neprihlásený Sobota, 27. apríla 2024, dnes má meniny Jaroslav
Rozdelenie AMD nemusí byť v súlade s licenciou na x86, naznačuje Intel

DSL.sk, 8.10.2008


V utorok oznámené rozdelenie spoločnosti AMD na dve spoločnosti, z ktorých jedna bude navrhovať čipy a druhá s menšinovým podielom AMD bude čipy vyrábať, nemusí byť v súlade so vzájomnou licenciou medzi Intelom a AMD na architektúru x86.

Spoločnosť Intel to naznačila v stanovisku pre agentúru Reuters: "Intel má vážne otázky o tejto transakcii vo vzťahu k licencii a bude dôrazne brániť svoje práva intelektuálneho vlastníctva."

Licenčná dohoda medzi Intelom a AMD je predmetom obchodného tajomstva, spoločnosť Intel preto detailne nešpecifikovala, čím má rozdelenie porušovať licenciu. Podľa vyjadrenia pre Reuters ale Intel požiadal AMD o súhlas na zverejnenie licenčnej zmluvy.

Pravdepodobným dôvodom je ale využívanie licencovaných patentov Intelu novou spoločnosťou, v ktorej je AMD len menšinovým vlastníkom.

AMD v utorok oznámila rozdelenie na dve spoločnosti, ktoré jej umožnilo získať finančné prostriedky na pokrytie dlhov, operačných a investičných nákladov vo výške šesť miliárd dolárov od dvoch investičných firiem zo Spojených arabských emirátov.

Spoločnosť, ktorá ponesie označenie AMD, bude navrhovať čipy, nová spoločnosť Foundry Company bude čipy vyrábať. Rozdelenie umožní financovať výrobu čipov nezávisle od AMD a zároveň umožní efektívne využívať kapacity tovární výrobou čipov pre iných partnerov ako AMD, potenciálne aj spoločnosti konkurujúce AMD.

Jednej z arabských investičných spoločností, Mubadala Development Company, bude patriť 19.3% podiel v AMD. Druhej, spoločnosti Advanced Technology Investment Company, 55.6% podiel v spoločnosti Foundry Company.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke


Diskusia:
                               
 

Uz som sa pomaly zacinal divit ze intel nezacal robit ziadne oportunisticke akcie ohladom rozdelenia AMD, nuz ako vidim dlho neotalal :P
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

dufam, ze to je len zaciatok, a firma sa bude stiepit na dalsie a dalsie, az uplne zanikne. :))
Odpovedať Známka: -8.1 Hodnotiť:
 

preco dufas? sak by ti to bolo len na skodu... a na taketo velke veci sa treba divat s nadhladom a rozmyslat o co vlastne ide, a nie zbrklo ze firma konci... nizsie som ti to aj rozpisal...
Odpovedať Hodnotiť:
 

dalsi hyperinteligent ... priklady:

- ved nech zaniknu vsetci mobilni operatori na Slovensku, naco nam su, monopol Slovak Telecom bude podporovat pevnu siet aj mobilne siete
- ved nech zaniknu vsetky obchodne retazce LIDL, BILLA, TESCO, CARAFOUR, HYPERNOVA, NAY a dalsie ... vsetko bude poskytovat jediny obchodny retazec SLOVAK-MAX-STORAGE-HYPERSHOP
... atd
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

nechaj ho tak, ved vidis, ze to je len nejake decko co sa bavi...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Radsej menej slovenskych hypermarketov ako plno tychto zahranicnych opiciakov co vsetky zisky beru do zahranicia a ani dane nemusia platit fasiti jedny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

s tym plne suhlasim, takto nas okradaju okradaju nacikovia zlodejsky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

len pozor na stiepenie ... v Cernobyli tiez stiepili a nedopadlo to najlepsie ;o) ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

polcas rozpadu je uz v mode asi vsade, sak windowsy to maju :))
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale ak to spravne chapem, AMD si to dobre premyslela, pretoze spolocnost AMD ako vyvojar bude mat vacsinovy podiel v AMD cize licencia je OK, mensinovy podiel bude mat len v spolocnosti co to bude vyrabat, cize len vo fabrike... cize tam sa asi patenty porusovat nebudu, vsak tam sa bude len vyrabat na zakazku a dokonca aj konkurencne cipy... cize v podstate sa to da chapat aj ako predaj fabriky novej spolocnosti a voci tomu nemoze intel nic... a to ze bude mat AMD v nej nejaky podiel, sak kazdy ma niekde investovane podiely... skor si myslim ze je to perfektny krok k rastu spolocnosti a intel sa skor cuduje, ze ho to nenapadlo skor ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

niekde som cital ze amd si podla tej zmluvy vyrabat 60% CPU samo a to sa im asi nepaci lebo kedze nema vecsinovy podiel tak je to ako keby na zakazku inej firme.
Odpovedať Hodnotiť:
 

v amd su sice blbi (kupa ati tak ako prebehla nebol dobry krok, mali fuzovat s nvidiou) ale nie az tak, aby sa pohadali s intelom. A ani arabi, ktori tu zmluvu iste mali k dispozicii niesu sprosti.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

AMD si nVidiu nemohlo v ziadnom pripade dovolit ... nVidia mala v tom case niekolkonasobnu hodnotu ... a zerjme ju ani nechceli, ATI im sadlo lepsie z viacerych pricin
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja som nevravel ze ju mali kupit, mali sa snou spojit do jedneho podniku alebo sa nou mali nechat kupit. Bola by vznikla niekolkonasobne silnejsia spolocnost. Ak aj dokazu, ze s intel licenciou je vsetko OK, tak budu mat sakra problem, aby im ten novy podnik nezacal vyrabat veci pre niekoho ineho, co lepsie zaplati. Vyrobne naklady cpu budu vyssie, lebo novy podnik bude chciet tvorit zisk, co sa nasledne musi premietnut do predajnej ceny amd vyrobkov. Bude to zaujimave, kazdopadne ine sa asi spravit nedalo, bud toto alebo krach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

foundry co. moze operovat strategicky... ak bude potrebne znizit vyrobnu cenu, amd spolu s investormi moze dovolit, aby foundry co. operovalo docasne aj v cervenych cislach a amd tak bude moct lepsie konkurovat, ked bude treba... foundry co. nie je "public" company, takze nemusi uspokojovat nejakych investorov... co si intel dovolit nemoze

... treba si uvedomit, ze novu firmu bude manazovat amd, aj ked v nej bude mat mensinovy podiel... a firma bude produkovat HLAVNE pre amd, pre konkurenciu urcite len do tej miery, aby to nezasiahlo amd... vsak ty vacsinovy vlastnici snad nebudu robit kroky, ktore by mohli ublizit spoluvlastnikovi.. ni?
Odpovedať Hodnotiť:
 

teoreticky im to moze byt jedno ked im to naplni vacky:)
Odpovedať Hodnotiť:
 

a len tak mimochodom, vztahy amd vs nvidia boli od vydania K7 vs nforce chipset na vysokej urovni. Nvidia bola hlavnym vyrobcom chipov pre amd. Vytlacili z trhu sis a neskor aj via. Sis uz robi chipsety len pre intel (teda uz asi len booky) a via skrachovala komplet. Naproti tomu ati nerobilo pre amd nic. Az tesne pred kupou ati vysli prve ati chipsety, a aj tam im to nvidia blokla kupou ULI ci ALI ci ako sa volali, a ati nemala potrebne komponenty na dosky, tak sa pomaly vytratili aj tie. Nvidia drzala (a okrem corei7 drzi) exkluzivitu SLI pre amd (to je jedno teraz z akeho dovodu) co dava amd moznost osadenia do highend hracskych zostav (uzasna vec pre marketing). Ok a teraz ty, vyhody ati okrem nakupnej ceny, ktora bola i tak premrstena?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem ci bola premrstena a za kolko AMD ATInu kupila ... ale AMD sa zrejme nechcelo nechat kupit nejakym vacsim goliasom a niesom si isty ci to aj je mozne - totiz potom by nastali veeeelmi velke problemy s licenciou, ktora je neprenosna na ine subjekty ... t.j. ci by mohla dalej mega-firma ktora by AMD kupila, navrhovat a vyrabat CPU ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsetko sa da, len treba chciet.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Da sa vsetko, len treba zaplatit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale

AMD almost acquired Nvidia in 2006 (AMD v roku 2006 skoro kupilo nVidiu)
10.1.2007 The Inquirer

a na com to krachlo

Nvidia boss wanted the AMD crown (sef nVidia chcel byt sefom AMD potom ako AMd kupi Nvidia)
15.1.2007 The Inquirer

a kedze

Nvidia has balls and may circumvent X86 licences (nvidia sa pokusa ziskat licenciu na x86)

23.10.2006 Theinquirer

Nvidia at work on combined CPU with graphic
On 65nm in 2008 (Nvida pracuje na CPU s GPU na 65nm techgnologii pre rok 2008)

19.10.2006 Theinquirer


Odpovedať Hodnotiť:
 

Computex 2008: nVidia Tegra
3.6.2008, CDR.cz
Z Fudzilly přichází doslova smršť informací o nVidia Tegra, superúsporné platformě kombinující CPU-GPU s další potřebnou logikou. Vezmeme-li to popořadě, pak procesorová část (Tegra využívá ARM11 jádro)


Intel sa vracia k samostatnej grafickej karte
25.1.2007 Itnews

To, čo insideri IT priemyslu predpovedali už nejaký čas, sa začína spĺňať. Spoločnosť Intel nepriamo potvrdila, že bude robiť priamu konkurenciu AMD a nVidii vo vývoji samostatných grafických kariet. Smeruje to však ďalej: aj Intel, aj AMD začínajú prakticky otvorene súťažiť vo vývoji GPU v riešeniach CPU!

Jednocho AMD muselo kupit bud nVidia alebo Ati a s nVidia to nevyslo..
Odpovedať Hodnotiť:
 

zle si čítal, lebo amd bude tá menšia
Odpovedať Hodnotiť:
 

už im nestačia 100-vky limitovaných edícií superaut v garáži, ale už majú aj tovareň na čipy.

v podstate amd je tu len preto, že to intel chce a isto dobre na tom zarába
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ani sa necudujem preco je Intel proti. Jedna zo spolocnosti moze byt kupena inou firmou aj s licenciami a potom sa mozu vyrabat dalsie klony x86.

Taktiez mozno Intel vidi, ze AMD ide do krachu a tak sa im snazi pomoct, aby nemali problemy s monopolnym postavenim.

Kedze ma AMD taketo problemy, myslim, ze Intel by ich mohol kupit kludne aj teraz, ale nemoze, kvoli fair-play politike.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja sa bojím že príde čas keď na splachovačoch wc bude nálepka intel_ dokedy tu nejaký intel a x86 budú určovať pravidlá ,nie je to trochu ignorantské!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ak by mi to vymydlilo prdel preco nie:)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vy nemate rozum. Vidite snad vstupnutie cien BD prehravacov, medii, mechanik? Pozrite si cennik BD pred zanikom hd dvd a pozrite sa na cennik rovnakej firmy dnes. Ceny klesli o 50% aj napriek tomu ze BD je velmi narocna na vyrobu najme medii. Preco si stale myslite ze monopol je zly? Ved nie su casy ked vznikali prve mikroprocesore kedi cena znamenala postupni vznik a casom prezitie v konkurencnom boji. Intel ma plne pravo sa timto pripadom zaoberat ako by bol majitelom akcii AMD pretoze majitelom AMD aj je. AMD nevzniklo zo samovolneho vajicka. Intel stvoril AMD tak sa upokojte. Co ma AMD intel mat moze aj keby ste sa na protest valali v psich hovnach. A keby ste ich aj chceli zkonzumovat tak pokojne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty co beres?
Odpovedať Hodnotiť:
 

bd klesa cena lebo im to nikto nekupuje, kazdy im serie na predrazene hd filmy. DVD je uplne postacujuce, kym vacsina/cela populacia nezameni telky za fullHD. Vacsina plaziem este stale ma 1024/768 a kym sa take budu predavat, tak bd neprerazi. Takze hlavny brzdic BD je cena (aj napriek 50% poklesu ako tvrdis ty) a slabe telky. Inak aj tam, kde sa BD media predavaju sa predajcovia prehravacov stazuju, ze kazdy si radsej kupi ps3, takze davaju za vinu samotnemu sony, ze ide proti nim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aby mohol prebehnúť obchod AMD - nVidia musel by byť obojstranný záujem. Osobne pochybujem že niekedy bol. AMD chce vytvoriť procesor s grafickým jadrom. nVidia síce robí karty v SLI režime ako tu niekto písal, ale ten je dobrý na komunikáciu GPU, nie CPU. ATI vymyslela svoj spôsob komunikácie dvoch graf. kariet a podla všetkého je výhodnejší pre potreby AMD. To, či vznikne gigantickejšia spoločnosť ked pohltí ten toho... je absolútne irelevantné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

crossfire bola od zaciatku horsia technologia ako sli. Postupnym vyvojom ju vsak dobehla a mozno aj predbehla. Tak isto sa moze zlepsit aj sli - teda uz sa nezlepsi, kedze sa sepka, ze nvidia s chipsetmi konci. Jedina cesta pre nvidiu, ked chce zachranit sli je licencovanie na cudzie chipsety. Amd kupilo ati z roznych dovodov, najma koli chipsetom a vga. Chcelo spravit jednotnu platformu, ktora by bola cela ich. Mam za to, ze viac uspechov a skor by dosiahli s nvidiou. To co dosiahli s ati tiez nieje zle, ale trvalo to 2 roky a skoro na to doplatili krachom (co este stale mozu). Ako pisal fotoba vyssie, rozhovori o fuzii boli, skrachovali, tak prisiel plan B.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jo a samozrejme ich sen uz vtedy bol fusion, cpu a gpu na jednom kuse kremika, ktore ale nemohli dat spravit tretej strane, lebo licencia x86. Museli kupit niekoho, kto robi vga, a naco by kupovali sis a viu? Ti maju/mali vga slabe.
Odpovedať Hodnotiť:
 

bola horšia, o tom niet pochýb. lenže sli bol pohlad do prítomnosti, crossfire do budúcnosti. nechcem tu teraz písať zlátaniny ale pokial viem, ati neišlo len o spojenie dvoch grafík. ono podla mna celé sli bola len komerčná bublina ako vytiahnuť dalšie prachy z ludí.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ten pod tebou ti odpovedal ked sa ti bude zdat procesor intelu pridrahi tak si ho nekupis a spolu z tebou vela inich a tak prinutite ceny znizit ano bd zaujem klesa ale ceny neklesaju koli tomu z toho co pises vidim ze nevies o tom vela
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár