
neprihlásený
|
Utorok, 9. decembra 2025, dnes má meniny Izabela |
|
|
Pozor, Slovensko.sk môže zrušiť nastavené notifikácie na schránku, ukázal prípad Šutaja Eštoka
Značky:
Slovenskoe-government
DSL.sk, 9.12.2025
|
|
Ústredný portál verejnej správy Slovensko.sk môže užívateľovi zrušiť nastavené notifikačné mechanizmy na nové doručené správy, ten sa tak o nich nedozvie.
Vyplýva to aspoň z aktuálnych informácií v široko medializovanom prípade doručovania komunikácie súdu do schránky ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka, ktoré zazneli na dnešnom pojednávaní.
Rozsah problému zatiaľ nie je známy, pre dotknutých užívateľov ide samozrejme ale o výrazný problém. Bližšie informácie zisťujeme od prevádzkovateľa Slovensko.sk, štátnej organizácie NASES.
Prípad Šutaja Eštoka
Ako bolo medializované, minister mal ako fyzická osoba elektronickú schránku na Slovensko.sk aktivovanú na doručovanie rozhodnutí od slovenských orgánov verejnej moci, podľa jeho informácií do nej ale pravidelne nepristupoval a neregistroval komunikáciu súdu v prípade tohtoročnej civilnej žaloby na jeho osobu. Správy doručené do elektronickej schránky sa po 15 dňoch považujú za doručené aj keď sa o nich užívateľ nedozvie, súd následne rozhodol bez účasti Šutaja Eštoka, nariadil mu zaplatiť 90-tisíc eur a rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť.
Podľa informácií denníka SME dnes Šutaj Eštok na súde, kde sa snažil dosiahnuť zrušenie rozhodnutia, uviedol, že k schránke na Slovensko.sk mal nastavené notifikácie cez SMS. Slovensko.sk mu tieto nastavené notifikácie ale zrušilo, čo doložil potvrdením od NASES. NASES potvrdila, že pri spracovaní dávky z registra fyzických osôb prišlo k výmazu údajov vrátane telefónneho čísla a emailu, Šutaj Eštok o tom nebol informovaný a notifikácie mu prestali fungovať.
Na komunikáciu prichádzajúcu zo súdu tak nebol notifikáciami upozornený, hoci si ich pôvodne nastavil. Či Šutaj Eštok uviedol respektíve bolo na pojednávaní preukázané, či respektíve kedy sa v tomto roku prihlasoval do svojej schránky nie je jasné. Na pojednávaní zazneli informácie o tom, že do schránky sa minimálne raz prihlásil v minulom roku.
Sudca v tomto prípade podľa opisu denníka SME nezobral nefungujúce notifikácie ako dostatočný dôvod, pre ktorý by doručenie komunikácie zo súdu malo byť zneplatnené. Evidentne jedným z dôvodov bola aj skutočnosť, že k technickému problému prišlo a notifikácie pre túto schránku prestali fungovať už v máji 2018.
Nie je jasné, aké dlhé obdobie uplynulo od doručenia prvej správy o žalobe do schránky do vynesenia a nadobudnutia právoplatnosti rozsudku. Evidentne išlo ale maximálne o mesiace. Šutaj Eštok bol totiž žalovaný za výroky z apríla 2025, podľa novín správa zo súdu mu prišla 2. júla. V súčasnosti je už evidentne minimálne niekoľko týždňov rozsudok právoplatný a pohľadávka je vymáhaná exekúciou.
Notifikácie
Ak fyzické osoby aktuálne neriešia nejakú elektronickú agendu so štátom, môžu dostávať do schránky aj iba maximálne niekoľko správ ročne. Aj vzhľadom na komplikovanosť spôsobu prihlasovania do schránky minimálne s čítačkou a eID nie je praktické ani v súčasnej dobe užívateľsky akceptovateľné si v takýchto prípadoch musieť preventívne pravidelne kontrolovať schránku a notifikácie sú efektívny spôsob ako docieliť nezmeškanie doručených správ.
Ak správne nastavené notifikácie prestanú fungovať vinou štátu, nepríde automaticky k náprave a užívateľ na to nie je upozornený, ide samozrejme objektívne o problém na strane štátu.
Dá sa predpokladať, že množstvo z fyzických osôb s aktivovanou schránkou na doručovanie a zapnutými notifikáciami si bežne preventívne nekontroluje schránku a to aj dlhšie ako niekoľko mesiacov.
V prípade Šutaja Eštoka je samozrejme špecifické, že notifikácie mu nefungovali už od roku 2018. Nie je jasné, či by súd v inom prípade, ak by notifikácie prestali fungovať výrazne kratšie pred podobným incidentom, postupoval inak a uznal to ako dostatočný dôvod zneplatnenia takéhoto doručenia.
"Ide o doplnkovú službu, ktorá nemá žiadne právne účinky na samotné doručovanie a ktorá sama osebe (bez ohľadu na to, či bola aktivovaná, alebo nie) nezbavuje majiteľa schránky povinnosti," uviedol ale v tomto prípade sudca podľa SME.
Stanovisko NASES k zrušeniu nastavených notifikácií, kedy to organizácia zistila a ako situáciu plánuje riešiť, zisťujeme.
Najnovšie články:
Diskusia:
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
gangster ka
Od: bla bla bla
|
Pridané:
9.12.2025 16:48
kde som to už počul..
o nás bez nás..
|
| |
Hľadajú
Od: _iso
|
Pridané:
9.12.2025 16:52
Hľadajú výhovorku ...
|
| |
citacka
Od: nokiak
|
Pridané:
9.12.2025 17:06
ja to pouzivam viac ako 10 rokov a stale mi chodia maili a sms. a do schranky sa uz dá prihlasit aj bez citacky, dokonca bez citacky uz aj podpisem dokument.
ale aj tak si preventivne kontrolujem schranku. a ak ju mal aktivovanu aj šukaj, tak mu tam minimalne chodia platobne prikazy na podielove dane
|
| |
Chajlo
Od: TomasKOKOLO
|
Pridané:
9.12.2025 17:08
Tak on chce docielit to, ze kvoli SMS notifikacii ktore mu nefunguju od roku 2018!!!! chce zvratit vysledok sudneho rozhodnutia.
Ak sa co i len raz prihlasil do elektronickej schranky od roku 2018 a mal tam co i len jednu postu, okamzite musel pochopit, ze notifikacie nema zapnute. Opakujem, od roku 2018 tam isto postu mal.
Ako fyzicka osoba dostava vsetky úradné rozhodnutia do tejto posty. Aj predpis na dane, KO. Takze je iste, ze vedel, ze notifikacie nema zapnute. Pozriem do posty, aha, mam tu postu. Ale preco o nej neviem? Pozriem nastavenia, vidim, vypnute notifikacie. OD ROKU 2018.
Stale plati, ze ide o doplnkovu sluzbu. Je smutne, ze si nevie priznat chybu. 90 000 € zaplatia aj tak z penazi ktore strana dostane/la za zisk hlasov z parlamentnych volieb, pretoze konal ako minister a je nepodstatne, ze bol zalovany ako fyzicka osoba. Obycajny clovek by nemal sancu dovolat sa pravdy. Tento primitiv ma neuveritelne vela sanci.
|
| |
pre istotu
Od: Lajdák
|
Pridané:
9.12.2025 17:48
Neviem akú má Šukaj Semenotok elektronickú chybu.
V Smere sa voda sype a piesok leje, ak treba.
|
Pridať komentár
|
|
|
|