neprihlásený Streda, 22. októbra 2025, dnes má meniny Sergej
Francúzsko a Španielsko presadzujú ponechanie zákazu spaľovacích motorov od 2035

Značky: elektromobily

DSL.sk, 22.10.2025


Dve významné krajiny EÚ z pohľadu celkovej ekonomiky aj špecificky výroby áut Francúzsko a Španielsko presadzujú ponechanie v súčasnosti platného zákazu osobných áut so spaľovacím motorom od roku 2035.

Krajiny takýto postoj prezentovali včera na stretnutí ministrov životného prostredia krajín EÚ, informuje agentúra Bloomberg.

Podľa platnej legislatívy navrhnutej v roku 2021 a schválenej Európskym parlamentom v roku 2023 má byť od roku 2030 vyžadované zníženie priemerných emisií nových osobných áut o 55% a dodávok o 50% oproti stavu z roku 2021. Od roku 2035 následne má byť vyžadované zníženie emisií o 100%, teda nulové emisie. V EÚ sa v súčasnosti ale rieši prípadné prehodnotenie týchto pravidiel.

Výrazne najviac automobilov z európskych krajín sa vyrába v Nemecku. Hoci v nemeckej vláde nie je na otázke zrejme zhoda, nemecký premiér Friedrich Merz chce pravidlá prehodnotiť.

Podľa dostupných informácií je Španielsko druhou krajinou v EÚ podľa počtu ročne vyrábaných vozidiel. Francúzsko bolo v predchádzajúcich rokoch tretím najväčším výrobcom automobilov v EÚ, počet vyrobených vozidiel tam ale rýchlo klesá a podľa dostupných informácií sa v minulom roku zosunulo už na piate miesto po treťom Česku a štvrtom Slovensku.

Predstavitelia slovenskej vlády po stretnutí s predstaviteľmi automobilového priemyslu v prvej polovici mesiaca avizovali, že budú presadzovať zmenu aktuálneho zákazu.

Vláda podľa vtedajších informácií neplánovala presadzovať konkrétny spôsob zmeny pravidiel, keď do úvahy prichádza viacero riešení. Jedným je posunutie termínu 2035 na neskorší, ďalším flexibilnejšie možnosti a napríklad umožnenie dlhšieho predaja plug-in hybridov alebo áut so spaľovacím motorom na syntetické palivá. Pri spaľovaní syntentických palív sa síce rovnako ako u benzínu a nafty samozrejme vypúšťajú emisie do atmosféry, v prípade ich výroby z uhlíka zachyteného z atmosféry ale nezvyšujú množstvo uhlíka v atmosfére.

Pre Slovensko je samozrejme otázka dôležitá nielen kvôli vozidlám používaným obyvateľmi ale aj kvôli prítomným viacerým veľkým továrňam na výrobu automobilov a vysokému podielu tejto výroby na celom slovenskom hospodárstve.

Z prvej päťky krajín s najväčšou výrobou áut je aj Česko za zmenu zákazu od roku 2035, keď takýto postoj presadzovala v posledných mesiacoch minimálne doterajšia česká vláda.



Najnovšie články:

Na hackerskej súťaži hackli smart zariadenia, NAS-y, tlačiarne
Štátna firma chce postaviť až 69 veterných elektrární na malom území na západnom Slovensku
Towercom zatiaľ nemá náhradu za Joj do voľného DVB-T vysielania
Nový kompresný formát videa AV2 má až o 30% nižší bitrate ako AV1
4ka zrejme výrazne znížila FUP v sieti Orangu
SpaceX vyniesla už 10-tisíc Starlink satelitov
DVB-T na Slovensku je definitívne mŕtve, aj Joj ukončuje voľné vysielanie
Kvôli výpadku cloudovej služby AWS má problémy množstvo služieb
Predaje smartfónov narástli, dopredu sa posúva čínsky Transsion
Synology prestala v NAS-och kontroverzne obmedzovať HDD iných značiek


Diskusia:
                               
 

Zabozrutom sa ruca vlastny stat, zadlzeni su az po usi, ale napriek tomu chcu kecat a riadit zvysku europy. V tom EU parlamente musia uz dostavat fest silny matros snad i povinne a nie len na pridel, ked su ochotni stat si za ocividne jasne nezmyselnymi predpismi.

Odpovedať Známka: 0.7 Hodnotiť:
 

treba zrusit cely eu parlament a ponechat len obchodnu uniu s volnym pohybom osob. Kazdy stat nech si s tymto nesuvisiace zakony robi ako chce. Ked chcu spanieli zrusit spalovacie auta, nech ich kludne zrusia od zajtra od polnoci, len nech to nenutia robit ostatnych.
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Naposledy bolo take pred 35 rokmi, ked bolo este EHS, od Maastrichtu to ide do p..

Uz pred 60 rokmi sa dalo cestovat iba na obciansky preukaz po celej zapadnej Europe (Rimske dohody).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Však Stellantis padne ako prvá automobilka, Číňania ju vykostia čo bude dobre kúpia a ostatné padne.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

stellantis este nepadol? :O
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Francúzske sračky ako Pešóó alebo Citrónen by mohli padnúť. Ani dve p..e aka Renáult za moc nestojí.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Neviem, či je v Stellantise okrem Jeepu čo vykosťovať. Ešte tak Dodge pre US trh.

Alfa Romeo, Lancia a Maserati pre číňanov nedávajú zmysel. Vlastne už pre nikoho.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Taliani vedeli prečo z Fiatu vyňali Ferrari (zostali samostatne) pred zlúčením s PSA a vznikom Stellantisu. Alfa a Lancia si za to môžu sama ako dopadli. Maserati je s Alfou momentálne, škoda, malo zostať pod Ferrari.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stellantis je uz na smiech, zatial vsetko co kupili islo do kytek. Ked vidim ako zmasakrovali Ram tak mi je do placu. Elektricky Ram , je signal totalneho nepochopenia znacky. Tie SUV su pracovne auta do lesov , nie su primarne urecene pre zenu s meno Karen, synmi Dylanom a Kylom, ktora na Ram Heavy Duty jazdi do Costco a s detmi na futbalovy training. Na to ti staci Fabii 1.2 HTP :)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár