.. Za dalsie inovacie niesu z ciny len si ich platia/kupuju.. Dodavatelia su aj z CZ/SK..
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Vyjadrujes sa o obkukani a corknuti ako keby to bolo nieco zle ked sa jedna o nasadzovanie technologii.
Faktom je ze spominane azijske krajiny maju tie technologie nasadene a realne funguju. My mame tak maximalne technologicke koncepty a dokumentaciu.

Ale...keep flexing muscles.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Čina a spol. zvysoka serú na patentových trolov a nasadzujú technológie hneď, ako sa o ich funkčnosti dozvedia, prípadne si u nich dajú vlastníci patentov dané zariadenia vyrobiť.
Zato spoločnosti, ktoré môžu byť postihované v štátoch kde dodržujú patentové práva, namiesto toho aby si za patent zaplatili čakajú na jeho vypršanie desať rokov. Potom zistia, že je daná technológia už zastaralá, vykašlú sa na to a začnú vyvíjať niečo svoje.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ono holandan aj viac zarobi ako slovak, takze.. je to OK ;)
u nas stoji 81km tak 4.30EUR, pripadne priplatok ak EC/IC.
median priemernej mzdy je tak 700 eur ?
raelne mozno 600?

resp. vid hodinovu mzdu
http://dopice.sk/bxY
3.9eur vs 15.3eur


tj, oni si za 1 hodinu kupia 76.5KM a slovak si za priemernu hodinovu mzdu pocestuej 73.5KM

A teraz ten o tej kvalite cestovania, PROSIM ;)

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

posleme nezamestnanych aby si odpracovali so Škrabkami na dialnici v holandsku a vlada preplati aj stravu chlieb a ryžu
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Len im treba povedat, ze kolajnice maju cistit a nie rozoberat.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Vyčistilo by to aj takú Ivetku Bartošovú?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Hovado
Brutal :D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Dá sa pouzit tento laser aj do tlačiarne s wifi?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:

Pridať komentár