neprihlásený Štvrtok, 25. apríla 2024, dnes má meniny Marek
SpaceX mení históriu, jej raketa sa úspešne vrátila a pristála na lodi. Video

Značky: SpaceXvesmírnové technológie

DSL.sk, 9.4.2016


Spoločnosti SpaceX sa v noci na dnes podarilo dosiahnuť významný technologický míľnik, keď sa jej pri bežnom komerčnom lete jej rakety Falcon 9 podaril prvýkrát úspešný návrat prvého stupňa s jeho pristátím na lodi v Atlantickom oceáne.

Technológia návratu prvého stupňa rakety umožní jeho znovupoužitie, čo výrazne zníži cenu za lety do vesmíru.

Namiesto postavenia novej rakety na každý štart bude v prípade prvého stupňa potrebné iba nové palivo, čo zníži cenu za túto časť rakety z mnohých miliónov dolárov na niekoľko stotisíc na jeden štart.

SpaceX sa už podarilo v decembri úspešne vrátiť na Zem prvý stupeň, v tomto prípade išlo ale o pristátie na plošine na pevnine. Prvý stupeň rakety Falcon 9 sa ale začína vracať po tom ako horizontálne preletí nezanedbateľnú vzdialenosť a pri veľkej časti misií raketa nebude mať dosť paliva aby sa mohla vrátiť na pevninu. Návrat tak bude možný len na loď v oceáne.

SpaceX bola technicky v návrate prvého stupňa predbehnutá spoločnosťou Blue Origin a jej raketou New Shepard, ktorá sa úspešne vrátila v novembri. Návrat je v prípade SpaceX ale výrazne technicky zložitejší, keď Falcon 9 vynášajúca náklad na obežnú dráhu je výrazne výkonnejšia a väčšia, jej prvý stupeň začína návrat z dvojnásobnej výšky cca 200 km oproti 100 km, letí rýchlejšie a už takmer horizontálne, kým let Blue Origin je takmer zvislý.


Úspešný návrat prvého stupňa rakety Falcon 9 (video: SpaceX)



V noci na dnes raketa konkrétne vynášala loď Dragon, ktorá letí so zásobami na ISS.

Blue Origin už s rovnakým prvým stupňom, s ktorým uskutočnila v novembri úspešný návrat, letela za hranicu vesmíru trikrát. SpaceX prvý stupeň z decembrového pokusu opäť nepoužila, v noci úspešne vrátený prvý stupeň ale už plánuje použiť opakovane. Po testoch by sa tak malo stať predbežne v júni.

Čo sa týka zníženia nákladov, u Falconu 9 konkrétne podľa informácií Muska pre americké médiá stojí palivo na jeden let 200 tisíc dolárov.

Toto zatiaľ ale samozrejme nebudú jediné náklady na let, keď raketa má ďalší stupeň a štart má aj ďalšie náklady. So znovupoužitím prvého stupňa by konkrétne náklady mali klesnúť zo súčasnej ceny za jeden let 61 miliónov dolárov na 43 miliónov. SpaceX ale plánuje spraviť znovupoužiteľnými aj takmer všetky ďalšie komponenty a ďalej znížiť cenu.

Falcon 9 by potom mohla podľa Muska opakovane letieť do vesmíru aj stokrát.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov - aktualizácia 1
Vydaná Fedora 40


inzercia



Diskusia:
                               
 

to je video od zadu pustene :D

Odpovedať Známka: 2.1 Hodnotiť:
 

ta buchali v detstve odzadu po hlave? :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

fatk to vyzera ako pustene odzadu :D nebyt tam toho odtazu od paluby co by pri starte asi nebol tak by som povedal ze to fakt len reversly video :D
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

seriousli ?
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

ies :D
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

mas pravdu, tu je to spravne: https://www.youtube.com/watch?v=XntaYliBlI0
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

hned je to lepsie. kto to kedy videl raketu, ktora by nenasavala dym?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Povysávala, upratala za sebou.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Wow, to len ukazuje, ako perfektne zvladlito pristatie. Nebyt dymu, tak to vyzera ako normalny start.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

muška boduje. super
to boli fukoty!

Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

tak najprv sa znizi cena jedneho startu z mnohych milionov na niekolko stotisic, co je min 10-nasobok, ale pokojne aj 20-30-nasobok, t.j. na 10-5-3% povodnej sumy a tu v zavere sa dozvieme ze zo 62 na 41 milionov, teda na 70% povodnej sumy

si pripadam jak v diskusii politikov ohanajucich sa ciselnymi udajmi o nezamestnanosti alebo priemernej mzde alebo jak pri zlavach na alze
Odpovedať Známka: 0.3 Hodnotiť:
 

Problem je v Tebe. Pochop rozdiel medzi cenou startu a cenou prveho stupna. To, ze netreba prvy stupen znovu vyrabat, ale len natankovat teoreticky znamena ist z milionov na stotisice, ale len pri prvom stupni. Ale cena startu je aj o vyrobe dalsich stupnov, nakladoch na zamestnancov, prenajom startovacieho komplexu, zisku a pod.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

treba čítať viac než len nadpisy bulvárnych článkov. Elon hovoril o cca 7 mil. za štart keď bude plná rapid reusabíity, tj vrátane druhého stage-u a keď to budú mať tak vymakané, že po pristání doplnia palivo a idú znova. Od toho sme ešte ďaleko, zatiaľ máme prvé lastovičky, ktoré budú predávať po 40 mil. Keď sa to naučia robiť lepšie, rýchlejšie, spoľahlivejšie a aj s druhým stage-om, cena môže klesnúť na 7 mil. btw 200 000 stojí palivo
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Ale dovtedy ti nezaskodi pozriet si anglicko-slovensky slovnik, aby si vedel, o com presne hovoris.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Potom uz len nejake menej toxicke palivo by to chcelo, lebo ked s tym budu lietatat takto casto...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Parada. Velmi pekne.
Aj ked vyzera to ze staci vacsia vlna v kombinacii s vetrom a ta raketa to neustoji. Ale asi par minut po pristati ju vedia nejako pevne ukotvit.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

tebe asi nehovori nic predpoved pocasia, keby neboli vhodne podmienky na start a pristatie, let by sa odlozil
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Nikdy nemozes vylucit nejaku nahlu chvilkovu zmenu alebo silu vetra. A teda ta raketa po pristati nevyzera zeby potrebovala vela na prevratenie, trosku vacsi vlna zhodna s vetrom(vo videu sa ta losina celkom dost kyvla) plus nejaky chvilkove zvysenie rychlsti vetra(stava sa bezne) a sup raketa je vo vode. Velky vplyv ma este tazisko rakety.
Tak ci tak verim ze to maju prepocitane, a ze s nou tak lahko mierne rychlejsi vietor nepohne.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ťažisko je veľmi nízko, keďže je to kovová prázdna trubica s ťažkými motormi naspodku, čiže je to stabilnejšie, ako by si čakal. Avšak silné vlny by ho samozrejme mohli prevrátiť, čiže po pristátí ju samozrejme upevnia pre prípad zhoršenia počasia
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Predpoved pocasia.LOOOOOOOOOOOOOL....
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

no predpoved od odborne namakanych superintelektualov, rozhodne nie je to iste ako predpoved od dura mokreho
Odpovedať Hodnotiť:
 

podla mna len rychlo dotankuju, nahadzu veci a hned to aj leti hore.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

no ak bude na mori burka tak neviem ako to vyriesia lebo sa mi velmi nezda ze pri vlnach by sa raketa udrzala stabilne a nie to este aj dobre pristat
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

riesis blbosti..
aj kamion prevrati vietor, no predsa ich je plno na cestach
who cares ?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To je práve tá irónia. Raketa úspešne pristane na plošine a rozbije sa až pri návrate do prístavu :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

podla mna az v tom kamione, co ju bude prevazat, ked sa prevrati kvoli vetru
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/h5q
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

no a teraz mam chut si zahrat q3 osp :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

ci to ma naozaj take opodstatnenie pristavat na lodiach a nie len klasicky na pevnine. namiesto toho aby zdokonalovali pristavanie na pevnine, tak to rozdelili na pristavanie na pevnine a na pristavanie na vode. je to sice efektne v marketingu ale velky vyznam to asi nema. ved to len softver musia ako skomplikovat aby bral pri pristavani do uvahy aj pohyb lode do vsetkych smerov.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

raketove palivo (rest. uzitkova hmotnosť rakety) je drahsie ako software
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Nie raketove palivo, ale raketa (1. stupen) samotny je to co chceme zachranit. Nie je moc efektivne zahodit pri kazdom vermirnom lete 1. stupen do mora. $60M len tak poslat na dno mora je moc na na Muskovu penazenku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ked to jebne, tak je jedno ci to jebne na mori, alebo na susi. znova to uz nepouzijes a na susi to moze sposobit viac skody + musis celu plochu vypratat, kym tam moze znova nieco pristavat. na mori len odparkujes novu lod.

a ako bolo spominane, aj palivo hra velku rolu, plus vratit raketu spat nad sus je velmi komplikovane a je tam vela priestoru pre chyby.

a tiez potrebujes obrovsku neobyvanu oblast pod navratovou cestou aby ak sa to poserie a jebne to, tak to nejeblo niekomu na zahradu. nad morom s tym problem nemas.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Dovody pristavania na plosine su energeticke. Navrat na miesto startu vyzaduje vela paliva, ktore zostava v dostatocnom mnozstve len po vyneseni velmi malych nakladov - okolo 1/10 max. nosnej kapacity. Treba si uvedomit, ze sa startuje z Floridy smerom na vychod nad more. Raketa startuje sice kolmo, ale nasledne sa zacina stacat horizontalne. Prvy stupen o ktory ide, sa dostane do vysky cca. 200km a vzdialenosti cca. tiez podobnej. A tam nan caka plosina. Cize pristavanim na plosine sa usetri palivo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Cize jednoducho povedane - pokrok sa nekona, len dokazali usetrit palivo pri pristavani.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

Ak toto nie je pokrok, tak uz neviem.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Zjavne nevies. Pokrok by bol, keby zlepsili energeticku narocnost vynasania hore alebo pristavania, a nie klamanim fintou cez balisticku drahu rakety. Je to to iste, ako ked prehlasis za pokrok to, ze mobil vydrzi na bateriu dlhsie, lebo vypina displej uz po 5 sekundach bez pouzivania. To nie je pokrok, to je oj*b.
Odpovedať Známka: -8.5 Hodnotiť:
 

Pokrok v tomto pripada je autonomne pristatie.
Ktora raketa za poslednych 60 rokov sama pristala naspat.
reps. Jej prvy stupen.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kedysi existovala taká hra: Pristátie na mesiaci s raketou. Bola dosť náročná.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

a to bolo ešte veľmi jednoduché; žiadna atmosféra, ktorej môžeš zhorieť, žiadny vietor, slabá gravitácia, ľahká loď, kopa paliva, nemusíš sa trafiť presne na pár metrov
Odpovedať Hodnotiť:
 

A keď sa rozfofruje palivo, tak potom nie je na cestu späť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ojeb je skôr to, že také tupelá, ako si ty, matka príroda vôbec dopustila.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ojeb je skôr to, že osly sú preto, že na ostrenie tupých kôs treba osly.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

na dnesnej technologii ziadny pokrok uz nebude. Si zober ako ked sa Amundsen vybral na Juzny pol. Tak na zaciatku cesty musel so sebou brat zradlo pre ludi aj psov. Tolko by ale realne neuniesli, tak si zobrali dostatok psov, ze.. Toto mas podobne, ked bude uplne ine palivo = uplne ina technologia, tak dostatocnu enrgiu na unik od gravitacie Zeme ti zabezpeci cojaviem kilo paliva a nemusis so sebou brat 3000 ton paliva. Vacsina vahy co musis vyniest je palivo...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pjetro... ty si taky pokrokovy a revolucny len na diskusiach.

Volaco uz vymysli potom mudruj furt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

praveze to vobec nieje pokrok, ale iba upgrade. Pokrok boli raketoplany, pokrok bol vobec prvy krat letiet do vesmiru, pristatie na Mesiaci. Pokrok je vesmirna stanica na obeznej drahe. Ale povazovat pristatie rakety prveho stupna za pokrok? Jednie preco sa to nestalo za poslednych 80 rokov, nebolo treba setrit peniaze, inak by uz davno v ramci nejakej divizie pristatie prveho stupna v NASA spravili...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Este raz a pomaly - na palivo sere pes, dolezite je zachranit tu raketu, kde je 9 spickovych raketovych motorov v celkovej cene 60mega. Vsetky rakety do tohto dna (vratane NASA, Rusko, Cina) zahazdovali tychto 60mega do mora.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zjednodusene:
1. stupen musi vyniest hore uzitocny naklad (vratane 2. stupna) + palivo na navrat.
Cim menej paliva spotrebuje pri navrate na Zem, tym moze byt naklad vecsi. Rozdiel je niekolko ton.
Ono je dost problem najst v USA volne miesto na kozmodrom, tak, aby bolo co najblizsie k rovniku, ktore bude ploche a ludoprazdne 1000km smerom na vychod. Preto florida.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zjednodusene:
Kladenie balickov s rovnako uzitocnym nakladom, nezriedka vybavenych, niekedy oneskorenym, zapalovanim, na prahy oblubenych susedov je jasnou ukazkou prinosu pozemstanov pre sirenie humoru blizkym vesmirom, s ohromnym potencialom odhodlania jeho povysenia na medzigalakticku uroven, bez ohladu na vlastne naklady.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Ďakujem, vždy to vieš vysvetliť tak, aby som to aj ja pochopil :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sú iba dve krajiny čo dostanú ľudskú posádku na orbitu :)
USA to ešte dlho nedokáže a ani nezvládne. To by tam musel byť Kenedy II aby vyburcoval neschopákov ťahajúcich teraz za kratší koniec :) Ako vždy.
Odpovedať Známka: -8.7 Hodnotiť:
 

Po ere raketoplanov, ktore mimochodom leteli do vesmiru 120x a bez nich by neexistovala ISS v takej podobe ako dnes sa USA presmerovalo na medziplanetarne lety sond. Pozri sa kolko ma USA sond, landerov a rover po celej slnecnej sustave, kvanta, rusi ani jednu sondu ani lander ani rover. USA prenechalo taxi na ISS rusom, vyslo ich to lacnejsie a robit taxik je nezazivna rutina. Dnes je uz situacia ina a na pilotovanych letoch pracuje ako NASA (lod Orion, ktoru bude vynas SLS) tak aj sukromne spolocnosti. USA len zmenilo po raketoplanoch priority.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Ty si tiez jeden z tych, co veria, ze pristanie na Mesiaci sa natacalo v atelieroch?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pekne video. Velmi pekne video ako to pristalo na pokojnych vodach.
Co v pripade,keby boli dvojmetrove vlny. Alebo trojmetrove. Alebo patmetrove.
Alebo to sa nestava?
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Ked su v cielovej destinacii 2m vlny, tak sa odlozi start. Nabuduce pouzi tu vec na krku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurat ze kapodaster meni vlnovu dlzku a vyska sa meni na opacnej strane struny, cim dlzka trvania odkladu startu indikuje nutne iba umyslom kvantifikovatelnu zmenu intenzity.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Uz samotny start rakety je podmieneny vhodnymi poveternostnymi podmienkami, tie sice mozu byt o niekolko sto km ine (kde je plosina), ale zvacsa sa pri zlom pocasi ani nestartuje. Takze ako niekto spominal, skuma sa pocasie. Vacsina letov ma velke pripadne hned na dalsi den opakovane startovacie okna, takze problem posunut start nie je. Vynimkou su len lety daleko (Mars a dalej), kde je vela faktorov (blizkost planety sa meni, pouzivaju sa gravitacne praky atd.), vtedy je startovacie okno napr. raz za dva roky.

A nemusi to byt len pocasie, niekedy sa start odlozi len preto, ze v pripadnej dopadovej oblasti sa zatula nejaka lod a musi sa cakat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

alebo sestmetrove
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo sedem?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Teda neviem, ci si slepy, ale tie vlny, co su tam maju tak cca 2-3 metre.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

toto maju rusi davno a vymakanejse.

jpeg.cz/images/2016/04/08/2o1OF.gif
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Otevřu článek a typická Muskova fotka nikde... :(
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nevie mam taky pocit,ze su lepsi ako Nasa ci?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ved pracuju pre NASA. Vyhrali kondrakt v hodnete par miliard USD
Odpovedať Hodnotiť:
 

a este k tomu aj kontrakt
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár