neprihlásený Sobota, 4. mája 2024, dnes má meniny Florián
Piccardove solárne lietadlo vydržalo vo vzduchu 24 hodín

DSL.sk, 8.7.2010


Lietadlo HB-SIA napájané len solárnou energiou dnes úspešne dokončilo viac ako 24-hodinový let, ktorý potvrdil schopnosť lietadla udržať sa nepretržite vo vzduchu.

Lietadlo HB-SIA je projektom spoločnosti Solar Impulse, za ktorou stojí Bertrand Piccard. Piccard ako prvý muž obletel Zem jedným letom teplovzdušným balónom.

Lietadlo cez deň okrem využívania solárnej energie na let dobíja svoje batérie, ktoré ho poháňajú v noci. Na svojich krídlach s rozpätím 63.4 metrov má až 11628 solárnych článkov.

Cez deň lieta vo výške 8.5 km, v noci klesá na nižšiu letovú hladinu. Priemerná rýchlosť letu lietadla je len 70 km/h.

V súčasnosti je ale na severnej pologuli, kde sa let uskutočnil, najdlhší približne 16-hodinový deň a 8-hodinová noc. Lietadlo letí na batérie podľa Piccarda takmer 12 hodín, okrem 8 nočných hodín ďalšie dve hodiny pred západom a dve hodiny po východe Slnka, keď je uhol dopadu slnečného žiarenia nedostatočný pre generovanie dostatočného množstva elektrickej energie. Akú najdlhšiu noc dokáže lietadlo vydržať vo vzduchu nie je známe.

Zároveň podľa Piccarda aj v súčasnosti lietadlo potrebuje ráno čistú oblohu pre dostatok energie pre opätovné vystúpenie na letovú hladinu nad oblakmi po nočnom lete na nižšej výške.

Lietadlo má hmotnosť 1600 kg, z toho 400 kg majú batérie s hustotou energie 240 Wh/kg. Telo lietadla je skonštruované najmä z uhlíkových vlákien.


Solar Impulse HB-SIA (video: Al-Jazeera)



Štvormotorové lietadlo má vrtule s dĺžkou 3.5 metra, otáčajú sa rýchlosťou 400 otáčok za minútu.

Viac informácií o projekte je možné nájsť na solarimpulse.com.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Spotify zrejme pripravuje uvedenie bezstratovej kvality audia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry si za 2 týždne pozrelo 65 miliónov ľudí
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci na nedeľu nebude fungovať internetový predaj lístkov
Satelit so solárnou plachtou je úspešne na orbite
K Microsoft účtom sa už dá prihlasovať bez hesla pomocou passkeys
O2 zvýšilo pokrytie 5G, podiel 5G zariadení rastie len pomaly
Telekom začal ponúkať nové programy Swipe pre mladých s veľkým objemom dát
Avizovaná nová verzia distribuovaného súborového systému Ceph, je v ňom viac ako exabajt
iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia
Hubblov teleskop opäť funguje


Diskusia:
                               
 

cpt. piccard?
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

data, aj ten jak sa volal take mal akoby ciro na cele :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

poručík Worf
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

takže nakoniec je Enterprise poháňaný solárnymi článkami a všetko ostatné bola lož...
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Úspešne som dokončil viac ako 24-hodinovú abstinenciu, ktorá potvrdila moju schopnosť nepretržite abstinovať. :-)))
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Nechapete to. To je pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pra- pradedko kpt. Piccarda z U.S. Enterprise. Sak ten sa narodi az v 2305!

http://en.wikipedia.org /wiki/Jean-Luc_Picard kapitola Depiction.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

a čo komandér Rajker a doktorka Krašerová?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To je jasne - Rajkerov predok je Fico a Krašerovej predkyna je Angela Merkelova :-)
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

ale al jazeeeeeeera! ts!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevadi mi to, skor sa pobavene pousmievam: zdroj videa je Al-Jazeera? :-)
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Ja by som Al-Jazeeru tak neodsudzoval. Nezabudajte, ze Al-Jazeera davala svetu dost vela informacii, ktore boli pre vladu USA neprijemne. Netvrdim, ze Al-Jazeera je najlepsia TV na svete, len si myslim, ze pohlad vacsinoveho divaka na tuto TV je negativne ovplyvneny americkymi mediami.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Deju sa tam rovnake manipulacie ako u CNN :)
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

No cim to bude, cim to bude ze? :) Al-Jazeera a BBC?
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je nejaká teroristická organizácia, ktorá kradne pitnú vodu z jazier?
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 


Vsimli ste si ako ho vzdy ten moderator zrusil ked zacal hovorit o setreni energie a o velkej spotrebe toho balona?


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tiez ma to uzasne nasralo. Mal tam 3 tony kvapalneho propanu a po oblete Zeme mu ostalo len 40 kil aaaaa .... dakujeme Vam, musime uz koncit, od**bal ho ten moderator jak sirotu ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... mno, ked sa to vsetko vytuninguje tak by to mohlo byt fajn. Ale nechcel by som byt v lietadle co sa musi vyhybat oblakom a musi cakat kym bude jasne pocasie inak nevzlietne :P
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Zas take hrozne to nie je. Bratia Wrightovci na zaciatku len "skakali" 120m skoky. A vidite kam to az dotiahli (tie lietadla).

"Lietadlo letí na batérie podľa Piccarda takmer 12 hodín, okrem 8 nočných hodín ďalšie dve hodiny pred západom a dve hodiny po východe Slnka, keď je uhol dopadu slnečného žiarenia nedostatočný pre generovanie "
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nad istou vyskou (10-12 km) je jasne pocasie vzdy, inak povedane - neexistuju tam oblaky. Vsetko pocasie sa odohrava pod touto vyskou. Jedina nevyhoda je, ze tam je sk**vene riedky vzduch a je problem sa tam udrzat (holt fyzika letu nempusti).
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Asi preto tam nie sú ani tie mraky. :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vynalez bude odkupeny Googlom pre nepretrzite snimanie WiFi sieti s krycim nazvom misie: "StreetWiev" :o)
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Preco na noc zichadzaju dole, ked maju potom rano moznu "issue" s oblakmi? Sak nech zostanu hore a je po probleme.

BTW neviete aka je idealna letova vyska pre velke lietadla (kedy maju najnizsiu spotrebu paliva)? A cim je dana?
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

zrejme preto, ze v noci leti na baterie, a teda v nejakom uspornejsom rezime.. a let vo vacsej vyske (redsi vzduch -> nizsi vztlak) vyzaduje viac energie ako v nizsej vyske
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

viskozitou prostredia co suvisi v podstate s hustotou ovzdusia. Cim vyssie - tym menej vzduchu - tym mensie trenie => menej paliva.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ani by som nepovedal, nie je to len cierno biele. Vzduch nesmie byt prilis husty ani prilis riedky. Ak bi malo lietadlo letiet v hustom vzduchu (napr. 10 atmosfer), krasne by ho nadnasalo uz pri nizkych rycghlostiach, ale spotreba paliva by bola neslusne velka.

Vo velmi riedkom vzduchu (povedzme 0,1 atmosfery) by zase spotreba paliva bola velmi mala, avsak na to aby sa lietadlo vobec udrzalo v tak riedkom vzduchu by muselo mat ohromnu rychlost aby obtekanie vzduchu okolo kridel vytvaralo dostatocny vztlak.

Vzduch musi byt teda husty AKURAT.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

jezisikrite, "bi malo?" musim sa ist hanbit
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

70 km/h - to musi byt poriadna nuda v tom lietadle :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ono to vie lietat aj rychlejsie, ale paradoxne az ked sa vybiju baterie :P
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tak jest, max. 250-300 km/h :-) potom volny pad a zrychlovanie uz brzdi odpor vzduchu :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

240 Wh/kg - je to vela alebo standard? nejake porovnanie s beznymi bateriami, aby si laik mohol urobit predstavu? dakujem :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tiez som do toho laik.. ale toto som nasiel http://tinyurl.com/2uwvtgg
snad som nasiel spravnu vec nie nejaku blbost :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

240 Wh/kg to mame pri 400 kg celkovu kapacitu baterii

96 000 000 mWh = 96 000 Wh = 96 kWh

(bezny notebook so solidnou 6-clankovou bateriou ma cca 5-6 Wh)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Trosku si sa sekol, asi si chcel napisat 50-60Wh, nie 5-6 Wh, kedze jedna bateria typu 18650, z ktorych sa sklada bateria v notebooku, a ktore sa tu volaju clanok, ma 3,7V a cca 2,5A.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hej sekol, 10-nasobok hore-dole, to je len jeden rád :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mozno pre lepsiu predstavivost, 96 kW ma taky lepsi motor v aute (okolo 130 koni, taka bezna dieslova 1,9tka ). To znamena, ze plne nabite baterky tahaju 1 hodinu to, co motor takehoto auta pocas takejto hodiny pri maximalnom krutiacom momente. Skoda ze nenapisali, kolko vlastne to lietadlo spotrebuje pocas takeho 24h letu, to by bolo pre porovnanie lepsie (odhadujem ale, ze plus minus dobitie slnkom a uz dobite clanky baterii na zemi mohli spotrebovat tak 10 x 96 kWh).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"To znamena, ze plne nabite baterky tahaju 1 hodinu to, co motor takehoto auta pocas takejto hodiny pri maximalnom krutiacom momente."

Samozrejme. Skus si z tych baterii odoberat 100 kW a uvidis.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pozri si auta od Tesly. Tie pri maximalnom zrychleni odoberaju trochu viac :) Ale pravdepodobne z viacerych baterii naraz, nie len z jednej.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zajtra na jazire: top news - solar bombs :) treba setrit c4kami, ved vsetci chcu prispievat k dlhsiemu zivotu zeme :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ideal beznych lietadiel je asi 11-13 km, teda presne taky v akych bezne lietaju.
Vyssie nemaju dost kyslika >> nedokonale spalovanie
nizsie moc velky odpor + pocasie.

Lisi sa to samozrejme od pouziteho motora, tvaru vrtul.
Pri raketovych motoroch je to cim vyssie, tym lepsie.
Vztlakova sila uz dneska nie je az taka dolezita, lietadla primarne orientovane na vyuzitie vztlaku v kridlach su pomale.

Ked chcete vediet viac, stante sa RC maniakom a kupte si do zahrady simulacny tunel s regulaciou tlaku, rychlosti vetra atd. Popripade si to nasimulujte doma na PC resp cez Vas domaci botnet :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár