Holandské železnice odštartovali na jeseň test novej technológie, ktorá čistí koľajnice vysokoenergetickým laserom namontovaným na vlakoch.
Upozornil na to New Scientist, o projekte detailnejšie informuje Technická univerzita v Delfte, ktorá technológiu spolu so spoločnosťou Strukton Rail vyvíjala.
V Holandsku sa podobne ako vo viacerých ďalších krajinách nachádzajú koľajnice často v blízkosti lesov a stromov a najmä listy predstavujú pre železničnú dopravu vážny problém. Listy sa totiž prichytávajú na mokré koľajnice a postupne utvrdzujú prechádzajúcimi vlakmi, čím nakoniec výraznou mierou znižujú priľnavosť kolies na koľajniciach. Podľa univerzity môžu napríklad brzdnú dráhu predĺžiť až na dvojnásobok.
Najpoužívanejšou metódou čistenia je v súčasnosti čistenie vodnými tryskami s vysokým tlakom a rýchlosťou vystrekujúcej vody.
Technológiu čistenia laserom navrhol už na prelome tisícročí Brit Malcolm Higgins, pričom ním spoluvyvinutý prototyp testovali britské železnice. Jeho systém používal 2 kW pulzné lasery v infračervernom spektre s 25 tisíc pulzami za sekundu, ktoré zohrievali listy rýchlo na vysokú teplotu a tie sa následne odlepovali. 
 
Vlak DM-90 (foto: Maurits90 / Wikipedia)
U britských železníc sa technológia ale neosvedčila, keď ju bolo možné použiť len pri nižších rýchlostiach a v reálnych podmienkach mala problém pri vibráciách zaostriť laser na povrch koľajníc.
 
Schéma testovaného holandského systému aj s meraním priľnavosti (obrázok: Strukton Rail)
Aké parametre má systém testovaný v Holandsku univerzita nezverejnila, považuje ich za dôverné informácie. Lasery sú ale vypúšťané samozrejme na spodnej strane vlaku z tesnej blízkosti koľajníc, známa je použitá vlnová dĺžka 1064 nm a použiteľnosť do rýchlosti 80 km/h.
Technológia má eliminovať aj hrdzu a koľajnice vyhladiť a vysušiť, sú tak odolnejšie proti prilepovaniu ďalších listov. Použitú vlnovú dĺžku kov koľajníc neabsorbuje a k ich zahrievaniu a prípadného poškodzovaniu neprichádza. Laserové čistenie má aj viacero ďalších výhod oproti doteraz používaným technológiám, najmä je prevádzkovo výrazne lacnejšie a umožňuje aj pri inštalovaní na dieselové vlaky na jednu cestu vyčistiť výrazne dlhšiu trasu.
Demonštrácia pôvodnej britskej technológie laserového čistenia koľajníc
Holanďania v rámci testu inštalovali systém na bežný osobný dieselový vlak DM-90 a okrem čistenia koľajníc aj merajú priľnavosť koľajníc mechanizmom mierne zbrzďujúcim jednu nápravu kolies a merajúcim mieru prekĺzavania. Účelom tohto merania je posúdiť aký dlhodobejší efekt bude mať vyčistenie koľajníc laserom a ako často by táto technológia vyžadovala opakovať čistenie.    
  
  
  
 
      
        |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
   
    
      |  | 
        
        no to je toho        
        Od: dimitrij         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 13:18
 
 skrabka nestacila?
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od reg.: Neviem         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 13:22
 
 Ak sa pýtaš mňa, tak určite áno.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od: kido         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 13:30
 
 to sa hlásiš dobrovolne?
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od: ppp p         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 15:10
 
 ved miesto lasera rovno skrabku a je to,netreba sa nikam hlasit o)
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od: johnsik         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 15:28
 
 myslim, ze prave na tych spojoch by ta skrabka nerobila dobrotu...
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od: mr.Proper         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 23:33
 
 Sak vyrazit dve diery dopredu pod svetla a dzigbut tam portviše do nich.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: no to je toho        
        Od: ppp p         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 20:08
 
 ano suhlas,na spojoch by sa ta skrabka,ci kefa trosku viac opotrebovavala,chce to len vyskusat a nastavit spravny pritlak...ale naco ak sa mozu peniaze minut inak o)
 
 | 
    
      |  | 
        
        acoleto        
        Od: ambrooooz         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 13:32
 
 takze cez leto mozme ocakavat poziare v okoli zeleznicnych trati
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: acoleto        
        Od: menomenoa         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 13:54
 
 http://dopice.sk/taylor
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: acoleto        
        Od reg.: 1000Sk         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 17:28
 
 ad 1) myslim, ze my sa bat nemusime, u nas sa nieco take (ne)zacne testovat v roku 2150
 ad 2) predpokladam, ze sa to bude asi pouzivat najma na jesen, kedze cez leto zvycajne listy nepadaju
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: acoleto        
        Od: amborzzz         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 21:53
 
 to je dovod preco cez leto su poziare?
 
 | 
    
      |  | 
        
        kde kupim        
        Od: 6aaaaaa         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 14:59
 
 navrhujem lasermi cistit aj slovensko od prizivnikov
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: kde kupim        
        Od: llllppaaaaaaaaap         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 16:32
 
 to by musel byt napajany vlastnou atomovou elektrarnou , lebo tie spiny maju u nas velmi hlboke korene
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: kde kupim        
        Od: 6aaaaaa         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 9:42
 
 alebo pouzit Tukabel
 
 | 
    
      |  | 
        
        atómový záchod        
        Od: vedátor         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 15:24
 
 Na likvidáciu hovien už vynašli atómový hajzel: https://www.youtube.com/watch?v=2tgdAC-0CQo
 
 | 
    
      |  | 
        
        Ficosik        
        Od: Parlament         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 17:42
 
 Slovaci budu čistiť parlament laserom :D
 
 | 
    
      |  | 
        
        Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: fdsir         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 21:49
 
 Bol som tam pred dvoma mesiacmi a 80km cesta vlakom stala 16EUR, ale aspon vidim, ze sa peniaze investuju aj do inovaci :-)
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: ehm         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 22:27
 
 Aj unas len s trosku vacsim LAGom ;) ..ale neboj aj u nas je dobry vyvoj len nie vzdy sa dostane na trat alebo ako cestujuci nevnimas..
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: prdlajs         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 22:48
 
 V porovnani s cinskymi rychlovlakmi su aj tieto najnovsie "inovacie" ako vynajdenie ohna v praveku.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: ehm         
        | 
        Pridané:
        7.12.2014 23:23
 
 Hej.. Ale najprv museli vsetko obkukat/corknut aby sa dostali tam kde su.. Podobne ako predtym Japan.. Za dalsie inovacie niesu z ciny len si ich platia/kupuju.. Dodavatelia su aj z CZ/SK..
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: sshsh         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 7:28
 
 Vyjadrujes sa o obkukani a corknuti ako keby to bolo nieco zle ked sa jedna o nasadzovanie technologii.
 Faktom je ze spominane azijske krajiny maju tie technologie nasadene a realne funguju. My mame tak maximalne technologicke koncepty a dokumentaciu.
 
 Ale...keep flexing muscles.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: _t€rist_         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 15:10
 
 Čina a spol. zvysoka serú na patentových trolov a nasadzujú technológie hneď, ako sa o ich funkčnosti dozvedia, prípadne si u nich dajú vlastníci patentov dané zariadenia vyrobiť.
 Zato spoločnosti, ktoré môžu byť postihované v štátoch kde dodržujú patentové práva, namiesto toho aby si za patent zaplatili čakajú na jeho vypršanie desať rokov. Potom zistia, že je daná technológia už zastaralá, vykašlú sa na to a začnú vyvíjať niečo svoje.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.        
        Od: tamtung         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 20:15
 
 ono holandan aj viac zarobi ako slovak, takze.. je to OK ;)
 u nas stoji 81km tak 4.30EUR, pripadne priplatok ak EC/IC.
 median priemernej mzdy je tak 700 eur ?
 raelne mozno 600?
 
 resp. vid hodinovu mzdu
 http://dopice.sk/bxY
 3.9eur vs 15.3eur
 
 
 tj, oni si za 1 hodinu kupia 76.5KM a slovak si za priemernu hodinovu mzdu pocestuej 73.5KM
 
 A teraz ten o tej kvalite cestovania, PROSIM ;)
 
 
 | 
    
      |  | 
        
        losososo        
        Od: dskdsakj         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 2:03
 
 posleme nezamestnanych aby si odpracovali so Škrabkami na dialnici v holandsku a vlada preplati aj stravu chlieb a ryžu
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: losososo        
        Od: Sloniik         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 7:14
 
 Len im treba povedat, ze kolajnice maju cistit a nie rozoberat.
 
 | 
    
      |  | 
        
        Ved to je snad jasne!        
        Od: fesacisko         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 10:51
 
 Vyčistilo by to aj takú Ivetku Bartošovú?
 
 | 
    
      |  | 
        
        Re: Ved to je snad jasne!        
        Od: Klovatina         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 16:40
 
 Hovado
 Brutal :D
 
 | 
    
      |  | 
        
        .........        
        Od: vshaml         
        | 
        Pridané:
        8.12.2014 14:38
 
 Dá sa pouzit tento laser aj do tlačiarne s wifi?
 
 |