neprihlásený Utorok, 20. augusta 2019, dnes má meniny Anabela   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
Nové Li-Ion batérie nabíjajúce sa za niekoľko minút

DSL.sk, 12.3.2009


Výskumný tím z Massachusettského technologického inštitútu informoval o vyvinutí novej technológia výroby materiálu katódy, ktorá umožňuje vyrábať Li-Ion batérie nabíjajúce a vybíjajúce sa mnohonásobne rýchlejšie ako súčasné Li-Ion batérie.

Technológia vylepšuje Li-Ion batérie s katódou z fosfátu lítia a železa, LiFePO4.

Výskumný tím na technológii začal pracovať po počítačových simuláciách, ktoré ukázali, že ióny lítia sa cez LiFePO4 pohybujú často pomalšie ako by sa mohli. Ióny, ktoré sa nachádzali vo vhodných pozíciách v štruktúre na povrchu materiálu, sa cez tento pohybovali veľmi rýchlo. Dôvodom priemernej nízkej rýchlosti boli ale ióny, ktoré sa zasekli na povrchu materiálu.

Vedci našli riešenie v podobe potiahnutia LiFePO4 tenkou vrstvou difosfátu lítia, ktorá výrazne urýchli prechod lítiových iónov do elektródy.

Nové batérie sa tak môžu v porovnaní s dnešnými viacnásobne rýchlejšie vybíjať aj nabíjať, bez poškodzovania použitého materiálu. Batéria s objemom jeden liter dokáže podľa simulácií poskytovať napríklad na výstupe až 25 000 W.

Výskumníkmi zostrojený prototyp menšej batérie s nešpecifikovanou kapacitou sa nabíja medzi 10 až 20 sekundami, kým s použitím LiFePO4 bez špeciálneho povrchu to bolo šesť minút.

Podľa autorov novej technológie by sa prvé produkty využívajúce túto technológiu mohli objaviť na trhu o dva až tri roky. MIT informuje o vyvinutí technológie tu.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

USA predĺžili čiastočnú výnimku z amerických sankcií pre Huawei
O dotácie na fotovoltaické panely menší záujem ako na kolektory, zajtra ďalšie kolo
Windows 10 pridáva drobné novinky, pomenovanie virtuálnych plôch
Prototyp Starship má do 200 metrov letieť v stredu
Antik spustí zdieľanie elektrických skútrov
Vydaný Knoppix 8.6
NASA vybrala stredisko pre vývoj pristávacieho lunárneho modulu
Nový významný výrobca SSD diskov
Logitech uviedla nízkoprofilové mechanické klávesnice
Notebookom Microsoftu sa znižuje takt CPU na 400 MHz


Diskusia:
                               
 

gratulujem tym co to navrhli, vyvoj baterii stagnoval dlho po uvedeni nimh, potom po uvedeni liion technologie, aspon ze ta sa dalej rozvija, liion-lipo-lipofe-toto tu v clanku. tak teraz treba dufat ze to nezostane len ako navrh, a baterky najdeme v laptopoch, mobiloch a RC modeloch uz coskoro

Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

nenajdeme, najprv sa musia vypradznit sklady s bateriami so starou technologiou. taketo nieco nepustia do produkcie este hodne dlho. a tak je to so vsetkymi novinkami, ktore v labakoch uz nejaky cas funguju, ale von sa nedostanu...
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Nieje celkom pravda s tym vypraznenim skladov. ked bola vynajdena technologia lipofe4 spolocnostou A123, kratko potom s nimi Devalt urobil zmluvu a odvtedy pouziva rychlonabijatelne baterie v profesionalnom naradi.

Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

a preco sa nedostala technologia do NB a podobnych veci? chapem ze prve kusy su asi dost objemne ale aj tak...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pretoze lipofe4 ma nizsi pomer energie ku vahe oproti liion/lipo. vyhodou je naopak vyssi vybijaci/nabijaci prud, vysoka bezpecnost pri poskodeni clanku a takmer dvojnasobny pocet cyklov nabijania.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Celkom tomu fandim aby to vyslo, ale aj nabijacka musi byt prisposobena... jednoduchy prepocet 20 sekund vs. 6 minut ukazuje na cca 20 krat vacsi nabijaci prud. A pri takych prudoch predsa aj ohrev pri nenulovom vnutornom odpore musi byt znatelny. Atd. ... urcite bude este vela prekazok ... a ide stale len o simulaciu...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vieme citat??:)
"Výskumníkmi zostrojený prototyp menšej batérie s nešpecifikovanou kapacitou sa nabíja medzi 10 až 20 sekundami..."
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Ty si asi kokot, ty nevies citat ani mysliet!!
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

a ty vieš čítať? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hlavne sa nevie vyjadrovat!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak som to v clanku spravne pochopil, tak ide o nabijanie tym istym nabijacim prudom. Meni sa technologia katody, nie nabijaci prud.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a ako inak chces nabit baterku rychlejsie? vyssim napatim?
samozrejme jej musis dodat prikon, aby mohla vydat nejaky vykon. takze take iste mnozstvo energie sa musi dostat do baterky omnoho rychlejsie pri rovnako napati = vyssi prud..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pardon, iba som to preletel a tu vetu som prehliadol, na zive.sk je podobny clanok a tam sa hovori iba o simulacii ... kazdopadne uz aby to bolo a nielen pre laptopy...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keby si mal pravdu, bolo by to perpetuum mobile...
Odpovedať Hodnotiť:
 

..a este zaujimavejsie to bude, ak sa tieto baterie zacnu vyuzivat v automobiloch na elektrinu....prides na "pumpu" nabijes baterky za 3 minuty , zaplatic a ficis dalej dalsich 500 km...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak nepride nejaky patentovy troll (napr. GM) a nepatentuje si celu metodu potiahnutia katody inym materialom :/
Odpovedať Hodnotiť:
 

presne tak, patentovi nenazranci, vykoristovatelia, vykradaci, su najvacsi zdrziavaci vo vyvoji...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Vies o tom ze si povedal daco mudre. 100% suhlas. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ono to uz je aj teraz, kde statom USA dotovane nano-titanatove baterie nanosafe (od spolocnosti altairnano) pouzite uz v niektorych automobiloch nabijes za 10 minut, ich zivotnost je 15 rokov (10 rokov na 80%C ak sa nemylim). Ich cena je ale... No ale na elektroauta sa mozme tesit - ziadne splodiny, ziadny olej do motora, chladenie vzduch/voda aj pre baterie, nenarocnost na udrzbu, stovka pod 4, maximalka obmedzena pneumatikami a cestami ;) (400kmh+), rekuperativne dobijanie pri brzdeni, prejdes emisnou ;).. atd.. Nevyhoda - arabski shejkeri budu zarabat menej.. :)

Aut na elektrinu je uz hodne (v LA/USA mas po meste elektropumpy pre green cars).. niektori si ich prerabaju aj doma (od ery EV1). Existuju aj skutre na baterie (najzn. Vectrix), dragster (killacycle), lietadla/glajdy s motorom (electraflyer).. staci sa opytat googla (uz to je realita)..
Odpovedať Hodnotiť:
 

ziadne splodiny? myslim, ze to vidis nejak velmi ruzovo. ako keby pri vyrabani elektriny nedochadzalo k znecistovaniu prostredia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A pri rafinovani kvapalneho paliva tiez nic nevznika?? A to neratam kolko elektriny treba na spracovanie ropy...

Pokial viem, tak elektroauta neprodukuju ziadne splodiny, no to, ze elektraren niekde 50km od mesta nieco produkuje je nieco uplne ine (lebo ona to produkuje aj tak) ako ked to produkuju auta v meste (ja som totiz pisal o autach, nie o vyrobe el. energie, ktora sa da takisto vyrabat cistejsie).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri tomto si vy "ekologovia" musite spocitac zivotny cyklus auta ... ktory sa pohybuje niekde v priemere 10 - 15 rokov ... kolko emisii vznikne pri tazbe surovin, ich rafinacii, naslednom spracovani do polotovarov, dalsim spracovanim, moontazou, kolko ktora tovaren vypusti do ovzdusia a potom az mozete pocitat s tym ze bude nejake palivo spalovat nejaku dobu, udrzba, vymeny dielov, kvapalin a nakoniec naslednu likvidaciu napriklad zosrotovanim .... tak sa dostane udaj o nejakych emisiach a vplyve na zivotne prostredie koho a coho ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som nezacal o tom, ktora tovaren kolko coho vypusti... napisal som len (a myslim ze dost jasne), ze elektroauta splodiny neprodukuju (mozno som mal napisat este pre istotu - pri jazde, nie pri vyrobe auta ani el. energie - moja chyba, nedokonala veta)... To, ze si uz niekto potreboval rypnut pseudoekologickou uvahou o splodinach, neriesim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nepis sprostosti a nikto do teba rypat nebude. Auta na cisto elektricky pohon nebudu ekologicke a vobec nebudu rozsirene az dovtedy, kym nebudu elektrarne na termojadrovu fuziu. Cize najblizsich 30-60 rokov na elektrinu jazdit nebudeme a ak ano tak urcite nie na "cistu". A o ekologickosti v suvislosti s elektrickymi autami mozeme hovorit iba ako o presunuti splodin z miest na vidiek.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tomu moc never ze to bude 500km, niektore elektromobily najazdili na 1 nabitie priblizne 100km. V clanku sa vravi o rychlejsom nabijani (a zrejme to plati aj pre vybijanie), nie o vyssej kapacitnej hustote. Dalsi problem je prikon elektromobilu pocas nabijania. V nejakom dokumente som videl ze keby chceme namiesto fosilnych paliv pouzivat elektrinu, museli by sme mat 10x viac elektrarni...
Odpovedať Hodnotiť:
 

... pocitajme teda so spotrebou 25kW na 1 hodinu (pri rychlosti 100km/h), aj to musi byt dobra aerodynamika, dobra cesta, priaznivy vietor atd. Vykonova kapacita baterie je teda 30kWh, ked to chceme nabit za 3 minuty to mame 25*(60/3)= 500kW. Mno to co by pomaly ku kazdej benzinke zacali dostavovat jadrovu elektraren ....
Ten prikon som dostal z tohto PDF:
http://tinyurl.com/power-req
Odpovedať Hodnotiť:
 

repair: Jednu 30 som neprepisal na 25
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najpr by museli urobit technologiu baterie ktora vydrzi celych 500 km pri aspon 50 KW motore...:))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tieto baterie nebudu v autach nikdy, lebo vzhladom na ich hmotnost maju nizku kapacitu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Autor clanku je znotu znamy Tu-tu-tutko:) co sa stale odkazuje cez Tu:).
S5 k clanku, len skoda ze sa tie baterie aj rychlo vybiju :), ale potom sa daju castejsie pouzivat...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Heh.. no mohli to tam trocha lepsie napisat - rychlejsie sa vybiju/dokazu zo seba vydat vyssi vybijaci prud.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo inak povedane, dokazu zivit energeticky narocne zariadenia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevedel som sa vysomarit z toho clanku ale napadla ma taka vec ze ci ta skusobna bateria nema nejaku velmi nizku kapacitu (ze sa to sprava skor ako kondenzator alebo nejaky hybrid medzi baterkou a kondenzatorom). Tym padom vychadza vysoky nabijaci prud + ze sa asi znacne neprehrieva = pravdepodobne nizka kapacita :)
Len dufam ze sa mylim - to by znamenalo ze ten vynalez nie je az taky prevratny ako sa zda...
Odpovedať Hodnotiť:
 

informoval o vyvinutí novej technológia výroby
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár