neprihlásený Piatok, 24. októbra 2025, dnes má meniny Kvetoslava
Francúzsko a Španielsko presadzujú ponechanie zákazu spaľovacích motorov od 2035

Značky: elektromobily

DSL.sk, 22.10.2025


Dve významné krajiny EÚ z pohľadu celkovej ekonomiky aj špecificky výroby áut Francúzsko a Španielsko presadzujú ponechanie v súčasnosti platného zákazu osobných áut so spaľovacím motorom od roku 2035.

Krajiny takýto postoj prezentovali včera na stretnutí ministrov životného prostredia krajín EÚ, informuje agentúra Bloomberg.

Podľa platnej legislatívy navrhnutej v roku 2021 a schválenej Európskym parlamentom v roku 2023 má byť od roku 2030 vyžadované zníženie priemerných emisií nových osobných áut o 55% a dodávok o 50% oproti stavu z roku 2021. Od roku 2035 následne má byť vyžadované zníženie emisií o 100%, teda nulové emisie. V EÚ sa v súčasnosti ale rieši prípadné prehodnotenie týchto pravidiel.

Výrazne najviac automobilov z európskych krajín sa vyrába v Nemecku. Hoci v nemeckej vláde nie je na otázke zrejme zhoda, nemecký premiér Friedrich Merz chce pravidlá prehodnotiť.

Podľa dostupných informácií je Španielsko druhou krajinou v EÚ podľa počtu ročne vyrábaných vozidiel. Francúzsko bolo v predchádzajúcich rokoch tretím najväčším výrobcom automobilov v EÚ, počet vyrobených vozidiel tam ale rýchlo klesá a podľa dostupných informácií sa v minulom roku zosunulo už na piate miesto po treťom Česku a štvrtom Slovensku.

Predstavitelia slovenskej vlády po stretnutí s predstaviteľmi automobilového priemyslu v prvej polovici mesiaca avizovali, že budú presadzovať zmenu aktuálneho zákazu.

Vláda podľa vtedajších informácií neplánovala presadzovať konkrétny spôsob zmeny pravidiel, keď do úvahy prichádza viacero riešení. Jedným je posunutie termínu 2035 na neskorší, ďalším flexibilnejšie možnosti a napríklad umožnenie dlhšieho predaja plug-in hybridov alebo áut so spaľovacím motorom na syntetické palivá. Pri spaľovaní syntentických palív sa síce rovnako ako u benzínu a nafty samozrejme vypúšťajú emisie do atmosféry, v prípade ich výroby z uhlíka zachyteného z atmosféry ale nezvyšujú množstvo uhlíka v atmosfére.

Pre Slovensko je samozrejme otázka dôležitá nielen kvôli vozidlám používaným obyvateľmi ale aj kvôli prítomným viacerým veľkým továrňam na výrobu automobilov a vysokému podielu tejto výroby na celom slovenskom hospodárstve.

Z prvej päťky krajín s najväčšou výrobou áut je aj Česko za zmenu zákazu od roku 2035, keď takýto postoj presadzovala v posledných mesiacoch minimálne doterajšia česká vláda.



Najnovšie články:

Druhý štátny veterný park má mať 45 veterných elektrární pri Michalovciach
Slovenská sporiteľňa bude mať ďalšie dve odstávky
Na hackerskej súťaži hackli Samsung Galaxy S25 ďalším spôsobom
Vydaná aktualizácia OS pre routery OpenWrt, opravuje pomerne vážne zraniteľnosti
Dotknuté mestá a obce nevedeli o plánovanom obrovskom štátnom veternom parku pri Hlohovci
eZdravie má opäť problémy
Na hackerskej súťaži hackli Samsung Galaxy S25
Slovensko.sk bude mať krátky výpadok
O2 dokončilo vypnutie 3G siete, avizuje výrazné zvýšenie pokrytia 5G siete
Na hackerskej súťaži hackli smart zariadenia, NAS-y, tlačiarne


Diskusia:
                               
 

Zabozrutom sa ruca vlastny stat, zadlzeni su az po usi, ale napriek tomu chcu kecat a riadit zvysku europy. V tom EU parlamente musia uz dostavat fest silny matros snad i povinne a nie len na pridel, ked su ochotni stat si za ocividne jasne nezmyselnymi predpismi.

Odpovedať Známka: 3.5 Hodnotiť:
 

treba zrusit cely eu parlament a ponechat len obchodnu uniu s volnym pohybom osob. Kazdy stat nech si s tymto nesuvisiace zakony robi ako chce. Ked chcu spanieli zrusit spalovacie auta, nech ich kludne zrusia od zajtra od polnoci, len nech to nenutia robit ostatnych.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Naposledy bolo take pred 35 rokmi, ked bolo este EHS, od Maastrichtu to ide do p..

Uz pred 60 rokmi sa dalo cestovat iba na obciansky preukaz po celej zapadnej Europe (Rimske dohody).
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Syntetické uhlie bude netoxické, je predčasné vyraďovať parné lokomotívy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A potom si nás rusko a čína rozoberú na kusy.
Odpovedať Známka: -5.7 Hodnotiť:
 

to bude aj tak, ked tito kkti budu takto pokracovat a potapat Europu ako to robia poslednych par rokov. Okrem toho co pisem okamzite treba zrusit vsetky co2 dane a zlacnit energie, pripadne ich kludne jemne dotovat, aby sa vyroba v EU zacala aspon blizit cenovo tej cinskej. Vyhadzat z aut vsetky tie zbytocnosti, co tam dali, ked este fabia stala 11-12 tisic, dnes stoji 15-17. Ceny mali ist dole, nie hore!
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tvoj plat mal ist hore, ale to nie je chyba automobiliek vsak?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Fabia drahsia nieje len euro ma inu hodnotu 🤣
Odpovedať Hodnotiť:
 

11tisicova fabia dnes stojí 1500eur a nedá sa porovnať s 15tisicovou.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To už by oveľa lepšie bolo zrušiť slovenský parlament a nechať o všetkom rozhodovať Španielov.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Veru, mali by sme sa lepšie. Ale všetci by sme si to navzájom závideli, preto je to neprechodné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ta obchodna unia by ti takto prezila mozno rok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

správne a nech ani nenútia staty zavadzať kontrolu nad spravami je to také komunistické nie slobodne
Odpovedať Hodnotiť:
 

Volime fantozziho a francúzom ideme radit ako neskrachovat a ako sa to robi.
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

original fantozzi bol aj vtipny, ten nas je vtipny asi ako ciganikova na iq testoch mensy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Však Stellantis padne ako prvá automobilka, Číňania ju vykostia čo bude dobre kúpia a ostatné padne.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

stellantis este nepadol? :O
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Francúzske sračky ako Pešóó alebo Citrónen by mohli padnúť. Ani dve p..e aka Renáult za moc nestojí.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Neviem, či je v Stellantise okrem Jeepu čo vykosťovať. Ešte tak Dodge pre US trh.

Alfa Romeo, Lancia a Maserati pre číňanov nedávajú zmysel. Vlastne už pre nikoho.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Taliani vedeli prečo z Fiatu vyňali Ferrari (zostali samostatne) pred zlúčením s PSA a vznikom Stellantisu. Alfa a Lancia si za to môžu sama ako dopadli. Maserati je s Alfou momentálne, škoda, malo zostať pod Ferrari.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A tak Maserati išlo do kopru totálne.
Tam posledný rozumný model bol GranTurismo, to bolo krásne aj zvuk Ferrari motoru bol bomba.

Ale to je de facto jediný dobrý počin, čo mali za posledných 20 rokov.
2026 už nemá čaro. Svetlomety a maska ako starý F-Type.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stellantis je uz na smiech, zatial vsetko co kupili islo do kytek. Ked vidim ako zmasakrovali Ram tak mi je do placu. Elektricky Ram , je signal totalneho nepochopenia znacky. Tie SUV su pracovne auta do lesov , nie su primarne urecene pre zenu s meno Karen, synmi Dylanom a Kylom, ktora na Ram Heavy Duty jazdi do Costco a s detmi na futbalovy training. Na to ti staci Fabii 1.2 HTP :)
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Emisie 0, HDP 0 a môžme začať merať vyspelosť v hrubom národnom šťastní ako Bhutánci.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

no jasné. kto by chcel dýchať karcinogény. a povedzme si to rovno ropa sem prúdi od arabov a rusov. down with that system!


Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

down with that system? ty budes asi dobry down, downov syndrom asi.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Vidíš, že takých sa tu nájde plno. Dobrá správa je, že sa s nimi nikto baviť nebude.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak učiťé. nik sa s ním nebaví len dvaja ruský trolboti museli.

Odpovedať Hodnotiť:
 

ziaden zakaz spalovacich motorov neexistuje. uz by konecne mohli prestat zavadzat. existuje len pokuta za kazdy gram co2. staci plugin co prejde viac ako 100km na baterku a ziadna pokuta sa nekona.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zaujimalo by ma ci niekto realne urobil odhad akou mierou sa spalovacie motory v osobnych autach podielaju na znecistovani ovzdusia CO2. Lebo z roznych zdrojov prudia informacie o najvacsich znecistovateloch a to je tazky priemysel, nakladna doprava a lodna doprava a letecka doprava. O osobnej individualnej doprave nemam informacie, ale pre porovnanie jedna zaoceanska kontajnerova lod znecisti pocas jednej plavby ovzdusie mnozstvom CO2 ake vypustia do ovzdusia vsetky automobily stredne velkeho mesta... Pricom nove vozidla maju systemy znizovania vypusteneho CO2 na zaklade velmi prisnych noriem. Otazka je teda, ci je naozaj potrebna redukcia na 0.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár