Vedci prvýkrát odvážili hviezdu gravitačným ohybom svetla

Značky: vesmírveda a výskum

DSL.sk, 8.6.2017

Tím vedcov prvýkrát pozoroval efekt gravitačného ohybu svetla, tzv. gravitačnej šošovky, spôsobený inou hviezdou ako Slnko a vďaka tomu prvýkrát touto technikou odmeral hmotnosť hviezdy.

Vedci pod vedením Kailasha Sahu zo Space Telescope Science Institute k tomu využili sedem pozorovaní Hubblovým vesmírnym teleskopom medzi októbrom 2013 a októbrom 2015.

Podľa Einsteinovej všeobecnej teórie relativity je gravitácia výsledkom zakrivenia časopriestoru a v dôsledku toho hmotné objekty zakrivujú aj trajektóriu svetla prechádzajúceho okolo nich.

Ak je zdroj svetla v presnom zákryte s objektom ohýbajúcim jeho svetlo, zdroj sa javí pre zahnutie viac svetla k pozorovateľovi väčší a jasnejší ako je v skutočnosti. Ak nie sú v presnom zákryte, obraz zdroja je deformovaný a javí sa posunutý oproti skutočnej pozícii.

Tento efekt bol prvýkrát zaznamenaný už v roku 1919, keď bolo pozorované posunutie hviezd v pozadí Slnka pri jeho zatmení.

Efekt ohnutia svetla hviezdou, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Space Telescope Science Institute)

Sám Eistein v 1936 predpokladal, že šanca pozorovať tento efekt zo Zeme u iných hviezd bude vzhľadom na potrebný presný zákryt a vtedajšie možnosti techniky veľmi malá.

S modernou technikou ho tím vedcov ale teraz nakoniec prvýkrát pozoroval aj pri inej hviezde, bielom trpaslíkovi Stein 2051 B nachádzajúcom sa od nás cca 17 svetelných rokov. Hviezda ohýbala svetlo prichádzajúce z inej hviezdy vzdialenej až približne päťtisíc svetelných rokov, keď z uhla nášho pohľadu Stein 2051 B pred ňou počas uvedených dvoch rokov prechádzala.

Nameraná odchýlka oproti skutočnej pozícii dosahovala dve miliarcsekundy, informuje Space Telescope Science Institute.

Miera ohybu závisí od hmotnosti hviezdy spôsobujúcej tento ohyb, pozorovania tak umožnili presne vypočítať hmotnosť Stein 2051 B. Tá dosahuje 68% hmotnosti Slnka. Výsledok potvrdzuje teórie o bielych trpaslíkoch, štádiu do ktorého sa postupne premenia takmer všetky hviezdy.

Hoci išlo len o prvé pozorovanie takéhoto druhu, podľa vedcov sa s novými teleskopmi bude v blízkej budúcnosti pozorovať oveľa častejšie a umožní vypočítavať parametre viacerých hviezd.

Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami

ako beriem ze niektore pozorovania su pre nas dolezite ale zistenie ze nejaka hviezda miliony svetelnych rokov od nas ma spocitatelnu hmotnost? co ja viem vedci by mali radsej vymysliet ako udrzat svet pre dalsie generacie. na presun do milion svetelnych rokov vzdialenej galaxie este par svetelnych rokov nebudeme mat :D

Troll level 5000 😂

1. Je to skôr vec politiky, nie vedy (Trump)
2. Je od nás 17 svetelných rokov. Žiadne milióny
3. Svetelný rok je jednotka vzdialenosti, nie času

3. On to vie "nejaka hviezda miliony svetelnych rokov od nas" a potom na presun do milion svetelnych rokov vzdialenej

Nikdy nevies kde sa patenty a poznatky prave z tohoto vyskumu aplikuju do inych rovin zivota. Kde by bol internet nebyt CERnu? Kde by boli pocitace nebyt programu APOLLO?

Kde by boli filmové efekty, nebyť programu Apollo ...

Kedze kde vdaka nim nie su je z ceny jasne, tak priekazne tam.

Kapitán, si to ty?

myslíš Ladislav Borbély ?

Aj ten?

Zase každý vie najlepšie, čo by mali ostatní robiť? Staň sa vedcom a vymysli. Astronóma - stelárnika toto zrejme ako oblasť výskumu nezaujíma, preto sa stal astronómom a nie klimatológom alebo módnym návrhárom.

Samozrejme, že hmotnosť tejto konkrétnej hviezdy (aj keď je to jedna z najbližších) je sama o sebe nepodstatná. Či má 0.4 alebo 0.8 hmotnosti Slnka, chlieb lacnejší určite nebude. Ale každý drobný krôčik vesmíru k pochopeniu samého seba má podstatne vyššiu hodnotu, než prízemné chleby ;-)

Ved ked uz len cez ohyb tmy ide odmerat aj vek a vyska, tak sa mohli dojst predtym poradit.

vaha uspokojenia sa zasadne meria cez ohyb penisu

Doplním, že síce konkrétna hmotnosť až taká dôležitá nie je, čím viac metódami ju určíme, tým viac sme si istí jej správnosťou. V dôsledku toho sme si istejší správnosťou teórie o vývoji hviezd čo v konečnom dôsledku má aj praktické dopady - napr. zistíme či nás môže ohroziť nejaká blízka supernova. Alebo ako dlho a ako silno nám tu ešte bude slniečko svietiť.

Keby sme aj zistili, ze nas moze ohrozit nejaka supernova, tak by nam to mohlo byt uz srdecne jedno.

Ako mozes jednu velicinu pouzit v tej iste vete raz na vzdialenost a potom na cas?

Tomu nerozumiem odtialto az dovecera.

Hodnota primarneho vyskumu je nevycislitelna, cize spociatku ziadna.

Pokial by sme vedeli v konkretnej discipline napredovat "zrychlene" a neexistovali a nevznikali za pochodu nove interdisciplinarne vedy, tak je primarny vyskum "do suflika" v kazdej konkretnej discipline fakt zbytocny a predrazeny, a stacilo by ho robit zrychlene a "on demand" az keby to potrebovala nejaka tehcnologia z ineho oboru.

Pointa je ale prave v tej interdisciplinarnej synergii, ked primarny objav spociatku nema ani len teoreticke vyuzitie (nikto netusi naco nam to kedy vobec bude dobre, nieto ze "bude kvoli tomu lacnejsi chleba?"), ale neskor bud rozsiri obzor v inom obore alebo na jeho zaklade sa tak zmeni technologia ze to sposobi skokovy vyvoj.

Ako uz bolo spomenute, typicky priklad sa uvadza aj reverzny efekt, web (v sucastnosti uz cisto konzumna technologia) vymysleny v CERNe vramci primarneho vyskumu.

Alebo napr. fotoelektricky jav, ktory bol desatrocia znamy, ale prakticky sa pouzival iba na snimace, na energeticke vyuzitie bol nevyuzitelny, lebo existovali este ine lacne zdroje energii a/alebo bolo vtedy este prilis zlozite/neefektivne ostatne sucasti solar. systemov (mosfet - menice, lion/lifepo - baterie).

Technologie sa proste musia vyvijat paralelne a nie az "on demand", a to na com stoji sucasna technologia (konzumna, nie vojenska) je vysledok "suflikovych" zasob primarneho vyskumu pred desatrociami. Keby sme do toho zahrnuli aj vojensky a vojnami podmieneny vyskum, pripadne prestizne kozmicke preteky, ktorych prvotny ucel bol iba cisto prestizny, tak sa to skrati na par rokov.

Pan Borbely, ste to Vy?

Myslim, ze je to celkom zrejme. Totiz spocitat vzdialenu hviezdu je ovela jednoduchsie, ako vysvetlit volicovi smeru,sns,most,olano,sas,kdh a dalsich (v skratke televiznemu divakovi), ze je chuj a ide proti sebe a svojej krajine. A kedze clovek je tvor lenivy......

Lol, keďže si nemenoval kotrbu, vychádza mi, že si jebnutý hnedý nácek. Na pláž!

Iste ze. Ak porovname tvoj pisomny prejav s mojim, je zrejme, ze to ja som ten jebnuty....
Reagujes na mnou vyjadreny (tebou vymysleny) politicky nazor/postoj a okamzite ma povrchne odsudis onalepkujes a nadavas mi. A teda je opat zrejme, ze to ja som ten nacek....

Nebudes ty nahodou ten chuj o ktorem som pisal???

pekne, tak treba na chujov obecných!

A teda si, ci nie?

Ale zas je to oveľa jednoduchšie ako vysvetliť neonacistom a neofašistom, že v pláne nacistov a fašistom bolo vyvraždenie všetkých Slovanov. Plánovanú genocídu označovali to ako vysťahovanie na východ.

... v pláne nacistov a fašistov ...

Veru veru, fašistický hajzel Sulík chcel vyvraždiť všetkých slovanov od Ašu až po Vladivostok, našťastie ho ten váš slniečkársky boh odhalil a pred celým národom označil za TRÁPNUČKÉHO FAŠISTU. Richarda Sulíka.

Vám už proste z toho fašistovania úplne jebe. Fašistom je každý, kto nechce akceptovať tie vaše LGBT kokotiny. Presne takýto ošiaľ chytali komunisti v päťdesiatych rokoch, keď všade videli triednych nepriateľov.

Faáášistom i Naáácčistom (resp. u nich) ted neco buchlo, na dvore USa-embassy :)

A preco tam pchas toho Sulika?

pochopit, ako veci funguju milion svetelnych rokov nam pomoze aj tu.
pomoze nam to pochopit minulost, ale aj buducnost nasho kuska vesmiru, pretoze niekde tam sa nachadza obdobny kusok vesmiru, ktory je mladsi, alebo starsi ako ten nas.

dalej pochopenie fungovania sveta nam pomoze vyuzit tie poznatky pre zlepsenie nasich technologii. tak ako niekedy pozorovanie vzdialenych bodiek na oblohe nam pomohlo zistit, ze zem je gula, ze telesa obiehaju okolo hviezdy, neskor vdaka tomu poznatku gravitacnu teoriu a relativitu, az nam to dnes dalo funkcne satelity, telefony, gps. nieco, co si nasi predkovia nedokazali ani predstavit. tak isto dnesne skumanie sveta nam moze v buducnosti nieco, co si my nedokazeme teraz ani predstavit.

Co by sa stalo ak by sa tento trpaslik takto "blizko" nasej planety premenil na super alebo hypernovu ?

zalezi ci by bolo tesne po davkach alebo pred nimi.

Trpaslik je konecne stadium tak malej hviezdy takze nic sa nestane. Ale ak by vybuchla supernova tak sterilizuje planetey v okruhu cca 50 svetelnych rokov.

nic by sa nestalo, super novu by zakazli rovnako ako TV NOVA... ale ak by sa premenila na hypernovu, tak by sa do nej nahrnuli dochodci kvoli akciam..

Einstein mal ale pravdu. zo zmeme sme nic nepozorovali. pokial ma pamat neklame tak teleskop je vo vesmire nie na zemi

Zem je na Zemi ci vo vesmire ?

Uz v roku 1912 pozoroval Eddington ohyb svetelnych lucov pocas zatmenia :-)

´´ 1920-21 :)

vsetky nove veci su dobre pre nas aby sme mali poznatky ako mame doteraz a viac aj pre buducnost

museli mat velku vahu ked odvazili..
moc
svojpomocne
si
?
:D

A kelo deka teda vazi - nist?

Mali odvážiť pornohviezdu. Bolo by to lacnejšie. Na toto určite potrebovali vybavenie za 3 milardy dolárov a každý mesiac tí zasraní vedci prežerú státisíce. Mali by ich preradiť k manuálnej práci alebo nech si tieto sračky financujú zo svojho a nie zo štátneho rozpočtu!