neprihlásený Sobota, 15. júna 2024, dnes má meniny Vít
NASA si objednala dvakrát lepší elektrický vesmírny pohon

Značky: NASAnové technológievesmír

DSL.sk, 22.4.2016


Americká vesmírna agentúra NASA zadala kontrakt na výrobu iónového motora pre vesmírny pohon, ktorý bude viac ako dvakrát výkonnejší ako súčasné motory na elektrický pohon.

NASA to oznámila tento týždeň.

Pohon rakiet a vesmírnych lodí je v súčasnosti založený na dosiahnutí zmeny ich hybnosti vďaka vypúšťaniu akcelerovaného paliva respektíve jeho splodín. Väčšinovo používané chemické motory využívajú palivo, ktoré získava rýchlosť vďaka chemickej reakcii, u rakiet väčšinou horením.

Už desiatky rokov sa ale testuje a už aj využíva aj iný princíp, princíp iónových elektrických motorov. V tých sú z lodi alebo napríklad satelitov vystreľované elektricky urýchlené atómy paliva. Tieto motory majú veľmi nízky ťah a na vyššiu rýchlosť tak musia zrýchľovať oveľa dlhšie, oproti chemickým motorom sú ale výrazne efektívnejšie v pomere celkového dodaného impulzu a hmotnosti použitého paliva. Pri rovnakej hmotnosti lode je ju tak možné urýchliť na výrazne vyššiu rýchlosť ale za výrazne dlhší čas.

Samozrejme je tiež vyžadovaný zdroj elektrickej energie, ktorým sú často solárne fotovoltaické panely.

Často používaným prvkom v týchto motoroch je vzácny plyn xenón, ktorý je v takomto motore najskôr ionizovaný, následne urýchlený elektrickým poľom na extrémnu rýchlosť a pre zachovanie náboja lode pri vyletovaní opäť elektricky neutralizovaný. Takýto typ pohonu NASA používa napríklad u jej sondy Dawn vypustenej v roku 2007.




Prototyp 12.5-kW Hallovho motora vyrobeného NASA, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA)



V rámci projektu Advanced Electric Propulsion System, AEPS, vylepšenia tohto typu pohonu NASA teraz zadala trojročný kontrakt za 67 miliónov dolárov spoločnosti Aerojet Rocketdyne na vyrobenie iónového elektrického motora s vyšším výkonom ako mali doterajšie. Ich ťah má byť viac ako dvakrát vyšší ako ťah doterajších elektrických motorov a efektívnosť oproti chemickým motorom vyššia 10-krát.

Motor má byť evidentne typu tzv. Hallovho motora, ktorého prototyp s výkonom 12.5 kW zostrojila NASA a ktorý môže byť použitý pri výrobe objednaného motora ako referenčný model.

NASA presné parametre objednaného motora v oznámení nešpecifikuje, motory z projektu AEPS majú byť ale použité v misii pritiahnutia asteroidu na obežnú dráhu Mesiaca a u tých avizuje použitie solárnych panelov s výkonom 50 kW a viacerých motorov s celkovým výkonom 40 kW. Takéto motory zároveň podľa NASA umožňujú urýchľovať atómy xenónu na 29 tisíc km/s, teda takmer desatinu rýchlosti svetla.

Vyrobený motor má byť použitý na testovanie a vyhodnotenie tohto motora pred jeho výrobou pre reálne použitie vo vesmíre. Kontrakt zároveň ale zahŕňa opciu, pri uplatnení ktorej Aerojet Rocketdyne následne vyrobí aj štyri kusy motora určené už pre použitie vo vesmírnych lodiach.

Aerojet Rocketdyne okrem toho pre NASA už na základe kontraktu z februára vyvíja aj testovací prototyp s výkonom až 100 kW, schopný aj konfigurácie s výkonom 250 kW. Ten ale samozrejme zďaleka nie je v produkčnej fáze ako práve objednaný motor.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Po vyradení ČT Sportu majú operátori blokovať aj ČT 2
Western Digital ohlásil 256 GB čip flash pamäte
NASA po poškodení pamäte obnovila kompletnú funkčnosť sondy Voyager 1
Slovenská sporiteľňa bude mať opäť veľkú odstávku služieb, netypicky cez deň
Hodnota Raspberry Pi po vstupe na burzu prekročila miliardu
Po ARM notebookoch prichádza aj výkonnejší RISC-V notebook
Podpora predposlednej verzie Windows 10 definitívne skončila
Satelitné dáta ukázali anomálie už 19 dní pred ničivým tureckým zemetrasením
YouTube testuje vkladanie reklám priamo do videí na serveroch
Čoskoro majú prísť lacnejšie SSD pre PCI Express 5.0, demonštrovaný prototyp


Diskusia:
                               
 

Aerojet Cyberdyne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V dnešnej dobe v podstate nieje problem niecčo vymyslieť stačia peniaze skupinu ludi čo sa tomu rozumeju a čas
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Nie je to princíp riešenia každého problému, vždy a všade?
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Takze v podstate bez penazi nie je mozne najst riesenie alebo vymysliet problem?
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Reagovali ste na mňa, ale bohužiaľ nerozumiem Vašej otázke.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Fx
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

FXKV 160 ?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To je v poriadku, to je len miestny idiot... Odvráťte zrak a pokračujte.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Pre zachovanie aspon zdanlivej nestrannosti hodnotenia je vsak zaroven potrebne dodat, ze moznosti postupu do vyssej ligy su, vzhladom ku kvalite miestnej konkurencie, znacnou vyzvou, vyzadujucou obrovsku dusevnu silu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

máš pravdu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nazdar mafstory

Odpovedať Hodnotiť:
 

čo je?... mám moc účtovníctva,
Milanko
Odpovedať Hodnotiť:
 

Uveď aspoň jeden racionálny podklad k tomu "vymyslieť problém".
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je mozne pouzit akykolvek vlastny "racionálny podklad" a najst suvis.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

no pokiaľ strávený čas nad problémom hodnotíš ako prácu, kde samozrejme prináleží mzda, tak nie, bez peniazí nevymyslíš nič.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kedysi za starých dobrých čias peniaze neboli :)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Bol iba veľký kancel, a platilo sa tak, ze si z PDA cez wifi vytlačil ďakovný list, a potom si už len prišiel po hotový papier.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

však sa vtedy aj hovno vymyslelo :)
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

a Apple si ho hned patentovalo
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a hned nim aj za patent zaplatilo
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

strucne a vystizne
http://dopice.sk/hfb
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vyzerá to brutálne.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Držím palce!
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

ale ionové motory na Wiki uvádzajú výstup iba do cca. 50km/sec
neviem čo to bude za mašina s 29 kkm/sec ale ozaj brutal force to musí byť
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/hem
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

je to blbosť, 29000 km/s by znamenalo 10000-krát lepšiu účinnosť ako chemické motory a sondy by sa bez problémov mohli vydať na medzihviezdne lety.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

..ale ani v_{eff} 29000 km/s ti nepomôže dostať sa ku hviezdam, pokiaľ nemáš zdroj energie. Solárne panely ako-tak rozumne fungujú iba veľmi blízko ku Slnku (povedzme 10 AU aj pri hypotetickej 100% účinnosti, kým ich nebudeme vedieť robiť ultraľahké), RTG zdroje sú na toto beznádejné a ťažké. Jedine ak poslať celý reaktor, potom to bude mať aký-taký ťah aj ďaleko :-)

Skôr mi príde rozumné využiť Oberthov efekt -- poslať sondu blízko k Slnku (na toto je takýto pohon ideálny), tam rozvinúť panely a zapnúť takýto elektrický pohon s pomerne veľkým ťahom (energie by tam bolo až-až). A potom pekne po hybperbole, kam len chceme.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/hen
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Boha to ešte niekto číta wikipediu? Zmeska fám, neprávd, poloprávd, zavádzajúcich info... písaná hocikým. Radšej Nový čas pre ženy.

Toľko chujovín čo som za tie roky na wiki prečítal... Ďakujem, radšej knihu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kontrakt zároveň ale zahŕňa opciu, pri uplatnení ktorej Aerojet Rocketdyne následne vyrobí aj štyri kusy motora určené už pre použitie vo vesmírnych lodiach.

Opcia asi nebude Slovenske slovo.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

to je preklep, malo tam byť slovo "opica"...
Že ti to nedošlo. :P
Odpovedať Hodnotiť:
 

opcia je cudzie slovo bezne vyuzivane v slovenskom jazyku, najme pri zmluvnych vztahoch ako buduci narok uplatnitelny v zasde po splneni nejakych podmienok alebo po uplynuti casu
Odpovedať Hodnotiť:
 

kED ta lodka pojde 0.5 rychlosti svetla, pre nich cas bude pomalsi ako a zemi? ci ako?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len pre nás bratm. Ale je to relatívne...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi o 15%.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár