neprihlásený Pondelok, 23. júla 2018, dnes má meniny Oľga   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
Švédi otvorili diaľnicu s trolejmi pre kamióny

Značky: dopravaelektromobilyzaujímavosti

DSL.sk, 27.6.2016


Švédsko uplynulý týždeň oficiálne otvorilo úsek diaľnice E16 pri meste Gävle, ktorý počas jazdy napája elektrické automobily.

Oznámila to Scania, jeden z partnerov projektu.

Kým pri víziách podobnej technológie do budúcnosti sa skôr počíta s napájaním z povrchu cesty respektíve bezdrôtovo spod povrchu, Švédi inštalovali za týmto účelom vysoko nad vozovkou elektrické trolejové vedenie. Inštalácia je prvou podobnou inštaláciou na verejných mimomestských cestách.

Napájanie je samozrejme vhodné len pre nákladné autá a iné podobne vysoké vozidlá.

Dodávateľom riešenia vedení a napájania je Siemens, ktorý technológiu označuje termínom eHighway. Cieľom technológie je znížiť náklady a minimálne lokálne znížiť emisie. Kým u osobných automobilov začínajú mať batérie kapacitu a cenu umožňujúcu dostatočný dojazd, u nákladných automobilov tomu tak nie je a technológia eHighway by mohla aj v súčasnosti umožniť elektromobily aj v tejto kategórii vozidiel.

Technológia samozrejme počíta s hybridnými vozidlami, ktoré mimo elektrifikovaných úsekov alebo pri predbiehaní prepnú na klasický pohon. Podľa Siemensu sa je k trolejom možné pripájať a odpájať sa pri rýchlosti do 90 km/h. Technológia umožňuje elektrickú energiu vracať aj do siete, napríklad pri regeneratívnom brzdení.


Vozidlo na otvorenom úseku s trolejmi, kliknite pre zväčšenie (foto: Scania)



Scania zároveň s predstavením úseku informovala o parametroch jej prototypu pre takéto cesty, ťahača Scania G 360 4x2. Ten má pri hmotnosti 9 ton 9-litrový spaľovací motor na biopalivo s výkonom 360 koní a elektrický 130 kW motor.

K dispozícii je aj batéria ale len s kapacitou 5 kWh, umožňujúca dojazd tri kilometre.

Systém Scanie pracuje s napätím 700 Voltov.


Staršie video demonštrujúce technológiu (video: Siemens)



Do elektrifikácie dvojkilometrového úseku, ktorý bude slúžiť na reálny test technológie, investovala švédska vláda 77 miliónov švédskych korún, v prepočte cca 8.2 miliónov eur. Partneri zo súkromného sektora a samospráva spolu ďalších 5.1 miliónov eur.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Smartfóny dostávajú 48-megapixelový fotoaparát, so špeciálnym Bayerovým filtrom
Intel spustil výrobu SSD z QLC flash
Samsung sa v reklamách opäť naváža do Apple
Facebook vyvíja satelity pre poskytovanie Internetu
Trailery pre blížiace sa druhé série Star Trek seriálov
Tešte sa na lacnejšie a väčšie SSD, spúšťa sa výroba 166 GB flash čipov
Súd zakázal Skylinku vysielať aj Novu a Markízu
SSD požierajú HDD, WD zatvára HDD fabriku a otvára SSD
Opportunity sa ozve až v septembri, NASA ukázala celý Mars v prachu
Slovak Telekom vstúpil do The Linux Foundation


Diskusia:
                               
 

Skor dat vedenie do vozovky - vyuzitie nakladne aj osobne auta.
Toto je len dalsi tunel pre €.
Odpovedať Známka: -7.6 Hodnotiť:
 

a ako chceš riešiť bezpečnosť, troleje spĺňajú základnú ochranu voči dotyku a to je umiestnenie do dostatočnej výšky
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

neriesis pretoze to napomaha evolucii
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

osobne si myslim, ze je to pekne, ale bude to obrovsky problem pre prepravu nadrozmernych nakladov.
skor by som bol tiez za zapustenie vedenia do vozovky...
ak by to slo, nabijanie bezkontaktne...
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

do buducna sa aj pocita zrejme s bezkontaktnym z vozovky. koncepty uz su. ale natahat troleje je omnoho lacnejsie riesenie. uvidime kam sa to posunie do buducna, zatial kazdy na to ide opatrne, cestou najmensieho odporu, casom sa pochlapia a zacnu aj tie bezkontakne zapustat pod cestu.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

hej, tiez tak predpokladam,
no len tak z hlavy ma napadlo,
ked sa vozia napr. casti veternych turbin, tie zakladne su niekedy naozaj velke, aj co sa tyka vysky...
alebo konstrukcie mostov ci strojov..
tito sa podla mna ozvu ako prvi, dialnice potrebuju podla mna pre seba. nemaju to ako inac transportovat... aj zeleznice maju kvoli trakcnemu vedeniu obmedzenu vysku...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Indukcny asfalt, indukcny michelin... zivy shumi, po dnesku aj shimi
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

tunelovanie by malo byt sutaznou disciplinou na olympiade od roku 2020. Zaujimalo by ma umiestnenie nasich sutaziacich aka robertkov, ci ivana s mikim.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Xg6YZz http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
Odpovedať Hodnotiť:
 

IM0a4V http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vltp3E http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
Odpovedať Hodnotiť:
 

v zime namraza na trolejach (cencule stekaju a primrzaju zospodu) ked kamion dlhsie neprejde tak prvy v rade to pozhadzuje a lad popada na auta okolo..
vtaciky na tom budu sedavat?
napad to nie je zly ale ani dobry, napad je to stary ..
Odpovedať Známka: 1.3 Hodnotiť:
 

zima vo svedsku? si z jahody padol? :D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

zase sa nespytali dikutujucich na dsl.sk ci je to dobry napad a aky maju nato nazor
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

V dalsej verzii tam doplnia kolajnice a postavia vedla dialnice.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vyzera to fakt odporne.
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

estet

Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Jo eštet.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nebolo by odveci napísať výkon spaľovacieho motora v kW, nie v konských silách, keď sa hneď vedľa píše o výkone elektromotora v kW

komu sa to nechce hádzať do google, tých 360 koní je 278 kW. teda, pokiaľ sú odpočinuté a nažrané :)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

To je sice pekne, ale tie dve cisla aj tak nemozes porovnavat ... vykon elektromotor vs. diesel
Odpovedať Hodnotiť:
 

A najma vykon a prikon nie je to iste.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A prečo potom používaš palce na uhlopriečke monitora???
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pretoze dotykovy displej to umoznuje aj tam.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

dva kilometre trolejoveho vedenia za 8 mega? huh? a vyhybat sa to nejakej kolizii bude ako? toto je uplne scestne... na toto su predsa vlaky. si to nejako neviem predstavit na krizovatkach s hentakym pantografom... a preprava nadrozmerneho nahladu si tiez moze vdaka tomu ist piskat :D fakt do neba volajuca blbost. lepsia by bola skor asi podpora "lokalnych producentov" nez dalsi rozvoj kamionovej prepravy a dovazat "do Pezinku rozky z Presova"...
Odpovedať Známka: 0.6 Hodnotiť:
 

Si asi necital ze to ma aj klasicky motor? Tam kde trolej nemoze byt tak nebude. Nadrozmerny naklad obmedzuju tak ci tak mosty.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

na krizovatky a ostatne veci mas predsa spalovaci motor.
Nahodou to nieje az taka blbost.

otazna bude len cena.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Zaujimalo by ma aku by to muselo mat v praxi hustotu trakcnych meniarni, pri 700 V a velkych vykonoch (tazke kamiony) tam budu asi celkom zaujimave ubytky napatia. Zatrolejovat takto nejakych 100 km dialnice by asi bolo celkom zabavna zalezitost...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neviete, či neplánujú na Teslu primontovať troleje?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To nie, ale zacne sa ponukat pruzna predlzovacka namotana na bubne a miesto sady zimnych pneu podvozkove nadstavby na elektrickove kolajnice i sirokorozchodnu...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Troleje sú tie droty nad cestou...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ist na dialnici 90km/h je sen kazdeho vodica, ze? :D
To uz rovno mozu ist cez okrsky a cestami spoznaju viac krajiny, najedia sa v lepsich restikach a este aj budu mat lepsi vyber pichaciek :))))
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

vsetko presne naopak. testuju kraviny, minuli tyzden som tam bol. na osobaku..
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Dik more,káble..A ako chcú zabezpečiť to,aby náhodou el. prúd neusmažil potenciálnych pasažierov?Viď India..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Elektrické vedenie v ceste sa rieši pomocou vysokonapäťovým káblom. Napätie z tohto kábla sa do vozidla dostáva pomocou indukcie. Podobne ako keď si hodinky od Apple položíš len na podložku a tým sa nabíjajú :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

90km/hod je postačujúca pre Kamiony. Však skoro všetky majú obmedzovač do tejto rýchlosti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak šste raz keďže ste mi to zmazali:
"Podľa Siemensu sa je k trolejom možné pripájať a odpájať sa pri rýchlosti do 90 km/h."
Hmm.. Slovenčina byť môj koník...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a ako chcu riesit platbu za elektrinu?

je to blbost a nikdy sa to nedostane zo stadia testovania

namiesto vymyslania takychto sprostosti by mali vymyslat ako dostat tovar aspon na dlhych trasach z kamionov na vlaky
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár