neprihlásený Utorok, 23. apríla 2024, dnes má meniny Vojtech
HDD majú v roku 2025 dosiahnuť 100 TB

Značky: HDDkapacitanové technológie

DSL.sk, 27.11.2014


Hustota uložených dát na pevných diskoch podľa konzorcia výrobcov diskov Advanced Storage Technology Consortium, ASTC, dosiahne v roku 2025 až 10 terabitov na štvorcový palec, čo umožní 3.5" disky s maximálnou kapacitou na úrovni 100 TB.

ASTC, v ktorom sú aj dvaja dominujúci výrobcovia Seagate a Western Digital, predpovedá takúto hustotu v aktuálnom odhade časového presadenia sa jednotlivých technológií pevných diskov.

V súčasnosti je hlavnou úložnou technológiou u pevných diskov PMR, Perpendicular Magnetic Recording, u ktorej sa informácie magneticky ukladajú na plôšky kolmé k povrchu diskového média. Hustota uložených dát je v súčasnosti pod jedným terabitom na štvorcový palec.

Výrobcia už začínajú nasadzovať technológiu SMR, Shingled Magnetic Recording, PMR technológiu kombinovanú s prekrývaním sa jednotlivých stôp pre dosiahnutie vyššej hustoty. Ďalšou technológiou používanou na zvyšovanie hustoty je TDMR, Two Dimensional Magnetic Recording, u ktorej sa stopy čítajú pomocou viacerých posunutých hlavičiek.

Kombinácia PMR so SMR a prípadne TDMR bude podľa asociácie hlavnou technológiou do roku 2017, kedy sa začne presadzovať HAMR. Technológia HAMR, Heat-Assisted Magnetic Recording, na zmenšenie potrebného miesta pre uloženie jedného bitu informácie využíva magneticky stabilnejší materiál, v ktorom sa ale aj ťažšie mení uložená informácia. Pre zapísanie dát sa tak záznamový materiál v mieste záznamu zohrieva laserom.


Očakávaný vývoj technológií a hustoty uložených informácií na HDD (graf: ASTC)



Táto technológia má byť dominantná až do roku 2021, kedy ju nakrátko vystrieda BPMR, Bit Patterned Magnetic Recording. BPMR umožňuje zvýšiť hustotu ukladaním informácií na záznamové médium s pravidelnou hustou štruktúrou záznamových plôšok.

Následne do roku 2025 má prevládnuť technológia HDMR, Heated-Dot Magnetic Recording, kombinácia BMPR s HAMR, teda zahrievaním záznamového média pri zápise.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením
Qualcomm uvedie nový CPU pre notebooky v stredu, bude mať aj nižšiu verziu
Android prešiel na lepší SW dekóder AV1, umožní prehrávať AV1 videá na viac smartfónoch
Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu
NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty


Diskusia:
                               
 

Vypocital som si, ze pravdepodobne sa roku 2025 este dozijem, takze je to pre mna dobra sprava. Ak budem mat vtedy stale moje stare dobre DSL, tak mi jeden disk kapacitne vystaci az do dochodku.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Nepocitam si nic, lebo: mi moze jebnut meteorit do okna, alebo ma moze zasliapnut divoka krava atd.. v kazdom pripade 100TB disky vitam :) (sa tesim na synologic s 10 slotami, lebo to budem mat hned 1PB)

Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Presne to iste som si myslel, ked som kupoval 6,4 GB HDD v 1998, alebo 80 GB v 2001.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

p v hd hm?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

cisto teoreticky ak by siel vyvoj tempom ako teraz, tak to mozne je. Pred 10 rokmi boli najvacsie disky 300GB, dnes 6000 = 20 nasobok. To by znamenalo do 10 rokov 120TB disky.. ALE!!! 2004 sa bezne kupovali 40-80GB GB disky, dnes 500-1000GB. Ibaze to uz bolo aj v 2007 :) odvtedy sa to moc nezmenilo... takze predpokladam nizku pravdepodobnost toho, ze budu 2025 bezne kupovane 10TB disky. Skor bude o tazka, ci este 2025 budu HDD, resp. podiel na trhu medzi HDD a SSD bude silne na strane SSD...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Bolo aj v roku 2007 ale vtedy to drahe v porovnani s tym kolko to stoji dnes. Navyse to bola este era ked kazdy napaloval dvdcka ako sialeny a dnes si radsej ludia daju 2x2TB disky do NAS-u a tam to vsetko narvu :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

aktualny alza system ponuka iba od 6.2008, takze 2007 neviem ako, ale 7.7.2008 500GB samsung stal 2355 Skk = 78€, minuly tyzden som kupoval 500GB WD za 65€. Mam za to, ze to je zanedbatelny rozdiel. 320GB napr. stal 1670 Skk = 56€, dnes 320na napr. WD Blue stoji 51€.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tak potom to s tou cenou berem spat :) Zvysok ale plati :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

to s napalovanim mas pravdu, s NAS-om uz pomenej, nepoznam nikoho kto ma doma NAS (ja som mal dlho server, teraz mam USB kluc v routri..) Vacsina ludi ma externy disk. Vyhoda je, ze ked netreba pristupovat k datam, je vypnuty + prenosove rychlosti oproti 100Mbit LAN (zas drviva vacsina ludi) su radovo vyssie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty máš doma server? A čomu hovoríš server? To je docela honosný názov v počítačovej brandži...
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

napr nas je server.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A čo je to ten "nas", čo to akože robí? Lebo ak je niečo len úložište, kde je úloha, aspoň jedna jediná, servera?
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

pozri si co znamena slovo server lebo vidim ze zasa nemas potuchy o com hovoris.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

vela veci - od obycajneho ftp uloziska, cez autonomne stahovace, zalohu a stream kokotin do celeho baraku... alebo vies co? kukni si rovno freenas - ak teda prezijes bsd :)

preco sa pytas?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

uz nemam. Mal som... bolo tam zdielanie suborov (len LAN), ftp server (aj zvonka), shaping netu na jednotlive IP, a kto chcel mohol vnoci nechat stahovat a nemusel mat zapnuty PC... Teraz to uz nepotrebujem, tak som server zrusil. Pouzivam len zdielanie suborov, co dokaze router - zalohuju sa mi tam kazdy vecer z pc "veci".
Odpovedať Hodnotiť:
 

inak siel od leta 2007 do leta 2011 nonstop a teraz z neho pisem aj tento prispevok :) A ze AMD je nachuja... veru ze nie!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano je na hovno hlavne v sagmente o ktorom ty hovoris ... pokial by sme hovorili o hrach tak to este prehltnem ...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

co mas za router?
Odpovedať Hodnotiť:
 

asus RT-N16
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pod na pivo a budes poznat :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ja som kupoval v oktobri 2011 (2012?) pred zaplavami
WD 1000 GB Back za 62 Eur
WD 1500 GB Green za 63 Eur
O tri tyzdne stali oba disky na Slovensku 460 Eur. V Kanadskom online obchode 160-190 Eur za oba.

Takze tie ceny su este dnes odtrhnute od reality a poriadne sa na nas nabaluju. Ono to aj trochu chapem, potrebuju konkurovat SSD, tak treba kopec penazi na vyvoj.


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mám aj starú dobrú feritovú pamäť z maličkých toroidov menších ako zrniečka piesku.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

O akej konkretne hovoríš?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je dosť stará na to, aby som vedel odpovedať. Je upletená na pomerne veľkej doske plošných spojov...
Odpovedať Hodnotiť:
 

hovori o jeho starej... ta si pamata vsetko
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je niečo podobné ako mal navigačný počítač v misii Apollo?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Spravne so podotkol, medzi 2008 a 2014 kapacita HDD takmer nestupala (resp. nejaky ten 2-nasobok za celych 6 rokov). Stare zname "hluche obdobie" medzi 2 TB a 4 TB diskami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a ani nestupne, nikto nepotrebuje v pocitaci 6, 12, 24...TB disk. Kapatity sa zastavili na tych 1-2TB a kym sa take budu predavat tam aj zostanu. Intel avizuje 10TB SSD disky na 2017, HDD to ma spocitane...
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

HDD zrejme budu aj v 2025. Ale budu dokurvene takym sposobom ako SSD.

Dnes maju HDD niektore zaujimave vlastnosti, ktore SSD bud nemaju (a ani mat nebudu), alebo isty cas v pociatkoch nemali:

- rychlost zapisu a citania je pri HDD rovnaka
- pocet zapisov na jeden sektor je prakticky neobmedzeny (alebo aspon biliony, biliardy?)

Takze: priklad dokurveneho HDD z roku 2025: citanie 1-2 GB/s cez nejake to SATA-Express, zapis iba 200-300 MB/s (v relativnom porovnani s rychlsotou citania cista hroza) kvoli vsetkym tym sindlom, hamrom apod. Navyse pocet zapisov nemusi byt prakticky neobmedzeny ako dnes.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

HDD tak ako ich pozname 30 rokov (s tymito dvoma charakteristikami) prakticky teraz koncia.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

No, kazdopadne, v roku 2025 nebude existovat jediny HDD ktory by sa predal, totiz do roku 2020 SSD disky kompletne zlikviduju trh HDD. HDD ako technologia coskoro zomrie.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

to je velmi smela predpoved, ktora sa s pravdepodobnostou bliziacou sa istote nesplni
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Vies, do roku 2020 budu mat bezne SSD disky read/write 1 GB/s, a HDD disky budu na to pozerat ako bacil do lekarne.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

pred 6 rokmi boli bezne 64GB SSD cca 200€, dnes mas za 200€ 256GB = 4x viac. Je teda pravdepodobne, ze 2020 budes mat 1TB za 200€. Stale vsak bude mat HDD za rovnaku cenu podstatne vyssiu kapacitu. Takze ako systemovy, resp. pri 1TB aj ulozny disk v PC bude SSD, do NASov a na zalohu dat bude stale HDD.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Si pekne mimo :) Dnes mas bezne SSD 512 GB = 200 eur, to ze su dostupne daleko vyssie kapacity, sice za vyssie ceny, neznamena zby SSD boli pozadu v kapacitach. Kludne si mozes kupit 1 TB SSD ale za 500 eur. Mas usb kluce ktore maju kapacity 256 GB lol. Nemas najmensiu predstavu kam sa SSD dostanu za najblizsich 6 rokov. HDD skape, ti vravim. :)
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

ako pisem vyssie, intel ohlasil na 2017 10TB. Takze predstavu mam. A 512ka samsung 850 stoji 360€, ale mas pravdu, s tymi 256kami som to trohcu nadhodnotil, su ovela lacnejsie ako som myslel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

SAMSUNG 840 EVO SERIES BASIC 500GB 7MM (MZ-7TE500BW)
=Cena s DPH209.54 €

CRUCIAL MX100 512GB 2.5-INCH INTERNAL SSD
=Cena s DPH203.05 €

A to mas pritom srotacky age*, bars kde inde mas tolko typov SSDciek na vyber ze az.
Odpovedať Hodnotiť:
 

840 je srot hodny utratenia spolu s jeho majitelom.

mx100 je zase mrte v pohode srot, ktory mozem s kludnym srdcom odporucit kazdemu, kto ma nizky rozpocet - bo aj napriek tomu, ze to je srot, stale je to lepsi srot ako najlepsi mechanicky disk :D
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Neskapu, ako archivacne medium su flash pamate uplne nevhodne, pretoze udrzia informaciu len po urcitu dobu, v pripade magnetickeho zaznamu na klasickom hdd su tieto na tom s udrzanim informacie podstatne lepsie.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Sure, Samsung dava na svoje SSDcka najnovsie 10 rokov zaruku :) Ktory vyrobca HDD ti da zaruku na disk 10 rokov ?

Odpoved = ZIADNY !!!!
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Neboj sa, ani samsung ti ju neda - len to deklaruje, nakupis vo velkom kraviny. Pridu prve reklamacie, par ich zreklamuju a 70-80% poslu do riti, ze disk bol pouzivnay nespravne - ved nieco si uz vymyslia. A tam vtedy splasne ta argumentacia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

viem o čom hovoríš, ale pri SSD to nemáš také jednoduché. Nepovedia že ti jebol na zem.. ani že si ho zle zapojil.. myslím, že až také jednoduché to mať nebudú (ak)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Sa z toho ten Ťamťung poserie, keď mu to budú po 7-ich rokoch ľudia reklamovať. Tie staré modely buď už nebudú, alebo budú musieť vymeniť za novšie modely.
A treba si tiež prečítať, na čo všetko sa tá záruka vyťahuje...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

No zaruku moze kludne davat aj 100 rokov, to ale neznamena ze flash bunka musi byt schopna udrzat informaciu 10 rokov. Preto vravim ze na archivaciu sa flash pamat nehodi pretoze informacia sa z flash bunky postupne straca, navyse stracanie sa urychluje so stupajucou teplotou. Samozrejme u SSD pouzivanych denne to nehrozi ale ak by si nahral nieco na SSD a potom ho na 10 rokov odlozil do skrine, tak o 10 rokov by si mozno zistil ze SSD sice funguje ok, ale data na nom uz nie su. No a samozrejme so zmensujucou sa vyrobnou technologiu flash pamati sa okrem poctu prepisov znizuje taktiez aj doba po ktoru jednotliva flash bunka udrzi informaciu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Však archívy sa robia stále na magnetické pásky...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na dlhobobu archivaciu (10-15 ci viac rokov) sa nepouzivaju ani HDD, ale pasky v paskovych knizniciach !!!

Nemyl si pojmy:

zalohovanie - s istou retenciou napr. 2-3 tyzdne vsetko cykluje (full ci inkrementalne bckupy a starsie data ako 2-3 tyzdne, resp. nastaveny retencny cas, sa premazavaju), kde su nasadene zalohovacie pasky, ktore su lacnejsie a samozrejme nemusia udrzat data cele dekady

archivacia - ma istu dobu, napr. 15-20 rokov. TAm su nasadene archivacne pasky, drahsie ako tie pouzivane pre retenčné zalohy (full ci inkrementálne to je suma fuk, retencne zalohovanie je zalohovanie, dlhodobá archivacia je archivacia)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

(nielen) k SSD

Preco neuvazujete vyvoj v tejto oblasti, ktory by spominane nedostatky vyriesil.

alebo

Preco uvazujete len nad tym istym sposobom zapisu/citania ("udrzania" informacie v "bunke"), akym to funguje teraz.

Ved aj napr. pri CPU to casom prestalo byt LEN o zvysovani frekvencie procesora. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bože Ty si ale múdry...
A čo ak si jeb..tý Ťamťung myslí, že ako dobre to robí a že nízka životnosť buniek je to to najlepšie čo dokážu a za chybu to ich jeb.utá mentalita nepovažuje?
Odpovedať Hodnotiť:
 

..ale do takého roku napr. 2100 sa splní na 100%
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ta predpoved na hodna kvalifikovaneho futurologa zo 40. rokov 20. storocia, podla ktoreho bude na celej Zemi potrebych asi tak tucet pocitacov

pripadne ineho futuruloga zo 50. rokov 20. storocia, podla ktoreho v roku 2000 bude mat kazda domacnost doma ELEKTRONKOVY pocitac
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No vidíš. A ani vy nemáte doma elektrónkový počítač. Iba ak nejaké elektrónky...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Načo budú v budúcnosti také veľké disky. Vtedy mali byť, keď sa porno sťahovalo ešte do počítačov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ked bude mat HDD v 2025 100TB tak jeden 16K filmovy RIP bude mat na thepiratebay.se nieco cez 300GB. Hej a rychlost linky na slovensku bude stale 2 - 10 Mbit v Telekome :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No tak poďme opačne. Načo sťahuješ - kradneš filmy?
Načo majú byť v neviem akom rozlíšení?
A načo Ti bude nejaká gigabitová linka - pripojenie do Internetu?
Len aby si sa v krčme chválil že máš väčší???
Download som myslel...
Odpovedať Známka: -8.8 Hodnotiť:
 

pride netflix a budes v prdeli s 2mbit linkou
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

uz len obycajne radio taha 40KB/sec...
filmy maju radovo viac...
hry tiez nie su zrovna najmensia zalezitost - ff13 ma okolo 50gb, da3 tiez, skyrim so vsetkymi modmi a patchmi okolo stovky...

ano, da sa to vsetko stahovat aj na 2400 baudovom modeme na telefonnej linke s minutovou tarifikaciou. data pridu rovnako...

dolezity je cas, za ktory ich mas k dispozicii :)

a btw - to, ze ma niekto 1gbps linku neznamena, ze 1gbps taha nonstop. oplati sa mu to hlavne, ked si napr. kupi hru na steame/gog/humble bundle a netaha mu ju dva-tri dni...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Sak samozrejme, na nakdradnute filmy a porno treba vela miesta vsak ?

99 percent z vas nedokaze vytvorit relvantne data ktore by zaplnili 100 GB disk, nieto este terabayjty.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

dd if=/dev/zero of=file100gb.dat bs=1 count=0 seek=100G
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Kup si fotak, nauc sa fotit a uvidis, ako zapraces stovky gb len taky fukot.

Jo, a rozpakovane data OSM boli posledne leto cca 400 GB. To keby si nevedel, co s miestom ;)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Mali by konecne spravit nieco z cenami lebo ja som tesne pred krizou kupovat 2TB HDD za 48 asi nejak bez DPH a k tomu to ma staaale hodne daleko takze asi tolko k tomu. A ked este budu cakat ano SSD ich predbehne a mozu sa ist past s tymi HDD a ich 100 TB
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár