neprihlásený Sobota, 21. júla 2018, dnes má meniny Daniel   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
4ka a Alza nemali podľa rady reklamy v poriadku, reklamy Telekomu a O2 prešli. Viaceré sporné posúdenia

Značky: reklama4kaO2Slovak Telekom

DSL.sk, 18.6.2018


Na konci mája sa Arbitrážna komisia Rady pre reklamu po dlhšom čase zaoberala viacerými reklamami telekomunikačných operátorov naraz a zároveň reklamou jedného z najväčších počítačových eshopov Alza.

V prípade operátora 4ka a Alzy vyhodnotila reklamy ako porušujúce kódex reklamy, reklamy Slovak Telekomu a O2 boli podľa komisie v poriadku.

Podobne ako vo viacerých prípadoch v minulosti sa rozhodnutia a najmä argumentácia komisie v niektorých konkrétnych bodoch zdá ale minimálne sporná.

Alza

V prípade Alzy sa sťažovateľ sťažoval na kampaň na 40 eur na nákup, ktoré aspoň vo videospote dosť silno asociovala s darčekom. Tie mal zákazník dostať v prípade nákupu aspoň 100 eur. Samozrejme sa ale nedá očakávať že ani v takomto prípade dá Alza zľavu 40 eur a v skutočnosti bolo získanie 40 eur rozdelených do viacerých kupónov podmienené ďalšími nákupmi vo výške 1100 eur. Pri plnom využití tak išlo o celkovú zľavu 3.3%.

Požiadavka minúť 1100 eur je detailne popísaná v podmienkach na webe, napríklad v televíznom spote sa ale táto výška neuvádza a je tam iba malým písmom odkaz na podmienky.

Sťažovateľ na základe podoby kampane na webe celkovo považoval kampaň za zavádzajúcu.

Alza sa bránila, že nikde neuvádza že 40 eur je darček. Rada v každom prípade tento argument sťažovateľa neakceptovala a tento aspekt reklamy je podľa nej v poriadku.


Spot z danej kampane Alzy (video: Alza)



Kampani ale vytkla nejasné podmienky. Okrem dôležitej skutočnosti, že z ich znenia nebolo jasné či 40 eur na ďalšie nákupy získa každý zákazník, kritizuje aj úpravu kedy je možné kód uplatniť, "Účastník kód dostane e-mailom po 15 dňoch odo dňa nákupu, pokiaľ neodstúpi od kúpnej zmluvy v 14-dňovej lehote." Keďže z nej podľa spolu s predchádzajúcim znením podľa komisie "vyplýva, že kód získa účastník, ktorý okrem iného tento už uplatnil".

Takáto interpretácia je ale výsledkom zrejme len chybného prechádzajúceho odkazu na iný bod pravidiel prípadne neoptimálnej formulácie a aj keď znenie pravidiel by malo byť samozrejme presné, evidentne vzhľadom na logiku kampane sa dňom nákupu myslí prvý nákup za 100 eur a v predchádzajúcej formulácii uplatňovanie takto získaných kódov na ďalšie nákupy.

4ka

Ďalšia sťažnosť prišla na reklamný spot operátora 4ka "Sme 4ka a chceme byť vaša jednotka". Sťažovateľ sa konkrétne sťažoval na tvrdenia zo spotu "Chceli ste kopec dát? Ako prví sme vám ich dali.", "Chceli ste dáta všade? ... Už ich máte všade" a "So štvorkou dátujete rýchlo a najvýhodnejšie na celom Slovensku."

Kým komisia býva často benevolentná k operátorom, ak ide o ich priame tvrdenia čo sa týka podmienok produktov voči spotrebiteľom, tentokrát nasadila na reklamu 4ky veľmi prísny meter.


Spot z danej kampane 4ky (video: 4ka)



Hoci 4ka a jej ponuka má samozrejme svoje problémy, napríklad pomerne slabú dostupnosť vlastnej siete a už rok nemožnosť využívania jej balíčkov v roamingu napriek novému roamingovému princípu ponúkanie služieb za rovnakých podmienok, vo vlastnej sieti mala od začiatku atraktívnu ponuku dát a so spustením dát v národnom roamingu cez 3G sieť Orangu je jej dátová ponuka aspoň u menších balíčkov pomerne atraktívna aj na celom Slovensku.

"Skutočnosť, že zadávateľ chcel v danom prípade prezentovať fakt, že ako prvý priniesol paušál s neobmedzenými dátami z reklamy žiadnym spôsobom nevyplýva a Komisia považuje tento údaj, ktorý môže byť sám o sebe aj pravdivý, vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých bol prezentovaný za klamlivý," neuznala komisia tvrdenie o kopci dát od 4ky.

"V prípade výroku, že dáta "máte všade" možno uviesť, že všade je jednoducho všade a nie je tam predpoklad čiastočného pokrytia územia, a už vôbec nie obyvateľstva, hoci aj s vysokým percentom," aj výrok o rýchlych dátach všade komisia posúdila ako klamlivý. 4G sieť 4ky spolu s 3G sieťou Orangu má podľa 4ky pokrytie 95% obyvateľstva.

"Parameter výhodnosti môže byť pre každého spotrebiteľa individuálny a ako výhodnú ponuku vníma každý spotrebiteľ niečo iné," uvádza zase komisia k výhodnosti.

Hoci pri striktnom posúdení reklamy 4ky by samozrejme tieto argumenty platili, je viac ako otázne či ide o rovnaké posúdenie ako pri iných reklamách telekomunikačných operátorov napríklad v minulosti týkajúcich sa označovania produktov za neobmedzené napriek pomerne prísnym limitom FUP a prezentovania maximálnych teoretických rýchlostí technológií.

Slovak Telekom

V pomerne veľkom kontraste je napríklad aj teraz posúdenie reklamy Slovak Telekomu a jeho spotu, kde prezentuje nové paušály Áno.

Sťažovateľ sa sťažoval na tvrdenie "dátujte bez bariér" spolu s "dátujte koľko potrebujete s novými paušálmi", ktoré pochopiteľne uňho ako nepochybne aj u viacerých ďalších vyvoláva dojem, že ide o dáta bez obmedzenia a teda predovšetkým bez obmedzenia na objem prenesených dát.


Dlhšie video z kampane Slovak Telekomu (video: Slovak Telekom)



Telekom ale tvrdí, že v spote s ochrnutým Bekim dátovať bez bariér znamená bez prekážok respektíve "dátujte bez zábran". Prečo má byť potrebné zdôrazňovať, že s Áno sa dá dátovať bez zábran respektíve s akými produktami sa nedá dátovať bez zábran nie je jasné.

Komisia tento argument Telekomu ale akceptovala a reklama je podľa nej v poriadku.

O2

Sťažnosť prišla aj na facebookový odkaz spoločnosti O2 na článok na jej vlastnom webe, kde popisovala čo je možné preniesť s 5 GB dát. Sťažovateľ namietal, že reklama avizuje činnosti ktoré s daným objemom nie je možné uskutočniť.

Najproblematickejšie je zrejme najmä tvrdenie, že s týmto objemom dát si je možné pozrieť cez mobil všetkých osem filmov Harryho Pottera. V tomto prípade je zrejme posúdenie reklamy ako v poriadku správne, keď 5 GB znamená 625 MB na film a hoci by nešlo o sledovanie v najlepšej kvalite, s dnes používaným kódekom H.265 by sa tieto filmy zrejme dali dať na mobile sledovať a reklama neprekračuje obvyklú podobu reklám.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Tešte sa na lacnejšie a väčšie SSD, spúšťa sa výroba 166 GB flash čipov
Súd zakázal Skylinku vysielať aj Novu a Markízu
SSD požierajú HDD, WD zatvára HDD fabriku a otvára SSD
Opportunity sa ozve až v septembri, NASA ukázala celý Mars v prachu
Slovak Telekom vstúpil do The Linux Foundation


inzercia



Diskusia:
                               
 

No, telekom zrejme bez zábran k tvrdeniu priložil aj obálku
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

A paušály skutočne bez zábran.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A co ich podomovy predavaci hybridnej optiky ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Žartuješ. Telekom môže mať v piči nejakú radu pre reklamu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nákup exkluzívnych práv na Harryho Pottera kvôli garancii, že ďalší film nevznikne, umožňuje vnímanie váh rozhodnutí komisie v priekazne inom svetle.
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

K comu su vyjadrenia tejto rady, ked z nej neplynu ziadne postihy?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Myslím si, že nejaké postihy sa uplatňujú. Rádovo v stovkách EUR.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

lebo síce má sa preniesť 5GB, ale tam dochádza aj k významnej strate paketov = síce reklamujú, že 5GB, ale reálne sa dostaneme k 3GB. A cez to už 8 filmov neprenesieš.

čítať v podmienkach použitia, kde sa percento úspešne doručených paketov nachádza.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

to prijímaš na čom tie dáta? na mobile mi ukázalo spotrebu 5,36GB (5360MB) kým mi o2 appka ukázala minutý 5GiB (5120MiB) balíček čiže strata paketov je na úrovni 9 mebibytov čo je zhruba 0,18 percenta?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak by som mal neakemu operatorovi fandit na slovensku tak jedine tomu kto investuje do poriadnej optickej chrbticovej siete...
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Ak by odbornik mal neakemu operatorovi fandit na slovensku tak by bol priekazne fanusikom...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

..teda ten hendžo, on je kkt důchodca starý, ale toto by sa unho v domácnosti nemohlo stat, žeby nemal 24-tého doma CIBULU vBYTE! §!!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

cokolvek co da tomu zelenemu zmrdovi cez picu budem oslavovat
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár