neprihlásený Sobota, 5. júla 2025, dnes má meniny Cyril, Metod
97% nových áut v Nórsku je čistých elektromobilov, dominuje Tesla

Značky: elektromobily

DSL.sk, 4.7.2025


V Nórsku, kde už dlhodobo tvoria čisté elektromobily absolútnu väčšinu nových predávaných vozidiel, ich podiel naďalej rastie a v júni tvorili čisté elektromobily už 96.9% nových predaných osobných vozidiel.

Informuje o tom organizácia Norwegian Road Federation.

Ďalšieho 1.2% tvorili benzínové hybridy, 0.7% benzínové plug-in hybridy a 0.1% naftové plug-in hybridy.

Hoci vo viacerých európskych krajinách sa v posledných mesiacoch podiel Tesly oslabil, v Nórsku v júni jasne dominovala. Najpredávanejším modelom v júni bol Tesla Model Y s 27.2%. Druhý model Toyota bZ4X mal podiel 4.5% a tretí Volkswagen ID.4 podiel 3.9%.

Čo sa týka výrobcov celkovo, Tesla mala podiel 30.7%, Volkswagen 10.6% a Volvo 6.7%.

Za celý prvý polrok mali čisté elektromobily z nových predaných áut v Nórsku podiel 93.7%.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Používanosť Windows 11 sa údajne dotiahla na Windows 10
Česko zasiahol rozsiahly výpadok elektrickej energie
Let’s Encrypt vydala prvý certifikát pre IP adresu
O2 mierne zlepšilo pokrytie 5G, už má byť pre 93% ľudí
Časť smartfónov Pixel 6a má problémy s batériou, Google ju bude obmedzovať a vymieňať
Microsoft oznámil ďalšie väčšie prepúšťanie, chce znížiť počet vrstiev manažmentu
SpaceX zničila v poslednom období stovky Starlink satelitov
Tesla stagnuje, opäť vyrobila a dodala menej vozidiel ako na nedávnom vrchole
Štát a železnice začínajú riešiť signál vo vlakoch, v Česku to riešia už dekádu
Ceny DDR4 pamätí sa zvýšili a majú opäť narásť


Diskusia:
                               
 

Pri kúpe tretieho či štvrtého auta do domácnosti ide o priekazne hlboko podpriemernú hodnotu, za ktorú sa ekologicky zmýšľajúci občania Nórska musia pred vyspelým svetom hanbiť.
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Diskusia je ako vždy plná expertov na elektromobily, pred tým expertov na vírusové ochorenia či klímu, v závislosti od toho aký Facebook príspevok práve čítali a plne uverili (lebo kritické myslenie Slovákov je nulové).
Odpovedať Známka: 0.4 Hodnotiť:
 

Pán prišiel z ps?
Odpovedať Známka: -0.4 Hodnotiť:
 

Vážený Detroitčania, držte si klobúky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Elektromobily sa šíria ako progresívna rakovina.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Zo 130 000 predaných áut v roku 2024 malo len
986 výhradne spaľovací motor.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak to ani hybridom sa nedarí.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pochybujem o tvojej expertize na dsl duskusie
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Gratulujem k úpadku!
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

... a prve tri auta v domacnosti 6 litrove hladke diesle. Tlieskam....
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A na to si odkial dosiel? Kamos hovoril?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tvoja stará hovorila v krčme, keď ju nakladali.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Takto sa spravat nieje socialne.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ciste, akoze su umyte, hej?
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

ach, tieto statistiky carovne.. ked uvalim 100% dan na vsetok alkohol okrem spisskej borovicky, ktora bude mat dan minimalnu, pripadne ziadnu, alebo ju este budem dotovat, tak tiez budem moct vyjst s niecim takym potom, ze 99% novopredaneho alkoholu je spisska borovicka a dokonca ju teda ludia aj maju teda radi :) pritom obycajni ludia by si aj celkom dali odlisnu borovicku alebo nieco ine
(prispevok obsahuje prehnanie a princip)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Takto sa zelení (asi podľa stolice) kedysi chválili úspechom EV v Holandsku.

Zabudli dodať, že úplne rozumné presúvadlo Golf 1.4TSI, ktorý stál na SVK 16-17,000 stál Holandsku 35,000.

T.j. každý, kto si kúpil rozumné auto sa skladal 20,000 idiotom na dotácie na EV.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

v norsku je priemerny plat vyse 4000, ked budem mat 4000 plat, tak budem mat aj 2 tesly twl!
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

..nebudem, lebo to je p.covina :) ale audi R8 kupim radsej ako blbu teslu
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

no hlavne zo 4k platu si tiez ziadnu R8 nekupis pri beznej spotrebe domacnosti.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jazdene mas za 70, to splatim za 2 roky, aj skor.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

:D tieto prepocty ludi co tie prachy nemaju :D Ano v urcitej konstelacii to mozne je. Zijes sam (vo vlastnom/zdedenom), s minimalnymi nakladmi, budes 2 roky o rozkoch, svietit nebudes a pod. A to hovorime, ze mas 4ku cisteho = 5800 hrubeho. Ano teoreticky to mozne je. Pri beznej spotrebe domacnosti s hypotekou a dalsimi hladnynmi krkmi to neurobis, lebo to nevychadza.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Je to sice blbost s tym autom... ale neboj, ked bude green deal uspesny, svietit nebudes ani ty ;-)
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

No ja nemam 100W ziarovky na svietenie, ale chapem co si chcel povedat. Akurat ked k tomu dojde - ze teda nebudem svietit, tak tato krajina bude riesit uuuuuplne ine problemy.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No určite. Nie že by to nešlo vôbec, ale je to idiotina.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano a jazdit budes na slickoch, lebo na nove gumy mat nebudes, klasika..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

novu R8 uz nekupis...
Odpovedať Hodnotiť:
 

za 4000 si ani tu Teslu nekupis.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

najlacnejsia tesla je 40k €, to mas 10 mesacny plat a mozes kupit teslu. Jak nekupis.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ešte mi ukáž kreténa, čo dá 10 mesačných platov za auto.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ukázať ti kreténa dokáže aj zrkadlo.

Človek, čo dá 10 mesačných platov za auto je bežný človek.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

And the distinction would be...? Ja viem, že s finančnou gramotnosťou je to všeobecne bieda, ale aj tak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak zase bud fer, ze v tomto neexistuje nejake univerzalne platne pravidlo. Takmer akekolvek je dobre. Niekto povie, ze neda viac ako 3 meacne platy za auto. Je to to na jednej strane dobra hranica, na strane druhej clovek s nizkym prijmom si kupi pri takomto nastaveni auto za cenu bicykla.
Ak zarabas 2ku v cistom = takmer 2nasobok priemeru narodneho hospodarstva v hrubom, tak to mas 20k€. Za to dnes nekupis ani auto nizsej strednej triedy. Popravde uz pred desiatimi rokmi si na taku slusnu ochcavku potreboval o 50% viac. Moje auto tiez stalo cca 20 vtedajsich platov a dali sa spravit oovela horsie financne rozhodnutia - optikou dnesnych dni to bola dobra kupa. Ale ano, nie za posledne prachy si kupit vydojenu premiovku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pravidlo sotva, lebo každý to využíva inak, ale 10 celých mesačných platov je fakt šialene veľa (pokiaľ teda auto priamo nezarába, ale to je iná úplne vec).




Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie je to sice malo, ale nie sialene vela, vsak ti hovorim, ked zarabas dvojnasobok nad priemer, tak ti to pri 10 platoch realne nevychadza ani na auto nizsej strednej triedy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

sijeti? Moje terajsie auto, co mam 200 rokov stalo tak 25 mojich vtedajsich platov
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak ti vydržalo 200 rokov, potom beriem späť. Ak majú aj také, čo vydrží 20, to by som 2.5 platu dal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde? :DDD 4000 mas aj tu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Priemerny plat v hlavnom meste: https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Oslo
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vysoký podiel elektromobilov v Nórsku je do veľkej miery výsledkom vládnych politík, ktoré ich zvýhodňujú a robia ich pre spotrebiteľov atraktívnejšími. Nórsko dlhodobo podporuje prechod na elektromobily prostredníctvom rôznych opatrení, ako sú:

- Daňové úľavy a dotácie: Elektromobily sú oslobodené od vysokých daní, ktoré sa vzťahujú na vozidlá so spaľovacími motormi. To zahŕňa napríklad registračné poplatky a DPH, čo výrazne znižuje ich cenu.

- Výhody pri používaní: Majitelia elektromobilov majú prístup k výhodám, ako sú nižšie poplatky za parkovanie, možnosť používať pruhy pre autobusy a znížené mýto na cestách a trajektoch.

- Rozsiahla infraštruktúra: Nórsko investovalo do budovania siete nabíjacích staníc, čo uľahčuje používanie elektromobilov.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Male doplnenie - parkovacie vyhody uz zrusili a skoro vsetky ostatne vyprsia buduci rok. Uz splnili to, co potrebovali - ludia sa naucili, ze EVs su lepsie a teraz uz aj ceny novych aut klesli - pricom benzinove, naopak, zdrazuju.
Tomu sa hovori stanovit viziu a presadit ju.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

tak ked das rezen na obed za 15€ a bryndzove halusky za 5€, tak vacsinou budem zrat halusky, ale ovela radsej mam rezen... ze ano.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Ak maju vyhody vsetci, nema vyhody nikto. Ked tych aut na baterky bude vacsina, az potom Nori pridu na to ake je to nevyhodne a ako sa dali oklamat.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme. Milióny Nórov sa nechali oklamať, ale každý dvojzubý debil z kysuckej krčmy to dávno prekukol.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

prasa
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Porovnavat treba porovnatelne.

Norsko je to iste ako saudska arabia (bez velkych penazi z ropy/plynu by to asi nerobili ze?...)

Takze treba porovnavat naprikald cesko portugalsko, finsko (hoci fini maju zase kopu dreva, ktore my sme uz takmer vytazili)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

My nie,mozno sudruh ziga, ty si z neho mal akurat drevenne podpery pod padajucim mostom v seredi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V som su, podla teba, oklamani?
Nizsou cenou za prevadzku? (elektrina je vyrazne lacnejsia, ako ropa)
Nizsimi nakladmi na udrzbu? (vyrazne menej pohyblivych casti, ziadne vysokanske teploty)
Jednoduchsou prevadzkou? (nabijacky maju skoro vsade, pomale nabijanie je dostupne na prakticky vsetkych parkovacich miestach, v obchodoch, v mestach, ...uz ziadne teriganie sa na pumpu kazdy tyzden-dva)
Cistejsim vzduchom? (ziadne emisie, Norsko ma este k tomu super-cistu elektrinu)
Nizsim hlukom? (ziadne drkotajuce traktory na krizovatkach, auta jazdia ticho a ked stoja, tak zmlknu uplne)
Ciste klamstvo, co? Urcite uz prvi zacali "prekukat" a o rok uz budu kupovat len TDi!
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

V garazi mam tak 50litrov nafty v kanistroch. V pripade blackoutu viem, ze auto nenatankujem, lebo nepojdu pumpy. Pre tento pripad mam uskladnenu naftu, chcem vidiet Teslacika co spravi na nabijacej stanici.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

teslacik si nabije auto zo svojej FVE

Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a ked nesvieti slnko?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

a ked nesvieti slnko, tak mame apokalypsu a 50litrov nafty ta nespasi. Ak by bol blackout v horizonte tyzdna a viac, tak je vecsia pravdepodobnost, ze dobijem elektro cez FVE ako ze zozenies dalsiu bandasku paliva. A ak budes kdesi v tramtarii, tak je uplne jedno ze mas doma zasobu paliva.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No v zime moc slnko nesvieti uz teraz.

Nedobijes pretoze niesi elektrikar a zo zakona musis davat fve priamo dosiete a nemozes ju tahat napriamo, ci nie?

A co ked ja mam hybrid ,alebo ja mam benzin a sused ma elektro a dohodneme sa ze si pomozeme?

Len s tym rozdielom ze ja mu nebudem dotovat elektro auto a ani jeho fve (a on si dopredu zaplati za recyklaciu a netoxicku likvidaciu fve (po ich zivotnosti) )

Vies kolko stoji netoxicka likvidacia FVE????
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Jasne v zime mame polarnu noc ako za polarnym kruhom.

Coze musis zo zakona? Dajze kontakt na dilera, lebo mas ocividne kvalitny matros.

Dohodni sa aj na vymene zeny, who cares.

Chodis servisovat auto vyhradne do autorizaku ty netoxicka likvidacia? Co myslis, ze ten garazista robi s olejom, ekologicky ho likviduje spolu s dalsimi nebezpecnymi kvapalinami?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Zabudol si dodat nakaldy na recyklaciu a likvidaciu a tie su najpodstatnejsie.

Zayebabranu vodu uz nevycistis, rizika neuhasitelneho poziaru (na ktory sa pouziva PFAS toxicka pena...)

PFAS uz prekracuju hranice aj pri hraniciah Svajciarska a Francuzka (tam to bolo z peny ktora sa pouzila na hasenie na letisku)

Elektromotor potrebuje med a ta nieje lacna.

Nabijacka ti je na dve veci pokial nedobudujes drahu chrbticouvu el. siet (ak planujes takmer celu dopravu mat len na Elektro)



Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Elektrické autá sú super: 1. Sú podstatne drahšie ako porovnateľné benzínové autá. 2. Reálny dojazd je oveľa nižší ako u benzínových áut. A ak zapnete v lete klimatizáciu a v zime kúrenie, tak je ešte nižší. 3. Nabíjanie trvá neporovnateľne dlhšie ako natankovanie benzínu... Len somár by si to kúpil.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj dajte, ake mega dotacie na ne dava stat. Ked to stopli, predaje padli doslova na dno. Tak to obnovili. A treba aj pridat, ale to sa nehodi do peknej spravy, ze stat tam dotuje elektricke auta z predaja fosilnych paliv. Ale to by progresivnu spravu pokazilo.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Presne, ako pises - namiesto, aby podporovali spalovaky, pouzivaju prachy z predaja spinavej ropy inym na to, aby sa oni sami od nej oslobodili. A ked to zacnu robit aj ostatni, oni uz budu mat vystarane. Je to tradicia - zacalo to drevom na lode pred par storociami, pokracuje to dodnes. Proste vedia pozerat o par krokov vopred, nie len na to, kedy a ktory plyn je prave o 2 centy lacnejsi...
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

nepride ti to ako ciste pokrytectvo z ich strany?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vsak mate pravdu obaja.

To je taky problem povedat celu pravdu a nie len cast ktora vyhovuje?

Jednducho norsko je dost unikatny priklad.

Populaciu maju ako my no prirodne bohatstva maju zial podstatne viac, a delit sa nechcu. Takze z coho chces financovat tie dotacie?

Americky LNG plyn urcite nieje o dva centy drahsi (ale stoji podstatne viac), takze neklam.

Fyziku zial nikto neoklame.


Odpovedať Hodnotiť:
 

A predalo sa ich koľko ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

su tie elektromobily rovnako ciste ako norski biatlonisti - banda dychavicnych astmatikov? tiez kopec problemov znenapadnenych dotaciami?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsak tie "ciste" baterky sa vyrabaju v cudzine. Mozno ak ich budu musiet recyklovat, po ich dobe zivotnosti, tak sa zobudia.

Alebo to vyvezu do bananistanu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mna by zaujimalo pri takom pocte elektromobilov v Norsku,priekazne ake tam maju aktualne platy pumpari na pumpach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kolko stoji NETOXICKA likvidacia Fotovoltaiky a baterii z aut??

a preco to nieje zaratane v cene?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár