neprihlásený Štvrtok, 2. mája 2024, dnes má meniny Žigmund
O žiadnej výstavbe Hyperloop na Slovensku sa nerozhodlo

Značky: nové technológiebiznisSlovenskoHyperloop

DSL.sk, 16.3.2016


Hoci sa v uplynulých dňoch vo viacerých slovenských médiách objavili informácie o potvrdenom postavení dráhy technológie Hyperloop na Slovensku, v skutočnosti sa o žiadnej výstavbe trate na Slovensku zatiaľ nerozhodlo.

Vyplýva to z informácií Dirka Ahlborna, CEO spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies, pre server DSL.sk.

Hyperloop na Slovensku?

Hyperloop Transportation Technologies, HTT, podpísala s ministerstvom hospodárstva minulý týždeň nezáväzné memorandum o porozumení, v ktorom sa dohaduje zatiaľ len vypracovanie analýzy postavenia takejto dráhy na Slovensku. Informovali sme o tom v tomto článku.

HTT chce na Slovensku predbežne postaviť Hyperloop trať, podľa informácií Ahlborna pre DSL.sk platí ale stav dohodnutý v memorande. "Ďalšie kroky sú určiť a analyzovať kade by prípadná trať išla, určiť všetky detaily a tiež cenu. Toto je čo bolo dohodnuté," uviedol Ahlborn pre DSL.sk.

Až následne by sa malo vytvoriť verejno-súkromné partnerstvo na realizáciu projektu. HTT nemá vlastné zdroje a podľa skorších informácií Ahlborna z jesene zatiaľ ani žiadne zdroje nezískala od investorov. Podľa Ahlborna môže byť technológia HTT ale rýchlo návratová a financovaná súkromnými investormi a to údajne vďaka využívaniu alternatívnej energie, konkrétne solárnych fotovoltaických panelov. "S použitím alternatívnej energie môžeme získať späť počiatočné investície vo veľmi krátkom čase," tvrdí.

Bližšie detaily zisťujeme, rýchla návratnosť investície do tak náročnej technológie ako Hyperloop zabezpečená iba vďaka použitiu alternatívnych zdrojov energie pôsobí ale otázne. Okrem iného sa solárne fotovoltaické systémy len samé splácajú minimálne desať rokov a viac.

V každom prípade, samozrejme ale v závislosti na nákladoch pre štát, by projekt postavenia trasy Hyperloop na Slovensku ako v jednej z prvých krajín na svete bol mimoriadne zaujímavý. Futuristická technológia v súčasnosti vyvoláva ale množstvo otázok, okrem ceny aj otázky o spoľahlivosti a bezpečnosti.

Prvú trať chce HTT postaviť iba v Bratislave, pričom dúfa v jej dokončenie v roku 2020. Náklady sa majú pohybovať predbežne rádovo okolo 200 miliónov eur, dĺžku trate spoločnosť nezverejnila. V budúcnosti by sa v jej vízii mohla Bratislava prepojiť s Viedňou a Budapešťou, pričom do Viedne by sa malo prepravovať za 8 minút a do Budapešti za 10 minút.

Ahlborn sa vyjadril aj k otázke, prečo chce HTT trasu postaviť na Slovensku. "Slovensko má skvelé technické kapacity v špecifických oblastiach týkajúcich sa nášho projektu. Vláda sa zaujíma o inovácie a podporu podnikania," tvrdí.

Hyperloop Transportation Technologies nie je klasickou spoločnosťou a svoje ciele chce dosiahnuť spoluprácou s odbornou verejnosťou, pričom má "v tíme" viac ako 520 členov a niekoľko veľkých spoločností. Ahlborn ako príklady partnerov uvádza konštrukčnú spoločnosť Aecom a vynálezcu vákuovej pumpy, Oerlikon Leybold.

Čo je Hyperloop

Technológiu Hyperloop po viacerých neformálnych konceptoch prvýkrát formálnejšie navrhol realizovať a svoj návrh dal verejnosti na voľné použitie Elon Musk, zakladateľ napríklad Tesla Motors a SpaceX. So spoločnosťou HTT nemá Musk nič spoločné.

Hyperloop má prepravovať ľudí v kapsuliach v trubici s vnútorným priemerom len cca dva metre, pričom v trubiciach má byť mimoriadne riedky vzduch pre elimináciu odporu. Kapsule sa nebudú trubice dotýkať, položené budú na celkom 28 vysokotlakových vzduchových vankúšoch vo výške len približne 0.5 až 1.3 mm. K vytváraniu tlaku pri stredných rýchlostiach budú využívané stláčanie vzduchu v trubici pohybom a tiež stláčanie nasávaného vzduchu kompresorom prítomným v kapsule.

V jednej kapsuli malo byť pôvodne prepravovaných 28 ľudí.


Promo video Hyperloop Transportation Technologies (video: HTT)



Vysokú akceleráciu má zabezpečovať lineárny elektromotor s rotorom v kapsule a statorom v konštrukcii trubice, maximálnou rýchlosťou prepravy bude 1220 km/h.

Trubice majú byť postavené na podporných stĺpoch vo výške viacerých metrov, pričom stĺpy budú podľa pôvodného návrhu technológie vyžadované každých 30 metrov.

HTT nemá na svojom webe zverejnené ucelené detaily jej technológie, podľa Ahlborna je v súčasnosti technológia už v pomerne inom stave ako ju navrhol Musk a napríklad veľkosť kapsúl sa zväčšila. Bližšie detaily zisťujeme.

HTT tento rok začne stavať svoju cca 8-kilometrovú testovaciu dráhu, v Quay Valley v Kalifornii.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia
Hubblov teleskop opäť funguje
Netflix úplne ruší najlacnejší program Basic bez reklám
Česko dáva milióny na zlepšenie 5G signálu vo vlakoch
Microsoft sprístupnil zdrojové kódy MS-DOS 4.00
Chrome plošne zapol šifrovanie odolné kvantovým počítačom, spôsobuje to problémy
Hubblov teleskop má opäť problém s gyroskopom
Google začne vyplácať dividendy, prekročil hodnotu 2 bilióny
Raspberry Pi rozšírilo ponuku modelov Compute Module
Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu


Diskusia:
                               
 

"Vláda sa zaujíma o inovácie a podporu podnikania."
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Inovácii v oblasti rozkrádania štátu a podpore podnikania určitých finančných skupín :)
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

takze predsa to zavana hyperlupom
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

politická podpora je dôležitá, lebo to skonči ako ALWEG


https://www.youtube.com/watch?v=aiXlWzR7Vfc
Odpovedať Hodnotiť:
 

A si si istý , že vieš prečo skončil ALWEG skôr ako začal ? Ke´d tu hovorí o politickej podpore , keď strana , vláda a UV KSČ rozhodovali a plánovali keby a ako sa postaví materská škôlka v Hornom Dolnom .
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

veď to je jasné, že keď sa vláda dopočula, že sa chystá nejaký hyperlup, tak nemohli odolať ;) ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Megazlodeji zo ZDERu zacitili prilezitost, ved jedine co im ide su tunely, myslia si, ze tunel a tubus je v podstate to iste. A oligarchovia Siroky a spol. s birmovanym chujkom hranatym budu vysmiati.
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

tak celkom by som chcel vidieť štúdiu realizovateľnosti na tento projekt, je dosť otázne koľko cestujúcich reálne cestuje medzi Viedňou a Blavou, na druhej strane ak by sa to prefinancovalo z peňazí EÚ ako samostatný rozvojový projekt, tak by to bolo zaujímavé
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Štúdia realizovateľnosti žiadnej výstavby Hyperloopu je dostupná nielen v papiernictve pod názvom kancelársky papier.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Môžem potvrdiť, tuto naľavo od seba mám takúto 4500 stranovú štúdiu o možnej realizácii výstavby Hyperloopu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a taktiez v kazdom hypermarkete pod nazvom toaletny papier
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vynikajúci postreh. Toaletný je však svojim primárnym určením na zachytenie neprikrášľovanej pravdy v celej jej úplnosti skutočne vhodný pre publikovanie kompletnej odbornej dokumentácie, nielen štúdie uskutočniteľnosti.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano na toaletnom zachytis iba povrch celej pravdy. Uplna pravda je ukryta hlbsie
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pri dostatočnej viskozite je exemplárna vernosť zobrazenia nepolapiteľnosti jej podstaty postačujúca k nastúpeniu na k vnútornému osvieteniu smerujúcu cestu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Som sa zacyklil.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Voľba zodpovedajúceho kontextu odpovede bez dodatočných údajov o význame predneseného oznámenia naznačuje možný epitaf fúzneho reaktora, prechod k buhizmu, eventuálne vznik Möbiovho pásika či iným spôsobom prevratnú udalosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Všetko je reálne , len kde naberú platiacich cestujúcich je nereálne ! Viac ako 1000 ludí denne nenájdu. Už iba ten malý zbytok 14000 ...a staviame ! Lebo oni potrebujú denne 15000x40€ = 600000€ , aby sa im to rentovalo . 40€ ? Veď to môžem ísť do Viedne aj s Uberom !
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ty drbo, ale nie za 10 minut
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty drbo, čo nie za 10 minút? O čom tu rozmýšľaš? Bratislava nemá dostatok cestujúcich ani na metro. Pri tom 40-50 km preparvné vzdialenosti vo veľkých mestách nie sú nič extra.
Ašte raz zopakujem , že na takú trať a výšku cestovného dnes Slovensko nemá a v najbližších 50 rokoch nebude mať gule.
Je to súkromná spoločnosť , tak tam nehrozia Ficovlaky zadara!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ste hlúpy! Vôbec neuvažujete o možnosti nárastu cestujúcich. Keby sa prepojila Viedeň s BA a BP tak by o znamenalo enormný nárast cestujúcich v špičke. Rakúšan si kúpi byt v BA lebo je to podstatne lacnejšie ako v blízkom centre Viedne. A do roboty to má 30m. Blaváci si kúpia byty v BP, lebo sú lacnejšie a život je tam lepší než v BA. No a BP... to zatiaľ neviem prečo by to bolo výhodné pre nich.


V každom prípade môžeme rátať s nárastom cestujúcich a s rozvojom regiónov VE BA BP
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hlúpy si ty!
Prečo by si Viedenčan kupoval byt v Bratislave, ktorá nemá ani metro?! Aby sa 3/4 hodiny predieral v dopravnej zápche cestou na stanicu Hyperlupu?!

30 metrov do roboty by to mal, iba keby bol smetiarom – aj to bratislavským, nie viedenským!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A podľa teba by si Blavák kupoval byt v Budapešti?!
A prečo by to robil, keď už dnes to môže urobiť v Rajke?!

Odpovedať Hodnotiť:
 

Hyperloop, to znie ako meno na horskú dráhu. Taký 20 metrový kruh, aký mávajú na kolotočoch. LOL. Asi mysleli celú dobu to, ale nejak si to zamenili.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nic take tu nebude, treba sa zobudit sme na slovensku. Pripomeniem vam podobne projekty ako Krasnanskeho motor s vykonom 500koni a 1litrovou spotrebou (kde je teraz?) alebo "ziskavanie benzinu zo vzduchu" resp. podobny nezmysel ako tazba surovin na asteroidoch... To vsetko tu zaznelo a teraz je o tom ticho lebo je to nezmysel, rovnako ako tento hyperloop, no to mozno nie je nezmysel ale urcite to nebude na Slovensku.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

krasnanskeho motor nie je nikde lebo to bol fake
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dick si to s motorom zrejme rozmyslel po necakanom pade vrtulnika v ktorom sedel: http://dopice.sk/gRc
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo finančná podpora UV SMER lietajúcemu autu z Nytri ?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

benzin zo vzduchu a elektriny robi drazdanska firma SUNFIRE
Odpovedať Hodnotiť:
 

O com tu tocite, vsak ten hyperloop mame uz od 2012, tak ako dialnicu do Kosic :)
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

navrhujem Širokého ako hlavného investora!
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

pre upresnenie, dialnicu do Kosic mame od roku 2010..
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

tzv. Schrodingerova diaľnica
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

ked uvidia ako sa na Slovensku stavia...s panom bohom...
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Rakusania v roku 2020 oznamia, ze ich strana je hotova, naklady 100 milionov eur. Slovaci v roku 2025 vyhlasia, ze jedna miliarda eur na dokoncenie do roku 2035 nepostaci a treba este jednu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...pojdu od nas
(s panom bohom idem od vas, neublizil som ziadnemu z vas)

Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco mi to len pripomina jednu cast simpsonovcov kde Springfield stavaj jednokolajku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

s tym ako to u nas funguje to nie je dobry napad. vsetci vieme ako sa kradne.. CTčko, kompa, dialnice, nemocnice to je jedno ale ked sa rozkradne aj toto tak o tom bude vediet cely svet. chudak Slovak sa ani vystahovat nemoze kvoli zlemu menu krajiny.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To uz tu mohli zavolat do TGV,
nech nam spravia projekt pre SR a Vieden.

HyperLup je ako iba marketingova sracka, dobra na vyje*anie penazi.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

A na taky Alweg v Tatrach si uz nikto nespmina? To sa dokonca robila verejna zbierka a peniaze skoncili niekde ta-tam.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Su si uplne isti, ze to ma ist nad zemou a nie pod zemou? Lebo u nas su skor experti na tunely, priam Siroka zakladna expertov na tunely.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

najskor Jaguar a teraz toto ? Slovensko zacina byt TOP krajina v EUROPE ktora si ide svoje a to este sme aj zalobu na kvoty podali. Zatial spokojnost :) Len tak dalej
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Len si to predstavte:
Namiesto obyčajného hrachu perly, namiesto soli brilianty... a to všetko na tanieri (resp. v miske pod stolom)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Investicia Jaguar tazko vykupena stimulmi z penazi danovych poplatnikov. Kokotko Fico rozdava ako zo svojho, buzerant prijebany!
Odpovedať Známka: 6.3 Hodnotiť:
 

Klidne,jak to bude zo sukromnych zdrojov nech postavia aj tunel.Taka Penta,nech ju oslovia,mozno by si zainvestovala :D....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"..minimalne 10 rokov a viac" :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Určite je už vybraný hlavný dodávateľ stavby, ten čo zhrabne peniaze na výstavbu a nevyplatí subdodávateľov. S kým sa asi tak pozná? Ktorú stranu financuje? S hranolom, čo má správny smer?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

diskuter z aktualit mal asi privelke ocakavania...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mna by zaujimal polomer otacanie takejto srandy
Odpovedať Hodnotiť:
 

Šak normálne si stačí predstaviť celý mer a odmyslieť polovicu a je.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hmm, malo kokotne znie tvoj prispevok, ty nebudes on
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zathras? (yt: http://dopice.sk/gRM)
Odpovedať Hodnotiť:
 

To co sem davas jake cokle s ludskou tvarou?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na začiatku videa tie kapsuly vyzerajú jak puddle Jumper zo stargatu
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo tak z Bruselu do Osvienčimu za 1/2 hodiny?

To by mohlo byť pre Európanov konečne príťažlivé!

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár