
neprihlásený
|
Piatok, 22. augusta 2025, dnes má meniny Tichomír |
|
SuperBowl 2005. Ktoré IT firmy si dovolili zaplatiť reklamný spot?
V noci z nedele na pondelok sa uskutočnil 39. SuperBowl - finále NFL, športu, okolo ktorého sa točia v Amerike veľké peniaze. Je to jedna z najsledovanejších udalostí v TV (130 mil divákov) a od toho sa odvíjajú aj ceny za 30 sek spot - 2,4 mil dolárov. Ktoré IT firmy mali svoju reklamu tento rok?
Patrik Horník, 8.2.2005
|
|
SuperBowl bol vždy výkladnou skriňou televíznej reklamy v USA, bolo a je otázkou prestíže mať svoj spot počas SuperBowlu. Odvíja sa to samozrejme od sledovanosti ale ruka v ruke, diváci v Spojených štátoch často oveľa pozornejšie sledujú reklamné prestávky ako samotnú hru. Nie je treba hovoriť, že všetky spoty sú nové a originálne a príslušne utajované.
Z pohľadu IT sú významnými medzníkmi dva ročníky. V roku 1984 tu mal Apple svoj spot, ktorý oznámil verejnosti, že v roku 1984 príde Macintosh, a rok 1984 už nikdy nebude takým, ako by bol bez neho. V roku 2000 patrila väčšina spotov firmám dot com, ktoré často minuli na samotný jeden spot viac ako polovicu peňazí, ktoré sa im podarilo získať od svojich investorov. Niektoré firmy a nápady, na ktorých boli založené, by sa nám dnes zdali smiešne. Doba ale bola iná, výhľady na presadenie Internetu boli iné, a pokiaľ mal kto do týchto firiem investovať, všetko bolo v poriadku.
V tomto roku jeden 30 sekundový spot stál neuveriteľných 2,4 milióna amerických dolárov. Pri predpokladanom počte oslovených ľudí 130 miliónov to ale dáva rozumných 55 halierov na človeka. Vačšinu spotov si objednal, ako inak, pivovar Anheuser-Busch.
Spoty boli väčšinou konzervatívne, po minulé roky bývali oveľa tvorivejšie. Až na jeden a ten pochádzal práve od jednej internetovej firmy. V polčase sa spievajúci Paul McCartney neobnažil, takže SuperBowl mal vcelku pokojný priebeh.
IT firmy, ktoré mali svoj spot boli tri a všetky to boli firmy v podstate internetové.
Monster.com - kontaktná databáza a trhovisko pracovných príležitostí. Pravidelný inzerent SuperBowlu už od roku 2000.
Carrierbuilder.com - rovnako ako Monster.com kontaktná databáza a trhovisko pracovných príležitostí. Táto spoločnosť mala dva spoty, obe použili ako hlavných účinkujúcich šimpanzy, obľúbenú to tému SuperBowl spotov. Carrierbuilder.com plánuje na tento rok výdaje na reklamu na úrovni 100 mil. dolárov, takže SuperBowl nejak výrazne neprehovoril do ich celkových výdajov.
GoDaddy.com - GoDaddy.com je registrátor doménových mien, pričom k nim poskytuje aj webhosting a ďaľšie pridružené služby, najnovšie aj SSL certifikáty pre web servery so svojou certifikačnou agentúrou Starfield Technologies. GoDaddy.com zožal značnú dávku kritiky niektorých analytikov za to, že jeho voľba investovať takéto prostriedky veľmi pripomína dot com éru a jeho spot sa minie účinkom. A to ešte nevedeli, čo to bude za spot. Išlo v značnej miere o paródiu práve polčasovej prestávky z minulého SuperBowlu, keď tentokrát opäť sporo odetá dievčina mala nehodu, ktorej ale zábranila sa vyvinúť do dôsledkov. V konzervatívnej Amerike bol spot prijatý veľmi vlažne.
Znamená to, že tieto 3 firmy sú perspektívnymi firmami IT na najbližšie obdobie podobne ako Apple v 1984 alebo sú to práve tie firmy, ktoré zbytočne vyhodili peniaze ako dot com firmy v 2000? Pravdepodobne ani jedno, ani druhé, znamená to len tolko, že skutočne veľké a významné IT firmy nepovažujú spot v SuperBowle za zaujímavý.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cestovateľ v čase
Od: xixo
|
Pridané:
12.3.2025 13:34
Prvý!
|
Pridať komentár
|
|
|
|