neprihlásený Piatok, 14. novembra 2025, dnes má meniny Irma
Rozhovor: Martin Kováč zo Zoohoo.sk

Prinášame Vám rozhovor s pánom Martinom Kováčom, zástupcom prevádzkovateľa čisto fulltextového vyhľadávača Zoohoo.sk, využívajúceho technológiu Jyxa. Zaujíma Vás nakoľko je Zoohoo na Slovensku používaný, čo najčastejšie hľadajú jeho užívatelia, ktorú jeho farebnú mutáciu obľubujú najviac, ako vidí jeho prevádzkovateľ perspektívu fulltextového vyhľadávania na Slovensku, ako vyznieva porovnanie Zoohoo.sk a Zoohoo.cz, ako vzniklo meno vyhľadávača Zoohoo a aké plány má so Zoohoo jeho prevádzkovateľ?

Patrik Horník, 23.2.2005


Dobry deň pán Kováč.

Pekný deň prajem všetkým čitateľom DSL.sk.

Ste predstaviteľom firmy ETARGET, a.s., ktorá prevádzkuje na Slovensku okrem iného fulltextový vyhľadávač Zoohoo.sk. Môžete nám priblížiť aktivity Vašej firmy na poli Internetu na Slovensku?

ETARGET a.s. je dodávateľom cielenej internetovej reklamy. Svojim klientom poskytuje možnosť zobrazovania svojho odkazu v sieti 25 partnerských informačných a vyhľadávacích portálov.

Prvotným podnetom na vznik tohto rozhovoru bolo zistenie, že na webstránke výhľadávača Zoohoo.sk sa nie je možné dopátrať k jeho prevádzkovateľovi - jediným identifikovateľným je Jyxo, ktoré ale "len" poskytuje technológiu. V každom prípade Zoohoo je iste hodnotný a zaujímavý projekt. Prečo sa ale nie je možné dopátrať na webstránke k poskytovaľovi?

Projekt Zoohoo vznikol ako testovací vyhľadávač pre ETARGET. Pôvodne slúžilo pre interné účely ETARGET. Keďže bolo Zoohoo voľne prístupné, postupne si cez pozitívne referencie získalo popularitu.

Donedávna vyhľadávanie v Internete na SME.sk smerovalo na Zoohoo. Momentálne už tomu tak nie je. Ako dlho to tak bolo a prečo už Zoohoo momentálne neposkytuje vyhľadávanie SME?

Zoohoo dodávalo pre SME.sk vyhľadávanie na Internete 1 rok. Po vypršaní zmluvy so SME.sk dostalo SME viacero ponúk na dodávanie vyhľadávaní a vybralo si z nich Atlas.sk.

Keďže sme sa nestretli s nejakou masívnou kampaňou na Zoohoo.sk, ako sa o ňom užívatelia dozvedajú? Využíva služby Zoohoo.sk nejaká partnerská stránka?

Užívatelia sa dozvedajú o Zoohoo cez referencie a vďaka partnerským stránkam, ktoré Zoohoo využívajú (podobne ako v minulosti SME).

Môžete menovať najvýznamnejšie z týchto partnerských stránok v súčasnosti?

Medzi najvýznamnejšie patria pobox.sk, narodnaobroda.sk, kultura.sk, dunco.sk.

Koľko vyhľadávaní realizuje Zoohoo.sk v dnešnej dobe? Denne, mesačne? Koľko odhadom unikátnych užívateľov využíva Vaše služby?

Cez Zoohoo.sk sa mesačne realizuje okolo 500 000 vyhľadávaní. Zoohoo.sk má denne približne 5 000 návštev.

Koľko vyhľadávaní dosahoval Zoohoo v čase, keď poskytoval vyhľadávanie SME?

V tom čase to bolo okolo 420 000 vyhľadávaní mesačne.

Z čoho plynú príjmy Zoohoo.sk? Ako je Zoohoo v tomto ohľade úspešné, je jeho prevádzka rentabilná, keďže Zoohoo si licencuje technológiu respektíve výsledky hľadania od Jyxa?

Jediným príjmom Zoohoo.sk sú prednostné výpisy ETARGET, tieto pokrývajú náklady na prevádzku.

Keďže na Zoohoo asi vyhľadáva trochu iná cieľová skupina ako na Zozname, sú ETARGET odkazy na Zoohoo štatisticky viac klikané ako napr. na Zozname?

Nemáme potvrdené, že na Zoohoo.sk chodí iná cieľová skupina ako napríklad na Zoznam. Čo sa týka porovnania klikanosti (CTR) Zoohoo.sk vs. Zoznam.sk je to približne rovnaké. Sú tam len minimálne rozdiely.

No toto je samozrejme skôr domnienka, ktorá vznikla na základe toho, že na Zoohoo chodia užívatelia len pre fulltextové hľadanie (a je predpoklad, že im to vyhovuje), zatiaľ čo na Zoznam ľudia chodia aj pre rozličné iné služby a navyše keďže hľadanie je defaultne katalógové, dáva to predpoklady, že tieto 2 skupiny užívateľov sú odlišné. Máte vypracovaný nejaký profil typického používateľa, aký je teda používateľ, ktorý používa Zoohoo?

Asi Vás teraz sklamem, ale nemáme vypracovaný žiadny profil typického používateľa Zoohoo :-( Osobne si myslím, že pôjde o internetovo veľmi zdatného používateľa / používateľku.

Nemáte k dispozícii poradie top hľadaných výrazov na Zoohoo v poslednej dobe?

Top hľadané výrazy za posledný týždeň sú: 1.Sex 2.Superstar 3.porno 4.pohľadnice 5.erotika 6.Martina Šindlerová 7.pokec 8.hry 9.práca 10.účesy

No prvá šestka naznačuje, že ide aj o užívateľov vzdelaných, či túžiacich po vzdelaní v inej oblasti... :-)

Viete porovnať výsledky, počty hľadaní, akékoľvek iné zaujímavé parametre Zoohoo.sk a Zoohoo.cz? Zaujímavú nás najmä pomery počtu hľadaní, unikátnych užívateľov.

Český internetový trh je niekoľkonásobne väčší ako slovenský, a to sa prejavuje aj na počte vyhľadaní. Zoohoo.cz má skoro trojnásobný počet vyhľadaní ako Zoohoo.sk.

Z viacerých zdrojov to vyzerá na potvrdenie 3.5 až 4.5 násobnej veľkosti českého internetového trhu. Znamená to teda, že Zoohoo sa v Čechách presadil rádovo rovnako ako na Slovensku?

Určite áno.

Aké plány ma ETARGET so Zoohoo na Slovensku? Kam ho chcete smerovať?

Pôvodne bolo Zoohoo len testovací projekt, ale postupne sa jeho používanie stalo populárnym a dnes stojíme pred rozhodnutím, ako s ním ďalej postupovať. Zoohoo ponúka aj jedinečné vyhľadávanie v Česko-Slovensku, čo veľa užívateľov ocenilo.

Vykazuje používanosť v súčasnosti rastúci trend? Myslíte, že na Slovensku zaujala myšlienka priniesť čistý vyhľadávač bez sprievodného portálu a že má budúcnosť?

Musím povedať, že používanosť Zoohoo rastie každým mesiacom. To myslím aj naznačuje, že Zoohoo si našlo svoje miesto na slovenskom internetovom trhu. A to, že ide o čistý vyhľadávač bez sprievodného portálu, je len jeho konkurenčná výhoda. Zoohoo slúži užívateľom na to, aby im pomoholo nájsť to, čo hľadajú. Články, email, zábavu môžu užívatelia nájsť na špecializovaných portáloch.

Aká je cieľová skupina pre čistý vyhľadávač hľadajúci (iba) v ČR/SR Internete?

Sú to užívatelia, ktorí hľadajú lokálne informácie v ČR a SR, ktoré medzinárodné vyhľadávače nie vždy nájdu.

Myslíte, že katalógové vyhľadávanie, ktoré je ešte stále preferovaným spôsobom vyhľadávania u vedúceho portálu, časom úplne vymizne? Keď áno, kedy myslíte, že sa tak stane?

Podľa našich štatistík, katalógy zatiaľ nie sú na ústupe a ich využívanie je stále populárne. Cez katalóg sa dokonca realizuje viacej vyhľadávaní ako cez fulltext. Či bude katalógové vyhľadávanie postupne ustupovať, bude záležať od kvality katalógu a jeho pravidelnej aktualizácie.

Máte na mysli trend slovenský alebo celosvetový? Z akých údajov vychádzajú tieto štatistiky? Nie sú ovplyvnené tým, že Zoznam (so svojimi 800 tis unikátnymi užívateľmi mesačne z 1.5 mil UV na Slovensku) defaultne vyhľadáva v katalógu a tak mnoho užívateľov na Slovensku ešte nevie, čo je fulltext a aké sú rozdiely v katalógovom vyhľadávaní a vo fulltexte?

My za katalóg považujeme preklikávanie cez kategórie katalógu a za “fulltext“ písanie hľadaného výrazu do vyhľadávacieho boxu (aj keď ide primárne o vyhľadávanie v katalógu). Aj podľa tohto delenia využívanie katalógu stále prevažuje nad “fulltextom“.

No aj napriek takejto dominancii katalógu, myslím, že je to najmä z historických dôvodov a tým, aká je politika portálov v tejto oblasti.

Podľa nášho názoru katalóg jednoducho nemôže konkurovať kvalitnému fulltextu (s dobrou aktualizáciou a prioritizáciou stránok) pri už aspoň trochu veľkom segmente Internetu, ktorý má pokrývať, respektíve ruka v ruke s rastom fulltextu prevádzkovatelia web stránok strácajú motiváciu pridávať svoje stránky do všetkých existujúcich katalógov. Slovenský Internet podľa nás túto hranicu veľkosti už prekročil. Podľa Vás ešte nie a pre súčasný slovenský internet je teda zatiaľ dostatočné aj hľadanie katalógové?

Určite fulltextové vyhľadávanie pokrýva väčší segment Internetu a je aj komfortnejšie, ale katalógové vyhľadávanie je ešte stále na Slovensku veľmi zaužívané a bude ešte trvať určitý čas, kým užívatelia prejdú na fulltext. Každopádne má fulltextové vyhľadávanie lepšiu budúcnosť ako katalógové.

Všimli sme si, že počet výsledkov vyhľadávania na stránke nie je vždy rovnaký, hoci nájdených odkazov je dosť (a nasledujú ďalšie stránky) - našli sme od 6 odkazov na stránku po 15 na stránku pre rozličné hľadané výrazy. Prečo je tomu tak?

Mohli by ste to upresniť?

Napríklad hľadanie pre Slovanet dáva 5 odkazov na stránku, zatiaľ čo napríklad hľadanie pre Superstar dáva 15 odkazov na stránku.

Išlo o technický problém duplicity odkazov, kde duplicitné odkazy boli vymazané a ostalo 5 odkazov na stránku. Pri najbližšej indexácii by malo byť všade 15 odkazov na stránku.

Zaujímavou možnosťou Vášho vyhľadávača je voľba farebnej mutácie. Máte štatistiky percentuálnych počtov ľudí, ktoré využívajú jednotlivé farebné mutácie? Zrejme najpoužívanejšou bude defaultná zelená, preto nás zaujímajú najmä používanosti ostatných. Myslíte, že zelená by bola najpoužívanejšou, aj keby nebola defaultnou? (Spomedzi nedefaultných.)

Máte pravdu, najpoužívanejšia je defaultná zelená. Druhou najpoužívanejšou farebnou mutáciou je modrá, ktorá má 3x väčšiu používanosť ako bielo-oranžová alebo čierno-zelená. V internom firemnom hlasovaní vyhrala zelená, preto sme ju dali ako prednastavenú.

Nie sú tie rozdiely medzi zelenou a modrou také nízke, že by modrá bola dobrá/lepšia ako zelená? Nenecháte o tom „demokraticky“ rozhodnúť návštevníkov Zoohoo? :-)

Keďže Zoohoo je vo viacerých farebných mutáciách, každý užívateľ si môže zvoliť tú svoju obľúbenú. Budeme radi, ak sa Vaši čitatelia vyjadria k tomu, ktorá farebná mutácia sa im najviac páči :-)

Z čoho vznikol názov Zoohoo, má nejaký vysvetliteľný pôvod alebo aspoň zaujímavú históriu vzniku?

Bolo to veľmi jednoduché. Jeden z tvorcov systému ETARGET dostal za úlohu vytvoriť interný fulltextový vyhľadávač, ktorý by slúžil na testovanie technológie ETARGET. Keďže išlo výhradne o interný vyhľadávač, výberu mena neprikladal veľkú dôležitosť. Nazval ho na základe dvoch známych služieb, ktoré majú v názve oo. (goohoo neznelo príliš dobre :-) ) Názov Zoohoo sa tak zakorenil, že sme už k “rebrandingu“ nepristúpili.

Takže pre užívateľov, ktorým sa nechce premýšlať nad známymi službami s oo v názve, názov vznikol zrejme z GOOgle a yaHOO. Podľa tohto vysvetlenia sa ale zdá, že by názov mohol vzniknúť teoreticky z názvov až 3 služieb - zo Zoznam, gOOgle a yaHOO. Alebo je Z v Zoohoo naozaj čisto náhodné? :-)

Ide čisto o náhodu a “Z“ sa nám tam najviac hodilo :-)

Znamená to teda, že existovala nejaká použiteľná verzia Zoohoo s vlastným fulltextom, alebo Zoohoo od začiatku využívalo technológiu Jyxa?

Zoohoo využíva technológiu Jyxa od svojho začiatku.

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov Vám, Zoohoo aj ETARGETu.

Ďakujem pekne a prajem stále rastúci počet návštevníkov DSL.sk.




Najnovšie články:

Kapacita štandardných magnetických LTO pások sa zvyšuje na 40 TB
Česká národná banka nakúpila Bitcoin
Amazon premenoval budovaného konkurenta Starlinku
Tesla sťahuje domáce batérie Powerwall, hrozí riziko požiaru
WiFi v EÚ zrejme nebude môcť využívať veľkú časť 6 GHz pásma
JESS popisuje, ako sa majú schvaľovať štátne veterné parky s ešte neznámou technológiou
Google po kritike ustúpil, Android aplikácie od neoverených vývojárov budú stále možné
Samojazdiace Google taxíky začali jazdiť po diaľnici
Google si objednal 1.5 TWh solárnej energie
Packeta začína častejšie doručovať inam ako do zvoleného Z-Boxu, dá sa to nastaviť


Diskusia:
                               
 

Co takto zverejnit vysledky merani za januar 2005? Ked to takto pojde dalej, v novembri si pozriem merania za april.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to cierno zelene zoohoo je skvele..drzte sa!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

uz davno mam modru,, je skvela.. mohli by dat hlasovat aj navstevnikov :) kukol som ciernu, je tiez ok ale necham si modru.. zelena sa mi vyslovene nepaci..:)
Odpovedať Hodnotiť:
 

sice to nebolo k teme.. ale ako sledujem tie vysledky, su dodavane tak okolo 255teho..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hmm.. nic v zlom, ale
1) pobox bol kupeny atlasom, takze uz dlho nebude vyuzivat zoohoo.sk
2) zoohoo.sk je to iste co vyhladavac.sk od atlasu, obaja kupuju technologiu a databazu od jyxo.cz..
Odpovedať Hodnotiť:
 

nic v zlom, ale pobox bol kupeny centrumom...a atlas ich sice preplatil, ale zabudol na to,ze centrum ma predkupne pravo :-)

Odpovedať Hodnotiť:
 

Nic v zlom, ale nemusel by si si vymyslat.. :-)
http://press.atlas.sk/detail.php?id=3032
http://press.atlas.cz/default.aspx?ID=18092
http://pocitace.sme.sk/clanok-1894640.html
http://www.itnews.sk/buxus_dev/generate_page.php?page_id=920045

Ukaz mi jedinu indiciu, ze by centrum vobec rozmyslali nad kupou poboxu, ono to totiz bolo dohodnute s atlasom uz pomerne dlhu dobu..
Odpovedať Hodnotiť:
 

daj tomu trochu casu a dozvies sa :-)

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár