neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
V Európe je málo elektriny, hodiny postavené na rozvodnej sieti meškajú 6 minút

Značky: zaujímavosti

DSL.sk, 5.3.2018


Európa sa v posledných týždňoch potýka s pomerne kurióznym problémom. Mnoho hodín, ktorých zdrojom presného plynutia času je frekvencia elektrických rozvodných sietí, mešká viacero minút kvôli dlhodobo nižšej frekvencii v sieti.

Informovala o tom organizácia ENTSO-E združujúca prevádzkovateľov európskych rozvodných sietí, upozornil nemecký Heise.

Najmä v minulosti boli medzi hodinami a zariadeniami s hodinami pripojenými na elektrickú rozvodnú sieť populárne hodiny, ktoré plynutie času merali namiesto vlastného zdroja času v podobe kryštálu frekvenciou zo siete. Európska sieť má frekvenciu 50 Hz a hodiny počítaním jednotlivých periód majú veľmi presný zdroj času.

Hoci takýto typ hodín je čoraz menej častý, stále ide o významnú aplikáciu, európske rozvodné siete monitorujú presnosť hodín takéhoto typu a dokonca korigujú frekvenciu v sieti aby takéto hodiny išli presne. Konkrétne podľa informácií švajčiarskej Swissgrid sa dodržiava maximálny dlhodobý odklon od UTC času o 20 sekúnd a pri prekročení tejto nepresnosti sa úmyselne zmení frekvencia o 0.01 Hz aby sa postupne nepresnosť vyrovnala. Odkedy sa presnosť počíta nie je jasné.

Od polovice januára ale jedna zo sietí dodáva do celoeurópskej siete menej ako by mala a frekvencia je takmer permanentne nižšia. To vyústilo do meškania takýchto hodín už o viac ako päť minút, podľa Swissgrid konkrétne meškanie teraz dosahuje 351 sekúnd, teda dokonca 5 minút a 51 sekúnd.

Na niektorých z týchto hodín sa môže dať samozrejme korigovať čas, ďalšie sa bežne nekorigujú a ich veľkou výhodou je práve absencia potreby pravidelne hodiny korigovať.

ENTSO-E avizuje, že situáciu rieši, a následne bude dlhodobo stav kompenzovať, aby sa nepresnosť odstránila.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka


Diskusia:
                               
 

lwbo tie elektrarne tazia kryptomeny, kto by netazil ked vlastni elektraren
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Co ma vlastne frekvencia rozvodnej siete spolocne s “malo elektriny”?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Lastovicky nedodavaju frekvencnu deltu prvou harmonickou, ked im studene kable oziabaju nozky.
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

zabudol si dodat ze priekazne nedodavaju :D
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kvoli nedostatku bananov sa na podstatne cinnosti priekazne nezvladam koncentrovat. :D
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

A vyliahol som sa ako priekazna nehoda v spermobanke v sekcii obpad.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Pri zatazeni generatora dochadza k jeho spomalovaniu. Pri vodnej elektrarni sa to kompenzuje napriklad vyssim prietokom vody cez turbinu, pri jadrovej povysunutim tyci a zvysenim generovaneho tepla reaktorom a tym aj vyssim tlakom pary (je to ale pomaly proces narozdiel od vodnej el., veternej el. a podobne). Problemom je, ze po dosiahnuti maxima, je potrebne dodavat energiu z ineho zdroja. Ak nie je ani ten dostatocny, zacina sa spomalovat otacanie turbiny (respektive, vsetkych turbin pripojenych do danej siete) a tym klesa aj frekvencia. Dalsim problemom je, ze pri nizsich otackach ma generator aj nizsiu efektivitu a dodava do siete este menej energie, ako by mal pri nominalnych otackach, na ktore je navrhnuty.

Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Tak nech tu elektrinu usmernia napriklad pouzitim kvalitnych diod 1N4148 a nasledne s pouzitim kvalitnej cinskej ups a prevodoveho trafa znovu siria ;)
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

S jednosmernym prudom prisiel Edison, Tesla vynasiel striedavy a ukazal sa ako daleko lepsi snad po vsetkych strankach. Okrem toho sa striedavemu prudu nevyhneme pri 3-fazovych spotrebicoch. V dnesnej dobe nemyslitelne na tomto nieco menit.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To bola pravda v minulosti. V dnesnej dobe, by bolo efektivnejsie pouzit vysoke jednosmerne napatie pre rozvod el. energie. Striedave napatie sa pouziva vdaka jednoduchosti transformacie napatia z nizkeho na vysoke a naspat. Transformovat jednosmerne napatie v dnesnej dobe, uz nie je taky velky problem ako bol v minulosti, je vsak nakladnejsie. Pre rozvod el. energie, sa pouziva, hlavne na dlhe trasy, vysoke napatie (220/440kV), pretoze straty energie vo vodici su kvadratom pretekajuceho prudu. Vysoke napatie = nizsi prud a teda nizsie straty. Pri jednosmernom napati sa neprejavuje skin efek, nema jalove zlozky etc...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

V dnesnej dobe sa uz nepouzivaju motory pripojene priamo k napatiu siete, ale su pripojene cez menice, ktore v podstate transformuju striedave napatie na jednosmerne a motor spustaju, prevadzkuju a brzdia lubovolnou frekvenciou (vdaka tomu maju makky start a makky dojazd, co je velmi ziaduca vlastnost...viete si predstavit v dnesnej dobe, ze motor vytahu sa spusti okamzite na plny vykon? celkom by to trhlo a brzdit tak, ze sa vam podlomia nohy tiez nie je prijemne...). V podstate nikto doma uz nema elektroniku, ktora by potrebovala striedave napatie. Kazdy jeden spotrebic transformuje striedave napatie na jednosmerne. Samozrejme treba pocitat s tym, ze viac elektroniky = vyssia poruchovost.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie je problém "transformovať" jednosmerné napätie tak do 1000V, ale spínať s MOS-fetom 400 000V, no neviem, či je to možné
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Museli by byt v kaskadach a vela...velmi vela...technicky to mozne je, ale neviem si predstavit realizaciu a cenu...

Mosfet dokaze spinat vysoke prudy, ale len s malym napatim.
Celkom som bol poteseny fetmi, ktore mali mat az 80 volt...po precitani datasheetu bolo moje potesenie prec...krivka dovoleneho stratoveho vykonu hovorila opat o malom napati pri vysokom prude...
Odpovedať Hodnotiť:
 

kedze elektrina sa neuklada v elektrarnach a vsetka sa musi minut tak sa reguluje pocet elektriny tym ze spustaju a vypinaju elektrarne, ked je elektriny malo tak je frekvencia nizsia a ked je elektriny prebytok tak je frekvencia vyssia.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Lolekov brat, teda Bolek to vysvetlil ako clovek, ty ako ucitel, teda bez porozumenia.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

mas problem s porozumenim pisaneho textu, ci aj s porozumenim ako takym?
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

S porozumenim tvojho textu mame priekazne problem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

presne. a v bheznom je stave pocet vypnuti a zapnuti nejakej elektrarne 50 za sekundu.
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

MINING nas kazdodenny! :)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Bitcoin nas, ktory si na exchangi,
pozdvihni hodnotu svoju, nemin mi vyplatu moju.
Bud zabezpeceny ako aj na burze, tak aj v HW penazenke.
Share nas kazdodenny daj nam dnes
a odpust nam ucet za elektriku,
ako aj my odpustame svojim najomnikom
a neuved nas do zbankrotovania,
ale sprav z nas bohacov.
Amen.
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

Láska k peniazom zabila aj novinára..
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

si ma pobavil :D, ak to je tvoja tvorba tak tym lepsie, este stale sa na tom smejem ked si to znova precitam
Odpovedať Hodnotiť:
 

Co mining, elektromobily bude este sranda ....
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

zakazat benzin, uz teraz nie je dost elektriny
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

zamyslel sa niekto nad tym ze to bude kvoli dost drastickemu nastupu elektromobilov ktore spotrebuvaju doslova brutalne mnozstvo zdrojov a elektriny? viem ze kazdy riesi dolovanie kryptomien, ale z celkoveho poctu dolovacieho vykonu a prikonu je v europe mozno tak 10% celkovej produkcie aj to som vela povedal. Zato elektromobily ktore svojou spotrebou a domacim tankovanim hladko prekonaju 15-20€/100km ,a v severskych statoch ich jazdi pozehnane (kto zije v norsku tak vie ze vecer je problem pozriet aj serial bez prerusovania ked kazdy po praci napoji "auto" na nabijacku), pretazuju siet neumerne
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Vies mi prosim vysvetlit ako si toto zratal ? "Zato elektromobily ktore svojou spotrebou a domacim tankovanim hladko prekonaju 15-20€/100km. Lebo ak si vezmem cenu najhorsiu ako sa da za elektrinu v domacnosti, co je 0,12e / KwH , vezmem si napr. Renault Zoe 2018 - 40kw bateria, kriticky osekam idealny dojazd z 400km na 250km v realnych a zlych podmienkach... Mne vychadza na nabitie baterie cca 5,50 EUR, dojazd 250km = 2,2 EUR / 100km. Tvoje cisla su radovo vyssie, vysvetli prosim ako, pripadne mi vysvetli co ratam zle ja.
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

podla mna tam nemalo byt euro ale kWh...
inak okrem toho, je velmi zle pocitat cenu za kilometer takto sucho, to sa nepocita ani pri benzine..
treba pocitat obstaravacia cena auta minus predajna alebo plus srotovyn poplatok. servis, pneu, a az potom benzin za cele obdobie jazdy autom.
tuto sumu vydelit poctom kilometrov - zvacsa je to aspon o 30% vyssie, nez surova cena benzinu za 1km. a aj to v priapde ak najazdi subjekt mnoho kilometrov, tak nad 250tisic aspon. inak ten najazd nestiahne cenu auta na tak nizky priemer liter/dojazd. chapeme sa co chcem povedat? :)
no ale to iste plati aj na EV, servis a poistky, mozne vyssie skodove udalosti a podobne.. Ale samozrejme, porovnavat porovnavatelne..
Ak teda opomenieme to, ze v panelaku nemam dobijaciu stanicu. Ale to uz do porovnavania nie je az tak vhodne strkat, lebo mi ide o "idealny" pripad porovnania..
Nemam EV, neviem dostadit cisla do rovnica, ale za benzin to dosadit viem.

Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

pekne blbosti pises ani pri benzinovych/dieslovych autach nepocitas cenu na kilometer so servisom a cenou auta. Pocitas iba spotrebu prepocitanu na eura. Tvoj vypocet dava zmysel iba pre firmy
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Aha. Logik sa ozval. Cena toho je práve pre väčšinu podstatná. Cenu benzínu, poistku, vodičák neriešia iba ak študenti...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

To znamena, ze clanok je potrebne premenovat na >>> "Priekazne dokazane: Elektromobili spomaluju cas. Vtiahnu nas vsetkych casom do ciernej diery?"
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Ak sa bavime o cene rovnakeho modelu pricom si vyberas len druh paliva, tak riesis len samotnu spotrebu, ciastocne hrubym odhadom nakladnejsi servis pri dizli. Poistku mas +/- rovnaku, alebo je to zanedbatelna polozka a pliest do toho vodicak je uz z principu sprostost. Ten si treba spravit vzdy a co najskor.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ja pocitam zvycajne len "bezne naplne" - benzin, pneu a olej.
Len olej + pneu mi vychadza na 4€/100 km (olej 1, pneu 3)


Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Kurva a to jazdíš vkuse bokom, či ako?
To ani Ken Block nezderie ako ty.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurat, ze tieto "prepocty" su len vyjadrenie ekonomickych nakladov. Akurat nie na vsetko sa da pozerat touto optikou - auto mas urcitu uroven slobody a komfortu. Mimo najvecsej dediny na slovensku casto aj nevyhnutnost a jedina moznost ako sa niekam dostat v akceptovatelnych podmienkach.
Odporucam tieto dristy aplikovat v momente, ked ti treba s dietatom letiet 20-30km na pohotovost.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

zvláštne počty. Kúpim olej aj s filtrom za 30 eur, to rátam aj s litrom na dolievanie, mením každých 15 000 km, tj 30/150= 0,2 eura na 100 km. Pneu za 200 eur na cca 30 000 km, tj 200/300= 0,66 eura na 100 km. Palivo 6 eur na 100 km, takže zo vším všudy dajme tomu 7 eur na 100 km. Poistenie nerátam lebo to sa platí paušálne a nezáleží na počte km.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

9.6 c benzin
1.3 c servis
1.4 c pneu
0.4 c PZP
1.7 c havarijna
14.4c
cca, zaokruhlim to na 15c
ak zrusim havarijnu mam to za 13c mozno.. a to sa nesmie nic stat, ako defekt, tukance, vandalizmus. ani ziadna PORUCHA.
a kedze som zoapr poruch mechanickeho charakteru mal, resp vacsi servis, tak servis bude skor dvojnasobny..
amortizacia:
keby mi dnes ukradnu auto, tak z tych 15c/km mam 25c/km a keby auto predam za hypoteticku trhovu cenu, tak jazdim za 22c/km
cize mam 250000km za 55000 eur.
sialena suma, ked sa nad tym zamyslim.
extremen nahrubo, keby EV kupim za +10 tisic a zaroven po 250000 km ho predam za rovnaku sumu ako dnes benzinove, tak mam 11.2c v amortizacii, plus bezne polozky vratane servisu a energii su 7.8c cize dokopy 19c/km. ak to dobre pocitam, ale nepocital som vymenu baterie. dajme tomu ze stoji 7tisic eur tak sa dotanem na 21.8c/km (otazne len je, kedy tu bateriu vymenit, ci pri 250000km alebo pri 125000km, pripadne nieco medzi tym.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 


kazdopadne, keby najazdim s mojim benzinom o polovicu menej, za rovnaky cas, tak ma priemerny KM nestoji 22c, ale 24c (predane za 50% hodnoty, namiesto 30%). co dokazuje, moju teoriu, no moju ako moju, celkovo teoriu, ze vyssi najazd = nizsi naklad na km. a preto sa lahko falsuju udaje o cene cestovania.

ak kupim auto za 10 tisic, urazim 10 tisic km, kdezto mi niekto leje benzin zadarmo, auto vyhodim alebo mi ho ukradnu, 1 km ma stal 1euro. ak stihnem dat 100tisic km, tak ma bude stat 10c/km atdatd..
otazne je, ako sa tato krivka chova pri cistokrvnom a ludovom EV.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

15-20€/100km nemalo byt kwh?
motivoval si ma k prepoctu kwh co potrebujem mesacne na auto, keby mam EV.
pri 17kwh/100km to činí 510kwh. A to je ako keby mam nonstop odber 700W/h alebo 700W alebo jednoducho 700W edisonku zapnutu. Ale tie uz zakazuje Bruszel, takze farizejstvo red flag mi hlasi ze niekde sudruhovia uobia velmi velku chybu.
na slovensku je zarucene viac ako milion aut, ale kedze mam nadpriemerny najazd pocitam pre lahkost len milion aut.
700 milionov W je 700MW nonstop odber.
700*24*365 = 6132000 MWh
6.132TWh ?


Celková spotreba elektriny na Slovensku v roku 2016 prekročila 30 TWh, čo je dosiaľ historicky najvyššia úroveň. Zároveň sme vyrobili 27,4 TWh elektriny.

problem je, ze milion aut nebol ani v 1980, dnes ich uz je 3 miliony, ale nejazdi kazdy, kazdy den, a nie 100km. tak neviem ako to dopocitat, no tipujem ze to moze zvysit odber o tretinu? celkovej sptoreby... ale ten narazovy dober, to som vo vypocte nezohladnil.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ehm... zacinas ma fascinovat. "15-20€/100km nemalo byt kwh?" Skusme takto > Takze, mame auto, ma 41kwH bateriu. (ano, na nabitie potrebujeme idealne tolko isto energie).
Na tuto bateriu prejdem v zlych podmienkach 250km.
Cize zaplatim za elektrinu 41 x 0.12 = 4.92 eur
Prejdem 250km. Cena za 100km bude potom 4.92 / (250 /100) = 1,968 EUR.

Odpovedať Hodnotiť:
 

41/2.5 = 16.4kwh/100km cca

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ano mas pravdu, sorry, uz som tiez prehliadol. Co sa tyka energie a jej nedostatku, mas pravdu tiez. Ale ked si tak vezmem europu, tak je pre nas asi jednoduchsie postavit nove elektrararne, ako riesit ropu ktora tu az na sever nieje. Inak vdaka za kalkulaciu, ma to hlavu aj patu ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

urcite ano, mas pravdu, kaslat na ropu, nemam ju rad, len musim kritizovat EV, aby sa nasli chyby skor, nez to bude naostro :D v EV som este nesedel, ale verim ze to moze byt komfortnejsie nez benzin. Aj ked oni 250kmh nepojdu, ale aj tak nemozem legalne tolko jazdit, co je skoda, lebo stat by si raidne zarobil, psotreba pri 250kmh = mnohonasobne vyssie odvodi na dani z PHM.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A kto z vás má 1 kWh za 12 centov??? Ja viem iba o 2-násobných cenách.
A ozaj, na nabitie batérie treba cca 1,4x kapacity batérie...
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

napriklad ja... a aj ked zohladnim pausalny poplatok za odberne miesto a rozpocitam ho na to kolko miniem, tak mi to stale vyde kusok pod 13 centov....
Odpovedať Hodnotiť:
 

presne tak...12€centov... D2 tarifa
Odpovedať Hodnotiť:
 

Naozaj je to "pravda" ! Vy asi neplatíte za distribúciu ? Ja bohužial asi aj za vás platím ....potom tie € , nie centy vyzerajú inak !
Veď poradťe ....
Odpovedať Hodnotiť:
 

To všetko platí len teraz. Ak bude väčšina áut elektrických, tak si štát nenechá ujsť dodatočné zdanenie. Siemens v Nemecku už od minulého roku vyvíja systém, aby človek mohol nabíjať auto len s elektrinou, ktorá bude zvlášť spoplatnená.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Plus cena baterky, ktora je napr. 6.5k u leafu alebo 12.0k u tesly. Zivotnost cca 100k km/h pre lepsi prepocet (na nase zimy kludne aj 60-80k).
Co robi +6.5 - +12.0 euro na 100 km.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

tá životnosť baterky bude asi niekde úplne inde
1url.cz/jtPAw
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aký je problém stiahnuť si katalógový list Panasonic pre konkrétny typ batérií? Tam sú aj v grafoch znázornené životnosti, kapacity závislé od teploty, počtu nabíjacích cyklov atď. A ešte v tej nejakej konkrétnej TESLE nemusia byť orig. batérie PANASONIC, ale šmejdy Ťamťung.

Odpovedať Hodnotiť:
 

ja na hyundai ioniq jazdim za cca 2- 3€ /100km zaleži kde nabíjam
Odpovedať Hodnotiť:
 

Navrhujem elektromobilmi jazdiť len dole kopcom. To potom budeš ešte elektrinu do siete aj dodávať!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Toto sa pouziva pri povrchovej tazbe.
Hore auto vyjde po svojich, dole rekuperuje.
Pod kopcom potom prebytocnu energie pusti do siete, bo by dalsou jazdou upieklo baterky.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vynasli sme perpetuum mobile?
Odpovedať Hodnotiť:
 

low IQ detected.

Trubka a co tak zapocitat energiu na tazbu materialu, na nalozenie nakladiaku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

technicky to mozne je - ak najdes kopec negrov, co su schopni robit za menej, ako stoji elektrika dodavana spat do siete...
Odpovedať Hodnotiť:
 

To robili trolejbusy na Kolibe. Spôsobovalo to taký bordel v sieti, že to museli zakázať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

treba tie meny co minaju bezdovodne elektrinu zakazat. Vsade sa usiluje o eko a pritom tieto pyramidove meny palia elektrinu ako hrom
Odpovedať Známka: 5.5 Hodnotiť:
 

Kto chce elektromobil, nemám ho ako nabiť,nemám elektrinu.

Kúpim benzínové auto.

Pritom je malá rozšírenosť elektromobilov nech nahradia len 20% a bude to zaujímavé, skôr nereálne.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Rovnako keby všetci jazdili na koňoch, tak ich nemáme čím kŕmiť. Benzín je cesta.
Odpovedať Hodnotiť:
 

posielam 0,18 Hz

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Posielam λ 6.25s
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne toto som si hovoril uz pre par tyzdnami, ked nam zacali meskat hodiny na mikrovlnke. Aj ten cas asi sedi, uz som ich raz korigoval. Do vtedy to nikdy nebolo treba...
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

mne na sporaku
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No páni, oni to teraz opravia, a vám to zasa rozštelujú.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

od zaciatku roka som uz dvakrat posuval dopredu moje digitalne hodiny, ktore bezia zo siete... neviem ci to ma s tym suvis ale nechapem... nastavujem ich na sekundu presne podla moznosti a uz dvakrat meskali do 2 minut z nicoho nic
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

edit:
a zase meskaju, 1min 19sek, skvele
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to nebudu hodinky co meska.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Osobne som sa nikde nedočítal, akú presnosť frekvencie 50Hz(a či vôbec) zaručujú elektrárne, distribútor. Obávam sa, že prvý problém bude najmä tam. To nie je zdroj presného času!!
A čo som sa dočítal, že za 5% času dodávok el. energie neručia za ten "bordel" čo je v elektrickej sieti. Za 95% času nejako ručia. To ostatné nie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to zaujimave, ze normu, ktora popisuje uroven napatia aj frekvenciu si cital len do polovice.

Uroven napatia sa meria v 10 minutovych intervaloch. Vyhodnoti sa priemerna uroven za tych 10 minut a ta 95% percent casu nemoze ist nad +-10%. Teda ak vezmeme 230V, tak staci ak sa 10 minutovy priemer pohybuje od 207V do 253V a to 95% z tyzdna (teda 8,5 hodiny z tyzdna moze ist nad/pod 253/207V). Je samozrejme jasne, ze takto to realne nefunguje.

To iste plati s frekvenciou. 10 sekundove priemery. Sustava so synchronnym pripojenim pocas viac ako 95% tyzdna musi byt v rozsahu 50Hz±1% a 100% tyzdna v rozsahu 50Hz+4%/-6%. Je samozrejme jasne, ze to tak bezne nie je a priemerna denna frekvencia sa udrzuje na 50Hz aby si mohol pouzivat sietovu frekvenciu ako presny zdroj casu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

DCF77 - 77,5KHz, megawattový vysielač, dosah na pol sveta (Japonsko má niečo iné ale podobné) presnosť pre bežného smrteľníka dobrá, pre synchronizáciu IT zariadení kde-kade po ustredniach sa aj tak používa GPS...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

OMA vysielala aj na 50 kHz, zahraničné na 4.524 MHz...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

4,5MHz je docela hodne závislé na podmienkach šírenia, takže keď tam máš stroj a si ďalej (odhad 1000km) tak len jedine večer po cca 18-19tej.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Však som to aj vyzistil vo večerných hodinách na najcitlivejšom prijímači z radu R4 a niekoľko dní som si zapisoval že čo to vysiela. Vyzistil som kompletný dátum a čas a ešte niečo...
Odpovedať Hodnotiť:
 

A za onakšie. Kto dnes má ešte hodiny riadené frekvenciou z napájacej elektrickej siete??? Dobrých 25 rokov dozadu som do elektronických "trhových" hodín dopĺňal obvod presného času. Šli tak maximálne +- 5 sec. za mesiac/rok a dali sa nastaviť aj presnejšie. To všetko ešte bez termostatu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Termostatu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A?
Kryštál zahrievaním znižuje frekvenciu...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

kryptonit ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

??
Ak teplota v zariadení s kryštálom stúpa, tak ten kmitá na nižšej frekvencií...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

No a? Ved vsetko na svete je zavisle od teploty. Otazka je ako sa to realne prejavi.

Teplotna zavislost: df/(dt*f)*10^6 [ppm/°C]

Obycajny krystal ma cca 30-50 ppm pre beznu teplotu 20-60°C

TCXO (TC=Temperature compensated) krystaly maju teplotnu stabilitu 2-10 ppm

OCXO krystaly (Oven controlled=vyrievane) maju teplotnu stabilitu aj 0,1 ppm

Ak si takyto luxus (TCXO alebo OCXO) nemozeme dovolit, staci vypocet teplotej kompenzacie oscilatora
http://dopice.sk/TKKO
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno by stačilo prečítať si ten príspevok kde som spomenul 25 rokov...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale spomenul si aj: "Kto dnes má ešte hodiny riadené frekvenciou z napájacej elektrickej siete???"

Ja. Dokonca si myslim, ze vela ludi tiez. Preto ti pisem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A pride leto, hentie solarne elektrarne v nemecku pojdu naplno a budu nimi naopak siet pretazovat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Frekvencia sa meni o 0.01Hz preto, lebo to celkom presne vychadza na denny priemer. Zrychlenie 50Hz frekvencie o 0.01Hz znamena, ze za 1s ubehne na hodinkach riadenych sietovou frekvenciou 1,0002 sekundy. Teda na vykompenzovanie 20 sekundovej straty treba 100.000 sekund co je 27,7 hodiny. Da sa teda povedat, ze v ramci dna cas na hodinkach co maju len minuty a hodiny "sedi".
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nesedi, lebo hodiny su casovane sekundovymi impulzmi nie minutovymi alebo hodinovymi a to aj vtedy ak ich displeje zobrazuju len minuty a hodiny(bez dvojbodky v strede alebo sekundoveho segmentu).

Ale si myslim ze vacsina ludi ma na stene rucickove hodiny na baterku takze presny cas urcite vedia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsak pisem o 1s intervale. Naozaj si tu vetu:
na hodinkach co maju "na displeji" len minuty a hodiny
bez tych uvodzoviek nepochopil?

Odpovedať Hodnotiť:
 

Takze EV a mining by sa mal zakazat lebo elektrarne nestacia?
Platim xa elektrinu, ktoru spotrebuje moj elektromobil a moje minery cenu, ktoru stanovili ZSE. Tak kde je problem? Mam marok kupit iba obmedzene mnozstvo?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár