neprihlásený Streda, 29. júna 2022, dnes má meniny Peter, Pavol, Petra
Helikoptéra na Marse sa každú noc vybíja a zamŕza na -80 stupňov C

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 27.5.2022


Americká vesmírna agentúra NASA aktuálne po troch týždňoch zverejnila nové a detailnejšie informácie o stave dronu Ingenuity Mars Helicopter na Marse, ktorému sa na začiatku mesiaca vybili batérie a následne sa vozidlu Perseverance s ním nepodarilo nadviazať komunikáciu.

Ako sme informovali v tomto článku, 3. mája doteraz prvýkrát neprišlo k nadviazaniu plánovanej bezdrôtovej komunikácie medzi Ingenuity a vozidlom Perseverance. 5. mája sa následne podarilo komunikáciu nadviazať a podľa získaných informácií mal Ingenuity problém s nedostatkom elektrickej energie.

Ingenuity využíva ako zdroj elektrickej energie solárne panely, ktoré nabíjajú batérie dronu. Elektrická energia je potrebná okrem samotného fungovania jednotlivých systémov aj na zohrievanie elektroniky a komponentov počas nízkych nočných teplôt. Pre viac prachu v atmosfére kvôli aktuálnemu ročnému obdobiu na Marse vyrábajú solárne panely ale menej elektrickej energie, zároveň kvôli nižším nočným teplotám potrebuje dron viac energie na zohrievanie komponentov.

V noci prišlo k vybitiu batérií a následne resetnutiu hodín, po následnom nabití batérií sa tak dron pokúšal o spojenie v iných časoch ako mal. Pôvodne NASA nezverejnila dostatočne detailné informácie a avizovala zámer vrátiť sa k normálnej prevádzke.

Podľa aktuálnych informácií sa dron ale nevrátil k normálnej prevádzke, za deň nedokáže vyrobiť dostatok energie na prekonanie noci a tento stav bude pokračovať ďalšie mesiace.

Aby dron dokázal napájať všetko potrebné celú noc, potreboval by batérie nabité minimálne na 70%. Za deň ich v súčasnosti dokáže ale nabiť len na približne 68% a deficit sa bude ešte zväčšovať, v júli má dosiahnuť 7%.

V súčasnosti sa tak každú noc batérié vybíjajú, dron nedokáže vyhriať batérie a elektroniku a NASA očakáva pokles teploty elektroniky každú noc až na okolitú teplotu približne -80 stupňov Celzia. Každú noc zároveň prichádza k resetnutiu hodín.

Každé ráno sa tak vozidlo Perseverance pokúša o komunikáciu v časoch, kedy predpokladá nabitie batérií dronu na dostatočnú úroveň a nabootovanie elektroniky. Následne po nadviazaní komunikácie musí každý deň nastaviť hodiny dronu.

Napriek takémuto režimu plánuje NASA s dronom opäť letieť, pred ďalším letom ale plánuje najskôr otestovať otáčanie vrtúľ vysokou rýchlosťou. Prvý let by mal následne dron presunúť juhozápadne do miesta, kde bude lepšia bezdrôtová komunikácia s vozidlom.

NASA zároveň znovu upozorňuje, že vystavovanie elektroniky dronu takýmto nízkym teplotám predstavuje riziko jej pokazenia. Podľa NASA sa predpokladá, že vystavovanie elektroniky nízkym teplotám spôsobilo aj koniec misií vozidiel Opportunity a Spirit. Dron Ingenuity bol navyše vyvinutý ako technologická demonštrácia s použitím mnohých bežných komerčných komponentov, ktoré neboli navrhnuté na fungovanie pri nízkych teplotách v hlbokom vesmíre.

Vzhľadom na riziko pokazenia NASA začala v posledných dňoch sťahovať z Ingenuity všetky dáta ako napríklad logy a fotky a ešte jej zostáva stiahnuť približne 400 megabitov dát. Po stiahnutí všetkých kritických logov začne pripravovať dron na spomínaný let.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Telekom zasiahnutý útokom pokryl 5G sieťou celú Nitru
NASA má uskutočniť let s výkonnou raketou SLS na prelome augusta a septembra
Vydaná nová verzia emailového klienta Thunderbird 102
Pozor užívatelia Ubuntu, slovenský aktualizačný server bol mesiac neaktuálny
Projekt tabletov pre seniorov vyzerá ako fraška, štát rozdáva tablety nepodporujúce štátne aplikácie
O2 avizuje, že jeho 5G je dostupné pre "takmer štvrtinu ľudí"
Antik výrazne zdražuje svoj internetový balík so slovenskými TV
Už Apple M2 Pro bude údajne vyrábaný 3-nm procesom
Arm smeruje na burzu, predaj sa zrejme nerealizuje
U najnižšieho MacBooku Pro s novým M2 procesorom sa výrazne znížili rýchlosti SSD


Diskusia:
                               
 

HA!
Takže nízka teplota neprispieva nielen mojej malej koptére!
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Ani tvojmu malemu mozocku a vlastne ani tvojmu malemu.

Je to jasne, Rusi nedodali plyn, ziadne kopterovanie nebude.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

mali to nastaviť na 80% a nie na -80 stupňov
Odpovedať Hodnotiť:
 

V snahe byt slavny troll dosiahnut nebyt rozpoznany ako slavny troll, ale iba ako obycajny retard musi byt hlboka rana do posledneho marneho pokusu sa zviditelnit z detskej izby.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

tie nase baterie potrebuju co sa v SR robia , a aky software to tam vlastne riadi tu helikopteru ,arch linux install
Odpovedať Hodnotiť:
 

Trebalo tam poslať dve helikoptéry. Navzájom by sa zohrievali, zaprášené kolektory utierali.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

preco neposlali 10? hore dole jedna. takto stresuju…
Odpovedať Hodnotiť:
 

Olisit myös stressaantunut auringosta. Lähetän sinut penkille.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Olisiko heidän pitänyt pakata heille sateenvarjot?
Odpovedať Hodnotiť:
 

stierace mali uz stare embecky!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

embecky zase nevedeli lietat!!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kazde auto vie lietat, len s pristatim to je uz horsie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

so vzletom nie?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som aj staru skodovku rozbehol na na 150kmh, to uz ti staci len dobra rampa smerom z utesu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vies aky je rozdiel medzi padom a vzletom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A vies, ze sa niektore veci mozu brat aj s nadsazkou? Vies, len tak, zo srandy... Ale inak, o druziciach sa hovori, ze letia... a pri tom oni len padaju...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco sa namiesto nespolahlivych FVE panelov nepouzivaju baterie zalozene na beta rozpade? Energiu by dodavali viacmenej stabilne pocas definovaneho casu (v zavislosti na izotope a jeho polcase rozpadu) a je to celkom bezpecna technologia (ani pri havarii sondy pri ceste zo zeme, by nebol problem). Napr. triciove betavoltaicke clanky dodavaju 24W/kg pocas 10tich rokov. Nezaprasia sa a nemaju problem s radiaciou ci inym rusenim.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kolko by vazilo tvoje riesenie helikoptery vs sucasne?
Vacsie pozemne vozidla vyuzivaju teplo z rozpadu hmoty s nizsou stabilitou.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

LOL, jaké manipulatívne podsúvanie domnienok.:D
A pritom z toho strachu, že keď sa dostane mimo dosah signálu z Perseverance, ktorým ide ovládať, s plnou nádržou odfrčí, podvedomá projekcia opičej lásky priekazne priam sála.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

A to sa ešte nespomenul dedičný hriech.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo iné sharing best practices and lessons learned priekazne asi tak je?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

To zalezi na tom kolko energie potrebujeme. V komentari uvadzam gravimetricke parametre 24W/kg. Mozno by nebolo potrebnych 24W a tiez nehovorim, ze nie su aj vyhodnejsie betavoltaicke baterie. Ten solarny clanok tiez nebude zrovna lahkya tych nevyhod ma velmi vela.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Brusel, SOROSSovci, slunickari, nwo, a White-Genocide zakazali, ~ su dorazne proti jaderkam, proti prevadzkovaniu sucasnych atomovych reaktorov, a dostavbe dalsich, novych, a to vsade v Europe, a vobec vo svete (..resp., zatim jen tam, kde maju svoj negro-islamy slunickarsky prehumanizovany, brusell- Sorosovsky, muslimo-negersky vplyv..),

..~takze aj proti vyrobe a pouzivaniu radio-Isotope thermo-electric generators


Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

mna zas zaujima preco do tej helikopterky miesto 6 ks li-ion 18650 á 2000 mAh nedali 2 bloky po 6 ks seriovo zopojene ako 2x6ks, kde kazdy 6k blok by bol ako je teraz (lebo netusim, mozno aj v ramci jednoho bloku je to kombinovane 2P3S ci 3P2S zapojenie)

(kazdopadne spolu by bolo 12 ks 2000 mAh monoclankov a nie 6 a tym padom 2x viac energie), pripadne mohli dat nejake 3400-3600 mAh: https://bit.ly/3wR3QSO
(baterky by stali iba 300 €)

pripadne v nejakom pristavacom module by som nechal este rezervne 2x6 ks, aby si helikoptera mohla po pol roku prist a vyflusane/vypouzivane baterky si vymenit za nepouzivane (ako ked si roboticky vysavac "sadne" do kolisky nabijacky)

o moc tazsie by to asi nebolo, tak by dali o 10% vyssie otacky vrtule, alebo o 15 cm dlhsie listy vrtule ...

ja neviem kua de maju rozum, co nechodia na dsl
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

alebo z amaterskych 18650 prejst na 21700-vky, tam je max. kapacita 5000 mAh (samozrejme pri nominalnych 3,6V) a su iba o malo vacsie:
https://bit.ly/3MZb3pB

amaterizmus najhrubsieho zrna toto
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aj, len si pozri v katalógovom liste, čo urobia pri nízkych teplotách a či tento bežný typ batérie prežije aspoň -40 stupňov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jo robil som si prcu
do vesmirnej sondy nemozno dat baterky, fosnu, ventilator, kysnu, tienenie ... co proste hocico len take, ako ma tu na Zemi kazdy Matelko a kazda sekretarka PC hodene pod stolom ... tam musia byt ine komponenty a inak zabudovane
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď jasne, len reku či vieš v tej prči pokračovať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aky problem bol doniest tam aj elektricky ohrievac, ktory by fukal teply vzduch na helikopteru pocas noci.

Pokojne tam mohli urobit rozkladaci hangar s tym elektrickym ohrievacom. Alebo hoc aj ohriecavom na beta rozpade.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mohli, ale najprv tam Rusi musia natiahnuť plynovod.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kolko. im zostava este dat na stiahnutie..?
400MB ci 400Mb..?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

megabit je Mb
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mb je megabajtjoul
Odpovedať Hodnotiť:
 

Šak ale veď keby bolo málo, tak sa dajú stiahnuť i priekazne viac ráz. Aké stresy.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A ze globalne oteplovanie. Hoax jak to ze caputova je prezidentka
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

tvoje bludy nesedia s realitou:
https://lnk.sk/gt45
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ak je realitou strkanie certifikovaného teplomeru do iných storočí, nesedia hneď priekazne ešte dve veci.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

všetko vyrieši konsenzus
Odpovedať Hodnotiť:
 

To lebo všetko zlé je na niečo dobré. Ale fakt len úplne všetko. Nie že sa priekazne čosi vynechá.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

vynechá sa to čo je za desatinou čiarkou lebo s nekonečnom sa nedá pracovať
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na to je už dostupná plná invalidita a bolo by neefektívne funkcionalitu priekazne duplikovať.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Skor komunizmus
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem čo z toho je hoax, ale že bývalí prezidenti sa museli podriadiť LGBT je fakt.

Prezidentka Slovenskej republiky - Andrej Kiska
Prezidentka Slovenskej republiky - Ivan Gašparovič
Prezidentka Slovenskej republiky - Rudolf Schuster
Prezidentka Slovenskej republiky - Michal Kováč
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prezident Zuzan Čaput
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V Amerike každý volá o nejakú helikoptéru na Marse ale na Slovensku riešime problemi napríklad ako sa dostať do Košíc a robí na tom celý štát. Neviem že či sú neni Košice na Marse.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

teraz je otazka kde je Mars?... na vychod alebo na zapad...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ak možno čo i len trocha zvážiť to, že pôvod časti slova helikoptéra je z mena Hélios, tak NASA mala rátať s tým, že bude potrebovať veľa slnka ;)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Tak zase prrr. Helikoptera je zenskeho rodu. Ale na slovensku tomu zase vravime vrtulnik... a ten je rodu muzskeho... s tym ze ten pristroj musi mat vrtulu.. Priekazne americania spravili chybu ked tam vypustili len samicku. Mali tam este vypustit vrtulnik, nejako by sa tam uz sparili, namnozili, a mohli sa ohrievat navzajom..
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Chlapci vas je tu skoda
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

poliťik zo spišskej belej by vam okamzite vysvetlil , gde je chyba. miňo je najlepsi, miňio je najkrajsi a najmudrejsi ďúd v meste
Odpovedať Hodnotiť:
 

chudatko, helikopotvora sa musi potom dlho zohrievat, kym sa nazhavi.. a kym dokoran, zosiroka, roztvori tie 4 dlhe, stihle listy, blades, cepele jej vrtulky!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kedy ľudstvo už konečne pochopí, že uvažovať s Marsom ako so záložnou planétou (ako náhradou za Zem), je úplná hovädina...?! ;-)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Aby sme tu my mohli prežiť, Amíci budú musieť ísť na Mars. Všetci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

alt + 248
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno potrebovali väčšie koliesko.
:-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Objavili, že na Marse sú ročné obdobia a prach.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár