
neprihlásený
|
Utorok, 12. augusta 2025, dnes má meniny Darina |
|
Podrobný test požičovne filmov cez Internet od ST
Server DSL.sk podrobil podrobnému testu nedávno spustenú Video On Demand službu poskytovanú Slovak Telecomom. Ako funguje, čo je potrebné k jej využívaniu, aké filmy a v akej kvalite sú k dispozícii a nakoľko táto služba obstojí v konkurencii iných možností prístupu k filmom? Aké sú najbližšie plány Slovak Telecomu s touto službou, je vhodná pre užívateľov s dátovo obmedzenými DSL programami?
Patrik Horník, 8.11.2005
|
|
Slovak Telecom spustil v polovici októbra pre užívateľov Internetu pripojených cez ľubovoľného poskytovateľa Internetu v rámci svojich novospustených stránok station.sk na slovenské pomery inovatívnu službu Video on Demand (VoD).
VoD služba v podaní ST môže byť výhodnou cenovou alternatívou k bežným kamenným videopožičovniam, keď za sumu 55 Sk s DPH je možné stiahnutý film pozerať po dobu 48 hodín.
VoD využíva DRM ochranu videa od spoločnosti Microsoft, v súčasnosti jediným dostupným video prehrávačom kompatibilným s MS DRM je Windows Media Player a užívatelia služby sú tak obmedzení na operačný systém Windows. Základnými predpokladmi na využívanie VoD je okrem Windows prehrávač Windows Media Player (WMP) verzie minimálne 9 a Internet Explorer.
Požičanie filmu pre prezeranie prebieha v dvoch fázach. Užívateľ si musí stiahnuť najskôr samotný súbor s filmom, ktorý je DRM chránený a nie je ho možné pozerať bez príslušnej licencie. Film si môže sťahovať zo stránok služby ktokoľvek aj pred zaplatením za licenciu.
Pri pokuse prehrať takýto film vo WMP sa automaticky otvorí okno s web stránkou služby v Internet Exploreri, kde si je možné zakúpiť potrebnú licenciu. Na výber je možnosť zaplatiť za licenciu internet bankingom Tatrabanky alebo Slovenskej sporiteľne, teleplatbou volaním z linky ST na audiotexové číslo alebo zahrnutím platby do najbližšej faktúry Slovak Telecomu.
V prípade platenia zahrnutím sumy do najbližšej faktúry musí byť zákazník riadne prihlásený a identifikovaný tzv. Klient ID kódom, o ktorý je možné požiadať a ktorý zákazníkom tiež ST postupne distribuuje.
Po úspešnom zaplatení licencie sa licencia stiahne do WMP a film je možné po dobu 48 hodín od zakúpenia prehrávať bez obmedzenia. Licencie má uložené WMP v podobe samostatných súborov, je si ich možné odzálohovať priamo z WMP na bezpečné miesto napríklad pre prípad problémov a nutnosti preinštalovania WMP, v prípade 48 hodinových licencií to ale zvyčajne nie je potrebné.
Pre ďaľšie prehratie filmu v budúcnosti stačí zakúpiť novú licenciu, je možné použiť už stiahnutú verziu DRM chráneného filmu, nie je ho potrebné opäť sťahovať.
V súčasnosti je cez VoD službu ST dostupných 50 filmov, do konca tohto týždňa bude služba rozšírená o ďaľších 30 filmov, do Vianoc by malo byť dostupných 150 filmov, k marcu 2006 sa tento počet zvýši na 250.
Slovak Telecom na našu otázku, od ktorých filmových štúdií respektíve distribučných spoločností filmy pochádzajú a kto teda vlastní práva k ponúkaným filmov, pre obchodné tajomstvo neodpovedal. U podobných služieb vo svete, keďže tento typ služby je stále ojedinelým a inovatívnym druhom projektu, naopak vlastníci práv a poskytovatelia služieb uzatvorenie takejto spolupráce široko medializujú. Filmové štúdiá ale zatiaľ nie sú takýmto službám naklonené narozdiel napríklad od nahrávacích spoločností.
Požičovné za 48 hodinovú licenciu k filmu je 55 Sk s DPH, v prípade adult filmov 79 Sk s DPH. Platiť je možné aj alternatívne tzv. bodmi, bežný film stojí 540 bodov, adult 780 bodov. Tieto je možné v súčasnosti získavať napríklad ako bonus pri bežnom platení, ST plánuje v budúcnosti podľa pána Radoslava Bielku, hovorcu ST, odmeňovať bodmi lojálnych zákazníkov ST Online DSL. V prípade platby bodmi je z dôvodu platných daňových predpisov nutné zaplatiť ešte navyše 1 Sk bežným spôsobom, teleplatba preto v takomto prípade nie je doporučovaná, keďže teleplatbou sa dá zaplatiť len minimálne 9 Sk.
Všetky filmy sú k dispozícii vo formáte .wmv s použitým WMV3 video kódekom založeným na MPEG4 štandarde a WMA2 audio kódekom. Video stream má bitrate približne 800 Kb/s, audio stream je 64 Kb/s stereo. Typický celovečerný film má tak veľkosť cca 500 až 700 MB, na bežnej DSL linke ho užívateľ stiahne za 30 minút až 2 hodiny.
Slovak Telecom podľa testu servera DSL.sk neobmedzuje žiadnym spôsobom rýchlosť sťahovania, a tak užívatelia na extrémne rýchlych linkách môžu stiahnuť film oveľa rýchlejšie. Nám sa cca 650 MB film podarilo stiahnuť do 1 minúty.
Dáta sťahované z VoD služby sú u DSL pripojenia zarátavané ako ostatné bežné dáta a tak v prípade dátovo obmedzených DSL programov je doporučované filmy sťahovať počas víkendov a sviatkov, keďže dáta prenášané v týchto dňoch nie sú zarátavané u väčšiny DSL programov. Podľa pána Bielku ale Slovak Telecom uvažuje o tom, že v budúcnosti dáta prenášané pri využívaní VoD služby ST v prípade dátovo obmedzených DSL programov nebudú zarátavané.
Keďže služba bola spustená len pred približne tromi týždňami, Slovak Telecom zatiaľ nezverejní počet užívateľov, ktorí službu doteraz využili. Očakáva ale, že služba nezaostane veľmi za skúsenosťami z iných krajín, a službu v budúcnosti aspoň raz za 14 dní využijú 4 percentá užívateľov, ktorí majú vysokorýchlostné pripojenie.
VoD služba je dostupná priamo z titulky stránok station.sk.
Hodnotenie služby:
Server DSL.sk považuje službu VoD ST za na slovenské pomery pomerne odvážny a inovatívny projekt. Napriek tomu podľa nášho názoru to bude mať služba veľmi ťažké v konkurencii klasických DVD požičovní a hoci nelegálneho, ale pomerne rozšíreného sťahovania filmov z Internetu v podobe najmä P2P sietí.
VoD služba sa zatiaľ ani jednej z uvedených alternatív nemôže rovnať ponukou filmov.
Audio a video kvalita filmov je podľa Slovak Telecomu obmedzená súčasnými možnosťami rýchlosti prístupu k Internetu na Slovensku, Slovak Telecom hľadal optimálny kompromis medzi veľkosťou súboru a jeho audio-video kvalitou. Nutnosť použitia WMV kódeku je daná nutnosťou použitia DRM od Microsoftu. Bohužial za daných bitrate video streamov je ale kvalita u WMV výrazne nižšia ako napríklad u XviD kódeku, ktorý je najčastejšie používaným kódekom pri distribúcii na Internete. Treba ale povedať, že pre prehrávanie na TV (napríklad pomocou S-video) je kvalita ponúkaného videa dostatočná, badateľný rozdiel je pri prehrávaní na PC.
Za nedostatočnú ale považujeme kvalitu audia 64 Kb/s, hoci u WMA je táto kvalita výrazne vyššia ako napríklad u MP3 so 64 Kb/s. U súčasných filmov tvorí zvuk nezanedbateľnú súčasť celého zážitku a tak takáto kvalita audia je určite handicapom.
Služba sa podľa nášho názoru bude presadzovať pravdepodobne len veľmi pozvoľna. K akcelerácii jej využívania by mohlo prísť napríklad pri poskytovaní varianty služby pre užívateľov nezvyknutých pracovať s Internetom alebo pracujúcich s ním len okrajovo napríklad v podobe špecializovaných set top boxov pripojiteľných k DSL prípojke, u aktívnych bežných domácich užívateľov Internetu sa v súčasnej situácii má pravdepodobne len veľmi malú šancu presadiť.
Koľko celovečerných filmov týždenne približne pozeráte (vrátane TV, kina, požičovne, atď)? (hlasov: 335)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slavo
Od: Slavo
|
Pridané:
8.11.2005 22:02
Ak by tam ponukali horuce novinky ako napr.DOOM..tak by som to aj bral,ale inac neviem,ci sa to ujme...
|
|
doug
Od: doug
|
Pridané:
9.11.2005 2:29
no neviem ci sa to velmi oplati kedze z kamennej pozicovne mam film na dvd v podstatne vyssej kvalite s viacerymi zvukovymi stopami (bonusmi) za 45 korun, navyse si z neho mozem doma urobit zaloznu kopiu a prehravat si ho kolko chcem
|
|
jojo
Od: jojo
|
Pridané:
9.11.2005 3:15
no legalne si z pozicaneho filmu kopiu spravit samozrejme nemozes, film musis vlastnit = v pripade DVD mat kupene DVD, aby si mal pravo si z neho vytvorit zaloznu kopiu.
takze zavisi od toho, ci Ti to je jedno, ak hej, tak si mozes rovno stahovat filmy z netu.
no a rozdiel oproti pozicovni je ten, ze tam to mas za 45 korun iba na den vacsinou nie? pripadne na vikend, teda aspon u nas (a aj za 40 podla DVD, ale iba za den)
|
|
Peter
Od: Peter
|
Pridané:
9.11.2005 7:37
Samozrejme ze si moze spravit kopiu, ze by to bolo zakazane sa este nikomu nepodarilo dokazat citaciou zakona. Vacsina takychto DVD nema ziadnu CSS ochranu.
|
|
TheTOM.SK
Od: TheTOM.SK
|
Pridané:
9.11.2005 7:37
Na nete byvaju DVD v zlej kvalite, DVD z pozicovne sa da upravit ako ja chcem, vyhodit vsetky jazyky a napalit bez compresie, ktora znizuje kvalitu. A 50 Sk je dobra cena, ked si to v piatok poziciam a pondelok vratim. :)
|
|
Licencer
Od: Licencer
|
Pridané:
10.11.2005 18:14
"no legalne si z pozicaneho filmu kopiu spravit samozrejme nemozes"
Dokaz, ze to tak je....
Podla autorskeho zakona si mozes *sam* pre *osobnu potrebu* na *vlastnom zariadeni* zhotovit kopiu lubovolneho autorskeho diela bez nutnosti uhradit autorovi tohoto diela poplatok za uzitie autorskeho diela (toto neplati pre software a architekturu!). A na DVD sice moze byt napisane, ze kopirovanie je zakazane, ale prikaz od vydavatela sa nemoze stavat nad zakon. Takze ked si podla autorskeho zakona kopiu zhotovit mozes, tak mozes (a inac, plati to aj ak dojde k zmene formy obsahu diela - teda digitalizacia knihy, kopia DVD->CD, ...).
Problem moze byt vsak v tom, ak ma dane medium ochranu proti kopirovaniu, nastava tu spor, ze v autorskom zakone sa pise, ze si kopiu zhotovit mozes, v inom zakone sa ale pise (ak sa nemylim), ze nesmies ochranu proti kopirovaniu porusovat.... (Ak vsak medium skopirujes s ochranou...)
|
|
Dusko
Od: Dusko
|
Pridané:
10.11.2005 20:54
1, a si si isty, ze to plati na vsetky autorske diela v ktoromkolvek case a ziskane za akychkolvek podmienok? z nizsie uvedenych dovodov v pripade CD/DVD to nie je relevantne, ale nezda sa mi to, respektive neviem si predstavit ako by vyclenili tie veci, kde je to fakt totalny nezmysel = vsade tam, kde ziskas identicku kopiu.
funguje to sice pekne napriklad na moznost odfotit si sochu na namesti, na ktoru sa mozes tak ci tak pozerat zadarmo a tam je spravny, ale aby umoznoval zadarmo ziskat nieco, co inak zadarmo nie je, to je bud diera alebo je zly. a v podstate neverim, ze taky zakon tu este stale mame. vies mi dat prosim Ta cislo paragrafov autorskeho zakona, ktore to takto upravuju? ja viem len o aplikacii tohto zakona, ktora Ti dovoluje spravit si zaloznu kopiu z autorskeho diela, na ktore mas uz zakupene prava.
2, Aj keby ten zakon platil takto ako hovoris, aj tak ho porusuje kazda osoba, ktora takuto kopiu dovoli pozerat/skopirovat/cokolvek komukolvek inemu.
3, Autorsky zakon je pekna vec, ale to neznamena, ze ked neporusujes autorsky zakon, ze je vsetko OK. Este je kopa dalsich zakonov, ktore musis dodrziavat, vid bod 4, a v tom zaroven nemas pravdu dokonca aj v pripade autorskeho zakona, autor si moze priamo urcit, ake nakladanie s dielom povoluje.
4, A to co je napisane na DVD nie je ziadny prikaz vydavatela, to je sucast zmluvnych podmienok, pod ktorymi CD/DVD predava. Automaticky kupou uzatvaras s predajcom zmluvu, ktoru su povinny dodrziavat.
5, Kazde DVD je chranene, aj ked je to smiesna ochrana dnes lahko prelomitelna, je to ochrana. Naopak ale neviem o tom, ze by slovenske zakony povazovali specialne za trestne prekonavat ochranu bez dalsich okolnosti (bez vykonania ineho trestneho cinu).
|
|
SlovakSoft
Od: SlovakSoft
|
Pridané:
8.12.2005 7:56
Autorsky zakon - zakon c. 618/2003, §25 Vyhotovenie rozmnozeniny zverejnenho diela.
http://www.slovaksoft.com/mix/Autorsky_zakon.pdf
Za to prinalezi autorovi nahrada odmeny (prostrednictvom prislusnej organizacie kolektivnej spravy) - to je prave ten poplatok, ktory kazdy platime z kazdeho kupeneho cisteho media a reprodukcneho zariadenia. Mimochodom, toto sa ti zda moralne? Preco musime platit nejakej autorskej organizacii za media, na ktore si napalujeme svoje vlastne filmy (domace video napriklad)?
Autorsky zakon je standardnym zakonom a v takejto podobe plati v celej Europskej unii, kedze su takto zjednocovane vsetky zakony clenskych statov.
|
|
MatoK
Od: MatoK
|
Pridané:
9.11.2005 6:26
Nieje trochu moc davat tolke peniaze za film z takou kvalitou? este za niektore p2p siete idu....
|
|
Napster
Od: Napster
|
Pridané:
9.11.2005 9:29
ja to mam na haku..poziciam vo stvrtok v ten den aj napalim na druhy cratim pozriem o tyzden...
|
|
Layzie
Od: Layzie
|
Pridané:
9.11.2005 16:01
Ako napad je to super, ale ta kvalita a za tie peniaze!!!
Najlepsie si film vychutnam na DVD (DTS, DD) - zvukovo lepsie ako v akomkolvek kine na Slovensku. Cena za pozicanie filmu z videopozicovne (44 - 54 SK) nie je vobec vysoka. To, ze doba pozicania je od 6 do 24 hodin (automatizovane nostop videopozicovne) je podla mna tiez v pohode (este sa mi nestalo aby som si chcel pozriet film 2 alebo viac krat v priebehu 48 hodin). Nemyslim si, ze je pozicovne drahe a podla mna si to moze dovolit kazdy (staci sa pozriet na statistiky kolke miliony mesacne premobilujeme alebo prechlastame).
To, ze niekto stahuje filmy z netu (ja nie, lebo si nepokazim film DivX alebo XVid kvalitou) je jeho vec, ale nerobi to preto aby usetril, ale aby bol medzi prvymi, a hlavne aby to bolo "zadarmo".
No offence!
PEACE
|
|
One
Od: One
|
Pridané:
9.11.2005 20:12
no pockat pockat, ale nie je na to daky crack?
sak musi byt
nieco taketo smiesne ako stahovat si licencie ktore vyprsia po 48 hodin, to moze vymysliet len MS
musi sa to dat o...
|
|
tom
Od: tom
|
Pridané:
9.11.2005 20:17
DRM od Microsoftu je pomerne kvalitne, poskupovali tie najlepsie technologie, co boli k dispozicii
|
|
Uhlik
Od: Uhlik
|
Pridané:
13.11.2005 22:20
jedina moznost, ako DRM obijst, je "kradnut" stream priamo z media playeru na medziurovni spracovania tam, kde je uz odkodovany, resp. "vykradat" kodek, co si vyzaduje dost dobre znalosti WMP a zasah priamo do neho alebo je este moznost mat modifikovany ovladac grafickej karty a "vykradat" tak overlay, kedze WMP prehrava video cez overlay a na audio "vykradat" vystup zvukovej karty (tiez na urovni ovladaca alebo priamo trebars z SPDIF pekne v digitalnej kvalite) ... to vsak uz chce kusok prace a znalosti ... a hlavne si treba uvedomit, ze ide o kradez ...
|
|
LocutusSK
Od: LocutusSK
|
Pridané:
9.11.2005 22:09
Kua, co to mate za net ??? ze 650 MB film stiahnete za menej ako 1 min ???
|
|
Uhlik
Od: Uhlik
|
Pridané:
13.11.2005 22:11
mno ak maju optiku, tak to maju dost na prd net ;o) ... ale budme realisti ... ak ratame, ze neboli jediny, kto v tom case z toho serveru tahal, tak je to v pohode ... napr. ked som bol este v KE na Jedlikovej a bolo nas tam tusim 850 na gigovej optike, tak som napriklad tahal "v dobrom pocasi" okolo 3 MiB/s zo stranok MS ... priznam sa, ze ma skoro zabilo, ked som odisiel zo skoly a doma som si dal potom zaviest (vtedy jedinu moznost pre mna) analogovy dialup ;o) ...
|
|
nevie niekto ?
Od: nevie niekto ?
|
Pridané:
9.11.2005 22:50
je to len pre st uzivatelov ? alebo aj pre beznych smrtelnikov s optikou? dik
|
|
seva
Od: seva
|
Pridané:
9.11.2005 23:28
je to napisane hned v prvom odstavci :)
|
|
kde kua?
Od: kde kua?
|
Pridané:
10.11.2005 18:41
je tam že to spustil sice telecom ale nie ze je to len pre userov telekomu. nefim je tam chaos kua . omačky pisať kto to má čítať ...
|
|
Blade
Od: Blade
|
Pridané:
11.11.2005 16:57
Je to totalna sprostost a nema sancu sa uchytit
|
|
Nightshift
Od: Nightshift
|
Pridané:
16.11.2005 7:29
Je rozdiel, stiahnut si za poplatok nieco, co sa neda nikde inde vidiet, kupit, poziciat, alebo je to nove a bezi to v TV, poprepletane reklamami (napr. serial LOST na ABC) a stiahnut si nejaky film, ktory je k dispozicii na DVD v kazdej jednej dvd pozicovni s uz spominanymi vymozenostami ako kvalita zvuku, rozne jazyky, titulkami atd. Nedavno som skusil sluzbu iTunes, len preto, ze som si chcel pozriet uz spominany serial bez prerusovania reklamou. Na taketo cosi je tento sposob naozaj super, zvlast ked nechcem cakat, kym to vyjde na DVD. Inac by som rozhodne nemenil stahovanie filmu za 5 minutovu cestu do pozicovne.
Este ked zakaznik plati za prenos dat, je uz uplne naivne odporucat, aby si zakaznik film stiahol cez vikend, kedy sa data z predplateneho balika nerataju. Ja cez ST DSL nestahujem ani filmy, ani hudbu a je mi jasne a som si 100% isty, ze aj ked mam zakupeny urcity pocet GB na mesiac o rychlosti 1,5Mbit , mam aj tak cez vikend obmedzenu rychlost, ktora mi vela krat padnes z 1,5 Mbit na nejakych 200-300Kbit. Je to sice na inu diskusiu, no jedno je iste: pokial sa nezmenia podmienky, kvalita a ceny obycajneho DSL pristupu na internet spolu s pristupom k zakaznikovi, tak si tu sluzbu moze ST strcit do riti.
Dalsi priklad toho, ked niekto ide zacinat nieco nove a pritom uz sluzby, ktore davno ponuka su kvalitou a cenou a roznymi obmedzeniami na vysmech.
Pochybujem, ze sa nieco podobne na Slovensku behom dalsich par rokov uchyti. Jedina kladna vec (aj to je diskutabilne) co ta sluzba zakaznikovi ponuka, je pohodlnost.
|
|
salmek
Od: salmek
|
Pridané:
16.11.2005 14:32
plny suhlas so vsetkym, by ma zaujimalo, ktory manazer rozhodol o spusteni tejto vynikajucej sluzby, ktorou mozu oblbnut tak babku z Ciernej nad Tisou aj ak budu vysielat 50 spotov za den ako doteraz a kto sa na tom zase nabalil.
a vobec by ma zaujimalo ktory pan rozhodol o spusteni celeho station.sk a zaroven kupe zoznamu.
skvela strategia, ku ktorej sa oplati dodat len jedno - pani, polovica penazi, s ktorymi takto zaobchadzate je nasa.
|
|
herold
Od: herold
|
Pridané:
9.1.2008 14:56
dvd rocky
|
Pridať komentár
|
|
|
|