neprihlásený Piatok, 5. decembra 2025, dnes má meniny Oto
Železnice kupujú 16 vlakov na batérie, s dojazdom 80 km

Značky: dopravaSlovensko

DSL.sk, 4.12.2025


Štátny železničný dopravca ZSSK, Železničná spoločnosť Slovensko, si objednala dodanie 16 elektrických vlakov, ktoré môžu jazdiť aj na zabudované batérie.

Spoločnosť to oznámila v stredu.

Účelom týchto vlakov má byť samozrejme jazdiť na tratiach bez trakčného vedenia, zároveň sa ale môžu napájať aj z trakčného vedenia. Hlavné trasy sú elektrifikované, vedenie chýba ale na mnohých regionálnych tratiach a podľa aktuálnych informácií ZSSK je elektrifikovaná menej ako polovica celkovej dĺžky tratí, 1585 km z 3630 km.

Vlaky dodá konzorcium českej Škody Group a ŽOS Trnava. Ide o menšie jednotky so 157 miestami na sedenie, ZSSK neuvádza ďalšie technické parametre.

Niekoľko technických informácií uvádza oznámenie Škoda Group. Batérie umožnia vlaku dojazd 80 km na neelektrikovaných úsekoch. Aká je ich kapacita, technológia článkov a ako rýchlo sa dobíjajú, oznámenie neuvádza.


Podoba objednávaných vlakov, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Škoda Group)



Vlaky vychádzajú z konceptu vlakov Panter. Pri napájaní z trakčného vedenia majú maximálnu rýchlosť 160 km/h, pri napájaní z batérií 120 km/h.

Za 16 vlakov zaplatí ZSSK 144 miliónov eur bez DPH. Zmluva umožňuje voliteľné objednanie ďalších 20 kusov, podľa Škoda Group v takomto prípade bude celková hodnota zákazky takmer 322 miliónov eur.

ZSSK plánuje tieto vlaky nasadiť najskôr v roku 2028 a to v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji.



Najnovšie články:

Netflix kupuje veľkého konkurenta HBO
Vydaný minimalistický Alpine Linux 3.23
Slovanet vo vianočnej akcii sprístupní takmer sto TV staníc
Linuxové jadro 6.18 definitívne novým LTS jadrom s dlhou podporou
V Česku zvýšili rýchlosť DSL už na 500 Mbps
Populárna značka SSD a pamätí Crucial končí
Orange má na predplatenej karte akciový 100 GB balík dát
Let's Encrypt bude vydávať certifikáty iba na 45 dní
Telekom podporuje jednoduchý prenos eSIM na iný telefón
Antik pridal do ponuky 4 stanice


Diskusia:
                               
 

posielam powerbanku 20000 mAh
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

za tie miliony mohli elektrifikovať trať
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

To pochybujem a naviac tie vlaky aj bez baterii by stale vela, kedze ide o vela suprav. Takto su pouzitelne univerzalne. Skor mam starost o zivotnost takych baterii a ci sa nebude setrit na kureni. Zmysel by mozno malo to, keby sa v kazdej stanici, ked tam vlak stoji, nabijali a tiez to, zeby vlakova suprava mala mat na streche fotovolticke panely aby bola schopna cez leto efektivne klimatizovat a aj chladit baterie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

veď z tých to aj bude asi poskladané, čínske powerbanky pozliepané izolepou
Odpovedať Hodnotiť:
 

A teraz tú slovenskú dezolátsku:
1. Na nabíjanie budú musieť postaviť minimálne dve nové atómovky!
2. To sa hneď pokazí, zhorí, vybuchne.
3. A budú so sebou voziť diesel generátor, aby niekam vôbec došli a nepomrzli.
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Keby sme mali žiť ako si dezoláti predstavujú tak máme prídeľový systém a rozhlas po drôte. (ale ľudia si boli "blišý")
Odpovedať Známka: -0.2 Hodnotiť:
 

Veď aj volia tak, aby presne toto nastalo.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

A ty sviňa si myslíš, že keď tam bude šimpečka, tak bude všetko fasa?
Odpovedať Známka: -0.3 Hodnotiť:
 

Áno ty prasa. Určite bude lepšie ako za Robertka Vladimirovica Ficina.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Dezole to dochadza pomaly. Najskor to rozdbal velky mufty, aby to dzurinda nastartoval musel predat banky a elektrarne. Teraz do za 15 rokov rozdrbal robo ale uz nie je co predat. Takze 20 rokov budes konsolidovat a nezabudni si kazde vianoce spomenut ako si huliaka dostal na ministerstvo.
Odpovedať Známka: -1.0 Hodnotiť:
 

Áno, cigán to tu rozpredal, a tak ste mu verili tie dvojnásobne platy.
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

Ved pisem ze dezole to dochadza pomaly. U teba typujem este 4 roky konsolidacie.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Na to zabudni, takých odkundesov nikdy voliť nebudem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a na gramotnosť koľko rokov konsolidácie?
tipujem s ypsilonom má iný význam
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dzurinda nemusel nic predavat a ked uz predaval nemal to predavat tak hlupo ako telekomunikacie, ked nemcuri proste odmietli vyplatit dividendy a odmietali by to doteraz, pricom by nadalej poziciavali svojej matke aby nejake prachy mali. Vsetko co sa dalo Dzurinda predal za pomerne mali peniaz a teraz uz stat nema ziadne aktiva, takze jedine co sa da je, ze zvysuje dane. Samozrejme sme vdaka Ukrajine prisli aj o distribucne poplatky z plynu. Suma sumarum, zostali sme s holou ().()
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Dzurinda mal už davno sedieť doživotne!!!
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

to je kseft, nikoho netrapi efektivita
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

No napríklad z krajského elektrifikovaného mesta pôjde takýto vlak po koniec elektrickej trate a odtiaľ plne nabitý pôjde do poslednej obce a naspäť na baterky. Keď je to celé do 80 km, tak je efektivita celkom fajn a ľudia nemusia prestupovať ani sa nijako zdržiavať.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

v tom zmysle, ze je zbytocne az na par usekov tahat so sebou este aj akumulatory, takto to bude stat viac
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Baterky u vlakov nedavaju zmysel, stacil by tam naftovy vlak a aby si so sebou vozili trochu nafty na taketo pripady, jeden vlak s modernym dieslom vyprodukuje minimum emisii,

zaroven v blizkosti nastartovaneho vlaku sa ludia nemusia pohybovat a dychat zblizka tie vypary, plus tesne vedla zeleznicnych stanic ludia ziju malokedy kvoli hluku, ktory vznika pri pohybe kovovych kolies po kovovych kolajach


kde baterky naopak davaju perfektny zmysel su trolejbusy v mestach, kde sa ludia pohybuju tesne vedla takychto vozidiel a zaroven je ich na jednom mieste v jednom case kludne niekolko, zaroven je to dobre riesenie aj kvoli hluku kedy autobus prechadza cez obyvane oblasti
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Áno, lebo celý systém (motor, prevodovka, olej, nádrž) rastie zadarmo na strome a stačí ho striasť, do vlaku sa nainštaluje a bude sa udržiavať sám...

Nasadiť toto výlučne na neelektrifikovanú trať je síce blbosť, ale na takéto využitie je to dosť fajn. Napríklad donedávna na KE-HE by sa to bolo celkom dobre využilo.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

KE-HE je 80 km ?... aj v zime s kurenim da ten "vlak" 80 km?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie, 97, ale z Bánoviec nad Ondavou do HE bolo 34 neelektrifikovaných a dosť dlho sa tam menili lokomotívy, čo zvyklo trvať takých 15 minút.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak sa na regionalkach nebude vykurovat cely vagon, ale len madla a sedadla ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

No ved o toto mam obavu. Ci sa nebude setrit na kureni. Ak to urobia rozumne nemuselo by sa na klimatizacii, staci aby na supravu pridali fve.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak teraz sa to využije na KE-HE-Snina, kde posledných 25 km nie je elektrifikovaných.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

:-)
to uz vypravovat z konecnych stanic po jednom samostatnom vagone v style "plzenskych" elektriciek ktore maju na kazdom vozni samostatny pohon a postupne ich pripajat v kazdej relevantnej stanici :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo zaujimavy koncept je s metanol/etanol palivovymi clankami. Ich emisia je iba voda a CO2 ale ich proces vyroby spotrebovava CO2, takze by to bolo neutralne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Suhlasim. Skor je otazka aku zivotnost potom budu mat tie baterie a ci sa nebude napr. menej kurit aby sa setrila energia. Dufam, ze tam daju aspon nezavisle kurenie. Ideal by bol metanol alebo este lepsie etanol, kedze je netoxicky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A teraz par nedezolatskych. Toto akoze vyriesi problem s tym, ze ZSSK nema dostatok strojvodcov? Toto ako vyriesi problem s meskaniami vlakov? Nakup novych strojov akoze nahradi poriadnu organizaciu dopravy tak, aby sme pekne vedeli ludi zvazat z obci to vacsich uzlov(miest) za pracou tak, aby ta doprava bola max o 15% menej efektivna ako sa trepat autom? Toto vyriesi problemi s parkovanim na zeleznicnych staniciach?
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Mozno by pomohlo, prestat volit mafiu co rozdrbe vsetky peniaze a zostane aj na nieco ako napr platy rusnovodicom.
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

mozno by pomohlo nedavat 40% populacii vlaky zadarmo, ale aspon za naklady...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Toto som si myslel asi ked som mal tak 15 rokov. Neskor mi doslo, ze to tak nie je. Ziadna vlada peniaze nevytvori, peniaze dokaze bud vybrat na daniach alebo sluzbach. Kedze vsetky sluzby (statne podniky) sme si defacto rozpredali a nemame uz ani poplatky z tranzitu plynu, tak nam zostal posledny zdroj.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

predrazene IT nakupy alebo nakup outletu su co?
Odpovedať Hodnotiť:
 

S tymto absolutne nesuhlasim. Vlada tvori peniaze tym, ze otvara trh pre investorov (domacich,zahranicnych, zivnotnikov, atd.), investuje peniaze do infrastruktury, vedy, vyskumu a skolstva.
Toto sa v dlhodobom horizotne pretavy to rastu HDP a vyssiemu vyberu na daniach. Ano peniaze vytvoria firmy a zaklad musi vytvorit stat.
Toto je velmi zjednodusene ale takto dajako to funguje.
Ako priklad si vezmite USA od roku 1939 az po 90 roky.
Alebo Cinu od niekedy od roku 1980 az 2020.
Odpovedať Hodnotiť:
 

po zrusenych ic by ich mohlo napadnut stat na striedacku s kazdym druhym rychlikom iba v kazdej druhej stanici, alebo tak nejak :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ty asi nie si moc chytri, pravda? Vlak na baterky s dojazdom 80km je naozaj game changer ... som zvedavy kolko bude dojazd pri plne obsadenom vlaku, pri minus 10 niekde na Orave ... Ti padne dojazd v pohode na 40 km ... Naozaj vyborny napad :) Takze nie lenze vlaky nam budu horiet , zrazat sa, ale po novom ludia budu vystupovat niekde do pola s tym, ze są vlak vybil :))
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Čo by sme si počali s toľkými chytrými. Podstatné je poznať zopár populárnych cudzích výrazov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zlatinko, dufam, ze sa ozves aj vtedy ked sa body 1 , 2 a 3 naplnia :-*
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

1500 neelektrifikovanych km trate ... 80 km dojazd, akoze v ktorych usekoch realne ten vlak bude moct jazdit? :D + uz vidim ako to bude nakoniec prezentovane, ze 16 vlakov ma spolu dojazd 80 km.... lebo ved preco nie
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Pointa je v tom, ze realne staci prejst 80km po dalsie nabitie v stanici.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Však dobíjať sa to môže aj počas jazdy na elektrifikovanej trati.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

To záleží, aké sú limity a zapojenie elektroniky imho... A aj zberače na streche majú asi nejaké limity, ale predstavujem si to rovnako ako ty. Keď môže súprava s 50 vagónmi s autami naloženými ísť, tak jeden osobák so 100 ludmi dnu, by malo ist tiez a aj na nabijanie ostat.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Nie som moc vlakista, ale mohlo by to byt aj tak, ze po elektrifikovanej trati pojde z okresneho mesta do okresneho a nasledne bude po neelektrifikovanej trati pokracovat do najblizsich dvoch "dedinskych" zastavok a potom naspat? Nemusia kvoli tim max 40 kilometrom prepajat vozen, alebo nechat prestupit ludi.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Ha teraz to uz cele dava zmysel. Uz som chcel buchnut sarkasticky hate komentar na vsetko co sa pohne :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo skusim inak - na Slovensku je 18.000km ciest. Takze bezne auto potrebuje dojazd 18.000km na jednu nadrz, hej?
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Ďalší keket do partie.
Odpovedať Známka: -4.4 Hodnotiť:
 

Ak ratame iba situaciu, ze sa vlak dobija pocas jazdy pod dratmi a na neelektrifikovanej konecnej sa rovno otoci, tak napr. Nitra - Bratislava (35km neelektrifikovanych), Nitra - Komarno (26km neelektrifikovanych), Bratislava - Skalica (7km neelektrifikovanych), Rajec - Cadca (21km neelektrifikovanych)...

Ak ratame aj situaciu, ze sa vlak dobije v stanici z nejakej nabijacky kym caka na otocku, tak napr. Kralovany - Trstena je 56km, Surany - Zlate Moravce je 41km...

Zvolen-Banska Bystrica-Zilina je na oboch koncoch elektrifikovana trat, medzi tym je 68km bez elektriny...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

konečne nejaký ozajstný vláčik na baterky !
Tie maximálne rýchlosti sú inak celkom impozantné - s ohľadom na stav v našej gubernii.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Možno nečakaná otázka - nebolo by lacnejšie tie trate, na ktorých je prevádzkovaná osobná doprava a ktoré sú do 40km elektrifikovať?

Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Nie nebolo
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Zrejme bolo, ale z toho by asi niekomu nekaplo dost do vacku. :(
Uz aj amici pochopili, ze elektricke kamiony vzhladom na zataz a podmienky nemaju moc zmysel na dlhsie trate, teraz u nas musia prist na to, ze aj taky vlak nebudu moct bezproblemovo nasadit ani na trase BA-KN, lebo uz zo strachom v ociach by sa v zime mozno dokotulal len do DS a tam sa musel po zvysok dna zrejme nabijat, aby vecer sa mohol vratit.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To si pridaj k tej sume este jednu nulu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lacnejšie by bolo darovať všetkým cestujúcim elektrobicykle :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

nebolo by lahsie a lacnejsie z dlhodobeho hladiska natahat "kable"?
neviem co v krajine kde vlaky buraju 3x do roka chcem sediet na baterke...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Baterky sú na streche
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak tam ich ukradnú.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

navrhujem aby boli vlaky na kábel, normálne šteker v domovskej stanici, a bude sa to ťahať za vlakom
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kuuurva tu sa cinanci uchechtaju k smrti

Odpovedať Hodnotiť:
 

oni dodaju solary a ak zsr ziskaju nad kazdym metrom trate 1oow, tak z 1oookm je to 1oomw :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

wiki Seznam_Ceskych_a_slovenskych_lokomotiv
Odpovedať Hodnotiť:
 

úplne si predstavujem ako to teraz pozerá číňan na 3 dielnom skladacom telefóne vo vlaku medzi Pekingom a Šanghajom čo ide 350 km/h
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj s kablami na nabijanie 220V, alebo bez nich ? Ja len, ak dojdu baterky, ze si mozu natiahnut predlzovak a dat dobijat zo siete :D - inac ma zarazila cena - cena pri prvej objednavke 9 mil./vlak, ale ked doobjednam dalsich 20, tak cena bude spolu 8,95 za vlak, nemala byt cena nizsia radovo v % ? Vidim v tom velku kulehu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak a teraz akoze za den sa to kolko krat bude nabijat? 2x...aka je tam zivotnost baterii a kolko bude stat vymena?

Aka je zivotnost normalneho vlaku a aka je priemerna zivotnost obdobneho vlaku v sucastnosti a kolko krat za takuto zivotnost by tento baterkovy nezmysel menil baterie a za kolko....

A ano, zaplatime to VSETCI, otazka je, ci sa planuje elektrifikovat, alebo takto zaplatat. Zas budeme testovaci panak.

A na zaver, iba pre dezolata je niekto dezolat, to iste plati o opiciach a dalsich hlupakoch, co pocituju ulavu pri urazke ineho cloveka. Zvacsa sa na to pise aj diagnoza, ako napriklad sociopat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

po zadratovani mozu batterypacky vybrat
Odpovedať Hodnotiť:
 

na kerú riť sú nám nové vlaky?! už nekonsolidujeme?
stav železníc je na plač, tam nový vlak nemá zmysel

len berú pracujúcim ľuďom a prejebávajú na nezmysly

to je tak, keď volebné právo majú aj tí, čo neodvádzajú

je potrebné konečne urobiť tú diaľnicu z BA do KE po južnej trase. pomaly budeme mať diaľnicu z KE k hraniciam UA, ale medzi LC a KE je hovno. ľudia by aj šli pracovať do KE zo širšieho okolia, keby nemuseli odjebať 2-3 hodiny denne cestovaním. v KE a okolí sú vyššie mzdy, je tam nedostatok ľudí, ale tá doba cestovania denne to ničí. hlavne že budeme mať elektrické vlaky, to nás určite spasí
Odpovedať Hodnotiť:
 

A komu inemu maju zobrat ked stat nevlastni ziadne aktiva (ano nieco vlastni ale uz je toho malo). Si myslite ze PeS a SaS by setrili nejako inak? Komu zoberies? Dochodcom, ktory by neprezili bez 13. dochodku? Rodinam? Detom? Sluzbam statu? A nebodaj predas polovicu F16 a nebudes nakupovat PVO a dalsiu vyzbroj co sme si darovali? Myslis si nebodaj, ze budu schopni spravit nejaku reformu aby odvratili demograficku krizu? Nahnat sem migrantov? Oni riesenia nemaju a su nebezpecni, pretoze kazde ich rozhodnutie nemusi byt lahko zvratitelne. Skody uz narobili dost a to nevladli ani 4 roky. Niektori si tu predstavujete velmi lahke riesenia. Netvrdim, ze sa to neda robit lepsie ale realita je taka aka je.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie su zamestnanci, za to mozu nezamestnani
to je taky protiklad ....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie su ludia. A aj ked je este vela romov, tak skolstvo ich nie je schopne vzdelat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

hlavne tych co o tom rozhoduju
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ved to je superKo, Slovensko bude moderne na vsetky 4 svetove strany. Tesim sa uprimne, ze som odisiel zo Slovenska, drzte sa, posledny nech zhasne!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Teším sa úprimne, že si odišiel. Možno je to pre teba šok, ale Zem je guľatá a ak pôjdeš moc na západ tak prídeš na východ tak pozor
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár