neprihlásený Sobota, 27. júla 2024, dnes má meniny Božena
Moderné vlakové vozne výrazne tlmia mobilný signál, zistilo detailné meranie

Značky: dopravamobilní operátori

DSL.sk, 20.4.2016


Moderné osobné vlakové vozne výrazne tlmia mobilný signál a to v niektorých prípadoch až do takej miery, že pre zabezpečenie dostatočnej úrovne signálu aj v oblastiach s dobrým vonkajším pokrytím sú potrebné vo vnútri vozňov opakovače signálu, pikobunky alebo WiFi pre zabezpečenie konektivity.

Vo svojom detailnom meraní vo februári a marci to zistil Český telekomunikačný úrad.

Ten testoval útlm signálu v deviatich najpoužívanejších typoch vozňov v Českej republike, z toho osem malo otvorené priestory a jeden bol delený do kupé.

Za týmto účelom používal generátor signálu Anritsu MG3710A a anténu R&S HL040 a príjem realizoval anténou Delock 88451 a analyzátorom spektra R&S FSP40.

Signál bol meraný v pásmach 800 MHz, 900 MHz a 1800 MHz používaných pre LTE mimo miest, pričom vysielač s EIRP výkonom 2 W bol umiestnený cca 50 m od vozňa. ČTÚ meral silu signálu v tesnej blízkosti vozňa a v piatich bodoch v jeho vnútri.


Ilustračný obrázok merania signálu vo vlakoch, kliknite pre zväčšenie (foto: ČTÚ)



Merania preukázali veľmi výrazné zníženie úrovne signálu vo vnútri vozňov, ktoré u mnohých moderných vozňov dosahovalo na jednotlivých pásmach 20 dB alebo dokonca viac. Vo vozni Bmz241 s kupé útlm podľa frekvencie dosahoval až 35 až 45 dB.

Útlm 20 dB pritom znamená stonásobné zoslabenie výkonu signálu, 40 dB desaťtisícnásobné zoslabenie. 20 dB útlm má tak rovnaký efekt ako keby sa užívateľ nachádzal 10-krát ďalej od základňovej stanice ako sa nachádza.

Ak je tak mimo vozňa dostatočná ale hraničná úroveň signálu podľa príslušných predpisov pre klasifikovanie oblasti za pokrytú, vo vnútri vozňov podľa ČTÚ pokrytie nebude. Či mal ČTÚ na mysli splnenie úrovne potrebnej pre vonkajšie alebo vnútorné pokrytie nešpecifikuje.

Zodpovedné za útlm v nových respektíve zmodernizovaných modeloch vozňov sú podľa záverov ČTÚ zrejme najmä konštrukcia a materiály vozňov a oproti starším typom najmä materiály okien.

V mnohých prípadoch je podľa záverov ČTÚ možné zabezpečiť dostatočnú úroveň signálu len inštalovaním opakovačov GSM signálu / pikobuniek vo vnútri vozňov, respektíve alternatívne zabezpečiť dostupnosť internetovej konektivity pomocou WiFi s príjmom mobilného signálu cez externú anténu.


Nameraný útlm v jednotlivých typoch vozňov, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: ČTÚ)



ČTÚ test realizoval v rámci komplexnejšieho testu úrovne mobilného signálu pri cestovaní vlakmi, pričom aktuálne realizuje druhú fázu v podobe merania úrovne signálu na jednotlivých trasách.

Testované vozne sú väčšinou modelmi vyrobenými alebo zmodernizovanými na objednávku Českých dráh a priamo rovnaké modely sa na Slovensku nepoužívajú. Niektoré na Slovensku používané modely majú ale rovnakého výrobcu ako niektoré z testovaných modelov a celkovo pre používanie podobných technológií sa dajú u viacerých vozňov očakávať podobné výsledky.


      Zdieľaj na Twitteri


Všimli ste si výrazné zníženie úrovne signálu vo vlaku, v porovnaní so signálom v rovnakom mieste ale mimo vlaku? (hlasov: 166)

Áno      81%
Nie      19%


Najnovšie články:

Po týždni od globálneho IT incidentu je online 97% z postihnutých počítačov s CrowdStrike
Uvedené ďalšie SSD pre PCI Express 5.0 s iným radičom ako doterajšie
Vydaný Linux Mint 22 postavený na novom Ubuntu
Úrady povolili SpaceX opäť lietať, zverejnila detaily príčiny zlyhania Falcon 9
České mesto zavádza prísny zákaz mobilov v školách, žiaci ich nebudú môcť ani mať pri sebe
Linux Mint 22 postavený na novom Ubuntu dokončený, oficiálne bude vydaný tento týždeň
AMD má problém s kvalitou Ryzenov 9000, sťahuje ich od distribútorov a posúva uvedenie
CrowdStrike partnerom za globálny IT incident zrejme poslala 10-dolárový darčekový kupón
V novom Linuxe výrazne zrýchli šifrovanie použité v TLS
CrowdStrike poskytla nové technické detaily k príčine BSoD, šéfa si predvolal Kongres USA


Diskusia:
                               
 

Ani jeden moderný vozeň patriaci ZSSK nemá Českého výrobcu, všetky sú robené v ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava. Zato veľa z menovaných vozňov ČD sú robené v Trnave podľa rovnakého projektu ako boli predtím robené pre ČD.
Jedine jednotky 671 sú vyrobené v ČR (niektoré aj v ŽOS Trnava).
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

1. a 2. sú v podstate rovnaké časti jednotky, líšia sa iba v usporiadaný - Škoda Vagónka Ostrava
3. - poľský zmätok - výrobca Pesa Bydgoszcz SA
4. - Škoda Pars Šumperk
5. - Siemens Rakúsko
6. - Škoda Vagónka Ostrava
7. - Siemens SKV Praha
8. - Alstom Taliansko
9. - Škoda Pars Šumperk / ŽOS Trnava
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

ad. 3 - je to naozaj zmätok? Viezol si sa s tým? Podľa mňa je to lepšie, ako slovenský nepodarok 861.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Ja si hlavne pamätám aké s nim boli problémy, ako ho dosť dlhú dobu nechcel schváliť drážni úrad do prevádzky.

To, že je toto zmetok ešte nevylučuje, že 861 nieje horší, osobne som v 861 ešte nešiel, iba som si ju prebehol na výstave.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

nie su to nahodou supravy pre CR, ktore odmietli prevziat? Tak sa predali nam?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nie niesú, tieto boli vyrobené originál pre ZSSK, od tých pre ČD sa podstatne líšia, už len v tom, že tie slovenské majú 2 trakčné trafá, pokiaľ tie pre ČD nemajú žiadne. Ono na 3kV JS ich ani nepotrebujú.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

jaaa sa vacsinou bezne nevyskytujem mimo vlaku v miestach, kde sa bezne vyskytujem vo vlaku. ta anketa je cudna... zvlast ked uvazime, ze vlakom nechodim.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Ty nenastupujes do vlaku na stanici ? ... Este ked jazdilo IC, tak stacilo nastupit a uz bolo vidiet na mobile, ze sa mu to moc nepaci. Ked som trasu Ke->Ba siel IC, tak vacsinu casu som bol offline. Ta ista trasa v "starom" RJ a signal bol ok. Takze v ankete som dal ano ...
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

A iny zase vidia travu rast.
Odpovedať Známka: -3.7 Hodnotiť:
 

Vlak nechodi
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vo vagónoch nie je signál? výborne, páči sa mi to :)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ale je, len redsi, takze vsetky palicky naraz bezny telefon nezachyti, len vacsi tablet.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

aj mne :)
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Na to nepotrebujem meranie CTU.. Viem o tom dávno. Take Vrútky to ne úplne des.. Niekedy ani 2G sieť.. Mam Telekom a druhý Orange, ten ma signál jednoznačne lepší.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

takze zahada (ne)pokrytia trati vlakov na slovensku signalom je vyriesena?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

volakedy mali mobilne telefony taku paradnu ficuru, na ktoru sa uz davno zabudlo. paradnu antenu!
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ale aj tak si v horách tiež chytil hovno a nie signál. Tak istom ako s tými dnešnými "šitmi", tak aj so starými "tehlami".
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

akurat, ze teraz mam problem chytit signal aj v kuchyni - a nie, nie na jednom smartfone, na vsetkych. ked tu istu kartu vrazim do starej tehly s antenou, nie je najmensi problem.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Aha tak asi sú modely čo majú kvalitný príjem no. Stáva sa.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Jasne, ze su. Kazdy mobil je parametrovo iny... a ze som ich mal desiatky. Chlapec sa moc nevyzna, mozno ma iphoncek s bumperom, alebo bez :)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tiež bývajú veľmi dobré wifi antény. Pri wifi modeme polovičný signál a ešte sa odpojí. To som mal nejaký wtf samsung. To som nepochopil.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

aspoň sa budú mať na čo operátori vyhovárať, keď vlak prejde kilometer za mesto a už mi nenačíta ani dsl.sk
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

prosim ta pekne krasne, dsl.sk ti musi nacitat aj bez signalu. to je datovo tak neuveritelne nenarocna stranka, ze to nacita snad tak nejak intuitivne...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

tak to asi často vlakom nechodíš
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Pravda. :D DSL.sk je moja najnavštevovanejšia stránka. Používam napríklad na testovanie pripojenia, prihlásenie na školskú wifi... :P

(A odmenou za dlhoročnú návštevnosť a klikanie na reklamy mi je IP ban ^_^)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jeden postovy holub prenesie vsetky pakety potrebne na nacitanie dsl
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale pomaly vymyslia aj návlek na gule.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Navleky na gule existuju davno len som este nevidel olovenne :)

inak existuje aj usmernovat prudu tekutiny "Penis Plug"
Mozes si vybrat ak potom tuzis
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A slipy su co podla teba?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Noo, ale specialisti mohli vyskusat este GPS v tych novych dvojposchodovych osobakoch, kedze uroven signalu je omnoho nizsia nez gsm... Stare ostate, rozpadajuce sa vozne no problem, ale tieto nove - navigacia mi vo vlaku uz dlho nesla! A to je uz par rokov. Mozno nejake olovenne, pokovovane skla alebo co... A kvalitu rozvodnej siete 230V uz ani neriesim (na niektorych mobiloch mi nefungoval po pripojeni nabijacku vo vlaku dotyk!)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Poschodák sa skrýva pod číslom 6. Osobne v nom s navigáciou nemám problém, ale nesmiem byť hore, tam je menším problémom tých 25kV meter nad hlavou. Inak neviem na čo je komu v nom navigácia, alebo internet ked oboje má vstavané.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

No napríklad často chodím vlakom (ale aj autom) na predtým nenavštívené miesta, niekedy hodinu, dve... vo vlaku pol hodinu pred vystúpením zapnem GPS aby som po vystúpení z vlaku mal fixnutý signál a môhol ísť, ale v 6) proste GPS nechytíš, overené viacerymi mobilmi. Naproti tomu autá, autobusy... žiadny problém
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne chytilio GPS v pohode, ale je pravda, ze to bol stary osobak. Chcel som vediet rychlost, akou sa taka masina hybe.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja práveže mám overené, že ho chytím a nie raz, kedysi som sa hrával s porovnávaním rýchlosti na mobile a na infosystéme. Možno je to aj pretože môj mobil má viacero navigačných systémov nie len GPS.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Som myslel, že to je známe už veľmi dlho, aspoň ja o tom viem aspoň šesť rokov. Mobilný signál ma síce nikdy až tak netrápil, ale v tých nových vozňoch sa vôbec nedá chytiť GPS signál, okná v sebe majú fóliu alebo nejaké také svinstvo.

Staré rýchlikové vozne Beery a Regiojet s tým problém nemajú, rovnako niektoré Bmeery. Bmpeery a Bpeery bez šance, a čo som išiel v Rakúsku a Slovinsku v nejakom divnom vozni, tiež nič.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Viac ma zaujalo, že obdobnú správu si opäť prečítame vďaka zahraničiu.
Gratulujem a závidím čechom ich proaktívnych úradníkov.
Na Slovensku ako vždy sedia v klimatizovanej kancelárii a tešia sa, že automat na kávu funguje a plat ide.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mali by opakovat meranie. Ja si myslim, ze v tom vlaku boli trojclenne kotlebovske "ochranky" a svojimi nalestenymi holymi hlavami rusili signal
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Neser!
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

takze piko bunky su vo vlakoch, konecne viem kam ist nakupovat
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Kosicke vlaky uz maju v sebe pikobunky nejaky ten rok... Len tam tak lezia a smrdia
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...hajzle umyli :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Teraz musia vykazat kotleby z vlakov. Nebudu mat ako privolat pandúre
Odpovedať Hodnotiť:
 

Su zadarmo, tak sa nemozete stazovat. A vobec fico nie je zdravy, teraz vsetko stoji.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár