neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
EÚ dovolí v lietadlách využívať 5G sieť

Značky: 5Glietanie

DSL.sk, 27.11.2022


Európska komisia aktualizuje svoje rozhodnutie o využívaní mobilných sietí na palube lietadiel v EÚ a umožní na palube využívať najnovšie 5G siete.

EK o tom informuje v tomto oznámení.

Oznámenie neuvádza detaily a nie je jasné aké frekvencie a odkedy bude možné využívať pre poskytovanie 5G sietí na palube lietadiel.

Už od roku 2008 dovoľuje EÚ aerolíniám na palube lietadiel prevádzkovať aj počas letu mobilné siete pomocou základňových staníc s malým výkonom, tzv. pikobuniek, do ktorých sa môžu pripájať mobilné zariadenia cestujúcich rovnako ako k pozemským mobilným sieťam. Po postupných úpravách legislatívy bolo doteraz dovolené poskytovanie 2G, 3G aj 4G sietí, 2G a 4G sietí v pásme 1800 MHz a 3G sietí v pásme 2100 MHz.

Aká časť lietadiel v EÚ v súčasnosti ponúka túto možnosť nie je jasné, častejšie je zrejme sprístupnenie konektivity cez WiFi. Možnosť podpory 5G sietí umožní v lietadlách poskytovať modernejšie siete s vyššími rýchlosťami, výhodou poskytovania mobilnej siete oproti WiFi je ale najmä iba možnosť volaní a SMS cez mobilnú sieť.

Lietadlo musí mať samozrejme pre poskytovanie mobilnej siete alebo WiFi zabezpečenú konektivitu typicky cez satelit. Doterajšie satelitné systémy majú typicky nízku kapacitu alebo vysokú odozvu kvôli využívaniu geostacionárnych satelitov a kľúčovejšie pre väčšiu podporu konektivity v lietadlách budú zrejme nové systémy pre poskytovanie pripojenia k Internetu z množstva satelitov na nízkych orbitách, ktoré majú vysokú kapacitu aj nízku odozvu.

Zatiaľ je jasne najďalej Starlink od SpaceX, pripravujú sa ale minimálne aj systémy Kuiper od Amazonu a OneWeb. SpaceX pre Starlink už vyniesla viac ako 3.5 tisíc satelitov a na orbite je aktuálne viac ako 3.2 tisíc satelitov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí


inzercia



Diskusia:
                               
 

To ale bude preťaženie...! ;-)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

vivat eu debilita
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

si sa opustil?
Odpovedať Známka: 1.5 Hodnotiť:
 

tvoj zaujem mi sposobuje rozkos
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Lietadlo: pristava
Mobily: dovol nám zahrat hudbu mojho ľudu!
Budiky: tancuju jako o dusu
Pilot: headbanguje do rytmu

Par heavy metal pristati neskor:
EU, surprised pikachu face: "Co sa asi mohlo stat?"
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

Prosim, mozes tie heavy metal pristatia od roku 2008 vyhladat?

Pretoze už od roku 2008 dovoľuje EÚ aerolíniám na palube lietadiel prevádzkovať aj počas letu mobilné siete ... doteraz dovolené poskytovanie 2G, 3G aj 4G sietí, 2G a 4G sietí v pásme 1800 MHz a 3G sietí v pásme 2100 MHz.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Priatelia, nerozumiem tomu.

Už pominulo to riziko pri mobilných zariadeniach, že by mohli rušiť frekvencie internej komunikácie zariadení lietadla?

Inými slovami:

Už pominulo to riziko, že by chybné/zlbnuté moduly mobilných zariadení mohli narúšať integritu komunikácie zariadení lietadla?

Chápem, že Wi-Fi, BT, 5G a podobné frekvencie nie sú natoľko silné, aby generovali výkyvy ako GSM, ale predsa len to potenciálne riziko tu je.

Bezpečnosť nadovšetko.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ono bude asi rozdiel použiť 700 MHz alebo 70 GHz...
Predpokladám, že našli frekvenciu ktorú môžu bezpečne používať a neovplyvňuje prístroje lietadla.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Tie potrebné na lietanie neovplyvňuje žiadna, ale keď sa zdrbe, tak by chýbali podklady na ukázanie prstom priekazne kamsi od seba.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

harmonická z nekvalitného vysielača
Odpovedať Hodnotiť:
 

Myslíš, že pre aerolinky je benefit z toho, že ti zapne internet vyšší ako riziko z pádu lietadla?
Už teraz je bežné, že máš na palube wifi. Takže je pravdepodobné, že si to kurva preverili či im 5G nebude niečo rušiť. Predpokladám, že počas štartu a pristátia (čo je ten najrizikovejší čas) to bude vypnuté.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Povrava sa v kuloaroch, ze davno existuje riesenie. Vola sa to Faradayova klietka. Ten, co to sformuloval vravel o tom, ze elektricky naboj sa da zviest-odtienit.
My len napada, ked voci niecomu postavis steny, ktore brania sireniu, nastane odraz. Teda, ludia, ktori ziju, pretoze su onlajn, dostavaju odrazu od stien lietadla. Priamobdo gebule. Ako kokoti. A pice. Co uz...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zodpovedny ludia by si mali sadnut do litadla a ten 5g rovno zapalit, rovnako ako to robili v anglicku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jedno z moznich rjeseni
Odpovedať Hodnotiť:
 

Býval problém, keď sa všetky kokotiny snažili pripojiť do sietí. Najmä ak Ti to prerazilo do sluchátok a nepočul si vežu ani Ježišov dvojmetrový hviezdometný kokot...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Dvojmetrovy, hvezdometny? Niekto tu ma fantazie vyplyvajuce z vysledku penis-enlargementu
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

penisus upscalingus
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Pche, ze 2008, v dubravke mali pikobunky uz v roku 2000!
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Tie pikobunky tu boli ovela skor, napoveda: "nazis on speed". Alebo, hadaj cim boli dopovani japonski soferi kamikadze...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

A teda to 5G v akých pásmach, frekvenciách??
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak máš flotilu dopravných lietadiel tak prídu technici - namontujú a nemusíš riešiť aké frekvencie.
Ak nemáš - tak máš o starosť menej ;-)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:

Pridať komentár