neprihlásený Streda, 24. apríla 2024, dnes má meniny Juraj
Rozhovor s Branislavom Máčajom: "Rozhodnutie o MPEG-4 bola len zámienka"

V dnešnom článku prinášame rozhovor s Branislavom Máčajom, do začiatku decembra predsedom Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky, o digitálnom pozemnom televíznom vysielaní štandardom DVB-T na Slovensku, zrušenom výberovom konaní a budúcnosti DVB-T. Kedy sa začne cez DVB-T podľa Branislava Máčaja vysielať na Slovensku prvý kanál v HD rozlíšení?

DSL.sk, 22.12.2008


V dnešnom článku na naše otázky ohľadne aktuálnych udalostí v procese prechodu na digitálne pozemné televízne vysielanie štandardom DVB-T na Slovensku odpovedal Branislav Máčaj, do začiatku decembra predseda Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky.

Branislav Máčaj, právnik, bol predsedom TÚ SR od 14. decembra 2006 do 4. decembra 2008, predtým pôsobil v spoločnostiach KPMG, EuroTel, Orange, eTel, ako predseda Asociácie pre prenositeľnosť čísel a člen správnej rady Asociácie telekomunikačných operátorov. V súčasnosti pôsobí v Advokátskej kancelárii Máčaj & Novák.

TÚ SR v utorok 16. decembra zrušil výberové konanie na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov DVB-T vyžadujúce použitie MPEG-4, keď po Vašom odvolaní uskutočnil zmenu v pláne využitia frekvenčného spektra určením možnosti použitia kompresných štandardov MPEG-4 alebo MPEG-2 alebo inej vhodnej technológie. Je podľa Vášho názoru ako právnika a bývalého predsedu TÚ SR táto zmena v pláne využitia spektra podstatnou zmenou okolností a bolo zrušenie výberového konania v súlade so zákonom?

Podľa zákona o elektronických komunikáciách je možné zrušiť výberové konanie v prípade ak sa podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa výberové konanie vyhlásilo. Zákon bližšie nešpecifikuje, čo sa považuje za podstatnú zmenu okolností. V každom prípade je ale úplne jasné, že podstatnou zmenou okolností rozhodne nie je formálna zmena plánu využitia frekvenčného spektra, za ktorú považujem to, že do plánu dostali znenie, že budúci prevádzkovateľ môže použiť kompresný štandard MPEG-2 alebo MPEG-4 alebo iný, čiže v zásade čokoľvek. Za podstatnú zmenu okolností by som považoval, keby napríklad natvrdo dali do plánu využitia frekvenčného spektra, že budúci prevádzkovateľ je povinný využiť kompresný štandard MPEG-2. Alebo podstatnou zmenou by napríklad bolo, ak by frekvencie, ktoré sa plánujú využiť na účely digitálneho vysielania, alebo niektoré z nich, nebolo možné na tieto účely využiť napríklad z dôvodu, že by došlo po vyhlásení výberového konania ku koordinačnej dohode zo susednými štátmi, ktorá by bránila pôvodnému využitiu. V takýchto prípade by sme už zrejme mohli hovoriť o podstatnej zmene. V tomto prípade dokonca nejde ani len o formálnu zmenu, lebo otázka kompresného pomeru, či polarizácie bola okrem iného riešená aj vo všeobecne záväznom právnom predpise, v tzv. pláne prechodu.

Doslova podivuhodná je ale rýchlosť akou k podstatnej zmene okolností došlo. Ja som bol odvolaný z funkcie dňa 4. 12. (vo štvrtok) a úrad hneď na začiatku ďalšieho týždňa (v utorok) verejne vyhlásil, že výberové konanie zruší, čiže rozhodnutie tu bolo už možno na druhý deň po mojom odvolaní. Ale z vonkajšej komunikácie úradu bolo zrejmé, že v tom čase ešte ani nevedel dôvody, pre ktoré výberové konanie zruší, vedel len to, že to zrušiť musí, lebo tak prikázali špičky Smeru. Aj z toho, je zrejmé, že tzv. „podstatná zmena okolností“ sa udiala až po rozhodnutí úradu o zrušení výberového konania a za týchto okolností je možné skonštatovať len to, že úrad v tomto prípade postupoval v rozpore so zákonom. Ďalej je potrebné upozorniť aj na to, že predbežné opatrenie Okresného súdu Bratislava I ukladalo úradu povinnosť zdržať sa akýchkoľvek faktických ako aj právnych úkonov vo výberovom konaní, teda je zrejmé, že akýmkoľvek faktickým a právnym úkonom je bez akýchkoľvek pochybností aj rozhodnutie o zrušení výberového konania. V tejto súvislosti len dávam do pozornosti ust. § 326 Trestného zákona, ktoré v súvislosti s nerešpektovaním rozhodnutia súdu za podobných alebo totožných okolností hovoria o trestnom čine zneužívania právomoci verejného činiteľa. V tom je rozdiel medzi úradom pod mojím vedením a úradom pod jeho terajším vedením. Ja som bol a som hlboko pobúrený rozhodnutím súdu v tejto veci, ale napriek tomu som to rozhodnutie v plnom rozsahu rešpektoval. Pozrite sa prosím aj touto optikou na terajšie kroky súčasného vedenia úradu.

V čase najneskoršieho možného spustenia DVB-T určeného zákonom zrejme nebude okrem MPEG-2 a MPEG-4 k dispozícii žiadny iný u DVB-T použiteľný kompresný štandard a zmena v pláne využitia spektra tak priamo zmenila jediný parameter, umožňuje použiť MPEG-2. Ako bývalý predseda TÚ, ktorý sa zúčastňoval jednaní s vládou, máte vedomosť o tom, ako TÚ SR respektíve vláda v hypotetickom prípade použitia MPEG-2 plánuje zabezpečiť naplnenie vlastnej stratégie prechodu na digitálne vysielanie v bode uvádzaného cieľu rozšírenia vysielania HDTV?

Ja Vám vymenuje strategické ciele vlády, podotýkam terajšej, ktoré majú súvis s kompresným štandardom. Podľa materiálu, ktorý si sama vláda schválila, čiže nie je to môj výmysel. Vymenujem niekoľko z nich, ak dovolíte. Základným strategickým cieľom vlády je vytvorenie priestoru pre vstup nových podnikateľských subjektov na trh a rozvoj nových služieb. Ďalším cieľom rozšírenie existujúcej ponuky pokiaľ možno od samého začiatku digitálneho vysielania o ďalšie neplatené programy a tak DVB-T pre občana zatraktívniť. Stratégia hovorí, že na väčšine územia je reálny potenciál na zvýšenie počtu vysielaných programov oproti súčasnému analógovému vysielaniu. Ďalej je to ponuka nových služieb, ako je napríklad e-government. Ďalším strategickým cieľom je napríklad začatie vysielanie vo vysokom rozlíšení najneskôr do konca roka 2012. A na margo prostriedkov, akým to dosiahnuť predpokladá sama vládna stratégia, že bude možno potrebné použiť metódu MPEG-4. A takéto rozhodnutie ponecháva na regulátora, či ho bude cez kritéria výberového konania zvýhodňovať alebo ho natvrdo nariadi. A k otázke schopnosti vlády splniť vlastnú stratégiu? Ja v tejto oblasti pôsobím profesionálne nepretržite 12 rokov. A všetko to, čo som sa za tých 12 rokov naučil mi hovorí, že cez MPEG-2 to nepôjde. A na otázku ako to chce vláda dosiahnuť, sa treba spýtať telekomunikačného mága ministra Vážneho. Sám som zvedavý, čo poradí, možno sa naučím niečo, čo som za tých 12 rokov nepochopil.

Bola zmena vo frekvenčnom pláne tak podľa Vášho názoru len zámienkou na zrušenie výberového konania a na Slovensku sa napriek tomu od začiatku riadneho DVB-T vysielania nasadí MPEG-4 alebo sa obávate, že nakoniec môže prísť na Slovensku pri spustení DVB-T k použitiu MPEG-2?

Samotné rozhodnutie o MPEG-4 bola len zámienka. Problém bol v tom, že ja som cez kritérium rýchlosť budovanie siete tlačil aj na čo najrýchlejšie spustenie druhého multiplexu, kde bola predstava zo strany televízii, že sa zľahka spustí niekedy v roku 2012. Podľa môjho konceptu by to bolo už v roku 2009. Dva multiplexy v kombinácii s MPEG-4 by už bol ale vážny problém, to už reálne vytváralo priestor pre vstup nových hráčov na televízny trh. Áno, obávam sa, vo vzťahu k celej digitalizácii, že sa tu zvolí najkonzervatívnejší prístup a to nielen čo sa týka kompresného štandardu. Dôvod je prozaický. Tí istí ľudia, ktorí stoja za televíziami JOJ a TA3, stoja aj za spoločnosťou Towercom. A ich jedinou ambíciou je získať tento kšeft za každú cenu a udržať si ho pre seba čo najdlhšie. Z ich strany je to ale v poriadku, sú podnikatelia, tak prečo nie? Problémom ale je, že im to umožnia politici, ktorí, ak by reprezentovali verejný záujem, by nikdy nemohli súhlasiť s takouto koncepciou. A tu je obrovský problém. Aby sme si rozumeli, digitalizácie sa ani zďaleka netýka len televízií. Prečo vlastne vznikla potreba digitalizovať frekvenčné spektru? Jednoducho preto, že frekvenčné spektrum je úplne vyčerpané. Nie je priestor pre nových hráčov a pre nové služby. Vznikla tu potreba spektrum vyupratovať. A najjednoduchšie sa to dá práve cez televízne vysielanie, ktoré tým najneefektívnejším spôsobom frekvenčné spektrum využíva. Pre Vašu predstavu na jednom kanáli – frekvencii z jedného vysielača môže pri analógovom vysielaní vysielať jedna analógová televízia. Pri digitálnom vysielaní až desať. V súčasnosti. V budúcnosti? To by som si netrúfol odhadnúť. A ak by to nevedeli zaplniť televízie, bol by tam potencionálne priestor pre iné služby. A frekvencie, ktoré sa nám mali digitalizáciou uvoľniť, sme chceli využiť na poskytovanie širokopásmového internetu vo vidieckych oblastiach, pretože sú na to vzhľadom na pomer cena – výkon mimoriadne vhodné. Pri značnom zaostávaní Slovenska v tejto oblasti za vyspelými krajinami to bol účinný prostriedok na dosiahnutie progresu v tejto oblasti. A ani by nás to na rozdiel od všelijakých nereálnych a predražených operačných programov informatizácie spoločnosti až tak veľa nestálo.

Predtým, ako TÚ SR vyhlásil podmienky výberového konania s vyžadovaním kompresného štandardu MPEG-4, prebehla verejná diskusia. Prebehli aj rokovania s predstaviteľmi vlády respektíve Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií kritizujúcim podmienky vyhláseného výberového konania? Označilo v tomto čase Ministerstvo stanovenie použitia MPEG-4 za neakceptovateľné?

Ale kdeže. O MPEG-4 sa v zákulisí viedol ostrý boj, to je pravda. Ja som ho ťažko tlačil, Ministerstvo kultúry bolo zúrivo proti tomu, Ministerstvo dopravy sa k tomu stavalo pružne, aby mohlo neskôr prípadne zmeniť svoj názor. Na úrovni vecnej diskusie sme sa však zhodli na to, že iná cesta ako MPEG-4 v tomto momente už nie je dobrá. A takto sme to aj odklepli. So škrípaním zubov, ale odklepli. Je jasné, že teraz sa k tomu už nikto neprizná. Ale už tam som vedel, že je zle, keď kultúra začala vyťahovať argumenty, že veď ale musíme si chrániť tie naše slovenské televízie a tak podobne...

Kedy Vám bolo prvýkrát oznámené alebo naznačené, že pri takých plánovaných respektíve už zverejnených podmienkach výberového konania vláda navrhne Vaše odvolanie z funkcie?

Ja som čelil hrozbám, že keď budem postupovať tak, ako postupujem, prídem o stoličku už od prijatia digitálneho zákona. Ale ak sa spytujete, že kedy mi bolo natvrdo povedané, že ak nezruším výberové konanie odvolajú ma, tak to bolo v novembri tohto roku na úrade vlády. Inak mimochodom ja som sám ponúkol demisiu a chcel som za to len málo, aspoň z môjho pohľadu, chcel som odísť s čistým štítom. Táto moja podmienka nebola akceptovaná, mašinéria moci sa rozbehla, tak som to musel dohrať do konca. Myslím, že nakoniec som z toho až tak zle nevyšiel, minimálne aspoň z pohľadu sektora v ktorom roky pôsobím.

Jedinou objektívne prijímanou výhradou proti nasadeniu MPEG-4 namiesto MPEG-2 je vyššia cena. Má k dispozícii TÚ analýzy o odhadoch nákladov na zavedenie DVB-T vrátane nákladov na prijímače pre občanov v prípade použitia MPEG-2 a MPEG-4? O koľko odhadovane by boli náklady vyššie pri MPEG-4 ako pri MPEG-2? Bol by pri voľbe MPEG-2 podľa Vášho názoru neskôr nutný respektíve uskutočnený prechod na MPEG-4 a o koľko by bolo takéto riešenie odhadom drahšie ako nasadenie MPEG-4 od začiatku riadneho vysielania DVB-T?

Pozrite sa, rozhodnutie o MPEG-4 sa nerodilo ľahko. Ja som tieto veci okrem iného riešil aj s niektorými zo svojich kolegov, šéfov regulačných úradov iných štátov EÚ. Osobne som bol na týždňovej návšteve v Slovinsku, kde sa MPEG-4 používa, aby som na vlastné oči videl ako to vyzerá v obchodoch. Na problematiku MPEG-2 versus MPEG-4 sme sa pozreli cez 9 rozhodujúcich kritérii. Kritéria boli progresívnosť, cena za vybudovanie a prevádzkovanie multiplexu pre poskytovateľa, cena pre televízie za šírenie ich programov, kvalita, možnosť vysielania vo vysokom rozlíšení schopnosť spracúvať programy v obidvoch formátoch, benefit pre občanov, dodatočné náklady, ponuka a cena STB. Až na posledné kritérium z toho vyšlo vo všetkom MPEG-4 lepšie. A čo sa týka ponuky a ceny STB MPEG-4 sme mali a ja osobne mám jasno v tom, že ponuka sa bude rýchlo rozširovať a že cena pôjde dole. Napokon aj odhady IT asociácie Slovenska a Asociácie dovozcov audiovizuálnych zariadení potvrdzujú to, čom som celý čas tvrdil. Prijímače MPEG-4 je možné už dnes dodať v cenovej relácii od 1500 do 2000 slovenských korún. A je nám všetkým jasné, že cena pôjde postupom času dole. A navyše samotné televízie pri verejnom pripomienkovaní zámeru vyhlásiť výberové konanie požadovali, aby sme zvýhodnili záujemcov, ktorí sa budú podieľať na podpore prechodu z MPEG-2 na MPEG-4. A aký by v tom bol rozdiel. V zásade „len“ u občana, ktorý by si musel obstarať nový STB alebo už teraz kúpiť STB, ktorý sa bude dať neskôr použiť aj na vysielanie s kompresným štandardom MPEG-4. Z môjho pohľadu to nedávalo žiadnu logiku.

Bolo predbežné opatrenie súdu v súvislosti s výberovým konaním na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov vydané v súlade so zákonom?

Podľa zákona môže postupy a rozhodnutia úradu, vrátane postupov a rozhodnutí vo výberovom konaní preskúmavať výlučne Najvyšší súd Slovenskej republiky. Pre ilustráciu, v súvislosti s výberovým konaním na tretieho mobilného operátora, ktorého som síce ja nevybral, ale právne som ho už musel po mojom nástupe do funkcie riešiť, sme tam mali niekoľko žalôb od neúspešných uchádzačov, vrátane žaloby generálneho prokurátora. Všetky boli adresované na Najvyšší súd. Podotýkam, že tie veci, ktoré sa v tom čase žalobami úradu vytýkali boli identické s tými, ktoré sa mu vytýkali v súvislosti s týmto konaním. Máte pocit, že pán generálny prokurátor nevie na ktorý súd sa má v tomto štáte obrátiť. Jednoducho to bolo treba takto zariadiť, tak sa to zariadilo. Tá pani sudkyňa sa vo svojom rozhodnutí ani len nezaoberala svojou príslušnosťou, hoci je to vždy základný úkon súdu v konaní. Ale mňa osobne by ešte viac zaujímalo, ako sa v rozhodnutí o odvolaní vysporiadal s argumentmi úradu uvedenými v odvolaní Krajský súd, ktorý rozhodnutie okresného súdu potvrdil. To bude zaujímavé a pre všetkých právnikov mimoriadne podnetné čítanie. Akurát, že v tomto momente sa k tomu rozhodnutiu neviem dostať. Treba povedať, že máme do činenia s ťažkými machiavellistami, účel svetí prostriedky, po čase sa už nikto nebude spytovať ako to v skutočnosti bolo. Navyše v tomto prípade sa počíta od začiatku s tým, že normálni ľudia tomu aj tak nebudú rozumieť, prehratý súdny spor, veď to poznáte. Máme tu teda ďalší súdny spor, ktorý štát za veľmi zvláštnych okolností prehral. Mimochodom, krajský súd v tejto veci už mal celé konanie zastaviť, lebo odpadol spor, nakoľko úrad verejne deklaroval, že zruší výberové konanie a následne ho aj zrušil, čiže predmetné predbežné opatrenie nemá zjavne právny zmysel. Tu ide teraz len o to, že sa bude navonok deklarovať, že štát musí týmto ľuďom vyhovieť a dať im vlastne to, čo si zapýtajú, čo už majú chudáci robiť, keď sa to takto prehralo. Inými slovami povedané, máme tu nový Tipos, akurát, že tých miliárd tu bude podstatne viac. Niekomu ideme fakticky napriamo a natvrdo dať na 20 rokov monopolné postavenie v oblasti terestriálneho vysielania. Bavíme sa o niekoľkých desiatkach miliárd korún. Dobré, nie? A mimochodom ja poznám jedného pána predsedu vlády, ktorý tvrdí, že nebude predávať štátne podiely vo firmách. A Rádiokomunikácie, kto predal, sa spytujem? Ja vám to teda poviem, bol to Smer – sociálna demokracia. A pozrite sa ako hlasovali zástupcovia štátu na predstavenstve v tejto veci. Je potrebný hlbší komentár?

Považujete faktické výhrady v návrhu na predbežné opatrenie týkajúce sa podmienok a kritérií vo výberovom konaní, ktoré sa ale netýkali voľby kompresného štandardu, za opodstatnené?

Nie, nepovažujem. Základná vec, ktorá sa nám vytýkala, bolo, že vraj, tým, že sme dali požiadavku, že súťaže sa môžu zúčastniť len subjekty, slovenské alebo zahraničné, ktoré majú skúsenosti s prevádzkou elektronickej komunikačnej siete na šírenie televízneho signálu, sme vopred vylúčili zo súťaže spoločnosť Telecom Corp. Pritom treba povedať, že uvedenú požiadavku spĺňa aj dedinský káblový operátor a pochopiteľne aj firma Telecom Corp. Veď povolenia na túto činnosť jej vydával samotný Telekomunikačný úrad. Pán konateľ uvedenej firmy sa mi prišiel dokonca v septembri osobne povedať, že sme nastavili podmienky tak, ako sme ich nastavili, lebo mal pocit, že to má vopred vyhrané firma Towercom. Len potom sa akosi dohodol s firmou Towercom. Alebo sa nám vyčítalo, že tým, že sme dali vysoké bodové ohodnotenie kritériu rýchlosť budovania siete, sme zvýhodnili mobilných operátorov, ktorí disponujú použiteľnou infraštruktúrou. Inak ani jeden z mobilných operátorov sa do súťaže neprihlásil. Ktorýkoľvek zo záujemcov, vrátane spoločnosti Telecom Corp si mohol infraštruktúru mobilných operátorov tiež prenajať tak, ako to zjavne naplánovali zahraniční záujemcovia, ktorí predložili ponuky. Čo je ale skutočný problém? Problém spočíva v tom, že sme bodovo vysoko nacenili kritéria, ktoré sú objektívne vyhodnotiteľne, ako už spomenutá rýchlosť budovania siete, cena za frekvencie alebo podpora prechodu z analógového na digitálne televízne vysielanie. Subjekt, ktorý by za takýchto okolností chcel vyhrať súťaž a predložiť konkurencieschopnú ponuku, by to niečo stálo. Naše hrubé odhady o cene za výstavbu digitálnej siete na zelenej lúke boli na úrovni okolo 1,3 až 1,8 miliardy slovenských korún. V zásade sa to potvrdilo, pretože kanadská firma Valtech vyhlásila, že bola pripravená preinvestovať na Slovensku 1,5 miliardy slovenských korún. Lenže chlapci finanční za bývalé Rádiokomunikácie vysolili 3,6 miliardy slovenských korún. Podstatná časť ich infraštruktúry je na účely digitálneho vysielania nepoužiteľná lebo digitálna sieť má odlišnú topografiu ako sieť analógová. Splnenie objektívne vyhodnotiteľných kritérii by znamenalo finančný krach celého projektu. Je Vám jasné, že to takto nemohlo zostať.

V posledných týždňoch ste opakovane uviedli, že za pozastavením výberového konania predbežným opatrením stojí finančná skupina J & T vlastniaca televíziu JOJ a stojaca podľa Vašich informácií aj za spoločnosťou Towercom. Nie je podľa Vás možné napríklad v podmienkach výberového konania zabezpečiť, aby bola preskúmaná vlastnícka štruktúra záujemcov o prevádzkovanie multiplexov DVB-T do takej miery, aby bolo s určitosťou potvrdené alebo vyvrátené prípadné prepojenie záujemcu o prevádzkovanie multiplexu a niektorého z vysielateľov?

Žiaľ, to sa nedá, to vieme všetci. Ale ako som povedal, ich prepojenosť je notoricky známa vec v sektore. To isté je známe aj o ich angažovanosti v súťaži na dodávku mýtneho systému. Čo tu treba dokazovať?

Aké podmienky je podľa Vášho názoru možné očakávať v novom výberovom konaní na prevádzkovateľa DVB-T? Dajú sa očakávať podmienky, ktorých nezaradenie Vám vytýkala vláda pri Vašom odvolávaní, napríklad vyžadovanie zmluvného vzťahu medzi existujúcimi vysielateľmi a budúcim prevádzkovateľom, vyhlásenie výberového konania aj na verejnoprávny multiplex a samozrejme povolenie aj MPEG-2?

Celé to bude zrejme smerovať k súťaži krásy, k ťažko subjektívnym kritériám, kde pri dobrom obsadení členov výberovej komisie v zásade ani nebude podstatné čo konkrétne bude v ponuke.

Vláda Vás navrhla odvolať na základe viacerých svojich výhrad. Možete uviesť hlavné dôvody, pre ktoré nesúhlasíte s výhradami vlády a dôvody, pre ktoré odvolanie nepovažujete za odvolanie v súlade so zákonom respektíve nerešpektovalo nezávislosť TÚ SR?

To by bolo na samostatný rozhovor, ale skúsim aspoň niekoľko. Predsedu úradu je možné odvolať v prípade neplnenia úloh zo strany úradu podľa zákona o elektronických komunikáciách len a výlučne z dôvodu neplnenia povinností uvedených priamo tomto zákone a nie v inom právnom predpise. Úlohy úradu v procese digitalizácie však v plnom rozsahu určuje tzv. digitálny zákon. Je síce pravdou, že úrad vykonáva aj iné činnosti, resp. plní iné úlohy podĺa osobitných predpisov, napr. zákona o vysielaní a retransmisii alebo digitálneho vysielania, ich neplnenie však jednoznačne nie je možné považovať za neplnenie úloh podľa zákona o elektronických komunikáciách. Pre takýto prípad by zrejme zákonodarca použil dikciu „predsedu telekomunikačného úradu môže NR SR odvolať v prípade ak úrad neplní úlohy podľa zákona“ a nie „ak úrad neplní úlohy podľa tohto zákona (rozumej zákona o elektronických komunikáciách)“. Ďalej argument, že sme nepostupovali podľa viacerých uznesení vlády a že sme nerešpektovali zákonné kritéria neobstojí, vecne a ani právne. Čo sa týka vecného aspektu, postup úradu vychádzal výlučne zo zákona o digitálnom vysielaní, kritériá sú v zásade doslovnou kópiou kritérií uvedených priamo v zákone o digitálnom vysielaní, bodová hodnota kritérií bola určená práve tak, aby sa dosiahlo maximálne plnenie strategických zámerov vlády, ktoré obsahuje Stratégia prechodu na digitálne vysielanie. Ale neobstojí to ani formálno-právne, nakoľko uznesenia vlády SR vo vzťahu k úradu vzhľadom na jeho nezávislé postavenie majú len odporúčajúci charakter. Predsedu úradu je možné pritom odvolať výlučne z dôvodu neplnenia úloh vyplývajúcich priamo zo zákona o elektronických komunikáciách. Dôvodom jednoznačne nemôže byť neplnenie úloh vyplývajúcich z uznesenia vlády a to jednak vzhľadom na znenie zákona a jednak vzhľadom na odporúčajúci charakter uznesení vlády vo vzťahu k úradu. Vláda vždy vo svojich uzneseniach smerom k úradu používala termín „odporúča“ a nie „ukladá“, napr. na rozdiel od ministrom, ktorým ako členom vlády ukladala úlohy. Bez ohľadu na vyššie uvedené, úrad plnil a plní všetky úlohy vyplývajúce z príslušných uznesení vlády. V samotnom materiáli chýba aj špecifikácia úloh, ktoré úrad nesplnil a v čom ich nesplnil. Bola tam politická požiadavka na zrušenie výberového konania a ja som ju odmietol splniť a preto som musel ísť preč. Čo iné, ako hrubý zásah do nezávislého postavenia úradu by to tak asi mohlo byť? Inak som zvedavý, ako to bude vláda vysvetľovať, lebo pán minister povedal v rozprave pred mojím odvolaním na margo takejto výčitky pozície, že žiadny nezávislý telekomunikačný úrad tu nemáme, lebo to nevyplýva z ústavy. No tak potom tu nemáme ani nezávislý Protimonopolný úrad, nezávislý Národný bezpečnostný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie atď. Pán minister nám veľmi jasne vysvetlil, ako si to súčasná vládna garnitúra vysvetľuje. Myslím si, že Európska komisia bude príslušný záznam z rokovanie národnej rady sledovať len s nemým úžasom. S takýmto niečím sa u členského štátu asi ešte nestretla a tak skoro ani nestretne.

Domnievate sa, že Európska komisia preverujúca v súčasnosti Vaše odvolanie ho vyhodnotí ako zásah do nezávislosti TÚ SR?

Aj z vyššie uvedených dôvodov som presvedčený, že áno.

Ak by ste si mali úplne nezáväzne tipnúť, na koľko SD kanálov budú mať kapacitu spolu všetky DVB-T multiplexy s pokrytím takmer všetkých obyvateľov Slovenska k 31.12.2010 a k 31.12.2012? Koľko TV staníc bude podľa Vášho tipu k týmto dátumom reálne vysielať a na kedy tipujete začiatok vysielania prvého HD kanálu?

Na toto Vám budem vedieť presne odpovedať až keď si naštudujem podmienky nového výberového konania. V každom prípade si ale myslím, že pokiaľ ide o druhý multiplex, rozhodne sa nikam nebudeme ponáhľať. Ak to tak bude, ak by sa aj omylom zvolil štandard MPEG-4, tak do prvého multiplexu sa nám zmestia len STV1, STV2, STV3, Markíza, nový kanál Markízy, JOJ plus jej nový kanál a zrejme TA3. Viac tam nepustia. Ak to bude MPEG-2, no tak tam bude zrejme len STV1, STV2, Markíza a JOJ, možno TA3. Čiže to, čo terestriálne prijímame, s výnimkou TA3, aj teraz. To hovoríme o termíne 31.12.2010. Do 31.12. roku 2012 neočakávajme vysielanie prvého HD kanálu terestriálnym spôsobom. Po roku 2012 to možno snáď bude o čosi lepšie. Ale spýtajte sa ma na to, keď bude vyhlásené nové výberové konanie.

Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa ďalších profesných úspechov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov - aktualizácia 1
Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením


Diskusia:
                               
 

http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

ty si iný klasik
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

do toho Máčaj, ideš... dones zlatú, verime ti
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

pan macaj, drzim vam palce, vidim to uplne presne tak, ako vy.

je to nehoraznost.
roky sa blokovala konkurencia a teraz zasa.

ina cesta ako co najskorsie zavedenie MPEG-4 je uplna hlupost.

zasa niekto ide zarabat na ukor obcanov slovenska.

ten smer naozaj smrdi klientelizmom rovnako ak nie viac, ako ine strany.

verim, ze europska komisia im riadne stupne na prsty, pani reding uz myslim dostala predbezne vyjadrenia.

drzim vam palce, je to o buducnosti pre nas vsetkych.

ja ako platca dani strikne nesuhlasim, aby za moje peniaze niekto budoval stare archaizmy tyxpu MPEG-2 a k tomu v takom omeskani.

na slovensku zufalo smrdi klientelizmus a korupcia.

nie je to prvy takyto zasah, co uplne degradoval telekomunikacny trh, trh s internetom a teraz aj s tv.

drzim vam palce, ek si na to posvieti.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

smer nieje taky ako slovenské pravicové strany. smer totiz zatajuje informacie a stara sa o znemoznenie kontroli. dokonca aj pozorovatelia, kontrolne urady, rady, aliancia fairplay, atď.. su ich nepriatelia (a novinarov do toho ani nebudem pliest)
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

"Podstatná časť ich infraštruktúry je na účely digitálneho vysielania nepoužiteľná lebo digitálna sieť má odlišnú topografiu ako sieť digitálna."

Trosku nezmysel, asi chcel porovnat analogovu a digitalnu siet. V kazdom pripade dobry rozhovor. Mohli ste ho rozdelit na viac odstavcov, lebo ta kopa textu namackana na seba sa zle cita.

Je trochu skoda, ze rozhovor je splet faktov a subjektivnych pocitov (nech uz su akekolvek a vychadzaju z pravdepodobneho scenara), chcelo by to trochu oddelit, no pozorny citatel to verim zvladne.

Ma redakcia aj osobny komentar k celej veci?
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

No možno chcel tým povedať že ak sa navzájom analogove vysielače ktore vysielali rovnaký program na rovnakom kanaly z rôznych miest rušili u digitalnych sa výkon sčíta. A možno o tom ani nevie:o)))
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

teda nie že sčíta ale zleje/doplní sa pokritie.....
Odpovedať Hodnotiť:
 

tazky clanok teraz o 7 rano este zakarpavene oci mam
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Nerad to robim ale odporucil by som autorovi precitat si ten clanok este raz, nasiel som tam minimalne 5 chyb a asi najvacsia bola :

"Podstatná časť ich infraštruktúry je na účely digitálneho vysielania nepoužiteľná lebo digitálna sieť má odlišnú topografiu ako sieť digitálna."


k teme ... uz mi je zle z toho co sa tu deje, ak je to tak ako vravel macaj, uz sme mohli byt v tom roku 2009. najradsej sa odtoto z tejto krajiny
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

a co je na tom chybne? kable su rovnako, vsetko ostatne je ine..
Odpovedať Hodnotiť:
 

je totiz rozdiel medzi pojmami topografia a topologia
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je tam napisane analogova nie digitalna. A je to napisane spravne - pre sirenie analogovych signalov je nutne zvolit upne ine umiestnenia vysielacov vzhladom na typ krajiny ako pre digital. Nie je mozne pouzit tie iste ako v pripade mobilnych operatorov
Odpovedať Hodnotiť:
 

aspon vidime ako tu vladne maly Lukašenko...
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

problem je v tom, ze lukasenka nemaju radi ani bielorusi, s frckom je to bohuzial ine. myslim si ze aj lukasenko sa od neho ma co ucit ;)
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

zostava nam len dufat ze jeho voliči postupne umrú ako tí mečiarovy
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

objavil sa nam dalsi Mečiar.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ak som správne čítal tak bude markíza 2 ?
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

ano a bude sa volat Doma
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

No dpc!
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

a bude to zamerane pre zeny
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

No dpc!
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Viac telenoviel, viac usmoklenych programov, viac pitchovin.
No dpc!
Odpovedať Hodnotiť:
 

perfektný článok +10

- komerčné televízie (joj, markíza) si teraz budú umelo vytvárať nové stanice, aby sa ku nám dostalo čím menej konkurencie, keď ešte vyhrá ich lobby a presadia MPEG-2, tak celé toto digitálne vysielanie nám bude na niečo..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

presne tak... Vsetky krajiny EU budu mat MPEG-4, vela stanic, lepsia kvalita, viac moznosti, len Slovensko bude mat MPEG-2, co je 100 rokov za opicami, v podstate zasa iba 3 televizie a J&T zamontovanu vo vsetkom moznom na Slovensku. A nechapem preco sa hanbis to povedat nahlas, ze nam to bude na HOVNO !!!
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Nie su peneži:D a aj tie čo boli sa rozkradli - vid: Film nový Janošík.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Viac nepustia? Nie že nepustia ale ak by bolo v jednom multiplexe viac programov kresla by kvalita obrazu.Na MPEG-2 je 5 programov v jednom multiplexe už vela.Na MPEG-4 sa da vysielať max.8 programov na multiplex.Ak by ich bolo viac musí klesnuť(tok dat) kvalita/obrazu-ak by ich bolo viac.Alebo potom zaviesť rovno 2 multiplexi naraz ako to majú v Rakúsku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

si na slovensku kamo tu sa v casoch neznej revolucie strngalo klucami SLOVENSKO = SVAJCIARSKO
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neviem o tom ci sa tu o Slovenskom Svajciarsku hovorilo pri neznej revolucii, ale viem ze toto nam neskor slubovalo jeho velicenstvo Vlado Velky aj s jeho Hnutim za doj...ne Slovensko.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

A pán Mikuláš Dzurinda?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

bude na silvestra St. Nicolaus :D
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Miky Mouse slubil dvojnasobne platy. Slub v podstate aj dodrzal, akurat ze to trvalo 8 rokov a nie mesiac, dva ako si mysleli rozne Slota a Fico fan kluby.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak potom nech radšej zavedú rovno MPEG-4-ku. A tam sa da počítať s 8 prog.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale potom by sa MArkíza musela poponáhlať s obsadením miestečka novým programom DOMA.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

registrovane znamky uz maju ak sa nic nezmeni a mozno od septembra prekvapia
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sú šikovní:o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja som sikovny potom ty redakcia dsl.sk s pereputou a potom oni
Odpovedať Hodnotiť:
 

No niektorí ludia sú strašne nekompetentní:o))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ved Svajciarsko tu uz mame (teda aspon ista skupina ludi). Aj konta vo Svajciarsku, aj cokoladu, aj hodinky a vselico ine.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi takto: Ak bude MPEG-2 tak budu musieť byť 2 Multiplexi,ak bude MPEG-4 tak stačí jeden na začiatok........
Odpovedať Hodnotiť:
 

Suhlasim, s tym, ze Cesi a Rakusania su medialne ovela silnejsi narod ako Slovaci, a v pohode si vystacia aj s MPEG-2. Na Slovenku treba zacat s 2 MUXami (1 "komercny" a 1 "verejnopravny"). Ak by bolo nedostatok frekvencii, treba zacar vypinat analogove frekvencie STV2 a na ich mieste rozbehnut "verejnopravny" MUX. Vyhodu sirokeho sortimentu cenovo dostupnych MPEG-2 stb by som uprednostnil pred prazdnym MPEG-4 MUXom (vid Madarsko) alebo drahymi stb, o ktore nik nebude mat zaujem (opat v Madarku dnes od 130 EUR)... A neskor (po switch-overi) sa mozme rozhodovat, ci dalsie MUXy budu v MPEG-4 alebo este lepsie rovno v DVB-T2.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

STB pre MPEG-4 su uz aj u nas na predajni od 1200,- sk s DPH a ide to nizsie, takze v tom nevidim zmysel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

MPEG-4 ?? za 1200,-???? a určite? a kde je ta predajna???
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde je ta predajna? A aky je to presne typ stb?
Odpovedať Hodnotiť:
 

to je blbosť - take neexistuje
Odpovedať Hodnotiť:
 

Slovensky MPEG-4 fan klub ma asi super-tajne informacie: o MPEG-4 stb za 1500 Sk aj s DPH alebo o MPEG-4 DVB-T1 stb, na ktorych sa da vraj pozerat aj DVB-T2. A kto tvrdi opak, je oznaceny za ficovca alebo spiatocnika, ktory brani rozsirovaniu "modernych" technologii. :-)))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla toho ako je na Slovensku DigiTV rozsirene,je uplne jedno kedy ake DVBT sa zavedie.Trh sa dovtedy rozdeli medzi kablove televizie a DigiTV (staci si vsimnut tie mraky digi anten na sidliskach) a zvysok bude nepodstatna mensina.Uz teraz mam tolko TV kanalov,ze ani neviem na co sa mam pozerat.Preto sa radsej nepozeram na nic a zabijam cas pred pocitacom :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

DIGI TV ma nekvalitný obraz - nevhodný pre TV LCD,LED,plazmy.,
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale je lacny,a to je tu padny argument.okrem toho na 82ke lcd je kvalita uplne v pohode.vacsie TV aj tak nema pre 99% populacie zmysel kupovat.pre jedno percento filmovych fanatikov mozno ano.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ale do budúcna bude stupať potreba kvalitnejšých zdrovoj signalov..pre FULl LCD HD TV/LED TV/LASER TV/ a bude viac TV z väčšými obrazovkami.Ja mam 94 cm HD ready. A DIGI už nebude stíhať v takej forme ako je teraz.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

by som bol zvedavy ze v ktorej riti slovenska byvas ze u vas len 1% obyvatelov ma TV s uhloprieckou pod 83 cm...nehovorim ze ich je vela, ale nasobne viac ako 1%
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tupček! Prečítal si si, čo si vlastne napísal????
Odpovedať Hodnotiť:
 

O com tocis? Digi TV jeplatena vec, tu sa toci o free vysielani. Nikdy to nebude tak ako hovoris
Odpovedať Hodnotiť:
 

som zvedavy kde si ten prijimac mpeg4 za 1500sk dnes akoze kupim a ci bude kompatibilny aj s tym vychvalovanym buducim HD vysielanim (hdmi port)

a co povedia krikluni na to ze im klesne 8 SD programov na 2 HD programy, ci im zrazu nebude vadit ze nebude konkurencia

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ahoj...ešte nekupuj/ale malo by to byť kompatibilne/ ,máš čas.Klesne aj cena a zlepšý sa kvalita. Či chceš kupiť kvôli RAkušanom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

JA osobne sledujem ceny na nete ale za 1500,- som HD DVB-T prijímač nenašiel na slovenskom trhu:o)) jedine tak od 3000,- SK vyššie:o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

keby ale bolo schvalene, ze DVB-T na Slovensku bude v MPEG4, tak ver, ze v tescu budu za 999Sk...lebo to bude potrebovat "takmer kazdy"...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mozno aj v Lidly najdes nejake medzi kurcatami z polska
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

No je to možneee - a objednaju ich z číny:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

len sa potom necuduj ze ti seka alebo blbne obraz.
mpeg4-avc chce silnejsi hw. nech si polske/cinske shity radsej niekde strcia
ps: ta cena 1500 je realna mozno pri 500000ks. takze uz podla vsetkeho mali spravenu cenovu ponuku od vyrobcu. co zasa dava otazku: nabali sa zasa niekto na tom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

No v niečom maš pravdu:o)))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale niektore Korejske prijímače su celkom dobre aj ked su lacne:o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pustiť takýto tendenčný článok do éteru od človeka, ktorému asi nevyšiel životný kšeft je dosť veľká odvaha.
Nespĺňa to základné kritériá etiky! Ako sa môžu okydaní brániť? Hraničí to aj s porušení zákona o informovaní. Nechcem povedať, že nemôže mať kus pravdy. Tu sme sa však nič nedozvedeli, iba sme videli vylievaní si žlče.
Dúfam ale, že tu bude daný priestor aj druhej strane.
PS. Neviem, čo budem robiť s takmer novou plazmou s dekóderom s MPEG2, externý dekóder s HDD za 8500,-, tiež MPEG2, ak sa presadí iba MPEG4. Na druhej strane som za MPEG4, všetkými desiatimi. Len si viem predstaviť spústu ľudí, ktorí sa budú modliť, aby čím dlhšie šiel analóg, pretože na novú techniku nebudú mať
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

analog uz mal byt zruseny davno davno uz len z principu ide nieco v telke a nemozem si pozriet archiv iba nahravat na video alebo na dvd rekorder. video pozicovna mi nechyba.
obraz vo velkych mestach nie je zly pri roznom pocasi je stale dobry mne ide o lepsiu kvalitu obrazu a nech bude archiv
Odpovedať Hodnotiť:
 

nepochopil som to s tým archívom... ako to súvisí s tým, či PAL alebo DVB-T??? (a ako s tým súvisí videopožičovňa...)
Odpovedať Hodnotiť:
 

nuz, ten clanok vobec nie je tendencny a ma plne pravo vyslovit svoj nazor, clanok je az na par chybiciek vyborny.

ma plne pravo: mpeg-4 treba v cno najskorsom case zaviest.

a na zvou otazku, co budes robit s plazmou a spol, tak si v predu vo vyvoji, a zial, tam musis mat dost penazi, aby si akceptoval aj vykrocenie smerom, ktory sa ukazalo ako nespravny. bola to tvoja volba.
ale uprava myslim nebude az tak zlozita - bude stacit kupit mensie predradene zariadenie a vyuzit ho na vstup do tvojej tv - nieco podobne, ako kedysi ovladanie tv z tv modulatora VHS-rekordera. aspon myslim, ze takto by to mohlo fungovat, resp. mozno vyrobcovia dokazu vymenit tie dekodery priamo v zariadeniach.

Odpovedať Hodnotiť:
 

tak ci onak, vacsina ludi tie zariadenia este nema a kvoli par pristrojom je bezohladne a nemoralne zatiahnut do neperspektivneho a zastaraleho formatu cely stat na dlhe obdobie, straty sa budu ratat na miliardy korun kvoli uzkej klientele ludi, co si mozno chceli polepsit do vacku alebo mat dlhsie biznis bez konkurencie.


Odpovedať Hodnotiť:
 

len tak pre zaujimavostja tie zariadenia predavam a moj velmi triezvy odhad ze 40% domacnosti ma TV zo zabudovanym DVBT tun erom, ktory im v pripade MPEG-4 bude naprd !
Odpovedať Hodnotiť:
 

...v zime ti je v aute klimatizacia tiez vacsinou naprd. a?
Odpovedať Hodnotiť:
 

v kazdom pripade vies ze je to clovek vyhodeny z funkcie a pokial funguje sloboda prejavu a sloboda tlace (respektive internetova sloboda "tlace"), tak je tento clanok absolutne normalny, nieco sa dozvies, ale musis to brat s rezervou kedze vies ze ho pre nieco odvolali...ak chcu, tak mozu na dsl.sk spravit rozhovor aj s druhou stranou a hned bude lahsie zistit ako to v skutocnosti je...ale ak nespravia rozhovor s druhou stranou, aj tak bude vsetko v poriadku, akurat nebudeme mat o tom tolko informacii...v kazdom pripade podla mojho nazoru ma zahrst pravdy a tak ako hovori to aj chodi v statnych veciach...
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak, tak ,ako sa ma branit v telke opozicia, ked napr. demagog fico sa do nich obuje, a ako vieme fico chodi do diskusii SAM???.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Vážení zástancovia MPEG-2, uvedomte si, že sa rieši perspektíva rokov 2010-12; kde vtedy budú ceny MPEG-4 STB... skúste si porovnať ceny digi satelitov, HDD-DVD rekorderov a podobnej techniky pred dvomi rokmi a teraz... Ak k tomu navyše pribudne efekt väčšieho trhu ak k Maďarsku pribudnú aj iné štáty (a bude väčší trh). Lebo, po prvotnom zavedení neperspektívneho MPEG-2 a potom následným prechodom na MPEG-4 bude musieť o pár rokov takýto problém "čo so starým krámom" riešiť rádovo väčší počet ľudí ako teraz. Stavte sa, že najmenej budú z toho smutní finanční bossovia, veď si už teraz dopredu programujú dvojnásobný zárobok, keďže tie prístroje dovezú a budú predávať oni (cez firmy pod ich vplyvom). Kto by sa potom zastavil pred osobou tvrdohlavého a nerozumného predsedu TU, keď ide o super kšeft na dlhé roky dopredu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Obvineni sa mozu branit klasicky, to znamena ze obvinia redaktorov DSL.SK z hyenizmu a nazvu ich platenymi prostitutkami roznych zaujmovych skupin.

Vylievanie zlce? V pohode. Obvinena strana to robi neustale na adresu hocikoho. Co sa tyka etiky, obvinovana strana toto slovo ani nepozna (spolu so slovami Moralka, Charakter a inymi vyrazmi)

Hranici to s porusenim akeho zakona presne? Dik vopred za info.

Osobne dufam, ze druhej strane priestor dany nebude. Ako ho nedavaju oni, tak ani im netreba. Este by som tu nasiel rozhovor so samotnym NajSamVyssim. (lepsim, krajsim, cokolvek...)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja to vidim takto:
netreba vyhlasovat tender na DVB-T, ale treba vyhlasit nove volby cim skor.

A k clanku: co takto podnet do bruselu? Naco cakat kym si to brusel cez agentov zisti co sa tu u nas robi... Mozno bude neskoro zvratit mytny system, teraz DVB-T vysielanie.

Ficovi este bude horuco... kym budu volby aj sa z toho pos*rie
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Filcko má dobrú propagandu, keby boli voľby, tak zase vyhrá.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

sice ma ,ale uz nie je ziadny optimizmus u ludi ako ked vyhral volby. Ludia vnimaju problemy vsade okolo seba ovela viac. Po 2.5 roku uz bude tazko vysvetlovat ludom ze chce zlepsovat zdravotnictvo, skolstvo, ekonomicke reformy...,mal dost casu a nepredviedol nic, okrem klientelizmu, nasral madarov, ti nebudu tahat s nimi za jeden koniec.
A vyhral hlavne preto ze pravicovy volici ignorovali volby a to sa da do dalsich volieb lahko napravit. (vid rok 1998)

Fico sa topi v korupcnom bahne. Uz mu z neho netrcia ani usi.
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

si úbohý chuďák. Ešte že väčšina tu myslí triezvo.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

takto odpoveda privrzenec socialneho populizmu. Argument nulovy, huba plna nadavok, a uboziak si ty, ked nevidis bordel do akeho nas tato vlada dostala. Staci si pockat na vyjadrenie EK. Myslis ze nas za korupciu budu chvalit. Pozri sa na bulharsko rumunsko, sekli im peniaze a je po probleme, kych si doma nespravia poriadok. EK ma na taketo praktiky ako sa u nas rozmohli jednoduche a ucinne nastroje.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Odpoviem tvojimi slovami - takto odpoveda privrzenec trhového populizmu. Argument nulovy, huba plna nadavok, a uboziak si ty, ked nevidis bordel - finančnú krízu do akeho nas chamtivý trh dostal. Teraz tie sociálne štáty musia pumpovať stovky miliárd do sukromných podnikov, aby neskrachovali. Prežil som komunizmus a pričinil som sa o jeho zvrhnutie. Ale vrhnúť sa do opačného extrému, ty ešte málo vieš.
V ďaľšom príspevku - slováci sa z tých dobrých, fungujúcich ekonomík vracajú do tej zlej - to je logika!
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

ty nechapes princip, alebo si slepy? Uz v clanku sa pise ze fico a jeho smer je jedna banda ovladana financnou skupinou Ja a Ty. Navonok tomu on hovori socialna vlada. Starcom da vianocny prispevok a svojim sponzorom 10-20 miliard (vid oprava hradu, oprava stadiona na hokej, mytny system, tender dvb-t, stale je rec o dvoch firmach, v jednej je STB-ak.) Ak toto je ten socialny princip, tak to radsej ten zhnity kapitalizmus. Tu sa bavime o charaktere, ked vidim ako niekoho zavreli ze ukradol v obchode 3 cokolady lebo bol hladny a na porovnanie kradeze x miliard korun v statnej sprave a nikomu sa nic nestane, je to vysmech. Mat len reci plne socialnosti nestaci. Trba sa podla toho principu aj spravat. A to tato vlada nema a nemala v plane. Lebo klientelizmus, populizmus, rodinkarstvo nie su nastroje na zlepsenie zivota v krajine. Chapes o co tu ide. Zatracujes tych co postavili ekonomiku na nohy na ukor tych co rozkradaju stat. Bravooo, normalne ti tlieskam za to ako daleko si dovidis od nosa.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Nedudem načierať do politiky, sú to čertove spolky. Určite vieš aj ty, že ospevovať, alebo okydávať sa dá každý. Týmito riadkami si ma nepresvedčil, ale veľa si mi povedal o sebe.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Jedine dobre co spravil, je ze nesplnil programovy plan vlady zmenit reformy predchádzajucej vlady... Jedine spravne rozhodnutie, aj ked si s tym vlastne na.ral do ust... :-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

no to myslis seba, sa idem od rehotu popukat, ze Ficovci a triezvo, asi KORUPCNE a KLIENTELISTICKY, inac, chudak sa pise bez makcena...
Odpovedať Hodnotiť:
 

a teraz este bude len horuco ficovi, vracaju sa ludia zo zahranicia kvoli krize, su zvyknuty na nieco ine ako tu predvadza populista. Staci len spravne tuto skupinu oslovit a ziskat ich vo volbach. A nebyvalo zvykom ze vitaz volieb zostavuje vladu. Moze sa zopakovat podobny scenar. Ak by aj vyhral volby nemal by vela na vyber s kym do vlady. HZDS je na hranici volitelnosti, s tymi sa ratat neda a uz mu nic neostava... bude veselo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Volby by mali byt zasadne v januari a vzdy ked je poladovica. To by sa k urnam nedostavila polovica Frcovych vysoko (ne)mobilnych volicov. To by potom vyzeralo inak.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

inac co by sme cakali od ministra vazneho? On je len babka v celej tej masinerii. On je len taky "podrz tasku".
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to je super nazov..ale hlavny ricipisek je fICO
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj tak za vsetko mozu rusi....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://www.youtube.com/watch?v=C8kAWOyG1sI
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chalani co je to ten MULTIPLEX ????????
Odpovedať Hodnotiť:
 

Multiplex je balík progranov čo sa zmestí na jeden kanal UHF/VHF pasma...Pri MPEG-2 je ich 4-5 a pri MPEG-4 ich je 8.Naraz sa vysielaju v pribl.rovnakej kvalite.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Slovensky ,,pilotny,,/testovací/MULTIPLEX-BA/ vysiela stv1,stv2,markizu,Joj a TA3 + radia, a mapr. rakusky Multiplex-1 ma len 4 prog. s kvalitnejšým obrazom a to ORF1,ATV,ORF2-Wien a ORF-2Niederostereich, A Multiplex-2 PULSE4,3sat,ORF SPORT,..a viac tam nema význam pchať programov lebo potom je horšia kvalita.Všetko to vysiela v MPEG-2.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jasne. Nam by na rozbeh tiez uplne postacili dva multiplexy v MPEG-2:

1. Markiza, JOJ, TA3,???
2. STV1, STV2, STV3,???

a dalsie sa uz mozme rozhodovat, ci v MPEG-2, 4 alebo rovno v DVB-T2. Vyhoda: MPEG-2 je otestovany tak u nas, ako aj v susednych krajinach + siroka ponuka lacnych a lahko dostupnych prijimacov a neskor moznost sa rozhodnut ktorym smerom pojdeme dalej...
Odpovedať Hodnotiť:
 

A Joj plus je kde??? a Markíza DOMA????
Odpovedať Hodnotiť:
 

Telenovela+ ani Angelika 2 o DVB-T zaujem absolutne nejavia (staci im aj satelit a kablovka). Ake ked chces (teda ked oni budu chciet a zaplatia si to), mozu byt aj v tom 1. MUXe miesto TA3. A casom mozu vysielat hoci aj v samostatnom komercnom MUXe, aj v MPEG-586, ked si to zaplatia a ludia budu mat o ich vysielanie v DVB-T zaujem (vzhladom na nutne vynalozene naklady)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

to môže napadnú iba našé choré neznalé vymetené mozgy viete kde ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo? napadnuť???
Odpovedať Hodnotiť:
 

čo asi, že dajú mpeg2
Odpovedať Hodnotiť:
 

MPEG4 uz mal byt davno.. len chamtivost a moc inych robi zlotu.. no nove volby by som prijal ale aj s novymi zakonmi v ktore by nedovolili takto roz-je-bavat a o-je-bavat nas vsetkych danovych poplatnikov. ale doteraz taka politicka vola bola vzdy len v opzicii a kde presla do koalicii tak uz cusali lebo im to vyhovovalo na ksefty..
A verte ze vsetci co po republike nahanaju analog signal by si radi zakupili MPG4primac aby uz nedivali zasumene programi..
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale čoby :D
veď TU a regulačný úrad sú nezávislé apolitické orgány, tak k ničomu takému nedochádza ;)

sa čudujem EU, že nám ešte dáva peniaze, dávno to tu mal niekto z vonku riadiť, šupákov odvolať a pozatvárať.

Na slovensku nezávislosť a apolitickosť od 2006 neexistuje!
Hlavne, že vyprávali o daňovej a odvodovej reforme, no vidím:
zo 100 sk čo zarobím mi ostane 51,88 sk ;!
Odpovedať Hodnotiť:
 

najlepsie je, ked meciar hovori o moralnosti tendrov, ze je to rozkradanie. To uz je plutie ludom do tvare, a vysmech celemu narodu. Tento clovek je v historii najvacsi zlodej a fico mu dycha velmi silno na chrbat.
Dalej je dobre na pobavenie ked fico hovori o tom ako je politika tazka rehola. Zrejme to mysli tak ,ze rozkradanie je coraz tazsie, ale kedze on sa snazi dari sa mu celkom dobre v rozkradani. Keby sa radsej venovali nezamestnanosti. Ale to ich netrapi, z toho im peniaze nepotecu do vlastnych vreciek.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keby bol ten MPEG-4 take terno, uz davno by ho mali nasadeny v Rakusku, Cesku, Nemecku, aj v inych krajinach Europy. Madari ho uz maju, a maju prazdny multiplex! A ludia co "nahanaju analog" si radsej za cenu MPEG-4 stb zakupia DVB-C stb (so zakladnym balikom programov) alebo DVB-S prijimac (napr. s kartou Skylink). Takze na rozbeh DVB-T na Slovensku jednoznacne osvedceny a lacny MPEG-2! A neskor pri dalsich MUXoch (ak vobec budu potrebne) sa mozme rozhodnut ako dalej...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a ty si myslis ze ked si kupis u nas satelitnu kartu koho tym podporis? Zase len towercom, a teda firmu Ja a Ty, chapes , ze u nas je vsetko ovladane jednou skorumpovanou firmou? Nie je na vyber.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie.

Ked si kupim DVB-T stb podporim vyrobcu a predajcu (vlastni J&T siet predajni s DVB-T vybavenim?). Cim bude drajsi, tym bude moja podpora vyssia. Ked to bude nejaky hodne drahy MPEG-4 crep, prispejes mi nanho aj Ty cez statnu dotaciu, aj ked DVB-T nemusis vobec pouzivat (mas napr. spomenuty Skylink alebo kablovku). Aj preto som za MPEG-2, aby sa obchodnici prilis neabalovali na vysokej marzi pri limitovanim vybere drahych prijimacov a zaroven aby sa do tendra prihlasilo co najviac zaujemcov (co je pri slobodnej volbe kompresie alebo rovno osvedcenom MPEG-2 urcite ovela pravdepodobnejsie ako pri povinnom u nas prakticky neotestovanom MPEG-4). A do tretice, privital by som co najnizsie statne dotacie na stb, ak teda nejake budu. Inac by som sa zacal pytat preco stat dotuje iba DVB-T stb, a nie aj DVB-C, DVB-S, IPTV a pod. Uzivatelia tychto sposobov prijmu by sa mohli citit diskriminovani. Ked stat vyhadzuje miliony len pre obmedzenu malu skupinu a ich (pocetnejsiu) si nevsima...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty asi ešte spíš mpeg4 sa začína dávať do TV bez zmeny ceny, STB sú od 1500-5000 a to sú už aj s HDD, než to mi budeme mať, tak na západe to bude bežné a ceny pôjdu dole.
Keby sme dávno spustili mpeg2, tak tie boxi tiež stáli 5 tis, ale behom roka, sa ceny znížili na polovicu, ...
už nespi, nie som tak bohatý, aby som si kúpoval STB pre mpeg2 a potom pre mpeg4, nie som tak bohatý, aby som mal doma šrot mpeg2 formát a krajina nie je tak bohatá, aby ako iné krajiny mali 2-4 roky mpeg2 a potom ďalšie mld dali do mpeg4

Ale ked krajinu riadia podobný mamlasi ako ty, tak to je tu potom ako v kocúrkove,
howk
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bezny divak si nebude snad koli DVB-T kupovat novy tv?!? :-O
A ukaz mi ten MPEG-4 STB "uz aj s HDD" za 1500,- Sk !!!
Mamlas si TY! A poriadny! Ja radsej budem pozerat 5 programov v MPEG-2 ako 2 programy v MPEG-4 (vid Madarsko)!!! V Nemecku, Rakusku, Cesku, Svajciarsku, atd. nastastie az taki mamlasi nie su, takze si zatial uplne vystacia aj s MPEG-2. A kebyze nie, prejdu rovno na DVB-T2. A na tvoj predrazeny crep "uz aj s HDD" za dvojnasobnu cenu oproti MPEG-2 sa z vysoka vys....u!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty mamlas, kto sa tu bavi o momentalenj situacii??? U nas sa zacne dvb-t v roku 2012! Kde budu vtedy madari , svajciari, ktorych tu velebis do neba??? Si snad uchyl? Naco dva krat investovat ked sa to da pekne na jeden krat (to by to ale nesmeli ovplyvnovat magori z Ja a TY (uz to ako sa pise vo vladnom materiali, ze sa daju sluzby zabezpecit jedine cez mpeg4 a teraz obratili, z toho vidiet kto to ovplyvnil)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mamlas, v roku 2012 uz mozno bude bezat polovica Europy na DVB-T2. Neviem preco by sme mali teraz zacat budovat nejaku drahu technologiu a kupovat drahe prijimace, ked o par rokov ich vyhodime do smeti! Ako uchyl mi pripada ten, co nema toleranciu voci inym nazorom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A k zapezpeceniu "sluzieb cez mpeg4" nenachadzam slov. V situacii, ked statna tv nebola doteraz schopna spustit na oboch statnych kanaloch podrbany EPG (co je ZAKLADNA sluzba DVB-T) a ked slovenske vladne institucie su vseobecne zname "ustretovostou" voci e-governmentu, snivat o "sluzbach cez MPEG-4", mi pripada naozaj uchylne. Jedina sluzba, ktoru operator MPEG-4 moze ocenit, je lahsia moznost zakodovania vysielania. Ak by si tuto "sluzbu" MPEG-4 uvital aj ty, potom ano, MPEG-4 by bol aj pre teba velkym prinosom... Otazne, co by na to povedali ti co dnes zdarma vyuzivaju FTA stanice. Francuzi vedeli o com je rec, ked ponechali volne sirene kanaly v MPEG-2 a zakodovali tie v MPEG-4. Naivni Slovaci si myslia, ze DVB-T je kablovka zadarmo a pri MPEG-4 budu prijimat furu zaujimavych programov zadarmo. Heh!
Odpovedať Hodnotiť:
 

jasné, že za peniaze ;) a preto rovno mpeg4
Odpovedať Hodnotiť:
 

DVB-T nema byt len "za peniaze" (ako dalsia kablovka). Nechaj ludi nech si vyberu, ci chcu sledovat volne sirene stanice v MPEG-2 alebo platene v MPEG-4 (vid "francuzky model")!
Odpovedať Hodnotiť:
 

jasne, ale tých 5 tis si tam nevidel, slepec jasné že s HDD to bolo myslené pre ten drahší, ale trubko to nepochopý
na mpeg2 idú len 4 ;) STV1 až STV3 a JOJ, uprimnú sustrasť ;)
čítaj viac než píšeš, pekne na to nadávajú a všetci testujú mpeg4 a idú na to ;)
mpeg2 tiež stál 5 tis na začiatku,...
len kecy dementov čo vedia prd
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak mi ukaz kde je ten "jedoduchy" mpeg4 za 1500! To je nejaka jednorazovka, len na jedno pouzitie? ;-)
nie. na mpeg2 ide bez problemov 5 (dokonca tam bola kratko aj STV3 v MPEG-4, ta uz vsak uz bola OTRAS, najma zvuk, vraj to bolo nejakym "nespravnym kodekom"): ;) STV1 až STV2, JOJ a TA3, Na prechodne obdobie - do rozbehnutia "verejnopravneho" MUXu by to tak mohlo aj zostat.
mpeg2 stal 5 tis. uz hodne davno a cena zisla dole, ked sa postupne rozsiril do 80-90% Europy. Patris snad tiez k dementom, ktori si myslia, ze mpeg-4 sa rovnako rozsiri do 80-90% Europy v case, ked je vo vyhlade uz podstatne modernejsia technologia - DVB-T2???
Odpovedať Hodnotiť:
 

fakt moc fetuješ, písal som, ked to bude unás
strč si to tvoje T2 do zadku a pochoduj k fickovy
Odpovedať Hodnotiť:
 

Fetak, ty si strc do zadku cely svoj mpeg-4! A vygoogli si v com dnes vysiela DVB-T 80-90 % Europy, resp. v com bude vysielat o par rokov!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Fakt velmi plodny dilog. Ty si skus vygooglit aka je ekonomicka a hospodarska situacia v 80-90% Europy a aka u nas. Dalej skus zistit, ako dlho dlho uz na tom vysielani cez tu ktoru technologiu funguju EU staty a kedy na tom budeme fungovat my. Kym sa u nas nieco "poriesi" zvysok Europy bude zase 5-10 rokov pred nami.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tomu T2+ to nevysvetlis, on trepe tu svoju staru pesnicku, zrejme je to zamindrakovany diler mpeg2 STB a boji sa ze nic nepreda. Jemu je tazke vysvetlovat, ze sa tu bavime o situacii za 2-4 roky, ze dovtedy bude EU na mpeg4, ze mozme raz konecne nejaky ten medzistupen vo vyvoji preskocit ked uz zaostavame.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a viac argumentovat! EU sa na tvoj Mpeg-4 zvysoka moze vys....t! Ak ho uz raz pouzije, bude to v DVB-T2, a nie v starom a "obnosenom" DVB-T. To, ze s DVB-T stb uz nechytis DVB-T2 ti radsej ani vysvetlovat nebudem. Asi by si to aj tak tazko pochopil... Rovnako ako nechapes, preco sa Nemci, Rakusania, Cesi, Svajciari atd. do ziadneho MPEG-4 nehrnu, a v pohode vysielaju aj v MPEG-2. Zatial co Madari a Slovaci sa predbiehaju v mlateni prazdnej slamy ako to bude s tym MPEG-4 spica, len este tak nejako donutit televizie, aby v nom aj vysielali a donutit ludi aby si kupovali drahe stb... Socik ako vysity (JA - stat najlepsie viem co je pre teba - obcana najlepsie)! Ale aspon uz viem, preco sa MPEG-4 tak "dari" hlavne v postkomunistickych krajinach... :-)))
Odpovedať Hodnotiť:
 

asi zmurkas prilis pomaly. ;) Ekonomicka a hospodarska situacia v 80-90% Europy mi nahovara, ze vdaka nej by malo tych 80-90% uz davno vysielat v MPEG-4!! Vsak nakup noveho (2-3-nasobne drahsieho oproti MPEG-2) zeleza by tam skoro vobec nepocitili v rodinnom rozpocte. Preco sa asi drzia toho stareho osvedceneho MPEG-2 ako blcha kozucha???? Zeby ich ten MPEG-4 vobec neoslovoval a cakaju na nieco podstatne novsie, kvalitnejsie a progresivnejsie, co ma buducnost nielen 5 rokov, ale aspon dalsich 10 (nove kompresne formaty pod DVB-T2?)????
Odpovedať Hodnotiť:
 

a myslíš čo tam teraz spúšťajú?
Do roku 2012 to tam má byť spustené na 100% s max. pokrytím
A nie len tam ale na celom západe, všade sa to testuje.
Oni mali mpeg2 už pred 2-4 rokmi spustenú a zistili, že to nestačí a že pre moderné formáty je to mrtvé.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako MPEG-4 v DVB-T1, ale rovno na DVB-T2!
Odpovedať Hodnotiť:
 

mpeg4 je v oboch rovnaký ;)
nech je to aj v T1, jasné, že som za T2, ale nech to je mpeg4
Odpovedať Hodnotiť:
 

A to si este nepocul, ze na DVB-T1 stb nechytis DVB-T2 vysielanie aj ked v obidvoch je pouzity mpeg-4?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ludia ja vas prosim len o jedno, chodte volit a zastavme konecne toto nechutne Ja a Ty rozkradanie. Fico sa nam smeje do oci, tento clanok je len kvapkou v mori kauz, ktore uz dokazal vyprodukovat....
Odpovedať Hodnotiť:
 

este napis ako chces presvedcit milion dochodcov, ktori maju bohuzial volebne pravo aby sa nedali klamat. Ked tento haj*el vo vlade im prida pred volbami par korun ,a ako vieme dochodca je ochotny za 5 korun skakat 2 metre vysoko. Dalej vieme vsetci dobre ze dostavby dialanic, opravy budov, vseobecne stavby, atd sa planuju na maj 2010, len preto aby bolo sprostej casti naroda jasne ze sa nieco za 4 roky urobilo. Tej mudrej casti nestacia taketo lacne triky. Ale sprostejsi naletia.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

dôchodcovia nie su problém, problém sú tí čo nechcú ísť voliť.
Poznám x-dôchodcov, čo na ficka nadávajú, lebo si ich chce kúpiť 2 tis raz za rok, ale celý rok pre nich nič nespravý.

ale často ide o vzdelaných ľudí a nie ľudí čo majú vychodenú ľudovú školu.

Dokonca rada nich sleduje čo robí pre mladých,... lebo majú deti a vnúčatá, tak sa ich to tiež dotýka, ked sa niekomu z ich rodiny nedarí, alebo niečo pre nich nerobí.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak s tymto chlapikom som isty cas pracoval v jednej firme, to uz je nejaky rok. A myslim si, ze je to fasa chalan, nema to v hlave vykradnute a hlavne je APOLITICKY, co je jeden z najdolezitejsich predpokladov na sefa takehoto uradu. Teraz tam dosadia nejakeho trtka a budu si robit co budu chciet. Nuz, holt, Slovensko.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Parada, TV nepozeram, napriek tomu povinne platim koncesionarsky poplatok, a teraz pravdepodobne este aj pripadne prehrate sudne spory... Ze sa ti ludia neboja chodit po ulici
Odpovedať Hodnotiť:
 

Macaj si musi priznat, ze ten napad s MPEG-4 a povinnou vertikalnou polarizaciu bola kardinalna kravina. Staci sa pozriet do Madarska alebo Polska, ako sa tam motaju v kruhu. Popri nich nas "testovaci pilot" v MPEG-2 je stale este velke terno.
Vzhladom na siroky sortiment cenovo dostupnych MPEG-2 stb, treba na Slovensku rozbehnut DVB-T v MPEG-2 (prve 2 MUXy) a neskor sa mozme rozhodovat v com budu vysielat dalsie. Ci tiez v MPEG-2 alebo MPEG-4, DVB-T2, a pod. Skusenosti je mozne nacerpat do Ciech alebo Rakuska.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

mam podozrenie ze si bud z vlady ,alebo z firmy Ja a Ty. Takze podla teba je rozumne zavadzat standard ktory bol akceptovatelny pred 5 rokmi,a my kedze zaostavame v DVB-T , tak ako vo vsetkom mali by sme si ten vyvoj vyzrat do dosledkov? Cize 2 tendre, 2x nakup zariadeni. Namiesto toho spravit jeden tender (aj ked politicka vola je ina) jeden nakup prijimacov, a nedat zarobit hajzlom z nejakej nenazranej firmy...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tvoja paranoja nie je dolezita. Skus pouzit argumenty preco by mal stat (teda nie samotny operator) na Slovensku povinne zaviest inu kompresiu aku pouziva 90 % Europy!
A co tak prikazat aj GSM operatorom aby zacali od zajtra pouzivat vyhradne 3G siete a 3G mobilne telefony????
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ano, tam idú na mpeg4
tak nefetuj
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde "idu na MPEG-4", fetak?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A, CZ, Fr, USA- napr CNN,...
viac čítaj, všade sú testy v plnom prude a dá sa pár pogramov pozerať, skoro všade kde majú mpeg2 už dávno chcú do roku 2012 rozbehnúť na plno mpeg4

ale za tvoju neznalosť na nemôžem, google tu je
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vidis ako dristas?!?
A: ktore kanaly a v ktorych MUXoch vysielaju?, CZ: dva testovacie, tie moze O2 kedykolvek vypnut., Fr: MPEG-4 platene! (volne sirene su v MPEG-2), USA nevysielaju v DVB-T, fetak, ale v ATSC!

OK, dost bolo zartovania, a teraz prezrad co fetujes a ktore krajiny vraj "prechadzaju na MPEG-4"???? ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

:) Len k*ko* si kupi nejaky trapny prijimac za 2 000 korun aby natom pozeral sku*ve*u markizu a jojku, pripadne drislakoviny na STVcke.
Ti inteligentjejsi uz davno pozeraju zahranicne HD televizie, na ktorych nebezia 24 hodin pi*oviny. Navyse je tu vyber cez niekolko tisic stanic :) Nehovorim ze vsetko HD, tych je aj na satelite dost malo.

Pre ludi co sa radi hadaju: 1. Nemam na mysli odpadovu digi tv ani nic podobne. 2. Ajtak je mi to suma fuk, TV nepozeram lebo aj tie tisice stanic boli len strata casu.

ok, start flame! :o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

K*ko*t si bude musiet kupit trapny prijimac mozno aj za 4000 Sk a bude na tom rovnako pozerat iba drislakoviny, ked stat rozhodne o povinnom MPEG-4. Mozno si vtedy trapny prijimac radsej nekupi a na cele DVB-T sa vyserie. Kupi si radsej Skylink kartu alebo nieco podobne. A televizie sa rozhodnu, ze sa na (drahy) DVB-T vyseru tiez (ked ich tymto sposobom bude sledovat iba minimum ludi) a dopadneme rovnako ako s celym slavnym MPEG-4 dopadli Madari... ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

skylink je firma towercom, tak neviem ci ziskas lepsi pocit, ze na slovensku sa chysta monopol na sirenie signalu od firmy Ja a Ty?
Ani nechcem domysliet ako dopadne novy tender. Ja a Ty pride s cenou 1.3mld (aby podliezli tych kanadanov) a po pol roku si bezcharakterne vypytaju dalsie 3mld. Vid ako sa bude rekonstruovat hrad.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Btw, kde je napisane, ze v pripade MPEG-2 musi tender vyhrat Towercom???
Odpovedať Hodnotiť:
 

a nedava ti dostatocny dovod mysliet si ze vyhra Ja a Ty, uz to ze zrusili tender? Mne to dava jasny dovod. Zrusili tender, lebo bolo extremne riziko ze vyhra nejaka kanadska "neoverena" firma. A po novom usiju tender na towercom, ten da nizku cenu a potom si navysi poziadavky, ake jednoduche.
Ako sa vyjadrili uz viaceri mudrlanti , ti co ponukaju nizke ceny v tendroch, tych vyraduju lebo nie su schopny vysvetlit nizku cenu, po slovensky povedane, nizka cena nedava zaruku ze bude rezerva na uplatky.
TU je uz teraz politicky riadena institucia, tak to by bola pre komisiu hanba keby nevyhrala spriaznena firma. A ver tomu ze vyhra. Tu nejde o prospech pre SK, ale pre par ludi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mna by urcite viac nasralo, keby vyhrala prave nejaka "kanadska neoverena firma". O ktorej je zname jedine to, ze to moze byt "trojsky kon" nasadeny do slovenskeho DVB-T mobilnym pomarancom. Nic viac, ziadne referencie, ziadne podobne projekty niekde inde v Europe. Tomu by napovedala aj regulatorom nanutena povinna vertikalna polarizacia, ktora nema obdobu nikde v Europe (aspon ja o takej krajine neviem)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prepac, ale podla teba je Ja a Ty "overena firma", ktora ma za sebou v Europe podobne projekty? Tak ako hocico ine, do coho sa montuje z cistej lasky a pre blaho naroda Slovenskeho?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ktora firma je "overena". Vdaka povinnemu MPEG-4 sa ich do tendra ani vela neprihlasilo. Aspon mas lahsi vyber!
Ty by si teda hlasoval za tych suflikantov z Kanady? ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie nutne, ale rozhodne by som neprotezoval JaTy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty si myslis ze ked sa rozbehne predaj mpeg-4 prijimacov ,ze to bude stat niekolko tisic? Zase to budu radovo stovky korun ,a podla vyjadreni vlady to zadotuje stat, cize nakupi za par sto korun a nam povedia ze to stalo 2000SK (vitazna firma zhrabne miliardy). Smer si nabali vrecka a vsetci sa budu tvarit ze je vsetko Ok
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde je napisane, ze sa "rozbehne predaj mpeg-4 prijimacov"??? Myslis, ze Slovensko, Madarsko alebo Polsko ten predaj vytrhnu??? A proti 90 % Europy ktora bezi na MPEG-2 (prip. rovno prejde na DVB-T2) urobi nas "emerging" zaprdeny trh zrazu taku dieru do sveta, ze tie ceny MPEG-4 dekoderov padnu na uroven MPEG-2??? Co sa tyka dotacie: ano, MPEG-4 je idealny na nabalenie sa firiem motajucich sa okolo predaja (je jedno ci ich vlastni alebo nevlastni J&T), ked na obmedzenom sortimente prijimacov si strelia marzu, aku uznaju za vhodnu a stat im ju spolovice aj zatiahne! Takze preto: start v MPEG-2, neskor uvidime, ci a kedy je vobec potreba menit kompresiu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

je jedno či T1 alebo T2
mpeg2 a mpeg4 je v oboch rovnaký ;)
zmena nastane iba na strane vysielateľa a nie na strane príjmateľa
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie, to su dve! Klasicky omyl tych co sa klanaju MPEG-4 a pritom poriadne ani nerozumeju o com presne je. Ak si kupis prijimac na DVB-T1 (MPEG-4), mozes ho s prichodom DVB-T2 vyhodit do smeti, pretoze bude nepouzitelny. Rozumies: NEPOUZITELNY! Preto to jedno nie je. Ked uz Slovaci maju kupovat drahe stb, nech su aspon kompatibilne s technologiou, ktora bude mozno dalsie desatrocia. Takze ked uz MPEG-4, tak zaroven s DVB-T2. Dovtedy by sme si uplne v pohode vystacili aj s MPEG-2.
Odpovedať Hodnotiť:
 

čo som kukal STB pre mpeg4 vedeli T1 aj T2 ;)
a teraz som videl aj T1 aj T2 aj s mpeg2 aj mpeg4, stál cca. 8 tis, lebo je to novinka a vie to všetko ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

DB-T2 bola doteraz testovana technologia a buduci rok ma byt definitivne normovana. Bud si si to pomylil s MPEG-2 alebo ta chcel predajca odrbat, ze "to vie vsetko". To vies, su aj taki borci... ked zacitia idealistu v ksefte a sancu na nom slusne zarobit... ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

než to u nás bude, tak bude stáť 2 tis ;)
ale vidím, že ty radšej vyhodíš 5 mld a 2 tis na mpeg2 a potom 5 mld a 2 tis na mpeg4

takýchto debilov ako ty zbožňujem, čo nemyslia do budúcna a nevedia počítať.
radšej vyhodím 5 mld a 2 tis za mpeg4 a hotovo a iba raz
Odpovedať Hodnotiť:
 

mas sice pravdu, ale my ten problem nevyriesime. A ci to bude 5 alebo 10 miliard zavisi od toho co sme si zvolili. A ako vidime na mytnom systeme, tak ani dvb-t neobide inac, nez tym ze si na tom namasti kapsy par miliardami par ludi v state. Ostava nam uz iba spoliehat sa na EU.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tento štát je iba samý zlodej a mafián...a na kerú onú im treba miliardy???
Vidíte nejaké skurvené riešenie?....odjebať sa stadeto...velice rýchlo..ABSURDISTAN
Odpovedať Hodnotiť:
 

Niekto by sa mohol obetovat a pocas rokovania parlamentu nabehnut so stylovou TNT vestou na tele do poslaneckeho bufetu. To by boli tak 70%ne straty na poslancoch. (rozumej na tych, ktori sa na rokovanie "dostavili") :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Debil si ty! Ked nerozumies kompatibilite DVB-T1 vs. DVB-T2 (vid vyssie). Vobec by sa nemuseli vyhadzovat ziadne miliardy, keby prve 2 multiplexy vysielali v MPEG-2, a keby to ludom bolo malo, chceli by ZADARMO dalsie desiatky programov (a tv by boli ochotne za operatorovi DVB-T platit), dalsie multiplexy by mohli byt aj v MPEG-10, ked by si to trh vyziadal... Ked nevies o com je rec, pozri sa ako to dnes funguje napr. vo Francuzku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ach už nefetuj s tvojím T1 a T2
porzi si STB podporujú oba typy ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Fetak, a ktore konkretne??? Hod aspon jeden link!!! ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Uz roky vlastnim setbox MPEG-2 ale priklaniam sa k zavedeniu vysielania v MPEG-4. Som ochotny investovat dalsich niekolko tisic aby prisla progresivnejsia technologia MPEG-4 v kombinacii z HDMI. Sucastne slovenske DVB-T kvalitou skoro vobec sa nelisi od kvalitnego analogu.
p.Macaj, trochu som sa zasmial ked vspominate roky praxe v danej problematike a pritom dospeliste k nazoru 10 programov na jednom kanale (multiplexe) :-) Ta kvalita to bude tak akurat na pozeranie v mobile :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak si myslis, ze MPEG-2 sa "kvalitou skoro vobec sa nelisi od kvalitneho analogu", nalad si rakusky DVB-T (MPEG-2). Slovenske vysielanie s 5 kanalmi ber ako testovacie (MPEG-4 sa na Slovensku prakticky neotestoval, aky to moze byt shit, aj v porovnani s MPEG-2, tu nikto ani netusi...)! Zaroven, kvalitny pozemny analog je na Slovensku asi tak zriedkavy ako dubaky vo februari. A do tretice: pri optimalnom vyzuziti MUXu (pri MPEG-2 4 programy) je ti jedno ci pozeras MPEG-2 alebo MPEG-4 SD vzhladom na kvalitu obrazu.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Zhrnute: Aj MPEG-2 by bol pre beznych ludi velkym prinosom. Ti co chcu vyuzivat HDMI, HDTV a pod. maju uz dnes kopec komercnych moznosti v DVB-C, DVB-S, IPTV,... kde sa mozu plne realizovat. DVB-T nema byt primarnym zdrojom prijmu tv. signalu pre tv. maniakov, ale skor doplnkovym pre ludi, ktori vela nevyzaduju, a ktori hlavne neskor pridu o 1-2 zasumene analogove kanaly! Pre nich by bolo aj 5-8 programov (v MPEG-2) obrovsky kvalitativny skok! A mozno aj pri min. nakladoch (to bude este zavisiet kto a aku kompresiu zvoli, ci ju teda natvrdo nadiktuje statny byrokrat alebo sa rozhodne slobodne operator podla poziadaviek a moznosti TRHu)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

OK
Odpovedať Hodnotiť:
 

OK
Odpovedať Hodnotiť:
 

Antena je ta ista ale zosilnovač treba už iny+prijímač DVB-T...
Odpovedať Hodnotiť:
 

napisme si scenar: z polit. dovodov zavedu mpeg2, lebo fico..Ja a Ty... Markiza a Joj ma mozno na dlho pocty kanalov ustalene. Do multiplexov sa vojdu. Mysliet si ze na SK pride HD vysielanie je naivne, komu a na co by to bolo? Este nedokazali prejst ani na 16:9 a nie este na HD.
A konkurencne kanaly, tie co su dnes na lokalnej urovni sirene, nemaju sancu (aby zobrali reklamny trh tym 3 velkym??? - napadne to pripomina duopol z mobilneho trhu a k tomu jeden maly, tu hra STV s rizikom kolapsu). Kto teda zaplati pripadny upgrade na MPEG-4? Stat? Ak poslucha komercne TV na slovo, tak nie. Tych par lokalnych TV to nezaplati. A mame na x rokov zastaveny vyvoj, ak lahko a rychlo pocuvnu politici na sustanie milionov, miliard. Pre tych co tu obhajuju mpeg2 sa splni pravdepodobne sen...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj v 80-90 % Europy, kde zaviedli MPEG-2 "lebo fico..Ja a Ty... Markiza a Joj..." maju "na x rokov zastaveny vyvoj". Zato taki Madari, ktori "vyvoj nezastavili" mozu dnes organizovat technologicke orgie nad 2 (slovom dvomi) tv kanalmi v MPEG-4!!! :-))))
Sranda, ze ti co najviac nadavaju na Fica, obhajuju socialisticko-etaisticke metody, t.j. STAT ma prikazat obcanovi aka kompersia, aka polarizacia, aky stb,... je pre neho najlepsi. Obcan (resp. DVB-T operator) musi len drzat hubu a krok. A ked sa niekomu zda, ze 5-8 slovenskych programov v MPEG-2 je prilis vela ("zastaveny vyvoj"), budu tie programy iba 2 (rovnako ako v Madarsku), ale zato v MPEG-4! To bude terno pre obrovsky slovensky medialny trh... Nemci, Rakusania, Svajciari,... budu blednut zavistou, ako sme ich v technologickom vyvoji "preskocili" (prechcali)... A hlavne, ze demokracia zvitazi (mensina porazi vacsinu!), a Fico spolu s Ja a Ty, Markizou, JOJkou atd. prehraju... ;-)))
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty mi pripadas ako taky naivny ziacik co urputne obhajuje svoju a jedinu pravdu. Stat nic neprikazuje, stat musi nieco vybudovat, a co, to zavisi na rozhodnuti. A u nas rozhoduju financne skupiny typu Ja a Ty. Dufam ze aspon toto nepopieras. A tieto financne skupiny potrebuju zarabat, takze si vybuduju to co im bude najviac vyhovovat.(politicka situacia u nas nahrava lobistom viac ako kedykolvek v minulosti, takze nemaju problem). A co si vybuduju? To co im v buducnosti nezoberie zisky, cize davno prekonany mpeg2 a ked sa rozhodnu rozsirit kanaly, tak stat veselo da peniaze na mpeg4. U nas je jeden velky hnoj. Kde niet konkurencie niet ani technolog. pokroku (vid DSL na SK a kde je zvysok vyspelej europy= monopolne sluzby t-comu.)* (dufam ze si tiez taky masochista a budes v tomto momente obhajovat ISDN. Naco sa posunut dalej ked mozme bezat na nejakom vraku)
Odpovedať Hodnotiť:
 

No vidis, mne zase pripapadu ako naivni ziacikovia najradikalnejsi zastancovia MPEG-4. Ked pocuvam tie ich reci ake "nove tv" by nemohli vstupit na slovensky trh, keby sa tu vysielalo v MPEG-2, iba sa na tom dobre zabavam... :-)))
Tie financne skupiny typu Ja a Ty maju teda poriadne chapadla, ked si podmanili uz 80-90% Europy kde sa vysiela v MPEG-2. ;-))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stat prikazuje. A budovat nemusi nic. Budovat bude operator DVB-T, ktory jediny bude niest aj riziko neuspechu pri statom obmedzujucich nezmyselnych podmienkach ako kompresia alebo polarizacia digitalneho vysielania. Ked si operator v inych krajinach nemoze vybrat tieto cisto technicke parametre, nerozumiem, preco by si ich nemohol vybrat aj na Slovensku. Alebo preco by sme nemohli zacat v MPEG-2 a neskorsie by dalsie MUXy uz mohli byt v comkolvek (osobne by som uvital DVB-T2) podla zvazenia operatora. To by aj bola spravna konkurencia, divak by sam urcil ake programy (v akom kompresnom formate) uprednostnuje, a nie statny byrokrat. Ak toto nazyvas masochizmus, potom uchylka typu: "stat je vzdy mudrejsi ako obcan/podnikatelsky subjekt, a stat ma za neho rozhodovat lebo takto sa vytvara konkurenciu" nazyvam hlupy bolsevizmus.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked si operator v inych krajinach MOZE vybrat...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hoci sa v clanku vysvetluje toho vela, chyba tam dost zavazna informacia. Kompresny algoritmus nema vplyv na sirenie signalu, teda je jedno, aka norma to bude, vzdy bude treba vybudovat rovnako drahu siet vysielacov - a toto bude stat porovnatelnu sumu v tom ci onom pripade. Ani zostavenie multiplexu nebude stat diametralne rozdielnu sumu (napr. TowerCom zaradil do multiplexu bez problemov STV3 pocas LOH).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jedine, v com su podstatne rozdiely, su tieto:
- set top boxy pre MPEG 4 su drahsie, a ked ich chce vlada populisticky rozdavat pred volbami, musi siahnut hlbsie do vrecka (rozdavanie je planovane pred volbami)
- do multiplexu sa zmesti viac programov v klasickom rozliseni, co teoreticky umozni prichod novych TV programov a tym prerozdeleniu reklamneho trhu, ktory je v SR dost maly, takze o to sucasne televizie nemaju zaujem a preto sa tomu brania. Nova televizia moze tiez znamenat nove spravodajstvo, ktore moze byt namierene proti sucasnej vlade, takze teoreticky moze zmenit vysledky volieb, a to sa nemusi pacit vladnej moci
Odpovedať Hodnotiť:
 

K 1. bodu:
- ked bude chciet vlada rozdavat set top boxy pred volbami, urobi to tak ci tak a bude jej jedno ci budu v MPEG-2 alebo MPEG-4.
K 2. bodu:
- Otazne je, ktore "nove tv" (na "dost malom reklamnom trhu" ako sam pises) a preco budu mat zaujem prenasat signal cez nie lacne DVB-T, ked ho bude sledovat minimum ludi a zaroven uz aj dnes su ine moznosti ako sirit signal lacnejsie a pre vacsi okruh divakov (DVB-S, DVB-C, IPTV, internet, atd.). Pre priklady ako moze Slovensko velmi lahko dopadnut, netreba chodit daleko, staci sa pozriet do susedneho Madarska...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Netrpis ty nejakou obsesiou s Madarskom?
Chces tvrdit, ze to ze maju Madari len 2 kanaly je chyba MPEG-4 ako takej, alebo ako to chapat?
Navyse u nas by sa nasli hadam aj 4 kanaly, takze by sme mali raz tolko ako Madari. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

raz tolko = take iste mnozstvo
2-razy tolko= 2x tolko
takze kolko krat viac by sme mali kanalov???
Odpovedať Hodnotiť:
 

Huh? Osobne by som skor povedal ze
take iste mnozstvo = tolko isto

Matematicky by to mohlo byt:

raz tolko = 1X + X (X je pojednavane mnozstvo)
2-razy tolko = 2X + X

(mozno to sadne :P )
Myslim, ze len hovorovo je vseobecne zauzivane na vsetko vraviet 2x tolko a 2x toho atd.

A k tvojej otazke, mali by sme 4 kanaly. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Madari, ked isli do MPEG-4 to asi mali dobre zratane, ze hufy zastupcov televizii uz stoja v zastupe aby mohli zacat vysielat v DVB-T. A na to by im samozrejme MPEG-2 nestacil. Madari (detto Slovaci) nie su hadam taki cajovi ako su Nemci, Rakusania alebo Cesi. A preto si zvolili "progresivnu" technologiu, pretoze ich medialny trh je ovela silnejsi - je tam viac kapitalovo silnych televizii s miliardovym reklamnym trhom v pozadi.
Druhym "racionalnym" krokom, ktory by som teraz ocakaval, by mal byt globalny zakaz dovozu DVD prehravacov a prechod celej krajiny na progresivny Blue-Ray format (nevadi, ze je o nieco malo drahsi, "experti" po zanalyzovani sklenej gule hlasia, ze uz o par rokov sa ceny prehravacov aj medii vyrovnaju a DVD uplne zanikne)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

nepodarilo zaviest komunizmus, zavedu aspon MPEG-4! ;-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

nepodarilo zaviest komunizmus, zavedu aspon MPEG-4! ;-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

chlapci kuknite sa sem http://kuknito.sk/referal_shartep.html
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tu predsa nejde o to, ci bude MPEG-2 alebo MPEG-4. Ide o to, kedy, komu a kolko od danovnikov vyzbieranych penazi prerozdelia. Hanbim sa za tento stat!
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár