neprihlásený Štvrtok, 9. októbra 2025, dnes má meniny Dionýz
Slovensko bude presadzovať zmenu zákazu áut so spaľovacím motorom od 2035

Značky: elektromobily

DSL.sk, 9.10.2025


Slovensko bude v rámci Európskej únie presadzovať revíziu v súčasnosti platného zákazu predaja osobných áut so spaľovacím motorom od roku 2035.

Na dnešnej tlačovej konferencii to po stretnutí s predstaviteľmi automobilového priemyslu avizoval premiér Robert Fico a ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Podľa legislatívy navrhnutej v roku 2021 a schválenej Európskym parlamentom v roku 2023 má byť od roku 2030 vyžadované zníženie priemerných emisií nových osobných áut o 55% a dodávok o 50% oproti stavu z roku 2021. Od roku 2035 následne má byť vyžadované zníženie emisií o 100%, teda nulové emisie.

Automobilky sú podľa premiéra väčšinou proti pravidlám v takejto podobe. Vláda zatiaľ nebude presadzovať konkrétny spôsob, ako ich zmeniť, keď do úvahy prichádza viacero riešení.

Jedným je posunutie termínu 2035 na neskorší, ďalším flexibilnejšie možnosti a napríklad umožnenie dlhšieho predaja plug-in hybridov alebo áut so spaľovacím motorom na syntetické palivá. Pri spaľovaní syntentických palív sa síce rovnako ako u benzínu a nafty samozrejme vypúšťajú emisie do atmosféry, v prípade ich výroby z uhlíka zachyteného z atmosféry ale nezvyšujú množstvo uhlíka v atmosfére.

Predaje elektromobilov sú na Slovensku v porovnaní s ostatnými vyspelými krajinami pomerne nízke, napríklad v júli tvorili 4.44%. Aj celkové predaje v EÚ nedosahujú úroveň popredných krajín, keď v júli tvorili v celej EÚ 15.6%.

Pre Slovensko je samozrejme otázka dôležitá nielen kvôli vozidlám používaným obyvateľmi ale aj kvôli prítomným viacerým veľkým továrňam na výrobu automobilov a vysokému podielu tejto výroby na celom slovenskom hospodárstve.

Kým zmiernenie požiadaviek prechodu na elektromobilitu môže automobilkám na jednej strane pomôcť, v posledných rokoch najmä čínske automobilky vo výrobe elektromobilov veľmi rýchlo napredujú a začínajú konkurovať automobilkám z ostatných krajín aj v ich domácich regiónoch vrátane Európy.

Podstatným prvkom úspechu čínskych elektromobilov je okrem iného pokrok v oblasti batérií a ich výroby v tejto krajine, najmä s masovým nasadením batérií s článkami typu LiFePO4 s niektorými lepšími vlastnosťami ako u iných typov Li-ion batérií. V poslednej dobe sa dokonca začínajú nasadzovať batérie úplne nového typu postavené na sodíku namiesto lítia.



Najnovšie články:

Nový kompresný formát videa AV2 bude predstavený o necelé dva týždne
Firefox začne ponúkať lepšiu podporu využívania viacerých rozličných profilov
České eDoklady nezvládli voľby, šéf zodpovedný za aplikáciu sám rezignoval
Odosielanie okamžitých platieb spustila aj mBank, podporujú ich už všetky najznámejšie banky
Signal výrazne zlepšil odolnosť proti budúcim kvantovým počítačom
Odosielanie okamžitých platieb mali spustiť ďalšie dve banky, zostáva posledná
Dánsko zakáže sociálne siete pre deti do 15 rokov
Automobilka Jaguar Land Rover po útoku začne obnovovať výrobu po 5 týždňoch, v Nitre o niečo neskôr
Slovensko.sk bude mať viachodinovú odstávku
Nový OpenSSH už dôrazne upozorňuje, ak sa nepoužíva šifrovanie odolné kvantovým počítačom


Diskusia:
                               
 

Nech nám číňania svetový autopriemysel ukradnú kompletne a európa bude skanzen.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Skanzen znamená príjem z turizmu. Už teraz do západnej Európy prúdia davy turistov z Afriky a Ázie ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

treba zacat presadzovat zrusenie vsetkych poplatkov a kktin, ktore robia europske veci drahymi. Zacat treba emisnymi povolenkami na elektrinu, aby sa zlacnila a europska vyroba mohla konkurovat tej zahranicnej.. To iste v autach... a treba zacat tlacit male auta s malou spotrebou..
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Myslíš si že to niekto v EU komisií chápe? Sú odtrhnutí od reality a stále idú svoje.
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Keby len v komisii... ono to nechape ani znacne percento ich volicov, co chcu zachranit planetku a kludne si pozru televizor aj pri svieckach.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Najhoršie, že príde digitálna mena DIGITÁLNE EURO v mobile a zoberú nám hotovosť, budeme mať peniaze len na displeji telefónu, respektíve body, fakt pekná vyhliadka, toto bude naša smrť - je to všetko po vzore komunistickej totalitnej Číny - digitalizácia! NWO - zákerná digitalizácia prichádza!!! Plaťme hotovosťou, inak nám BEDA!
Odpovedať Známka: -2.6 Hodnotiť:
 

Srandista, hotovost nam zoberie Kamenicky cez svoje konsolidacie.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Hotovosťou zachrániš svet... No, niektorým zobrali už aj rozum, to je na tom najhoršie.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ty si riadne naivný a ešte k tomu aj konspirator. Za prvé. Nejaké papieriky vo vrecku ťa nezachránia. Ich hodnota spočíva len v dôvere v systém, že aj pre iných má hodnotu. Digitálne euro je offline, čiže podobne ako bitcoin, máš vo vlastnej offline peňaženke sumu. Stratíš mobil alebo iné zariadenie, kde máš peňaženku a máš po peniazoch. Nie je to centralizovana informácia ako teraz suma na účte. Čiže digitálne euro je úplne ako hotovosť, akurát nemá formu papiera.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Tokeny digitalnej meny sice mozes mat v offline penazenke, ale ich pouzitie uz offline nie je - a navyse je centralizovane. Ked chces vykonat transakciu, musis ju zapisat do nejakeho ledgeru a ten, kto ten ledger kontroluje, ti to moze znemoznit z rozlicnych dovodov. Napriklad tvoje tokeny mozu mat rozlicne flagy - napr. pouzitie len v tvojom 15-minutovom meste - alebo transakcia sa tyka tovaru, na ktory uz nemas narok, lebo setrime planetku a dalsi steak co by si si dal by ju ale totalne znicil.

Naproti tomu, fyzicke peniaze su len medzi predavajucim a kupujucim. Len oni dvaja sa rozhodnu, ci transakcia prebehne alebo nie. Tretia strana do toho nema ako vstupit. A ci je to bankovka, minca z cenneho kovu alebo musla, to uz je uplne fuk.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"The digital euro is designed to be able to function offline in a way that would offer users a cash-like level of privacy, both for sending money to other people and for paying in shops. When paying offline, only the payer and the payee would know the personal transaction details of the payments made."

Priamo zo stránky EÚ o digitálnom eure. Ešte nejaké ďalšie bludy mi tu napíš.
Distributed ledger sa tam spomína, ale rozhodnutie ešte nepadlo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Garantujem vam, ze o 10 rokov po spalovacom aute ani pes nestekne. Je uplne jedno ci nejaky taky zakon bude alebo nebude v platnosti. Preco by ste platili drahy benzin ak elektro bude lacnejsie na kupu aj prevadzku a dojazd, ci nabijenie bude rovnake ako pri splovaku?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

TRUE
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

to vysvetli jozkovi z hornej dolnej, ktory pozaduje minimalane 1000km dojazd s odkladacim priestorom na kateter
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Snivaj dalej... pred 20 rokmi mali byt samojazdiace auta do 10 rokov a aka je realita... podobne s EV, baterky su baterky, fyziku neojebabres. Rovnako elektrina by nebola lacnejsia, stat si nenecha ujst dane.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Fyzika nikdy netvrdila, že sa nedajú vyrobiť lepšie batérie. Od nejakých fundamentálnych limitov kapacity, špecifickej energie alebo nabíjacieho výkonu sme ešte vzdialení mnoho rádov.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

mas este nejaky dalsi vtip?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Žiadny vtip. Pozri si historický vývoj cien za kWh. Za 40 rokov to kleslo 100-násobne. Posledných 15 rokov 10-násobne. Bude to pokračovať exponenciálne donekonečna? Samozrejme že nie. Ale prečo by sa ten pokles mal zastaviť práve teraz?
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Nebude lacnejsia zobud sa z europskeho mokreho sna
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ked stat zisti ze mu unikaju peniaze na spotrebnej dani z paliv, vyrubi ju aj na nabijanie elektroaut a take terno to nebude.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Digi auto bude este dlho dlho drahe pre bezneho slovaka, lebo nieje taka vysoka standardizacia ako u spalovakov. Tie sa ladili roky rokuce.
+ potreba roznych materialov, ktore sa tazia bohvie kde.
Na spalovacie auto potrebujes ocel, hlinik, liatinu, lacny plast.
Na Digi auto potrebujes kopec inych materialov v nezanedbatelnom mnozstve.
A technologie s vysokou pridanou hodnotou, ktore treba platit. Preto tie ceny nejdu dole tak rychlo. Lebo automobilky potrebuju navratnost investicii, co ich ten megarychly pretek v HEV sgmente stal.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ak bude lacnejsia energia, tak to obcan zaplati cez dane.
Akurat prevadzkove naklady na predpisane servisne invervaly mozno budu nizsie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je zrejme pravda, avsak staci si pozriet paralelu dnes na inych formach - napriklad vykurovnaie domu. Ten, co nezateplil plati viac ako ten co zateplil. Ten co nema FVE bude platit viac ako ten co ma, ten co kuri este v piecke, tak zachvilu bude tiez platit viac ako ten co ma tepelne cerpadlo. O komforte ani nehovoriac. Takze mat EV zrejme lacne nebude, ale mat spalovak bude len drahsie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je otazne. Zavisi to aj od mnozstva. Dnesny hybrid so spotrebou 3.8 - 5.4 L/100 km a najazdom 10000 km rocne, nebude nejaka hroza.

Aj piecka moze byt v pohode, aj vyhrieva mensi obytny priestor, pripadne nejake radiatory na bioetanol.
Tepelne cerpadlo pri -10 C asi moc hriat nebude.

BTW piecky maju aj v Japonsku, ale vykuruju len maly priestor na spanie.
vid. https://www.youtube.com/watch?v=puzxeIvpgwg

Odpovedať Hodnotiť:
 

to nie je otazne, to je uz dnes realita. Vzdy sa najde nejaky extrem, ale kvazi priemer tak bude.
Odpovedať Hodnotiť:
 

len hovorim, ze zavisi od vyzitia daneho zdroja, a pre niekoho aj menej efektivny zdroj dava zmysel.
Pre mainstream mas samozrejme pravdu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

liberali zatiahli eu do sukromnych tem ktore aj tak neide vyriesit, stratene roky, zatial co zvysok sveta trielil dalej
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:

Pridať komentár