NASA zajtra vypustí nový teleskop hľadajúci planéty, má ich nájsť až 20 tisíc

Značky: NASAvesmírKeplerov teleskopTESS

DSL.sk, 15.4.2018

Americká vesmírna agentúra NASA vypustí zajtra 16. apríla miestneho času respektíve v utorok 0:32 stredoeurópskeho letného času nový teleskop TESS, ktorého úlohou bude objavovať nové planéty mimo slnečnej sústavy.

TESS, Transiting Exoplanet Survey Satellite, nahradí dosluhujúci Keplerov vesmírny teleskop a bude fungovať na rovnakom základnom princípe, detekcii zníženia intenzity hviezdy kvôli preletu planéty pred jej hviezdou z pohľadu zo Zeme.

Keplerov teleskop po pokazení zotrvačníka začal v 2014 misiu označovanú ako K2, pri ktorej sa teleskop stabilizuje aj tlakom fotónov zo Slnka a jeho presnosť je nižšia. Momentálne mu už ale dochádza palivo potrebné na natáčanie teleskopu na sledovanú časť oblohy aj natáčanie smerom na Zem pre potreby odosielania dát a v marci NASA odhadla jeho koniec do niekoľkých mesiacov, presné množstvo paliva nevie zmerať.

Keplerov teleskop objavil približne 4 500 kandidátov na exoplanéty, z ktorých 2 300 bolo už potvrdených. Ľudstvo v súčasnosti pozná celkovo približne 3 700 exoplanét.

Teleskop TESS, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA)

Misia TESS bude ale odlišná ako misia Keplerovho teleskopu. Keplerov teleskop pozoroval dlhodobo len na veľmi malú časť oblohy a vďaka dlhodobému pozorovaniu videl aj opakované prelety planét. V prípade troch pozorovaní s rovnakým odstupom išlo o kandidáta s pomerne vysokou pravdepodobnosťou, čo bolo zároveň potrebné keďže Kepler pozoroval vzdialené hviezdy a planéty ťažšie overiteľné inými metódami. Objavoval totiž planéty vzdialené 300 až 3 000 svetelných rokov.

TESS bude naopak počas dvojročnej naplánovanej misie pozorovať postupne takmer celú oblohu, cca 85%. Zameraný bude na jasnejšie hviezdy a bude detekovať planéty vo vzdialenosti 30 až 300 svetelných rokov, ktoré sa ľahšie budú overovať dodatočnými pozorovaniami. Zároveň typicky nebude detekovať viac preletov jednej planéty.

Celkovo vedci očakávajú, že by teleskop mal počas základnej dvojročnej misie detekovať až 20 tisíc exoplanét. V prípade predĺženia misie sa dá očakávať objavenie ešte vyššieho počtu.

TESS má za týmto účelom štyri veľké fotoaparáty, z ktorých každý sníma veľkú časť oblohy až 24 stupňov x 24 stupňov. K tomu každý používa štyri CCD senzory s celkovým rozlíšením 16.8 megapixelov, citlivé na pásmo 600 až 1000 nm.

Každé dve minúty bude teleskop snímkovať 15 tisíc vybraných jasnejších hviezd kategórie trpaslíkov, spolu za celú misiu to bude 200 tisíc takýchto hviezd. Každých 30 minút bude snímkovať celý sektor 24 stupňov x 96 stupňov.

Kým Keplerov teleskop obieha Slnko spolu so Zemou, TESS bude obiehať Zem po výrazne eliptickej trajektórii s najmenším priblížením 108 tisíc km a najväčšou vzdialenosťou 375 tisíc km. Doba obehu bude 13.7 dní a dáta bude posielať na Zem pri najväčšom priblížení. Rýchlosť odosielania dát v pásme Ka bude dosahovať 100 Mbps.

Solárne panely budú produkovať 400 Wattov elektrickej energie.

Teleskop s hmotnosťou 350 kg vyrobený spoločnosťou Orbital ATK vynesie na obežnú dráhu raketa Falcon 9 spoločnosti SpaceX.