neprihlásený Pondelok, 20. októbra 2025, dnes má meniny Vendelín
Štát a železnice začínajú riešiť signál vo vlakoch, v Česku to riešia už dekádu

Značky: Slovenskodopravamobilní operátori

DSL.sk, 2.7.2025


Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK, dnes spoločne avizovali zatiaľ pomerne neurčité plány so snahou riešiť problém slabého mobilného signálu vo vlakoch kvôli útlmu signálu vozňami.

V susednej Českej republike tento problém začal pritom štát riešiť už takmer pred desiatimi rokmi.

Vlakové vozne nasadzované v poslednej dobe používajú kovovú vrstvu aj v oknách a výrazne tlmia frekvencie využívané mobilnými operátormi.

Úrad aktuálne oznámil, že uskutočnil statické merania tlmenia signálu na frekvenciách 700, 800, 900, 1800, 2100, 2600, 3600 a 6200 MHz v 7 typoch vozňov využívaných ZSSK.

3 zo 7 typov mali "meraniam vyhovovať", 4 zo 7 typov tlmia signál príliš. Konkrétnejšie informácie o miere útlmu oznámenie neuvádza. Na hlavných tratiach v SR má ZSSK používať celkom 387 vozňov týchto 4 typov príliš tlmiacich signál.

Úrad v oznámení iba konštatuje, že na zlepšenie signálu vo vozňoch ale štát nemá v súčasnosti vyhradené prostriedky. ZSSK v spoločnom oznámení avizuje prípravu nasadenia okien so zníženým útlmom signálu ale bez konkrétnejších informácií.

Čo sa týka pokrytia železničných tratí mobilným signálom ako takého, operátori majú v povoleniach na využívanie frekvencií z posledného obdobia podmienku pokrytia železničných tratí do konca tohto roka. Úrad v aktuálnom oznámení avizuje, že v prípade tunelov pokrytých zatiaľ najslabšie zvažuje "vzhľadom na objektívne príčiny" posunutie povinnosti až na koniec roka 2028. Tieto objektívne príčiny v oznámení jasne neuvádza.

V susednej Českej republike riešia problém s mobilným signálom vo vlakoch intenzívne už takmer desať rokov. Ako sme upozornili v tomto článku, už v roku 2016 zmeral Český telekomunikačný úrad mieru tlmenia signálu v jednotlivých typoch vozňov a opakovane meral aj úroveň pokrytia tratí signálom.

Štátny dopravca České dráhy napríklad v roku 2021 oznámil používanie nových okien dobre prepúšťajúcich signál, v roku 2022 zase oznámil nasadzovanie opakovačov mobilného signálu.

V minulom roku Česko vypísalo dotačnú výzvu pre zlepšenie signálu vo vlakoch, pričom žiadosti o dotácie podali České dráhy aj súkromní dopravcovia Leo Express a RegioJet na zlepšenie signálu spolu v takmer 670 vozňoch. České dráhy z dotácií financujú opakovače signálu aj úpravu okien na priepustné, Leo Express má financovať opakovače a RegioJet výmenu okien za okná prepúšťajúce mobilný signál.

V apríli České dráhy oznámili vybratie dodávateľa pre úpravu existujúcich okien pomocou laseru, ktorý naruší ich kovovú vrstvu. "Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku," popisuje technológiu dopravca.

Okná majú byť upravené v 233 vozňoch a vylepšenie pocítia potenciálne zrejme aj cestujúci na Slovensku, keď sa idú upravovať vozne používané aj v medzinárodných vlakoch a na hlavných domácich koridoroch. Okná vo všetkých vozňoch majú byť upravené do konca tohto roka.



Najnovšie články:

Synology prestala v NAS-och kontroverzne obmedzovať HDD iných značiek
EÚ schválila reguláciu externých zdrojov a nabíjačiek
Apple si kúpila exkluzívne práva na F1
Uvedené prvé čipsety už pre WiFi 8
GrapheneOS bude pre ďalšie smartfóny okrem Pixelov
Firefox bude plnohodnotne podporovať Windows 10 napriek koncu podpory
Predaje sieťových prepínačov dramaticky narástli
USA dajú podobizeň Steva Jobsa na pamätný dolár
Vydaný nový LMDE 7, Linux Mint postavený na novom Debiane
Apple uviedla nový procesor M5 a prvý MacBook s týmto procesorom


Diskusia:
                               
 

My sme si počkali rovno na správne riešenie, kým to bratia nevyriešia. Ušetrené = zarobené
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Halóooo. Ja milujem signál.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

signal.org?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

sak ale to tam treba povedat! bolo povedane?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako by povedal filozof, lepšie byť 10 rokov za Českom, ako 100 rokov za opicami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ňo, akurát výsledok je 110 rokov za opicami kristušát
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Mohli zdokonalit prenos signalu cez napajanie, kde by sa vyuzila kolajnica 1 voci 2 ako prenosove medium a do vlakov len namontovat nejake chromtave lacne APcka do voznov, ktore by pokryli hlavy pasazierom vyzivnym signalom...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ehm, no radsej nic...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo pridať 6 kolajníc a mať z toho 8 žilové TPčko... akurát trošku hrubšie.

V Bánovciach nad Bebravou tam pustíš Fibernet cez opto-koľajničný prevodník a Češi to prídu odkukať.

(príspevok bol skrátený pre nedostatok nápadu)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to uz rovno mozu do stredu natiahnut len specialny opticky ihlan a stado nepracujucich poberacov davok ich budu pri znizenej rychlosti chodit lestit a vykonavat zakladnu zametaciu udrzbu, pricom jednotlive vozne budu komunikovat na roznych vlnovych dlzkach, aby bola garantovana maximalna rychlost. Na konci kolajnic, resp. toho optovlnovodneho ihlanu bude pripojeny opticky multiplexer s NxGigabit modulmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Občan vždy pookreje, keď sa dozvie, že problémy riešia skutočný odborníci v danej oblasti a nie kdejaký nighajovia, čo nezvládajú ani svoje základné povinnosti. To i v práci priekazne hneď vzrastá úcta k nadriadeným, keď je zrejmé, že deľba práce funguje a každý je platným členom spoločnosti.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

skutoční
Odpovedať Hodnotiť:
 

A aká sieť u nás používa 6200MHz???
Odpovedať Hodnotiť:
 

taky znalec ako ty to nevie? :) Wifi 6E.

Odpovedať Hodnotiť:
 

este sa doplnim:
https://www.wi-fi.org/ regulations-enabling-6-ghz-wi-fi

a cesko-slovensky zamer:
https://6ghz.cz/
Odpovedať Hodnotiť:
 

Všetko spomínané sú základné frekvencie pre SK 5G, preto mi to tam vôbec nepasuje. Nie nejaké Wifi...
Odpovedať Hodnotiť:
 

KONEČNE! Nie je normálne aby som mal lepší internet v lietadle na iný kontinent, než vlakom do Trnavy ty vole
Odpovedať Hodnotiť:
 

Normálny človek rieši ako často mu ide vlak a s akou spoľahlivosťou.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A co riesit pravdepodobnost s akou padne most kade prechadza?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár