neprihlásený Utorok, 28. novembra 2023, dnes má meniny Henrieta
Solárne lietadlo obletelo Zem, trvalo mu to 23 dní alebo 16 mesiacov

Značky: fotovoltaikalietanienové technológiezaujímavosti

DSL.sk, 26.7.2016


Solárne napájané lietadlo Solar Impulse 2 dnes úspešne dokončilo oblet celej planéty, keď v noci o 2:05 stredoeurópskeho letného času pristálo v Abu Dabí.

Dokončilo tak oblet Zeme, ktorý odštartoval z toho istého miesta 9. marca 2015 a trval celkovo viac ako 16 mesiacov.

Oblet bol rozdelený na celkom 17 samostatných etáp a čistého času lietadlo letelo 558 hodín a 6 minút, cca 23 a štvrť dňa. Preletelo pri tom 43 041 km, jeho priemerná rýchlosť tak bola cca 77 km / h.

Oblet sprevádzali okrem iného aj rozličné propagačné akcie, ani teoreticky technicky by ho ale nebolo možné uskutočniť na jeden krát. Okrem iného aby dokázalo byť lietadlo sebestačné, vyžaduje podľa dostupných informácií totiž ideálne počasie. Viackrát tak napríklad museli byť odlety kvôli zlému počasiu odložené.

Lietadlo podľa informácií tvorcov pri svojom lete vygenerovalo a cca spotrebovalo 11 655 kWh elektrickej energie vyrobenej zo solárnej energie.


Foto z poslednej etapy letu nad púšťou, kliknite pre zväčšenie (foto: Solar Impulse)



Solar Impulse 2, alebo tiež HB-SIB, má rozpätie krídiel 72 metrov a dosahuje maximálnu rýchlosť 140 km / h, bežná plánovaná priemerná rýchlosť letu bola 80 km / h a bola tak približne dosiahnutá.

Krídla sú pokryté 17248 solárnymi článkami s efektívnosťou 23% a hrúbkou iba 0.135 mm. Celková hmotnosť lietadla s telom z uhlíkových vlákien dosahuje 2.3 tony, batérie z toho tvoria cca štvrtinu. Hustota uloženej energie dosahuje 260 Wh / kg.


Dnešné nočné pristávanie v Abu Dabí (video: Solar Impulse)



Lietadlo je vybavené štyrmi motormi, z ktorých každý má výkon 17.4 koní respektíve 13 kW a efektívnosť 94%. HB-SIB počas dňa lieta vo výške 8 až 9 km, v noci klesá na nižšiu letovú výšku, minimálne 1.5 km.

Lietadlo má kabínu pre jedného pilota s objemom 3.8 metrov kubických, ktorá je projektovaná pre maximálne cca 120-hodinový let v kuse.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Telekom má pre predplatené karty 100 GB balíček za 4 eurá
Projekt tabletov pre seniorov má ďalší problém, štát zverejnil ich osobné údaje
Serverov sa predá výrazne menej, sú ale drahšie a častejšie majú akcelerátory
V Česku sa sporia, či zrušiť z občianskych preukazov rodné čísla
Chyba v OpenZFS je komplikovanejšia, poškodzovanie dát stále nie je opravené
EÚ chce stále prehliadačom nanútiť vlastné koreňové certifikáty, odborníci opäť protestujú
Synology opravila chyby v kamerách a routeroch, aktualizujte
Počet nových elektromobilov v EÚ narástol o 53%, na Slovensku o 72%
Markíza dosiahla svoje požiadavky, pri objednaní platených TV bude povinná aj Markíza
LibreOffice znovu sprístupnil Android verziu


Diskusia:
                               
 

sak to dam na bycikly richlejsie
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Najprv dochodit zakladnu skolu, potom lietat na solarnom lietadle kolega.
Odpovedať Známka: 6.3 Hodnotiť:
 

Posielam bycikel... :D
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

Posielam ypsilón.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

y je čechizmus,
Nechceš nás rovno madarizovať?
Odpovedať Známka: -8.8 Hodnotiť:
 

Y vymyslel pro-slovensky neo-gramaticky nacista Martin Hatala,aby mohol buzerovat aj stovky rokov po smrti.

Martin Hatala
drzitel ceny Troll of Century a Kalinakovej trofeje
Odpovedať Známka: 3.6 Hodnotiť:
 

Hattala, ked uz chces poucovat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dyky.. oprava
Posyelam bycykel
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

ja posielam picygel
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

jaky gel ?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Vagiclean bez cenovky
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

komenty su dnes riadne o ho*ne. tusi niekto aky prinos ma tento let? okrem toho, ze si mozme povedat, ze to je mozne
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Napr. bol vymysleny solarny panel s hrubkou iba 0.135mm.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Pričom z podstaty dôkazu pozitrónovej inkarcerácie je úplne evidentné, že bez letu by bola minimálne 0.137mm.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

super </irony>
Odpovedať Hodnotiť:
 

Až teraz som si všimol.Nevie náhodou niekto,že aké firmy vyrobili technológie do tohto lietadielka na baterky?Mal som šťastie sa oboznámiť s "ťiechnikou" od ABB a musím povedať,že majú kvalitné riešenia.Len tá cena..A tie ich staré hydraulické roboty,čistá krása :)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Tych 43000km sa pocita ako by na povrchu planety ci v letovej vyske?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako by naozaj
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ci na povrchu ci v letovej hladine 8km rozdiel na celej trase je tak 120km :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Áno.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

teoreticky technicky :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tiez mi to jeblo do oka :-D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mne to oko vipychlo
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Mna by zaujimalo ako sral, kedze letel max myslim ze tri dni. Asi do flasky nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Otvoril pumovnicu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Celkom ma prekvapuje, že tých 52 kW je schopných zdvihnúť do vzduchu 2,3 tony. Myslel som si, že na lietanie treba trocha väčšie výkony. Teda, aspoň predpokladám, že to stúpalo samé a nefungovalo to ako polovičný vetroň.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neviem ako je to u veľkých lietadlách, ale pre malé modely platí, u vrtuľových strojoch, že 1W spotrebovaného výkonu vygeneruje 5g ťahu. To znamená, že 1W udrží vo vzduchu visiet 5g. Prakticky na dopredný let bude stačiť tak polovička výkonu, t. j. 1W unesie 10g-vé lietadlo. Tak si to skús prepočítať.
PS: väčšia vrtuľa má lepšiu účinnosť, tak že skutočnému lietadlu bude stačiť menej výkonu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla rozpatia kridel to bol polovicny vetron, a ak si to videl pristavat tak sa tak aj choval.
Baterkovy pohon mozno raz bude fungovat aj v lietadlach, ale urcite nepojdu na solarny pohon, tolko energie slnko proste dodat na tak malu plochu nevie.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:

Pridať komentár