neprihlásený Pondelok, 29. apríla 2024, dnes má meniny Lea
Expert mal ako cestujúci reálne hacknúť lietadlo a zmeniť jeho smer

Značky: bezpečnosťlietaniehackovanie

DSL.sk, 16.5.2015


Bezpečnostný expert Chris Roberts mal podľa svojich tvrdení počas vypočutí FBI podľa dokumentu FBI reálne ako cestujúci na palube lietadla hacknúť systém lietadla, úspešne poslať jednému z motorov príkaz pre stúpanie a v dôsledku toho malo lietadlo zmeniť smer.

FBI o tom informuje v aprílovej žiadosti na súdny príkaz pre prehľadanie zariadení Robertsa, ktorú získala kanadská televízia APTN.

FBI tvrdeniu Robertsa zrejme vo výraznej miere verí. "Verili sme, že Roberts mal schopnosti a snahu použiť zariadenie, ktoré mal pri sebe, na prístup alebo pokus o prístup k informačno-zábavnému palubnému systému a potenciálne letovým riadiacim systémom na ľubovoľnom lietadle vybavenom informačno-zábavným palubným systémom," uvádza totiž FBI v žiadosti.

Roberts zaoberajúci sa bezpečnosťou letových systémov informácie o existencii zraniteľností v palubných systémoch poskytol FBI po vyzvaní dobrovoľne vo februári a marci tohto roka, pričom podľa FBI sa tým mal snažiť docieliť aby boli chyby v počítačových systémoch lietadiel odstránené.

Podľa svojich informácií pre FBI informačno-zábavný palubný systém, IPS, úspešne hackol v rokoch 2011 až 2014 cca 15 až 20-krát, naposledy v polovici 2014. Prenikal do systémov s obrazovkou na sedadlách cestujúcich od Thales a Panasonic a robil tak zo svojho notebooku cez ethernetový Cat6 kábel s upravenou koncovkou pripojený do portov v boxoch pod niektorými sedadlami. Aké všetky zraniteľnosti využíval nie je jasné, podľa FBI používal pre kompromitovanie IPS systémov ale "štandardné ID a heslá".

Zraniteľnosti objavil v systémoch IPS v lietadlách Boeing 737-800, 737-900, 757-200 a Airbus A-320.


Ilustračné foto, Boeing 787 Dreamliner so softvérovou chybou v riadiacich jednotkách generátorov elektrickej energie (foto: Boeing)



V jednom prípade mal podľa dokumentu FBI "prepísať kód" v počítači riadiacom ťah, jednému motoru vydať príkaz CLB pre stúpanie a tým spôsobiť horizontálnu zmenu smeru lietadla.

Ako získal prístup k riadiacemu systému lietadla z informačno-zábavného palubného systému, kedy mal hacknúť tento systém, ako výrazná bola zmena smeru, koľko trvala, či ju aerolínie vyšetrovali, o aký typ lietadla išlo a či FBI tieto informácie vôbec preverovala dokument FBI neuvádza.

V rozhovore pre Wired z konca apríla Roberts priznal prístup do systému riadenia ťahu a vyrovnávania paliva, aktívne zásahy ale poprel. Takéto zásahy podľa neho realizoval len v simuláciách.

FBI Robertsa počas vypočutí upozornila, aby v hackovaní nepokračoval. Následne ho 15. apríla zadržala po tom, ako z lietadla zrejme položartovne tweetoval o prístupe k letovým systémom a v lietadle, ktorým letel, malo byť manipulované s boxami s ethernetovými portami. FBI Robertsovi zadržala jeho hardvérové zariadenia, pričom následne uvedenou žiadosťou získavala súdny príkaz na ich prehľadanie.

K incidentu prišlo deň po tom, ako americký kontrolný úrad GAO upozornil na riziko hacknutia lietadiel dokonca aj cez palubné WiFi. Informačno-zábavné palubné systémy sú v lietadlách podľa správy GAO oddelené od riadiaciach systémov minimálne logicky pomocou firewallov, často ale majú zdieľať rovnakú fyzickú infraštruktúru, routery a káble.

V kontexte bezpečnosti systémov lietadiel bola na začiatku mája zverejnená tiež informácia o softvérovej bezpečnostnej chybe v Boeingu 787 Dreamliner potvrdená samotným Boeingom, kvôli ktorej generátory elektrickej energie zlyhajú po 248 dňoch neustálej prevádzky kvôli pretečeniu počítadla.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu
Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome


Diskusia:
                               
 

Takze keby mal povolenie na pilotovanie dronov, bolo by to vporiadku ?
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

od dnes nelietam
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Letí kovový vták do Hirošimy,
a letí s nákladom.
Povedz čarovné slová Hirošime,
nech nebo byuchne.
A svet si pamätá jeho meno,
spomienka na oheň sa volá Hirošima.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

He? To sa malo rymovat alebo daco?
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

Je to song Hiroshima od Sandry, je celkom dobry, odporucam:
Fly little bird to Hiroshima
In the way a load
Speak a magic word to Hiroshima
Let the sky explode
Hiroshima, Hiroshima
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

https://www.youtube.com/watch?v=vqtY8LGGSr0
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hlavne nevyleť zo skúšky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Za siedmimi horami, za siedmimi dolinami...

...počítač naprogramovaný expertom ukrytý na palube lietadla poslal nad Alpami lietadlu signál na klesanie a uzamknutie pilotnej kabíny - potvrdila FBI.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

aj keby to bola pravda tak to najblizsie roky nezverejnia lebo by to sposobilo totalny kolabs leteckeho trhu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vďaka bohu, že je to len rozprávka :-)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

boze, to je taky problem tie siete od seba oddelit fyzicky ? Nechapem , mohol by mi to niekto vysvetlit ? Aky je dovod ,ze su na rovnakej fyzickej sieti ? (Vaha?) Jeden router naviac ich zabije ? Bud je to bug alebo featura. Ako schvalne provokacia na dalsi T utok.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Tak predpokladam, ze dalsi model uz tak vyrobia. Ale aktualne modely je tazko prestavat, oddelit vsetku infrastrukturu, zdvojit kabelaz, atd...
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Naco zdvojovat kabelaz. Ved lan nie je zbernica. Teda staci v datovom rozvadzaci prepatchovat vsetky multimedialne a uzivatelsky dostupne koncove body do noveho switchu a su oddelene siete. Nejqky ten sofistikovanejsi router, jeden chytrejsi itckar a siete su mimo. Ziadne zdvojenie kabelaze nie je nutne.
Ci..?
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Napr. to ze na vsetkom sa ojebava, setri a kazdy chce vsetko hned a lacno ? To je to iste ako ked zgrlis a setris na potravinach, elektronike alebo nabytku. Nic ine len mentalita ale v globale.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Stacilo napisat jedno slovo: KAPITALIZMUS

KAPITALIZMUS = kokotizmus, v ktorom sa ide po zisku aj cez mrtvoly a peniaze su Bohom!
Odpovedať Známka: -1.6 Hodnotiť:
 

I tak však nič lepšie, ako súkromné vlastníctvo, nemáš...
Odpovedať Známka: 1.6 Hodnotiť:
 

Ale mas. Spolocne vlastnictvo (komunizmus).
Odpovedať Známka: -4.8 Hodnotiť:
 

Nech sa paci, odstahuj sa do severnej korei, ak chces ten zvrateny rezim/diktaturu
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Lenze to co existuje v cine, sev. korei a to co existovalo v sovietskom zvaze nikdy nebol a nemohol byt komunizmus... KOMUNIZMUS NIKDY NEEXISTOVAL... boli to len trapne chabe slabe pokusi on...
Odpovedať Známka: 1.6 Hodnotiť:
 

V cine je tvrdy kapitalizmus. Socialimus mas leda tak v severnej korei ci na kube (ale uz aj tam Castrovci konecne pochopili ze cesta tade nevedie). Chlapec ak chce moze sa tam prestahovat bude to urcite jeho vysnivany raj.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

A preco nikde neexistoval? Lebo je to utopia. A co je utopia? To si najdi na internete...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Z celeho srdca ti ho doprajem, ale nie v rovnakom state ako ja.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

fajn, ja nemam nic, ty nieco mas, noze sa podelme...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Som rad, ze mas tento postoj. Vcera som este spal pod mostom, dnes uz idem spat k Tebe. Som rad, ze chapes, ze co je tvoje, je aj moje. Milujem spolocne vlastnictvo a kym bude existovat, som s nohami na stole. Staraj sa o mna a zdielaj so mnou svoj uspech, svoj dom, svoju rodinu, svoj majetok, oddnes je to moje tak ako tvoje. Pre lasku k bliznemu, dakujem Ti!
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

a co si akoze mislis ze su socialne davki ktorimi raz mesacne krmis ciganov, a oni to za dva dni vsetko prechlastaju apotom pitaju dalsie davki ...
Si predstav ze bi nedostali vuobec ziadne prachi do ruki ale LEN nazrat! bolo bi to ovela vela lacnejsie! a bol bi to vlastne komunizmus...
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

Co ma kapitalizmus spolocne so sukromnym vlastnictvom ? :) To nemas ani v socializme ani v kapitalizme, ani ziadnom inom izme tak, ako by si clovek predstavoval.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

V kapitalizme (aj polo-funkcnom) som mal ako 18r 3r Fabiu na splatky. Teraz mam obrazne novy Scout a bez splatok (obrazne, volil som inu znacku).
Daleko od idealu - ale porovnavam s moznym - komunizmom.
Mal by som (mozno po istom anale) novy Moskvic Aleko - kazdych 20 rokov.
Vyberam ten skurweny a daleko od idealu kapitalizmus.
BTW: Ani kapitalizmus / volny trh nikde poriadne nefunguje - a aky je dzivy! Vid NDR vs DDR.
Tak si predstav, ze by fungoval idealne al. aspon ovela lepsie.
Posrali by sme sa v tom raji.
...PS a casom byz mizli aj rozni terrristi a mnoho fetakov - ale to je na dlhsie pojednanie.

Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Hmotnost, rozvody, protipoziarne zabezpecenie, ...

Bezne sa zatial bezpecnost v zmysle hacknutia neskuma, takze ked sa data tahaju po tych istych kabloch, tak nie je treba menit ziadne vypocty a vsetko funguje ako bez tej siete.

Router znamena, ze je tam dalsia komponenta, ktora nesmie nic zarusit, moze sa pokazit, moze tam nastat skrat a poziar, musi k nej byt pristup, mala by odolavat pomerne velkemu ruseniu atd.

Nove kable znamenaju viac miesta pre kable, vyssiu cenu, narocnejsiu kontrolu (spravne zapojenie).
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

So všetkým, čo píšeš, súhlasím, maximálny rešpekt, no flame.

Ale tvoj príspevok mi pripomenul problém, s ktorým už dávno mentálne zápasím a márne hľadám odpoveď. V podstate sa jedná o odpoveď na otázku, ako sa môže nejaká pičovina tak nekompromisne rozšíriť a potom zanovito držať v hlavách pospolitého ľudu. Tu načrtnem jednu hypotézu, ako k tomu môže dochádzať, kôli ľahšiemu pochopeniu použijem priamu reč.

Babka - Synak, bol si v obchode na bicygľi?
Vnuk - Hej babka, na bicykli.
Babka - A išiel si na bicygľi cez poľe?
Vnuk - Hej babka, cez pole.
Babka - Jáááj, zase je bicygľa celá zajebaná ...

http://dopice.sk/dr9
Odpovedať Známka: 1.8 Hodnotiť:
 

ale ved router tam musi byt aj teraz.. bez routra net nepojde :) Staci ako tam daju router s podporou VLAN a pripadne s podporou Secure Port a nie je problem oddelit riadiaci subnet od ostatnych... Netreba ziadne dalsie kable, ziadne dalsie routre, staci len vhodne vybrat :)
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Hele pozrite sa na nich, páni profesionáli, nechcete si rovno žiadosť o prácu tam podať keď ste takí šikovní ? :D
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

Nechceme :)
Ja mam dost prace so sietami aj tu doma :)
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Nechcu, pretoze medzi tymi neschopakmi nevydrzia. Schopni ludia davno uz robia v lepsich firmach ;)

A nainstalovat o 1 router do lietadla viac naozaj vyzaduje sikovne, vynimocne schopnosti :D
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

Ako som pisal, netreba instalovat ziaden router naviac, staci namiesto aktualnehomontovat nejaky vhodnejsi s podporou VLAN minimalne a pekne sa da oddelit internetova prevadzka od riadiacej.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

kámo, asi Ti ušlo, že keby toto fungovalo bez bugov, tento článok by pravdepodobne neexistoval. ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co ak tam mali hw prepojene siete, ale oddelene len pomocou VLAN a ten typek tam hackol ten router co to oddeloval --- nebol by som hned taky mudry a nesudil. Lebo ako sudis ty, tak budes sudeny!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A on take slovo povedal, tukabel
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nech je ako chce sprava splnila ucel :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

no to nie je o tom, že by to mal byť problém...
ale v čase, keď to projektovali, asi neexistovali záznamy o prítomnosti/zneužití inter-VLAN bugov, a teda dané riešenie IT architekt považoval za primerane bezpečné...

Na druhej strane, tam je security zlyhaní viacero:
: keby switche/routre nemali daný bug, nešlo by dostať sa na cudzí segment...
: keby nepoužívali "štandardné heslá", opäť by sa tam borec nedostal...
: keby neboli pasažierom prístupné sieťové zásuvky (hoci aj na upravený LAN konektor), nedostal by sa tam...
: keby nejaký IDS monitoroval prístup do LAN zásuviek, mali by alarm, respektíve keby aj samotné konzoly museli mať svoj certifikát na sieťovú autentikáciu, prienik by bol znova zložitejší...

Samozrejme, po vojne je každý generál a dnes si určite hovoria, že "pred tými 10-20 rokmi sme to naozaj mohli hardvérovo oddeliť a nemuseli sme domýšľať tieto security súvislosti"...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Typek to vyriesil pekne softverovo. Teroristi sa maju co ucit, kedze pri utokoch stale nasadzuju hardver v podobe cloveka.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Týpek tam predsa mal človeka tiež.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

1. mat takeho chlapika na palube tak mu hned ponuknem 400k plat nech si hackuje vsetky nase lietadla kedy chce kolko chce. Aj cez wifi, aj cez pokladnu v duty free aj cez iphone mobil pilotovho syna.

2.Okamzite vyhodim tych debilov, co dovolili hw prepojenie zo zabavneho centra do siete ktora je spojena s riadiacimi prvkami.


Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Mám taký pocit, že podstatná časť celého problému sa dá vyriešiť pomocou špeciálneho hardwaru nazývaného "kliešte bočné - štípacie". Dovoľujem si citovať z článku:

"Prenikal do systémov s obrazovkou na sedadlách cestujúcich od Thales a Panasonic a robil tak zo svojho notebooku cez ethernetový Cat6 kábel s upravenou koncovkou pripojený do portov v boxoch pod niektorými sedadlami."
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Vela expertov na IT. Zrazu :)

Ale je pravda, ze tych chyb tam vzdy bude viac nez 0 a tym padom vzdy bude moznosti ako realne ohrozit zivoty na palube. Zial.

Zial, peniaze a moc... zial.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Víta Vás Informačno-zábavný palubný systém.

MENU:
1 - Informácie
2 - Zábava

MENU ZÁBAVA:
1 - Núdzové otvorenie dverí a okien za letu
2 - Vystrašiť cestujúcich lietadlovým alarmom
3 - Vystrašiť cestujúcich náhodnou simuláciou silnej turbulencie
4 - Náhodné spláchnutie WC keď na ňom niekto sedí
5 - Zmena smeru lietadla
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

MENU INFORMÁCIE:
1-Koľko ks batožiny zostalo na letisku
2-Koľko km paliva zostáva v nádržiach
3-Podvozok nebol na kontrole, kolesá sa nevyklápajú
4-Nad ktorou konfliktnou oblasťou práve prelietame
5-Pilot má epilepsiu, diskusia
6-Ako dlho trvá lietadlu padnúť do oceánu pri výpadku motorov
7-Fľaša šampanského sa pri krste lietadla nerozbila
8-Čierna kronika...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A770> Reset key pressed.
Console reboot imminent.

A770> Press any key to enter engineering mode or wait for infotainment menu to load...
q

A770> Starting A-BASIC 2.0 ...
Type "help" for list of available BASIC commands.
A770>help

A-BASIC 2.0 Engineer Shell *** LIST OF AVAILABLE COMMANDS

PARAMETER - lists available memory resident parameters
NET - lists available network hubs
SET - sets parameter value (usage SET parameter hub_id)
REBOOT - shuts down all system devices, hubs and restarts system
911 - sets predefined autopilot and gps parameters

A770>911
Please enter your credentials: ****
Loading...
Disabling manual override...
Autopilot route successfully changed to: WASHINGTON, DC (USA)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ešte v 1989 roku bol autopilot pre armádne stíhačky veľmi nespoľahlivý. myslíte si, že dnes je spoľahlivejší a ešte pre také kolosy???
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

este v roku 1989 bol mobilny telefon ... aha sorry nebol a myslis ze dnes je?
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Myslim ze Martin Cooper s jeho prototypom mobilnej Motoroly z roku 1973 by si dovolil nesuhlasit ze v tom case este neboli mobilne telefony.

http://i.imgur.com/fw4WjON.jpg
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"..reálne ako cestujúci na palube lietadla hacknúť systém lietadla, úspešne poslať jednému z motorov príkaz pre STUúPANIE a v dôsledku toho malo lietadlo zmeniť smer..."

a čo tak (ostré) klesanie ?

asi pred prá týždnami, (cca 2-3 mesiace s5, vo franc. Alpách ? ?!

..jako dobre, že ten pilot (obaja) sú mrtvý, dá sa na nich lahko a pohodlne všetko hodit..
Odpovedať Známka: -2.3 Hodnotiť:
 

jasne urcite mu aj hackli mozog ze neotvaral hlavnemu pilotovi dvere, tak hlavny pilot zacal dvere hackovat sekerou...
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

mna by zaujimalo, kde ze sa dostal kapitan lietadla k tej sekere ...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Zeby poziarna sekera?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano, taka bola oficialna verzia.
Na druhu stranu, ak by si nebol idealnou rybkou ktora oficialnu historku spapa aj s navijakom a namiesto toho by si uvazoval mimo pomysleneho koridoru do ktoreho sa nas zmanipulovane media snazia vlozit, mozno by si aj dokazal pripustit, ze to bolo inak a ze aj ta zalezitost s ciernou skrinkou vzhladom k okolnostiam je prinajmensom zvlastna a velmi nesedi do oficialnej verzie. Kazdopadne, ak uvazujeme o alternative ze lietadlo bolo zlikvidovane a ludia zavrazdeni niekym na dialku, musime si priznat, ze nie je jednoduche zavrazdit stovku ludi mozno s umyslom zlikvidovat jediny ciel ktory je medzi nimi tak aby to vyzeralo ze to urobil niekto iny (v tomto pripade pilot) a neurobit pri tom ziadnu chybu. Idealny vinnik je vzdy ten ktory uz nikomu neprezradi ako to v skutocnosti bolo...
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Nesledoval som ten pripad, lebo so msa napocuval od okolia o nom dost. Ale to si ako myslis, ze niekto cakal, ze pilot pojde vytrtkat letusku na hajzel, druhy mu zamkne manualne kokpit lebo je ovladany nejakym cipom (ten pilot, nie zamok) a potom na dialku vypnu (toho pilota) a nasledne sa tam nemoze big boss dostat, tak havaruju a to presne do pohoria (nahoda?) a to len kvoli tomu, ze nejaky kindermafian sa mohol nachadzat na palube, ktoreho bolo treba zlikvidovat? A samozrejme aby si nebol mainstreamova ovca, tak to nejako takto zaobalis, ze vlastne media klamu.
Ako chlape, ja sa povazujem za paranoidneho, ale ty by si mal prestat brat drogy a mal by si si najst pracu. Potom nebudes mat cas rozmyslat nad picovinami.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

O nicom takom ako o pilotovi ovladanom cipom som nepisal, iba to ze pravdu je mozne upravit tak aby to vyzeralo ze na vine bol pilot, ktory sa uz obhajit nemoze, takze oficialnu verziu vyvratit tiez nemoze a zaroven som pisal aj to, ze takto vykonstruovany scenar sa nezaobide bez chyb. Nato aby si si urobil vlastny nazor odlisny od oficialnej verzie nemusis byt genius, staci ak dokazes pripustit ze to bolo inak ako to isti ludia prezentuju. Americania vecne bojuju s terorizmom a pritom jedini teroristi su oni sami, sami si zrutili dvojicky a hura do vojny proti fiktivnych teroristom, obsadzovat a dobyt dalsie krajiny v ktorych sa nahodou nachadza zlato, ropa a dalsie drahe veci ktore si nahodou popri tom "braneni si svojej krajiny" zabijanim nevinnych ludi privlastnia, preco si teda myslis ze niekomu bude luto znovu zabit stovky ludi ak to posluzi v jeho diabolskom plane?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Pretoze nemusis byt genius aby ti vzdy nieco nesedelo - ale plati to aj naopak. Aby si si urobil odlisny nazor, nemusis byt genius, ale mozes byt este stale hlupak. Obrazne povedane. Takze ta tvoja teoria maximalne pokrivkava stale plati moja posledna veta - najdi si pracu, alebo zensku a nebudes mat cas rozmyslat nad uplnymi sprostostami, ktore ti vlastne ani nic nedaju.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ano, vsetci si najdeme pracu, zeny a budeme sa tvarit aky zijeme pekny zivot ktory nam pripravil system a nie taky aky by sme chceli, uzavrieme sa do bubliny kde si nasadime klapky na oci aby sme nevideli zlo a sluchadla na usi aby sme nepoculi zlo, aby sme poculi a videli len to co nam dovolia pocut a vidiet ti z hora priamo alebo prostrednictvom medii, hlavne nemat na veci vlastny nazor, pomaly za vlastny nazor zacnu ludia fasovat britvy a budu si musiet povinne rezat krky.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A presne o tomto hovorim - ty nemas vlastny nazor, len chces byt za kazdych okolnosti iny. Pretoze nic take, ako ze nemas rozmyslat, som nespomenul.
Ergo, ak tvoj zivot je predstava psychiatrickej paranoje miesto toho krasneho "predpripraveneho" zivota od systemu (snad si si to po sebe aj precital co si napisal za kravinu ?) tak to ta potom lutujem.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Povodne som vahal ci si len nepochopil podstatne body toho co som pisal alebo si zamerne odvadzal pozornost v snahe znemoznit ma zrejme preto ze ti je dana tema proti srsti, teraz uz je jasne ze to bolo to druhe. To je bezna reakcia na moznu skutocnost s ktorou sa dokazeme iba tazko zmierit, ja ale niesom tvoj nepriatel, nemam snahu s tebou bojovat, iba som naznacoval ze to ze si zijes urcity zivot ktory ti vyhovuje a nesledujes to co sa deje mimo tvojej bezpecnej bublinky neznamena ze sa tam vonku nedeje ziadne zlo ktore si evidentne nedokazes pripustit. Co sa mna tyka, nic o mne nevies ale zrazu na 100% vies ze nemam vlastny nazor len chcem byt iny? To su dve nezlucitelne veci, takze je jasne ze iba hadas, zahmlievas a hlavne odvadzas pozornost od povodnej temy o ktorej som tu pisal, mozno prave preto ze je to neprijemne palciva tema, ale nebudem ti teda brat iluzie ked to tak tazko znasas, ver si comu chces.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Pozri sa. Mne je skutocne u riti comu veris ty. Tiez neverim vsetkym oficialnym verziam ku kazdej udalosti, ale to neznamena, ze teraz budem o nich pisat nepodlozene fantasmagorie => lebo podla teba "logickejsi" scenar si vymyslim ako mi podsuvaju media. Ja media nesledujem, lebo sa tam clovek 1. nedozvie pravdu. 2. Dozvie sa polopravdu. 3. Z vecsej casti nemaju tie informacie vplyv na moj zivot.
TV nevlastnim ani v blizkej dobe nebudem, nesledujem ho uz cez dekadu a taktiez necitam tie bulvarne vraj "mienkotvorne" denniky ani na nete.
Za odmenu mam menej podnetov, ktore by ma vytacali a zijem si kludnejsie. Kludne sa zaoberaj konspiracnymi teoriami, ja si odidem zit do tej "bublinky". V konecnom dosledku mam svoj zivot oproti tebe viac pod kontrolou aj ked to si zase nechces priznat ty a snazis sa biedne otacat veci na mna.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Konšpiračná teória online za 3....2....1...
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

pocul si tu audio nahravku z ciernej skrinky? Ja ano, bola na youtube par hodin potom ju museli zmazat. Bolo tam presne pocut co opisali media, ako pokojne dychal ten copilot, a trieskal mu na dvere hlavny pilot. Potom krik ludi a znelo to real.
Ci chces povedat ze nejaka americka tajna sluzba hodila na net falosnu nahravku vytvorenu v studiu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

bolo aj video z mobilu, ktory to prezil
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ano, pozri si na **youtube** boston bombing
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/drb
niektorí sa nechcú poučiť
(a aký pekný skracovač som dostal k obrázku:)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

"a v dôsledku toho malo lietadlo zmeniť smer"

To sa da? Uff, keby nejaky hacker lietadlom zmenil smer, myslim, ze by sa mu narod vyzbieral, prispel by aj dobry anjel a charita. Keby este tak ten smer bol na palube... ach jaj, naspat z oblakov na zem: obavam sa, ze smer nezmeni ani atomovka, nie nejake lietadlo.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

nie je smer ako Smer. ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie som letecky expert, ale povedal by som, ze nejakym prikazom na motor asi tazko budem priamo riadit stupanie lietadla... Nepredpokladam, ze ked niekto hackne autobus, tak prikazom na motor zacne tocit s autobusom doprava...
Odpovedať Známka: -8.2 Hodnotiť:
 

To bude tým, že autobus má len jeden motor. Lietadlo ich má viac. Skús porozmýšlať, čo sa stane ak prikážeš zvýšiť výkon len motoru na jednej strane.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

však to...
ani ten týpek zrejme nie je letecký expert, preto nevie reálne ovládať lietadlo... ale možno tento paranoidný ajťák vie posielať príkazy ovládacím prvkom. a keďže sedel na palube, asi nechcel, aby sa lietadlo rozflákalo o najbližší kopec/mrakodrap, tak len zmenil smer.
Ale ak by sme dali dokopy pilota, ajťáka a ešte nejakého ničnetušiaceho týpka-pasažiera, vieme si domyslieť katastrofický scenár, kedy niekto odstaví riadiaci systém lietadla tak, aby ho neovládali piloti a zo zeme budú posielať svoje riadiace príkazy.

fakt si myslím, že tento týpek by mal dostať odmenu za prínos k bezpečnosti...
Odpovedať Hodnotiť:
 

jednému z motorov príkaz pre stúpanie

Motor nestúpa, taký príkaz neexistuje.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

stupanie = zvysenie tahu motora = otocenie po horizontalnej osi = zmena smeru
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

napísal si sprostosť
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

No v podstate nenapísal, keď jeden z motorov zvýši ťah, dôjde k zmene smeru.

A o tom, že motor nestúpa by sa tiež dalo polemizovať. Tým, že motorom pridáš ťah, dôjde k zvýšeniu vztlaku a lietadlo stúpa :) Samozrejme je lietadlo vybavené prvkami, ktoré stúpaniu dokážu zabrániť.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Motor príkaz na stúpanie nepozná. Kravina.
Howgh.

Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Ale pozná príkaz, ktorý stúpanie zapríčiní, ako ho nazveš, je celkom jedno, Howgh
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak ten príkay neexistoval, možno ho doprogramoval... :P :D :P ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jedina rozumna moznost je hladat original info. je to ako so starymi textami, pokial neexistovala knihtlac. furt to niekto prepisoval a pridal do toho, co sa mu pozdavalo.

Trochu googlovania a info je o tom, ze clovek hackol Thrust Management System, co je zalezitost optimalizujuca tah a tym aj spotrebu podla vselicoho ako teplota, tlak, rezimu (start/stupanie/klesanie...). Smutne je, ze radsej idu buzerovat cloveka, ktorym im urobi v podstate ethical hack, nez by seriozne vysetrili bezpecnost v tejto oblasti. Asi neboli este havarie sposobene ohackovanim, tak NTSB nemalo preco vydat nariadenie.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

vidite a je to tu propaganda sa siri dalej nedavno som to tu spominal najlepsia emerika nas vzdy ochrani pretoze urcite namontuju nieco do lietadielok nieco novsie lepsie a svoje a kokoti v bruseli budu Wasinghton posluchat takze to budu mat aj EU stroje samozrejme.

pretoze co keby zly ujo terorišta uniesol lietadielko?.




Nech idu do pice cele FBI vsetci davno vedia a je to potvrdenie z viacerich zdrojov ze kazdy jeden BOING ma transporter ktorym je mozne stroj ovladat tak to svojmu cloveku umoznili aby to akoze ukazal svetu ako skandal a FBi si tam zase dosadi svoje vecicky :D
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Musel som si za jeden uliat aby mi toto začalo dávať zmysel. Teraz keď tomu už rozumiem bude najväčší problém dostať sa domov, lebo pri jednom to neostalo...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár