Trojica výskumníkov z Microsoftu a University of Washinghton zverejnila tento týždeň v magazíne Nature Photonics dosiahnuté výsledky vo vývoji novej technológie displejov založenej na tzv. teleskopických pixeloch.
Podľa autorov nová technológia umožní vyrábať lepšie a energeticky a cenovo efektívnejšie displeje ako v súčasnosti používané technológie, vrátane LCD, plazmy, OLED, ale tiež ako ostatné experimentálne technológie.
Hlavnou prednosťou technológie oproti ostatným transmisívnym technológiám využívajúcim svetlo podsvietenia je výrazne väčšie percento prepúšťaného sveta. LCD podľa autorov prepúšťajú len 5 až 10% svetla, prvý prototyp technológie teleskopických displejov 36% s teoretickým maximom 56% pri zlepšení technológie.
Teleskopický pixel prepúšťa veľkú časť svetla vďaka použitiu zrkadla parabolického tvaru, sústredenia svetla z veľkej plochy na výrazne menšiu plochu a spätného nerovnobežného odrazu cez malý otvor.
Pixel kruhového tvaru sa skladá z dvoch oproti sebe postavených malých zrkadiel, primárneho a sekundárneho. Sekundárne je malé pevné a spoza neho prichádza svetlo zo zdroja podsvietenia.
Ak je pixel vypnutý, primárne zrkadlo je rovnobežné s rovinou displeja a všetko svetlo zdroja odráža späť. Ak je pixel zapnutý, primárne zrkadlo sa použitím elektrostatickej sily deformuje do tvaru paraboly a veľkú časť svetla sústredí na sekundárne zrkadlo, ktoré ho odrazí cez otvor v primárnom na displej.
Schéma teleskopického pixelu, pohľad zboku (obrázok: A. Pyayt, G. Starkweather a M. Sinclair)
Primárne aj sekundárne zrkadlo sú vyrobené z hliníka, elektróda ohýbajúca primárne zrkadlo z indium tin oxidu (ITO) a izolačná vrstva medzi ITO a hliníkom, ktorá je vo veľkej časti pixelu pre možnosť ohýbania a prechodu svetla nakoniec odstránená, z polyimidu. Výrobný proces je podľa autorov kompatibilný s výrobným procesom LCD.
Prototyp dosahoval kontrast len 20:1 pre použitý typ podsvietenia, finálne displeje by ale mali mať kontrast minimálne 800:1.
Reakčná doba pixelu je len 1.5 ms, možné je dosiahnuť aj vysokú hustotou obrazových bodov. Prototyp mal pixely o veľkosti 100 mikrometrov, ich veľkosť ale môže byť aj menšia.
Najväčším problémom technológie je v súčasnosti vysoké potrebné napätie pre deformovanie primárnych zrkadiel pixelov, 120 V. Autori predpokladajú, že sa ho podarí znížiť.
Kedy by sa technológia mohla dostať v podobe prvých produktov na trh nie je zatiaľ známe. Autori o technológii detailne informovali v Nature Photonics.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FED displeje
Od reg.: HeckreN
|
Pridané:
24.7.2008 12:56
Drsne, ale je to naozaj lepsie ako FED displeje ?
|
|
Re: FED displeje
Od: mtmtik
|
Pridané:
24.7.2008 16:52
Lepsie uz len pre fakt ze ta neozaruju radiaciou.
|
|
Re: FED displeje
Od: jarooood
|
Pridané:
24.7.2008 19:38
Aka radiacia? to je len mytus. radiacia je nejake to gamma ziarenie (alebo inej vlnovej dlzky), ale pri crt obrazovkach sa bombarduje povrch elektronami a tie rozsvietia body. ziadna radiacia
|
|
Re: FED displeje
Od: Bozzzzzzzzzzzz
|
Pridané:
24.7.2008 20:22
To ked sa ide na rontgen tak ti daju taky oblek aby ti nezasiahlo ziarenie ine casti tela...
si to kup a mozes gemblit bez vycitiek :D
|
|
Re: FED displeje
Od reg.: wavevlna
|
Pridané:
27.7.2008 18:18
podla váhy je to sako z olova :D
|
|
Re: FED displeje
Od reg.: TheHacker
|
Pridané:
24.7.2008 20:23
radiacia su aj tie elektrony pri CRT, ktore neexcituju fosfor a prejdu cez obrazovku; elektrony same o sebe su beta ziarenim
|
|
Re: FED displeje
Od: sdafasdljflk
|
Pridané:
24.7.2008 20:41
alfa...helium je beta
|
|
Re: FED displeje
Od: sdkjafklfj
|
Pridané:
24.7.2008 20:42
sry pardon helium je alfa, elektrony su beta
|
|
Re: FED displeje
Od: 3hlavicka
|
Pridané:
25.7.2008 3:32
ked uz tak alfa je vodik, presnejsie ide o jadra vodika cize sa jedna o puhe protony
|
|
Re: FED displeje
Od: LK001
|
Pridané:
25.7.2008 7:05
No mozno u vas v Bangladezi ale u nas je alfa ziarenie prud heliovych jadier.
|
|
Re: FED displeje
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
25.7.2008 8:58
hlavne je, ze ste sa dohodli :-)))
este to dokopat s tym, ze gama ziarenie je vysokoenegreticke kozmicke ziarenie (klasicke EM ziarenie) vznikajuce pri najenergetickejsich procesoch vo vesmire (gama zablesky)...
|
|
Re: FED displeje
Od reg.: y0ghurt
|
Pridané:
26.7.2008 12:09
u nas je Alfa jeden podnik v Petrzalke
|
|
Re: FED displeje
Od reg.: -HERO-
|
Pridané:
24.7.2008 20:25
až na to, že elektrónový lúč sa na luminofóre nepremení kompletne na svetlo ale ćasť sa zmení na röntgenové žiarenie ktoré je zdraviu škodlivé aj keď teraz sú už na väčšine crt monitorov filtre ktoré zamedzujú vyžarovaniu do priestoru pred obrazovkov takže pri tej novej technológii podobnej crt by sa pravdepodobne musel využívať podobný filter aj keď tam nie je priamo elektrónový lúč z -20kv
|
|
nacooo
Od: roflko
|
Pridané:
24.7.2008 13:02
Naco tam davat nieco mechanicke? Ved to len znizi zivotnost, a celkovo mi to pripada ako krok s5..
|
|
Re: nacooo
Od: wayne 99
|
Pridané:
24.7.2008 13:16
aj lcd su mechanicke, tocia/hybu molekulami tekuteho krystalu
|
|
Re: nacooo
Od: kukan
|
Pridané:
24.7.2008 13:30
tak tak vsetko je mechanicke, nieco menej a nieco viac
|
|
Re: nacooo
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
24.7.2008 14:42
jasne, vsetko je mechanicko-statictickeho charakteru ... kvantova mechanika rulezz
|
|
Re: nacooo
Od: roflko
|
Pridané:
24.7.2008 15:08
jasne... ale na urovni hlinika.. ktor7 sa bude neustale pohybovat. myslim, ze to nieje najvhodnejsie riesenie pre zobrazovacie zariadenia, kde je dost vysoke fps..
|
|
Re: nacooo
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
24.7.2008 14:40
a CPU je potom tiez mechanicka suciastka ... chudecne tranzistory
|
|
Indium Tin Oxide
Od: Josef K
|
Pridané:
24.7.2008 13:24
"tin" je angl. cín. Takže ITO je cínom (presnejšie oxidom cínu) dopovaný oxid india.
|
|
Re: Indium Tin Oxide
Od reg.: wavevlna
|
Pridané:
24.7.2008 13:49
čo?
|
|
Re: Indium Tin Oxide
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
24.7.2008 15:54
... ze hydrolitickou defosforizaciou adenozíntrifostátu (ATP) samozrejme za asistencie enzymu adenozintrifosfatdefosforilazy (a mrte inych) ziskame pre nase telo energiu. To iste svinstvo mozno previest adenozíndifostátu (ADP), ale z toho je uz enegie menej. Svina jedna vazba chemicka...
|
|
Re: Indium Tin Oxide
Od reg.: Don Mums
|
Pridané:
24.7.2008 20:23
Este stastie, ze chodim na gympel lebo by som ani nevedel za co som ti dal to +.
|
|
Re: Indium Tin Oxide
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
25.7.2008 8:56
:-)))))))))))))))))))))
|
|
chybicka se vbloudila
Od reg.: MIKI
|
Pridané:
24.7.2008 13:25
predposledny odstavec " Autori predpokladjú, že sa ho podarí"
druhe slovo, predpokladAjú :)
inak, celkom zaujimava technologia, i ked suhlasim s vyssie napisanym nazorom, ze sa znizuje zivotnost opotrebovanim ohybania primarneho zrkadla
|
|
Re: chybicka se vbloudila
Od reg.: Don Mums
|
Pridané:
24.7.2008 20:28
Podla mna to moze mat vyssiu energeticku efektivnost ako OLED ale zivotnost urcite nie. A ta ista chyba tu je ako u LCD. Sice su bodyvypnute ALE svetlo z podsvietenia sa aj tak dostava cez obrazovku. Najlepsie je to vidiet ked mate uplnu tmu a startuje vam PC. Najprv vam obrazovka bude uplne cierna ale potom aj ked sa zapne podsvietenie tak to urcite zbadate. A pri tejto technike to nebude inak. Myslim, ze ku koncu zivotnosti to bude este horsie ako su dnes 5 rocne LCD.
|
|
indium tin oxide?
Od reg.: chatpall
|
Pridané:
24.7.2008 13:27
Myslite indium cin oxid, kompexnu zluceninu kysliku, cinu a india?
|
|
12345
Od: jaaaa
|
Pridané:
24.7.2008 14:14
Budu tam cínový indiani?
|
|
Titulok príspevku musí mať dĺžku aspoň 5 znakov.
Od: ARnyXXX
|
Pridané:
24.7.2008 14:42
chcu povedat ze na univerzite sa to vyvinulo a microsoft sa pod to podpisal
|
|
Re: Titulok príspevku musí mať dĺžku aspoň 5 znakov.
Od: tnt
|
Pridané:
24.7.2008 15:34
kebyze mas tolko miliard tiez by tvoja firma nieco vynasla :)
|
|
noooo, ja zvedavy som
Od: woww
|
Pridané:
24.7.2008 16:35
ja velmi zvedavy som kedy to pustia, sem s 24lcd na moj stol s vysokym rozlisenim a zadobru cenu, ja som ale co? :D :D :D
|
|
lcd so zrkadlami?
Od: trigger*
|
Pridané:
24.7.2008 18:23
kontrast 20:1, finalne 800:1, je na zaplakanie. Okrem toho to nemoze fungovat stabilne (spolahlivo), zainteresovani vedia preco.
|
|
Re: lcd so zrkadlami?
Od: abLCD
|
Pridané:
24.7.2008 20:49
Lebo to ma suvis s Microsoft
|
|
Re: lcd so zrkadlami?
Od: Microsoftt
|
Pridané:
24.7.2008 23:15
Stavim sa ,ze tam hodia daku srandicku ,ze to bude fungovat iba s WINDOWS
monitor pojde 5 min a ak nenabehne win tak sa vypne:D
|
|
Re: lcd so zrkadlami?
Od: Alino
|
Pridané:
25.7.2008 2:40
zdielam tvoj nazor, na linuxe tie monitory asi nepojdu :|
|
|
Re: lcd so zrkadlami?
Od reg.: Xwing
|
Pridané:
25.7.2008 8:53
prvé bežné LCD boli tiež s takým kontrastom (800:1, aj menej) pokiaľ sa dobre pamätám...
Btw. neviem aký problém majú s 110V, však to má len výhody, amíci potom ani nebudú potrebovať meniť napätie zo zásuvky :D (joke)
|
|
Nepojde.
Od: Truhlik
|
Pridané:
25.7.2008 9:39
Mate pravdu. Na linuxe to nepojde. Linux nikdy nebude mat podporu ovladacov od vsetkych vyrobcov ako ma Microsoft. Ved na Microsoft nema ani apple kde to este nejaky ubohy linux? Tu nie je co riesit.
|
|
Re: Nepojde.
Od reg.: 34224
|
Pridané:
27.7.2008 20:47
wakeup ***hole
|
|
zauimave
Od: snwhuliak
|
Pridané:
25.7.2008 15:23
zauimave je ze vsetky komentare na dsl koncia vojnou medzi winuxom a lindowsom :D
|
|
Re: zauimave
Od: Bozzzzzzzz
|
Pridané:
25.7.2008 16:07
Darmo
|
|
budem sa modlit
Od: dej to sem nebo se objesim
|
Pridané:
25.7.2008 18:26
Ja budem strasne sklamany ak to zatieni OLED. Ide o to ze Microsoft pretlaci aj nepouzitelne a razom sa to stava pouzitelne, je to proste v sile firmy. OLED je uzasna technologia, uz len cakam kedy sa na Slovensku (to si este pockame) zacne komercne predavat. Prosim drzte palce so mnou
|
|
Re: budem sa modlit
Od: Meno1
|
Pridané:
28.7.2008 8:20
OLED nie je žiadna úžasná techológia, to bolo možno pred 5-timi rokmi...
|