neprihlásený Utorok, 23. apríla 2024, dnes má meniny Vojtech
V Bratislave od zajtra premávajú elektroautobusy

Značky: Bratislavaelektromobily

DSL.sk, 25.1.2018


V hlavnom meste Slovenska v Bratislave začnú od piatka 26. januára premávať v mestskej hromadnej doprave prvé elektroautobusy.

Dopravný podnik Bratislavy, DPB, a mesto to oznámili dnes.

Celkovo dopravný podnik nakúpil 18 kusov elektroautobusov, šestnásť s dĺžkou 12 metrov a dva s dĺžkou 9 metrov. V piatok začnú premávať prvé štyri kusy, dva z každého typu.

Elektroautobusy v mestskej hromadnej doprave najmä v husto osídlených mestách môžu výrazne odbúrať ekologickú záťaž na prostredie, napríklad čínske 12-miliónové mesto Šen-čen podobne ako iné čínske mestá bojujúce so smogom oznámilo na konci uplynulého roka kompletný prechod na elektroautobusy a po meste ich tak jazdí viac ako 16 tisíc.

Bratislava samozrejme má dlhodobo významnú časť MHD zabezpečenú pomocou vozidiel s elektromotormi, trolejbusmi a električkami.

Dopravný podnik bude elektroautobusy primárne používať na trasách, kde nie sú troleje a nemôžu tam premávať trolejbusy. Prvé kusy budú používané na linkách 27, 53 a 151.


Plánované nasadenie a spôsob dobíjania jednotlivých liniek, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: DPB)



Zvyšné kusy budú nasadené postupne do júna a budú jazdiť aj na linkách 43, 52, 53, 65, 66, 80 a 94.

Dojazd autobusov na jedno nabitie, v prípade oboch modelov, je 160 km. Nabíjačky majú zatiaľ len vo vozovniach a to Krasňany a Jurajov Dvor, k dispozícii sú ale rýchlonabíjačky schopné podľa riaditeľa DPB Milana Urbana nabiť vozidlá za pol hodinu.

DPB zároveň ale postaví rýchlonabíjačky na Kollárovom námestí a na Patrónke a elektroautobusy sa budú schopné nabíjať aj z trolejových vedení.

Autobusy sú nízkopodlažné, plne klimatizované, s vnútorným aj vonkajším kamerovým systémom, WiFi, USB nabíjačkami a DPB avizuje aj elektronické počítanie cestujúcich.

Podľa avíza dopravného podniku pred kúpou mal mať väčší model výkon motora 160 kW a menší 120 kW, dodávateľom mal byť Sor Libchavy. Bližšie technické parametre zisťujeme.

Nákup vozidiel bol financovaný predovšetkým z fondov EÚ, z celkovej ceny 10.4 miliónov bez DPH je z fondov 8.5 miliónov, zo štátneho rozpočtu 1 milión a z rozpočtu mesta 900 tisíc eur.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením
Qualcomm uvedie nový CPU pre notebooky v stredu, bude mať aj nižšiu verziu
Android prešiel na lepší SW dekóder AV1, umožní prehrávať AV1 videá na viac smartfónoch
Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu


Diskusia:
                               
 

Snad vyrobca dava zaruku na baterie 20 rokov a na to ze s nimi nezhori autobus
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Pockat, baterky dodal samsung?
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

V Číne stávajú 100m komín, prototyp čističky vzduchu od PM2.5 častíc, ktoré produkujú dieslové motory a zabíjajú ľudí.

Dúfam že čistenie vzduchu v eú zaplatí wv, bmv, ....

Ak to bude fungovať postavia 800 metrovú čističku.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Lebo elektrina v batériách je vyrobená superekologicky, prevádzkovatelia neexistujúci ch veterných a solárnych elektrární okolo BA sa už tešia na zisky a posielajú páčik.
Odpovedať Známka: -5.3 Hodnotiť:
 

Prv kým napíšeš čokoľvek dehonestujúce zisti si fakty. ZSE má iba 13 percent zo zdrojov znečisťujúcich vzduch. IBA 13%!!!!
To si isto netušil však?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

to diskutujuci netusia, lebo na to sa treba najprv trochu o tuto problematiku zaujimat a nieco si o tom precitat... potom by sa mozno divili kam az pokrok dospel :)
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

pekný príspevok. pokrok rozhodne dospel ďalej než po vynález klávesnice, ale na to mnohí diskutujúci dochádzajú až postupne.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

13% - tomu sám neveríš! ale ako vždy záleží čo do toho čísla narveš. Keď počítaš zemný plyn ako zdroj neznečisťujúci vzduch - tak ok. Ale nespochybňujem fakt, že ZSE má kapacitu jak sviňa z jadrových blokov!
Inak 67% svetovej produkcie elektriny pochádza z fosilných palív (údaj 2016)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

ENO majú inštalovaných výkon nejakých 576 MW, Mochovce okolo 800 MW dokážu dodávať do el. siete. To sú sakra porovanteľné čísla, že?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak si ty kokot natankuj svoje dieslove auto zo solarka ty kreten. Napis co sa stane.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

vobec, staci aby EU tlacila cenu benzinu pod naftu. potom sa uvidi kto bude mat diesel.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Nafta je lacnejsia kvoli nakladakom. Keby ti zdrazel chleba v obchode (sam tam totiz nedoleti), vytesoval by si sa, ze ved mas predsa lacnejsi benzin?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Autonomne drony nie su na naftu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Autonomna pekáreň nemusí lietať.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ale môže rozvážať rožky sama.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

nafta neni lacnejsia kvoli nakladom, ale kvoli sadzbe (spotrebnej dani), vsade v okolitych statoch mas cenu benzinu a nafty +- rovnaku ->

Pre benzín 514,50 eur a 550,52 eur na tisíc litrov, pre naftu sa vzťahujú sadzby 368 a 386,4 eur na tisíc litrov v závislosti od objemu biogénnych zložiek.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ty popisujes AKO, ja som pisal PRECO.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Cisty tunel.
160km dojazd nie je hadam ani jedna 8h sichta.
A potom bude stat a stat.
Odpovedať Známka: -6.1 Hodnotiť:
 

Autobusy majú 8 hodinové šichty?
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

Nemaju. A neviem ci soferi vobec maju.
Pointa je ze nevydrzia ani 8h. Nie cely den. Vsak ak by to vydrzalo 8h, tak prejde za hodinu iba 20km.
Tak aky zmysel to ma?
Nie je lepsie mat vsade kde sa da trolejbusy, elektricky. A tam kde sa neda, tak stacia obycajne busy. ktorych prevadzka je podstatne ekonomickejsia?
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

elektricky su z kratkodobeho pohladu neekonomicke, mas velke fixne naklady na vystavbu trate. To vacsinou politici a management nepresadia, zato 2M je pomerne mala suma, 20% marzu do vrecka spravia a zaroven je to dobre PR aki sme ekologicki.
PS. dufam, ze J&T a penta presadia svoje plany a vystavaju elektricky do novej stvrte, ktoru uz aj tak zastavali tisicmi bytov a kancelraskych priestorov.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

To uz je ake smutne ked sa spoliehame na JaT ze vyriesi problemy dopravy v meste. :(
Fakt zle ze najnenavidenejsia firma na slovensku si uz uvedomuje a chce riesit poblemy bratislavy, ale starostovia a politici stale nie.
Riesia len kratkodobu rychly zisk do svojich vrecak.
Pritom mne ani tak nevadi ze si beru provizie zakazky, mne vadi ze okrem toho nic nerobia poriadne, to ze zoberu proviziu neznamena ze nemou chciet dodat kvalitnu pracu.
A tak nejak to funguje na zapade. Tiez politici beru od firiem provizie, ale zaroven od tych firiem chcu aby dodali sluzby a veci v dohodnutej kvalite.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

"Fakt zle ze najnenavidenejsia firma na slovensku si uz uvedomuje a chce riesit poblemy bratislavy"

Tak toto bolo dobre :) Im su problemy Bratislavy uplne ukradnute, ked budu odlietat v papuciach helikopterou z privatneho heliportu, tak im je jedno ci na cestach bude plebs smrdiet (vid pamatny vyrok o lyziaroch na svahu) hodinu, dve alebo tri.

Riesia to preto, ze im nevychadza dynamicka doprava, ked postavaju vsetky tie svoje obchody a kancelarie takmer v centre mesta, v strede terajsej 6 pruhoveho hlavneho tahu spravia vyjazd z garazi a podobne srandy, tak sa tam proste tolko ludi podla vypoctov nedostane. Preto najskor ta sarada s lanovkou (vyrata sa, ze to bude chodit plne od rana do vecera, akoze vsetci chcu
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ist do Petrzalky a odtial pojdu do Ruzinova, Karlovky, Dubravky na zapad na D2, na server D1 znova naspat cez mosty cim chcu). A preto aj ta uzasna elektricka, ktoru si takto privlastni Eurovea miesto toho, aby sla dalej do mesta, a na nabrezi na druhej strane hned skonci, miesto toho aby sla dalej do Petrzalky.
Zaroven sa tym snazia vyvolat tzv. statut vyznamnej investicie, cim okamzite usetria poplatok za rozvoj, zjednodusi sa im vyvlastnovanie, mozu ignorovat namietky dotknutych ucastnikov stavebneho konania a podobne.

Takze to je cisty biznis, potiahnu 500 metrov kolaji k prvemu vchodu do obchodneho centra, ked spravia tu klucku s dvojitym rozchodom (a zavarenymi vyhybkami), tak im este aj EU prispeje a usetria tolko, ze by sa za to dal postavit dialnicny most cez Dunaj.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Jasne ze to nerobia pre moje modre oci. Ale pre zisk.
Ale konecne aspon nieco. Mesto na to jebe roky a peniaze na rozvoj berie uz dlho a nerozvija vobec nic.
vtipne je ze JaT asi tuto elektricku dkokonci skor ako mesto elektricku do petrzalky.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Tak sú im tie problémy ukradnuté alebo nie. Rozhodni sa už. :D To že to chcú riešiť kvôli vlastným záujmom je nepodstatné. Podstata je tá že to chcú riešiť.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tak zase JaT to neriesi kvoli zlemu pocitu zo situacie, ale kvoli tomu, ze chcu stavat na mieste, kam sa chodia vrany otacat a nikto by si tam nic nekupil.

Keby sa podarilo presadit elektricku, tak by to vyrazne zvysilo predajnost a cenu danych nehnutelnosti.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Preco spochybnujes vizionarstvo Jakabovica a Tkaca? Ohovaras rovnako aj Muska? Tymto dvom panom ide hlavne o pokrok ludstva a zlepsenie zivotnej urovne Slovenska. Elektroautobusy priekazne znizia emisie bratislavskej MHD az o 86.45981% percenta, co sa premietne na vyssich mzdach zamestnancov z dovodu zatraktivnenia MHD v jednom z najvacsich miest na Dunaji, kde mimochodom sidli nas pan premier a pan prezident. Ale nevdacna Slovac bude nadavat na vsetko. Ziaden Slovak nedokaze dat tolko hnevu Slovakovi, ako dokaze dat len Slovak Slovakovi.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Elektricky ekonomicke su, cim viac jazdia tym je ich prevadzka lacnejsia, to ze ich politici ani management nepresadia je preto ze nechcu nie preto zeby sa to nedalo alebo to bolo drahsie ako tam zaliat asvalt a poslat tam autobusy, ktore uz mesto vlastni.
Druha veta je tiez nespravna, fin skupiny nebudu pre mesto na vlastne naklady stavat nejake dopravne stavby alebo kupovat vozidla, predaju im to co mesto kupi rovno(teda autobusy).
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Elektrickove trate su ale jednym zo zakladnych stavebnych kamenov ustavne garantovanych nabozenskych slobod, nakolko dostupnost poriadnych sutrov je napriklad v pripade existencie obvinenia zo strany veriacich imperativnou zlozkou zo slova Pana "Kto ste bez viny, hoďte prví kameňom!" priekazne vyplyvajuceho dokazu nevinnosti lalie.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Palusko, si to ty?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pointa je, že narábaš veľmi ledabolo s číslami. Minule to bolo 10 sekundové fotenie, potom 4 sekundové a nakoniec hlboká úvaha, že "myslieť si je hovno vedieť". Teraz je to 8 hodinová šichta a 20 km za hodinu.
Skús sa zamerať na túto vetu:

"...k dispozícii sú ale rýchlonabíjačky schopné podľa riaditeľa DPB Milana Urbana nabiť vozidlá za pol hodinu."
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ano narabam(a narozdiel od teba si priznam ked neviem a len si myslim), lebo vyrobca ziadne cisla k tomu ako dlho trva zhotovenie 400mpix fotky nezverejnil.
Ale to ti nebranilo tvrdit ze ten fotak je super na fotenie demonstracii. Pritom stacilo povedat ok, tak asi to v tom rezime funguje inak a hotovo. Co je na tom zle?
Ked nemam dost informacii, tak to proste priznam a koniec. Namiesto toho si zacal splietat nieco o dopocitavani. Potom znovu. Tak som si uz ulavil lebo som videl ze omyl si nepriznas. Za to sorry.
A ze su rychlonabijacky? No fajn. Rad sa necham prekvapit a nedopadne to ako v kosiciach.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

No vidíš, pritom stačilo povedať: OK, sú rýchlonabíjačky, tak asi to v tomto režime funguje inak a hotovo:)

S tým Hasselbladom si rád priznám omyl ale zatiaľ nevidím, aký. Pokiaľ sa prestaneme baviť o hovnách, tak nech sa páči, môžme o tom ďalej diskutovať.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

RYCHLONABIJACKY KAZIA BATERKY RYCHLO??
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ano
Odpovedať Hodnotiť:
 

OK, rychlonabijacky su a moze to fungovat.
Hasselblad. Ak si stale myslis ze s nim dokazes urobit 400mpix fotku demonstrantov, napriek tomu ze nevies aky dlhy cas je potrebny na urobenie vsetkych 4 fotiek, tak zostavam pri povodnom tvrdeni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty si kapku pomalsi, vsak?
skus prestudovat obrazok v clanku
potom si pozri ake linky budu elektrobusy obsluhovat
potom si pozri intervaly
potom si precitaj este raz cast s rychlonabijackami
potom sa zacni hanbit a zmen nick
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Som si myslel ze na marketingove keci uz nikto neveri.
Chod sa spytat do kosic ako chodia tie ich slavne elektrobusy.
S manazmentom dpb to dopadne rovnako.
Rychlonabijacky nemozes pouzivat kazdy den(teda mozes, ale ako dlho ti tie baterky potom vydrzia). Nenabijes doplna(cize dojazd ti klesne).
Aky je realny dojazd v zime ked sa tam kuri a stale otvaraju a zatvaraju dvere?
Ano, po skusenostiach z ke som velmi skepticky.
Ale mozes ma urazat, viac to vypoveda o tebe ako o mne.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

pokial budes pouzivat nicim nepodlozene tvrdenia nevyhnutne pre tvoj narativ 'vsetko je na hovno' tak sa necuduj 'urazkam'. ja primarne konstatujem, to ze to beries ako urazku je tvoja volba..
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

pytali sa na to samotneho sofera autobusu a ten si to pochvaluje, ale ty si samozrejme fundovanejsi odbornik takto od stola ze? http://dopice.sk/kUP
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

že by ten bus za 8 hodín nezastavil na 30 minút na nabitie? Priemerná rýchlosť mestského autobusu s množstvom zastávok 20km/h za celú snemu sa mi zdá priveľa.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Stáť a stáť? Čítať vieš? Tak si prečítaj článok ešte raz a pomaly.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No bude sa stat cca pol hodiny. To nie je ziadny velky problem. Tie autobusy na konecnej stoja aj dnes, lebo aj vodic si musi odpocinut.

Na druhej strane preco ten autobus stal skoro 700 000 Eur za kus? Bezne elektrobusy sa daju kupit za okolo 400 000 Eur.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"plne klimatizované" ... snad nebudu ako tie Kosicke. Tie maju na kurenie a klimatizaciu pridavny naftovy generator ...
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

My steme 31 a 39
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To by im pretieklo to pocitadlo cestujucich.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Kde mám môjho Muska?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A v druhuej etape z eurofondov nech postavia troleje.a je to.


Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Alebo troluju.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Trolejbusy, tak ako v Moskve, kľudne stroje cez 1,5Mkm, neuveriteľne jednoduché stroje, lacné na opravu, tam dokonca nákladné trolejbusy behajú!
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ľuďom už úplne jebe!!!
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Preco aj aj to je pokrok.sice smerom vzad ale zas maju o bus naviac.

Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Tu nadobuda prozba :mohol by ma niekto potlacit uplne iny rozmer. ....

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

V kombinacii s tou trolejou je to dobry napad.ked aj nebudu dobre baterky pouzihu to ako trolejbus.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

netflix nejde.

Web www.netflix.com príliš dlho neodpovedal.
HTTP ERROR 504
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

potom treba zapnut stare zname torrenty a ak by ani tie nesli, stale je tu moznost nudzoveho riesenia.
zapnut televizor
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

uz ci to idze:
See what’s next.

WATCH ANYWHERE. CANCEL ANYTIME.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na dailymale.sk je séria článkov od "SLSP", mimoriadne vydarené a chalan píše aj o elektrobusoch na ktorých jazdil a má s nimi (dosť zlé) skúsenosti. Toto s elektroautobusmi je len taký eko-bio-hype a rýchlo sa ukáže stratovost celého projektu. Tí už ale budú na vedúcich stoličkách v meste sedieť iný ľudia a bude to ich problém...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nie je to stratove, len ini obchodnici potrebuju ukazat,ze to stratove je tak predrazia cenu alebo vyberu zlu technologiu, klima v buse naiesto vyhrievanych sedadiel a rucok je jednym z tych hlupych prikladov
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ty si aj tie clanky cital alebo len o nich pocul?
Ja som ich cital a celkom pobavil typek dobre pise.
Ale on pisal o hybride ktore tam objednali a to o jednych z prvych co boli, ktore mali k dokonalosti daleko a plus objednali si ich bez skusok ci sa im tam hodia a cuduj sa svete do oblasti na severe s vela kopcami, zle udrziavanymi cestami a bezmala arktickej oblasti kde su velke zimy, plno snehu a ladu sa ukazali ako problemove.
On sam povedal ze to nie je zly koncept a nepochybuje ze niekde funguje dobre len proste do tej oblasti kde si ich objednali to bola absolutne zla volba a boli problemy s nimi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

takze jeden elektrobus vysiel s DPH takmer 700.000 EUR. fakt uzasne tento hype. predpokladam, ze za rovnaku cenu by mohli byt 2-3 odporne a neekologicke autobusy na CNG s nasobne vyssim dojazdom a s omnoho mensimi poziadavkami na infrastrukturu. o zivotnosti ani nehovorim. ekologia jak hovado...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Čo je CNG?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Cypriot National Guard, Croatian National Guard, National Council of Government (Haiti), Comfort noise generator, Cryptography API: Next Generation, Cyclic nucleotide-gated ion channel, Chinese National Geography, Certified Naturally Grown, Auto rickshaw, China National Gold Group Corporation a v ojedinelých prípadoch to môže byť compressed natural gas - stlačený zemný plyn
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak sa ta elektrina nebude vyrabat z plynu a uhlia som za.:P Inak by sme sa uz mohli dohodnut s Rakuskom a postavit to vodne dielo pod Devinom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Snáď budú lepšie ako tie hybridy trolejbusu a autobusu. Tie majú totiž maličký motorček ako agregát a strašne to reve a ide ledva 40.
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://bit.ly/2yHjAat
Odpovedať Hodnotiť:
 

Moja M3ka 2013 má 300 kw a žiadne turbo :-)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

250 kW zbytočného výkonu!
Odpovedať Hodnotiť:
 

to je presne 402 koni a jeden osol.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Viete o tom ze tieto elektrobusy maju ako zdroj vykurovania v zime BUFIK NA NAFTU???? Takze aka vydrz baterii??? aka ekologia????
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár