neprihlásený Utorok, 19. augusta 2025, dnes má meniny Lýdia
Volkswagen na elektromobile spoplatňuje vyšší výkon predplatným

Značky: elektromobily

DSL.sk, 18.8.2025


Automobilka Volkswagen začína aktuálne uplatňovať pomerne kontroverznú obchodnú praktiku, keď na elektromobile ID.3 je štandardne nastavený nižší výkon motora ako zvláda tento motor a majiteľ si ho môže dočasne alebo trvalo nezanedbateľne zvýšiť za predplatné.

Automobilka takúto ponuku spúšťa vo Veľkej Británii, upozornil Auto Express.

Konkrétne štandardný výkon motora je 150 kW a točivý moment 265 Nm. So zaplateným predplatným vo výške 16.5 libry za mesiac je k dispozícii výkon 170 kW a točivý moment 310 Nm.

Ročné predplatné stojí 165 libier, doživotné predplatné pre dané vozidlo 649 libier.

Aktuálna ponuka nie je úplne prvým prípadom podobnej obchodnej praktiky s mesačným predplatným, s tým ako sú moderné autá postavené v značnej miere na softvéri a zároveň majú internetovú konektivitu podobné obchodné praktiky v predchádzajúcich rokoch už používali aj iné automobilky typicky ale na menej základné a naozaj doplnkové funkčnosti.

Najpodobnejším prípadom doteraz je zrejme predplatné Mercedesu, ktorý v USA ponúka možnosť zrýchliť akceleráciu. Hoci automobilka prezentuje funkčnosť najmä ako zrýchlenie akcelerácie, podľa popisu sa zvyšuje aj maximálny výkon motora a točivý moment. Predplatné sa ale týka len pomerne drahých modelov a nie modelov určených pre masový predaj a podľa modelu začína na cene 60 dolárov za mesiac.

Model Volkswagen ID.3 je naopak cielený na masový trh. Kontroverznou je aj skutočnosťou, že model aj s obmedzeným výkonom 150 kW má podľa Auto Express oficiálne uvádzaný výkon 170 kW a zákazník bez predplatného tak okrem iného môže potenciálne platiť poistku podľa vyššieho jemu nedostupnému výkonu. Nie je jasné, či to pri aktuálnom stave systému poistiek vo Veľkej Británii môže predstavovať reálny rozdiel vo výške poistky.

Automobilka v reakcii na kritiku pre britské médiá avizovala, že nejde o žiadnu novinku, a ide o podobnú situáciu, ako keď zákazník pri kúpe zaplatí jednorazovo vyššiu kúpnu cenu za výkonnejší model s rovnakým objemom motora ako menej výkonný model. Rozdiel je, že nová možnosť je navyše flexibilnejšia a umožňuje zvoliť vyšší výkon až neskôr alebo dočasne.



Najnovšie články:

Operátori majú povinnosť zverejňovať reálnu rýchlosť pripojenia do Internetu
Štandardizácia pántov a skladateľný iPhone majú výrazne zvýšiť predaje skladateľných telefónov
Vlastník ARM získa približne 2% podiel v Inteli
Medzi výrobcami elektromobilov globálne dominuje BYD
Starými eID sa bude dať podpisovať ďalší rok
Google zaplatí v Austrálii pokutu za obmedzovanie konkurenčných vyhľadávačov v Androide
Microsoft potvrdil ukončenie podpory Windows 10 o dva mesiace
Apple zrejme pripravuje MacBook s podporou pripojenia na mobilné 5G siete
Deviaty let Starship zlyhal opäť kvôli úniku paliva
Kauza predaja používaných Seagate diskov ako nových pokročila, našli falšovateľov v Malajzii


Diskusia:
                               
 

Takže zákazník si kúpou vozidla zaplatí drahšie riešenie a následne ak to riešenie chce využiť naplno, tak si musí ešte priplatiť za to isté ešte druhýkrát. Výborne VW, štetci ťa budú milovať.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

To ako keď svojho času v BMW spoplatnili naviac predplatným ohrev sedadiel a pritom všetky vozidlá ho mali zabudované.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Necudo ze nemci pojdu do sraciek ak nevedia priniest skutocne inovacie a vymyslaju si taketo pycovyny
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

to by som dal radsej peniaze BYDu
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

z hovna do sraciek
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Vyzerá to, že v sračkách začína byť hlavne VW:
https://truthinadvertising.org/
class-action/volkswagen-id-4/

https://truthinadvertising.org/
wp-content/uploads/2025/07/
Beecher-v-Volkswagen-complaint.pdf
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vraj nielen v BMW ale aj vo viacerych nemeckych automobilkach uz davno zaviedli spoplatenie smeroviek, zial riesene velmi vysokou cenou, ktoru kazdy nezaplati, takze vela soferov premiovejsich nemeckych automobilov nemoze pouzivat blinkre. Problem sa vo vyssej miere (>98%) vyskytuje hlavne v statoch byvaleho vychodneho bloku, teda v postkumunistickych zriadeniach.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

... a pritom stačilo z okienka vystrčiť ruku... a už blinker bol k dispozícii - ručno-mechanicko-živočíšny....
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ono je to ale viazané na elektrické sťahovanie okien. Takže ruku nevystrčíš. A myslím že aj spiatočku, lebo parkovanie rovno pred vchodom do nákupného centra je vlastne práve majiteľom drahších SUV.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Staci ti kupit OBD :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vydelením celoživotného predplatného ročným predplatným zistíte, že si výrobca cení auto na 3.9 roka používania.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je dost 3.9 roka, to napriklad tie zakrpatene TSI kokotiny vydrzia este menej. To sa robi na cestu na dovolenku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja hovorim, ze nech zije Cina. Za podporu LGBTI ma u mna VW ban, tak ako aj dalsie firmy.
Odpovedať Známka: -3.7 Hodnotiť:
 

Su to firmy. Firmy robia vsetko preto, aby boli v priazni politikov. Politici zacali pretlacat agendu po ... dopln svoje :).
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Europa sa preslavi vo svete poplatkami za vsetko a cokolvek. Ako v hlave 22 podpisovali prisahu vernosti tak my budeme platit poplatky.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Aj teraz si ľudia dávajú autá čipovať. Po novom budú mať na výber oficiálnu cestu za 600 alebo Fera za 300...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Fera poznám ten je dobrý a robí lacno
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja poznám Františku, dá aj zadara...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Este viac by zarobili keby vypli brzdy a potom ti ich zapli pod podmienkou platby.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Pssst! Nedávaj im návod lebo oni to fakt urobia!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Skor za priplatok budes mat silnejsie (eh... menej slabe) brzdy ;)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Dal by som aj free trial, napr. kazdy den jedna akceleracia zadarmo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Toto predsa nie je nic nove, presne to iste sa dialo na spalovakoch uz minimalne 25 rokov. Rovnaky motor, rozne naladeny, rozdiel v cene bol aj viac ako 700 €. VW je v tomto priekopnik.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Boli tam rozdiely. Nemohol ci len precipovat aby si dosiahol to iste. Ano vykon ano ale zivotnost sa znizovala. Vykonnejsie motory mali ine suciastky.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Boli motory, kde bolo napríklad iné turbo, ale VAG mal aj motory, ktoré boli identické do poslednej skrutky a rozdiel bol len v tom, ako bol softvér naladený. Pozri sa napríklad na motory CBZA, CBZB a CBZC (63, 66 a 77 kW)!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Identické do skrutky keď si kupoval náhradné diely. Tie boli totiž len jedny aby výrobcovia nepotrebovali 3 sady napr. piestov držať na poličke 10 rokov po ukončení výroby. Ale vo výrobe sa používali reálne iné varianty, napr. kované piesty u najvýkonnejšej alebo obyčajné pre základ. Ak si objednal náhradný diel, všetky boli kované. To isté robí aj BMW a tipujem že tak nejak všetci a to už minimálne dve dekády. Možno u nejakej storočnej krabice to tak bolo, ale moderná logistika už funguje takto.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Rovnako sa da dokupit na servri dodatocny vykon. Vyrobca ti po zaplateni posle kod a aktivujes dalsiu procesorovu dosku.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ešte by takto mohli spoplatniť brzdný výkon, že štandardne bude brzdiť len jemne, a ak budeš chcieť prejsť cez STK, musíš si priplatiť, ale podľa papierov bude stále brzdiť akože normálne a bude vyhovovať do cestnej premávky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja by som to spravil naopak, feaktivoval rekuperaciu a povolil len klasické brzdy. Síce by ti tak skoro nezhrdzaveli a STK v pohode, ale priplatil by si si za zvýšenie dojazdu rekuperáciou.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pre šetrných by mala byť ponuka z opačného spektra. Objednať si rozobratý automobil za výrazne nižšiu cenu v krabiciach, ktoré by doručil kuriér a potom si ho v kľude v obývačke zostaviť podľa priloženého návodu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak toto funguje len za príplatok.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To si naozaj nikto nevšimol slovné spojenie zrýchliť akceleráciu?

Ja očakávam spoplatnenie rýchleho nabíjania.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno to zvyšuje ryv.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked sme kupili nas Enyaq, mal talu sranda funkciu.
Vo vnutri je svetelny pasik - na vsetkych dverach a v palubovke.
Ked sme auto kupili, dala sa na pasiku nastavit lubovolna farba a ked clivek otvoril dvere, pasik sa zmenil na cerveny - ako varovanie ostatnym vodicom, ze su dvere oyvorene v noci, napriklad.
2 roky neskor prisiel sw update - moznost dokupovat SW.
A dalsie 2 roky prisiel dalsi update - svetielko uz vie len 8 farieb a lubovolne farby a to cervene svetlo pri otvoreni dvier je teraz za priplayok.
Je to jednorazovy poplayok, ale za nieco, co som uz zaplatil v cene auta.
Parada.
A sw update sa neda vypnut, rovnako ako reportovanie vsetkeho mozneho aj nemozneho naspat Skodovke a VW group.
Zrazu mi Cinske sledovanie pride uplne take iste, ako Eutopske :(
Musim nejako kupit autu hlinikovu foliu na zabudovany modem :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sorry za preklepy - tucne prsty a mobil... :(
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ChatGPT nieco naslo, ale myslim si, ze staci mala nepozornost, alebo klik vedla, alebo, ked das auto do servisu, servisny technik nepochopi ze co nechces a zrazu mas novy soft.

Tu je pre Enyaq zhrnutie a konkrétne kroky.

Princíp a pásma

OTA ide cez Škoda Connect a vstavanú eSIM (Cubic Telecom). Prenos prebieha cez mobilnú LTE sieť podľa pokrytia v krajine. Bežné EU LTE pásma: 700/800/1800/2100/2600 MHz (B28/B20/B3/B1/B7). Wi-Fi sa na OTA nevyžaduje.


Ako dočasne zablokovať aktualizácie

1. V aute: Menu → Používatelia → Nastavenia → Ochrana súkromia → Online mode = OFF (resp. „Súkromný režim/Maximum privacy“). Auto je offline, OTA sa nedoručí ani nainštaluje.


2. Keď vyskočí výzva na inštaláciu: stlač „Zrušiť“. Skoda uvádza, že opt-out nie je, dá sa len odkladať.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

3. Voliteľne: v Správe online služieb (Škoda Connect) vypni online služby pre auto alebo sa odhlás ako hlavný používateľ. Tým obmedzíš konektivitu služieb.



Poznámky k podmienkam OTA: musí byť Online mode ON, sieťové pokrytie a HV batéria ≥ 50 %; počas nabíjania nie je možné spustiť inštaláciu.

Ako zachovať pôvodný softvér

Drž auto offline podľa bodov vyššie a odmietaj inštaláciu v „goodbye screen“.

Pri servise výslovne uveď „neaktualizovať riadiace jednotky“. Rátaj s tým, že povinné servisné/bezpečnostné akcie môžu byť vyžadované. Skoda tiež uvádza, že problémy spôsobené neaktualizovaním nemusia byť kryté zárukou.


STK na Slovensku

Verzia softvéru sa nekontroluje. U EV sa robí STK, EK sa nevykonáva (§ 45 ods. 4 zákona č. 106/2018 Z. z. – vozidlá bez emisií nepodliehajú EK). Dôležité je, aby neboli chybové kontrolky a systémy fungovali.


Ak chceš, napíšem presný postup pre tvoju verziu softvéru (ME3.x vs. SW4.x) a kde v menu ho nájdeš.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preklep Eutopske namiesto Europske ma celkom zaujal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

smutne je, ze keby si vykuchal tu bezdratovu komunikaciu cez ktoru sa stale robi push update, tak ti auto neprejde STK, lebo by to hlasilo ako zavadu.

Ale co sa tyka tych vlastnosti pred a po aktualizaciach, tak s dobrym pravnikom by si ich dostal naspet, si myslim, lebo to je zmena vo funkcii produktu s ktorou si nesuhlasil.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Kazdy bezdrotovy modul ma nejaku antenu.. pokym sa s nim nepohras
Odpovedať Hodnotiť:
 

No hej ale ako sa pohrat, mal som otvorene jedno autoradio s bluetooth a tam bola antena vyleptana na doske. Alebo, ked som z mobilu odpojil anteny, stale mal signal, aj gsm aj wifi...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prepac, ale toto je na reklamaciu, nech ti vratia funkciu alebo peniaze.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Maju to osetrene v zmluvnych podmienkach ze sa charakter niektorych funkci moze menit ak je ovplyvneny inou funkcionalitou. Neboj sa, oni maju armady pravnikov, ty nic nezmozes. Dnes je problem pomaly 12V baterku reklamovat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale cinanci vacsinou neobmedzuju funkcionalitu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak sa sťažuj. Keď budeš ticho nič sa nezmení.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nothing gonna change the world
Odpovedať Hodnotiť:
 

To by bolo mozna zaujimava zaloba, ze propaguju hodnotu vykonu, ktora realne nie je pri stanovenej kupnej cene pouzitelna.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Bude este len vtipne, ked spoplatnia aj brzdenie a posilovac riadenia
Chces ucinnejsie brzdy? Tak si pausalne zaplat a nebudes musiet jazdit ako slimak a brzdit ocami.
Chces otacat volant i prstom ako na fabii a nie mat svaly ako schwarzneger? Tak si zaplat :)

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A poistka sa bude vyratavat teda an 170 kW, aj ked realne bude 150.
Dokonca uz aj od kolegu viem, ze mu vyratali napr. na tesle poistku za nieco cez (trepnem) 400 kW za 2 elektromootry, aj ked realne ani zdaleka to auto taky vykon nema, proste zapocitali mu sumu max. vykonov obidvoch motorov :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Toto je čisto úradnícka idiotina. Žiadne vyrátavanie čohokoľvek od výnoku by vôbec nemalo existovať. Ako-tak to má zmysel pri spaľovákoch, ale tu vôbec.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ziadny zmysel to nema. Poistka je na to, aby ked sposobis ty dopravnu nehodu, tak tomu druhemu zaplatili opravu. Objem motora nema ziadny vplyv na to, aku velku skodu mu sposobis... Malo by to byt na vodicak a nie na auto, lebo ked nemas vodicak, nemozes sposobit skodu a bolo by to lacnejsie, lebo je viac vodicakov ako aut.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale môžeš a neraz sa tak stalo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď nemáš auto, nemáš na čom spôsobiť škodu. Poistka na vodičák je kravina. Škodu spôsobíš s dopravným prostriedkom a nie s vodičákom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ked nemas vodicak, stale mozes sposobit skodu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mna nejaky volvicwagen nejebe, ja mam Euro Truck Simulator 2.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Jj, ale zase platíš za DLC
Odpovedať Hodnotiť:
 

DLC som si krekol
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj EU zavádza sankcie na Rusko.
Odpovedať Hodnotiť:
 

U VW nic nove, maximalne tak dalsi skandal nazvany napriklad SubscriptionGate
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár