neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
Curiosity sa na Marse prederavujú kolesá, NASA chystá softvérovú aktualizáciu

Značky: CuriosityMarsNASAprogramovaniesoftvér

DSL.sk, 20.8.2014


Robotické vozidlo Curiosity na Marse má vážny problém s rýchlym opotrebovávaním a poškodzovaním sa jeho kolies a NASA musí jeho misiu tomuto problému prispôsobovať.

Vyplýva to z detailného zhodnotenia situácie Emily Lakdawallovou na základe priamych informácií od zamestnancov NASA aktívnych v programe.

Curiosity má šesť kolies vyrobených z jedného kusu hliníka, s priemerom 50 cm a šírkou 40 cm. Štandardná plocha kolesa má hrúbku len 0.75 mm, pričom pevnosť zvyšuje 7.5-milimetrový vystúpený dezén každých 15 stupňov a vnútorné spevňujúce výstuže na krajoch a v strede kolies.

Na každom kolese sa okrem toho nachádza úmyselne dvanásť spevnených otvorov, ktoré umožňujú analyzovať prejdenú vzdialenosť z fotografií odtlačkov kolies v mäkkom povrchu.

Dôvodom minimálnej hrúbky materiálu kolies bola snaha znížiť hmotnosť pre celkové zníženie hmotnosti vozidla ale tiež špecificky pre fázu pristávania, kde by vyššia hmotnosť kolies spôsobila výrazne vyššie sily pri ich vysúvaní pri zavesenom vozidle. Zväčšenie hrúbky o jeden mm by pridalo na hmotnosti kolies spolu cca 10 kg.

Problémy s poškodzovaním sa objavili prvýkrát už v októbri minulého roka, prvá veľká perforácia sa objavila na prelome rokov. Po nej NASA začala problém dôkladne analyzovať, keďže poškodenie v takejto miere neočakávala.

Poškodenie sa objavuje najmä na stredných a predných kolesách, veľmi zlý stav až alarmujúci stav aktuálne potvrdzujú fotografie zo začiatku augusta.


Jedno z perforovaných stredných kolies Curiosity, 3. augusta (foto: NASA)



Podľa zistení NASA spôsobujú výrazne väčšie poškodenie oproti predpokladom ostré kamene pevne upevnené v pevnom povrchu, ktoré sa ani pod tlakom vozidla nezatlačia, neposunú ani inak nepohnú. Kamene takejto povahy NASA neočakávala, pretože doterajšie misie ich na Marse nezaregistrovali.

K poškodzovaniu prichádza na stredných a predných kolesách najmä preto, že v prípade vyskytnutia sa prekážky v podobe takéhoto kameňa sú stredné a predné kolesá tlačené svojim závesom dole nielen hmotnosťou vozidla, ktorú by mali kolesá aj v prípade takýchto kameňov vydržať, ale navyše aj silou pohonu.


Jedno z perforovaných predných kolies Curiosity, 3. augusta (foto: NASA)



Miera poškodzovania kolies samozrejme závisí od povrchu, po ktorom Curiosity ide. Podľa simulácií na Zemi by sa pri jazde po skalnatom teréne s množstvom ostrých kameňov kolesá kompletne pokazili už po ôsmich kilometroch, pričom Curiosity v súčasnosti už prešlo tesne viac ako osem kilometrov, ale po rozličných terénoch.

Aby Curiosity vydržalo očakávané desiatky najazdených kilometrov, NASA začala aktívne aplikovať viacero opatrení. Osoby určujúce dennú jazdu sa majú za úlohu vyhýbať problematickým kameňom, môžu tak robiť ale v maximálne prvých dvadsiatich metroch naprogramovanej trasy, v ktorých dopredu zo snímok dokážu takéto kamene identifikovať.

NASA zároveň začala dlhodobo strategicky plánovať trasu podľa typu terénu zisteného zo satelitných snímok a potenciálnym riešením je aj jazda zadnou časťou naspäť, pri ktorej nie je kvôli nesymetrickosti závesu vyvíjaný tlak na stredné, predné ani pôvodne zadné kolesá. Takáto jazda má ale svoje nevýhody, keď by sa na konci každého dna muselo Curiosity otočiť kvôli odfoteniu trasy pred sebou pre naplánovanie cesty na ďalší deň. Odfoteniu v orientácii zadnou časťou napred totiž bránia niektoré časti umiestnené v zadnej časti vozidla.

Zmena, ktorá by mala výrazne pomôcť v prípade potreby prekonávať problematické kamene, bude ale softvérová a NASA ju plánuje pripraviť v rámci najbližšej pripravovanej aktualizácie softvéru vozidla. Zmena bude spočívať v preprogramovaní riadenia motorov jednotlivých kolies. V súčasnosti softvér otáča všetkými kolesami rovnakou rýchlosťou a to vrátane kolies, ktoré prechádzajú po prekážke a majú dlhšiu trasu. To zrejme vedie k spomínanému zvyšovaniu tlaku na tieto kolesá.

Systém ale vie takéto prekážky detekovať meraním prúdu spotrebovávaného motormi jednotlivých kolies. Nová verzia tak bude riadiť rýchlosti kolies individuálne a tým zmenší tlak kolesa na nebezpečnú prekážku.

Problémy s kolesami podľa NASA misiu výrazne obmedzujú, keď v konečnom dôsledku jazdí pomalšie, vyhýba sa niektorým terénom a menej preskúma. Hlavnú misiu by to ohroziť ale nemalo, keď by sa Curiosity malo bez problémov dostať k úpätiu vrchu Mount Sharp, kde bude analyzovať staršie nánosy.

Problémy s kolesami mala NASA aj u vozidla Spirit, o ktoré kvôli týmto problémom aj prišla. Po pokazení sa jedného predného kolesa v roku 2006 musel Spirit jazdiť zadnou časťou napred, v roku 2009 vozidlo s menšími kolesami ako Curiosity zapadlo v piesku a po pokazení ďalšieho kolesa sa z neho už nedostalo.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple


Diskusia:
                               
 

0.75mm z hlinika .. ved to im muselo byt hned jasne, ze to nevydrzi nic ..
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Od začiatku som sa díval čo za kolieska tomu dali. Riadne šuple mali obuť a nie hento..
http://tinyurl.com/pvb4vaq
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

hm zaujimave ze pouzili hlinik, ked sa odstehoval do humpolce
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

zaujimave skor je, ze este im nikto neposlal kolesa, takze...

posielam nove kolesa :))))
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

kolesa uz zomrel, nie?
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

preco by mal zomret?
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

Zemrel Michal Kolesa legenda ceskeho internetu:
http://dopice.sk/ajt
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

hej zomrel, nejako koncom minulého roka?

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Bol to humorista medzištátneho významu a ani o tom nevedel, toľko geekov čo pozabaval, to nikto nespočíta. Nech sú mu zem a poslané kvety ľahké...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

zrejme sa báli, že teploty pri pristávaní by mohli ohroziť tvarovú stálosť a kvalitu vulkanizovaného materiálu (gumy).
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

a je to tu, odbornici pre NASA uz dorazili..
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Po pitve je kazdy patolog.
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

A pred pitvou sú niektorí lekári.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

A co este tak odbornici z NASA? Ved uz len ta ich skratka :D

NASA - Not Always Scientifically Accurate

Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

ta. ale jaki su frajeri ze komunikuju s vozidlom na taku vzdialenost! telekom straca vdsl signal uz po 700 metrov od ustredne
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Možno by stačilo, keby si rozumel aspoň základom elektrotechniky a technológií DSL...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

nebud drzy, si nepochopil.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

sice sa to pise aj v clanku ale z hlinika urcite niesu, su totiz to zo zliatiny hlinika a to je sakra velky rozdiel
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

To si ozaj myslis, ze keby to bolo take ocividne, tak by to tam dali? Co ak boli obmedzeny niecim (mozno hmotnost? alebo feromagneticke/vodive vlastnosti? ja neviem). Som si na 99.9% isty, ze priemerne IQ engineerov v NASA je minimalne 1.5-krat vyssie ako tvoje a k tomu tam maju kopu PhD vzdelanych ludi.

Ake vzdelanie mas ty?
Odpovedať Známka: -0.2 Hodnotiť:
 

sorry za hrubku, malo byt "obmedzeni"
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

jasne lebo IQ je jediny parameter hodnotenia cloveka....a ak si niekto mysli ze mudri ludia su bezchybni a maju vsetko vymyslene, tak sa teda riadne myli
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

chcel si povedat temer bezchybnaty
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

1,5x vyssie ? cize ich inzinieri maju priemerne iq 300 ? :D si ma teraz pobavil :D ,
Odpovedať Známka: -9.0 Hodnotiť:
 

takže máš IQ 200, klobúk dolu! že sa tu s nami zahadzuješ
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Chalani neblbnite, skoro som si kavou oplul monitor! :-D
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ty budeš bud tretiak na základke alebo potmavší učeň na učilišti. Inak si tvoju svojráznu matiku neviem vysvetliť...
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

ked mas IQ 200 tak si clovek s najvyssim zmeranym IQ na svete.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Čas príspevku sedí na malú prestávku po prvej vyučovacej hodine...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vysokoskolsky, ani PhD titul nie je zaruka toho, ze clovek nie je skratka blbec. Na takych titulovanych kretenov narazam neustale...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Ja povazujem za blba kazdeho, kto si mysli, ze meranie iq poda realny obraz o inteligencii cloveka. Mozno predsa nieco prezradi, ale nic ine ako to, co by bystry clovek odhalil aj kratkym rozhovorom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

curiosity vazi tonu. soudruzi nekde udelali chybu
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

:D
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

obraz kapitalizmu. vyrobime super auta, ktore sa kazdych 30000km pokazia pre setrenie na materialoch.
Odpovedať Známka: 2.1 Hodnotiť:
 

tak poď, komunista, vyrob auto, ktoré sa pokazí každých 1.000.000 km a predávaj ho za 10.000 euro
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Keby nebolo v autách toľko hovadín a zbytočností ako ERG ventil (motor tak nežral dookola svoje spaliny), blbosti typu filtre pevných častíc (čo sú aj tak blbosti lebo pri regenercácií ich vyhúli aj tak a pri mestskej prevádzke nikdy nenabehne regenerácia a filter je kaput), elektronické posilovače (žiadna hydraulika), elektronické škrtiace klapky (zlaté lanko) tak by tam bolo menej curvítok.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

http://tiny.cc/irjwkx
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

cena úplne novej je do 10tisíc tu je ďalšia s miliónom
http://goo.gl/Fb8HUv


Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

a kto povedal ze som komunista?
kup si auto za 50 000 eur a bude sa ti kazit rovnako. totiz nenazranost
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 


Mam par kolies na predaj:
http://dopice.sk/aiM
Nepozanate mail NASA?

Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

NASA vyhlasila verejnu sutaz na vyber servisnej firmy kolies, ale s tym, ze ich musia vymenit v mieste vyuzivania vozidiel... :-)
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

len aby toto necital nejaky uradnicek, lebo do par dni tu mame statny tender...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ja počítam že tender vyhrá. resp. už vyhrala firma Juraja Širokého, ktorý zákazku predal nejakej českej firme a tá si na mars najala slovenských živnostníkov. Kolesá sú už vymenené, ale peniaze vyplatené neboli nakoľko česká firma je insolventná.
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

skús wheels@nasa.gov
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

NATASA - berieme, dostaneš za každé koleso melón, ak ich tam dopravíš
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To znie, ako keby softvérová aktualizácia mala zaplátať prederavené kolesá
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

captain obvious is obvious
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

Ale vsak to tak aj bude, ale nenapisu vsetko. To by si nasa prezradila vsetky svoje vyhody a tajne technologie. Je jasne, ze po aktualizacii, sa vsetky diery softwerovo zaštopkaju ako ponožky. :)
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

...pevne upevnené v pevnom povrchu...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Jednym slovom "Kanagonom". To len redakcia nechcela propagovat niektore vyrobky.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

NASA pouziva ale Herkules.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

DRAGO, jedine DRAGO!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jasne. kto by čakal, že tam budú tvrdé a ostré skaly, ktoré sa nášmu vozidlu neuhnú?! to je sabotáž a určite za to môžu Rusi, ktorý takto zámerne hatia snahy progresívneho US tímu zloženého zo svetových expertov o mierovú a čiste vedeckú misiu prieskumu najbližšej planéty.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

po precitani titulku som uz chcel zacat googlit software, ktory aj mne opravi defekt na aute
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

keď nájdeš, hoď sem link. ;)
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Mali dať zimné gumy.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

softverova aktualizacia nahra program autotechnik 1.0, ktory doplni curiosity algoritmy pre elektroliticku vyrobu hlinika z povrchovej horniny marsu, zaplatanie dier a vykonanie zvarov. samozrejmostou je aj kompletny vybrus s logom vyrobcu, NASA a USA

problemom je len to, ze kym prve dve fazy curiosity zvladne za 6 dni, jemny vybrus vsak bude trvat pri podmienkach na Marse 16 mesiacov. je snaha o vynechanie poslednej fazy, vsetko vsak zavisi od rokovani s pravnikmi ohladne porusenia zmluvnych podmienok a autorskych prav
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Zrejme ide o najnovsi vydobytok techniky vo vesmirnom programe. Kurvitko sa podarilo implementovat aj do tenkeho hlinikoveho plechu. Uz sa tesim, ako to zajtra vyuzije Horst Fuchs v teleshopingu pri predaju najnovsieho mixera s technologiami NASA.
Odpovedať Známka: 7.7 Hodnotiť:
 

hodili by sa mu nohy, ako má hmyz, alebo pavúky...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

:-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"V súčasnosti softvér otáča všetkými kolesami rovnakou rýchlosťou a to vrátane kolies, ktoré prechádzajú po prekážke a majú dlhšiu trasu."
Toto fakt niekto schvalil?
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Co chces? Jednoduchsia implementacia... :P
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

tak sa to robí, ďalšia odmena za zlepšovák
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nech sa nečudujú, keď je tam napísane Made in China.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

poslime ciganov nech to opravia / pripadne "zrecykluju"
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

som nevedel, že SW im už splýva, s HW (a naopak)., holt to sú tie pokročilé ultra-nanotechnologie, (ale majú náskok, toto je technologia až pre 22.storočie :p tech level
až pre roky 2160
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Suknickari pozor - NASA vymyslela firmware na mensie opotrebovanie gumy....
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Made in China :D
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

NASA: vyrobili sme ultralahke hightech vesmirne vozidlo za miliardy, nakoniec sa mu po osmich kilometroch osuchali kolesa a zostalo tam lezat v prachu

ROSATOM: poslali sme na Mars upraveny vysluzily tank T-90. po 600km tank spalil vsetku naftu a vystrelil spat na zem kapsulu s datami, fotkami a vzorkami pody. bohuzial netrafil a kapsula dopadla na Ukrajinu, co bolo povazovane za ostrelovanie a nasledovane vyhlasenim brannej mobilizacie
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

pardon, POCKOCMOC

Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Preco nema onboard 3D Printer. Pravdepodobnost, ze sa pokazi jedna konkretna suciastka je mala, ale pravdepodobnost, ze sa nieco pokazi je uz ina. Mohli si vytlacit cele koleso nove. Tlaciaren mozu poslat aj so servisnym robotom. Teda dufam, ze maju zaplatene aj asistencne sluzby vratane PZP. :o)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

z coho by to vytlacil?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja vzdy ked nieco spapam tak potom nieco aj vytlacim.. preco by to tak nemohlo robit aj curiosity?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Typicki amici. Vsetko LTT (len tak tak) na hranu. Ale z tej hrubky, ci skor tenkosti som sokovany. Dobre ze tie kolesa nie su z alobalu !!!! Potom sa im zdr**vaju dialnice a vobec vseobecne nic im nevydrzi.

To rusaci spravia vsetko 3x silnejsie/pevnejsie jak treba a vydrzi to vsetko.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a tri krát lacnejšie
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Akurát že len v tvojej hlave...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

NANOBOTY OPRAVYA
Odpovedať Hodnotiť:
 

NanoBOTY do roboty...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Poslať dvoch robošov,strčiť kolesá pod pazuchou a dať na hlavy sklené banky. Nebude to drahé.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Musk chce do 10 rokov lietat na Mars, tak to dovtedy vydrzi a potom to opravia...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Zväčšenie hrúbky o jeden mm by pridalo na hmotnosti kolies spolu cca 10 kg."

Dalo by sa to povedať aj inak - zdvojnásobenie hrúbky kolies by zvýšilo hmotnosť jedného kolesa približne o 1,5kg. Šetrilo sa na nesprávnom mieste.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kvalita obrázkov nemá chybu, skoro ako z mojej N97
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked sa mi na aute zjazdia pneumatiky tak sa to nedá tiež poriešiť nejakou softvérovou aktualizáciou ? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj mne keď sa budú drať pneumatiky na aute, skúsim softvérovú aktualizáciu :)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár